Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Epizod 1 Nowy nauczyciel PYTANIA KLUCZOWE: Dlaczego nauczyciel nazywał się Pan Słońce? Z czym kojarzy Ci się Słońce? Jaki powinien być nauczyciel?
Przykładowe sposoby realizacji: Epizod 1 Nowy nauczyciel Przykładowe sposoby realizacji: Wykorzystanie metody „słoneczka” do skojarzenia z pojęciem „słońce”, Dyskusja. Ćwiczenie umiejętności argumentowania z wykorzystaniem metody „pokera kryterialnego”.
Poker kryterialny
POKER KRYTERIALNY Mądry Sprawiedliwy Ma poczucie humoru Potrafi przekazać wiedzę Sympatyczny, miły Potrafi zmobilizować do nauki Ma duży autorytet Zawsze przygotowuje się do zajęć Punktualny Chętnie rozmawia z uczniami Można mu się zwierzyć Organizuje klasowe spotkania po lekcjach: imprezy, wycieczki Można na nim polegać
POKER KRYTERIALNY Pozwala zadawać pytania Potrafi zaciekawić przedmiotem Stanowczy, konsekwentny – jak coś powie, to zrobi Prowadzi ciekawe, atrakcyjne zajęcia Ładnie, estetycznie ubrany Szlachetny, o wysokiej moralności Wyrozumiały i tolerancyjny Cierpliwy Wymagający
Epizod 2 Marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, a dziś są rzeczywistością. PYTANIA KLUCZOWE: Jakie marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, dziś są rzeczywistością? Kto z marzeń czyni rzeczywistość? Co wiemy o wynalazcach? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć? Na czym polega eksperymentowanie? Jakie eksperymenty nas ciekawią?
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 2 Marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, a dziś są rzeczywistością. PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Ustalenie jakie marzenia się już spełniły? (lotu - samolot), Przeglądanie publikacji, encyklopedii, Wymienienie kilku największych wynalazców, Praca z komputerem. Program „Jak to działa?” Eksperymentowanie (np. jak działa gaśnica).
Epizod 3 Czapka niewidka PYTANIA KLUCZOWE: Gdybym miał czapkę niewidkę, jak bym ją wykorzystał? Co to jest pozytywne myślenie?
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 3 Czapka niewidka PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Zapisywanie pomysłów na samoprzylepnych kartkach, Umieszczenie karteczek w tabeli (zbiorach), - Czy propozycja komuś pomoże? (+) - Czy może komuś zaszkodzić? (-) - Czy będzie obojętne (0) Rozmowa na temat dobra, zła, pomocy, krzywdy itp.
Projektowanie „pozytywnych wynalazków” Epizod 4 Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PYTANIA KLUCZOWE: Jak wycofać się ze złego pomysłu? Jakie wynalazki pomogłyby ludziom? Jakimi cechami powinien charakteryzować się wynalazca?
Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 4 Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Prace plastyczne „Pozytywne wynalazki”, Zabawa w biuro patentowe, Zabawa w „Młodego naukowca” z wykorzystaniem cech charakteryzujących wynalazcę, Podsumowanie. Rozmowa na temat „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”.
Dziękuję Marysia Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.