Publiczna Szkoła Podstawowa w Połańcu
W pierwszych dwóch tygodniach wakacji w dniach 22. 06. 09 do 3. 07 W pierwszych dwóch tygodniach wakacji w dniach 22.06.09 do 3.07.09 roku w świetlicy Publicznej Szkoły Podstawowej w Połańcu odbywały się nieodpłatnie zajęcia dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat związane z realizacją programu grantowego ”Zdobywamy tęczową piramidę zdrowia”.
Dzień 1 -„Kolorowy most na niebie” - zabawy w świetlicy (zapoznanie ze zjawiskiem tęczy, wyczarowanie tęczy na bańkach mydlanych i płycie CD, chusta KLANZY, tęczowy taniec i piosenka, tęczowy kosz owoców i warzyw - założenie mini ogródka w świetlicy
Tęczowy kosz
Dzień 2 - „Spotkanie z kolorem czerwonym” - zabawa integracyjna „Kto też...”, skojarzenia, - zajęcia edukacyjno - profilaktyczne „UWAŻAJ - STOP”, dbamy o swoje bezpieczeństwo, radzimy sobie z trudnymi emocjami (gniew, złość, zazdrość) - prace plastyczne – wykonanie muchomora - galaretka z truskawkami - spotkanie ze strażakiem
Dzień 3 - „Spotkanie z kolorem pomarańczowym” - zajęcia edukacyjno – kulinarne „Marchewkowe spotkanie’’ (informacje, teatrzyk kukiełkowy, piosenka, zabawa integracyjna – sałatka warzywna) - surówka z marchewki - spotkanie z policjantem
Surówka marchew z jabłkiem Składniki: marchew – 3-4 sztuki jabłko – 2 sztuki sól, pieprz, cukier do smaku Wykonanie: Marchewkę dokładnie umyć, obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach Jabłka obrać i zetrzeć na tarce Marchewkę i jabłka przełożyć do salaterki, doprawić do smaku solą, pieprzem i odrobiną cukru, dokładnie wymieszać.
(Porcja do tortownicy o średnicy 26 cm) Składniki: 4 jajka 2 szklanki cukru 2 szklanki drobno utartej marchwi 2 szklanki mąki 2 łyżeczki proszku do pieczenia 2 łyżeczki cynamonu 2 łyżeczki sody 1 i ¼ szklanki oleju szczypta soli rodzynki, orzechy lub inne bakalie cukier puder do posypania upieczonego ciasta lub polewa czekoladowa Wykonanie: Jajka utrzeć z cukrem na puszystą masę. Dodawać stopniowo mąkę i olej. Następnie marchewkę, proszek do pieczenia, sodę, cynamon, bakalie. Ciasto wkładać do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. W takiej temperaturze piec 40 min, następnie przestawić na 160 stopni i piec ok. 20 min. Czy ciasto jest upieczone najlepiej sprawdzić patyczkiem. Jeżeli jest suchy tzn. że jest już gotowe. Marchewkowe ciasto
Dzień 4 - „Spotkanie z kolorem żółtym” zajęcia edukacyjno – profilaktyczne „Skąd się biorą dziury w serze?” (informacje o różnych gatunkach sera, sposobach produkcji, degustacja serów) - serowe pizze – śmieszne minki - spotkanie z dietetyczką – dzieci wcielają się w role kierownika koloni i oceniają jadłospisy
Dzień 5 - „Spotkanie z kolorem zielonym” - zajęcia edukacyjno-ekologiczne „Wszystko o lesie”, - spotkanie z leśnikiem, - wycieczka do lasu – zabawy rozwijające zmysł dotyku i spostrzegawczość, tworzenie żywych historyjek - zielone kanapki z sokiem kiwi
Dzień 6 - „Spotkanie z kolorem błękitnym” - ,,Niezwykła kraina delfinów” - wyruszamy na spotkanie z delfinami, zajęcia informacyjne, plastyczne, słuchanie odgłosów morza, zabawy z chustą KLANZY - posiłek rybny - morskie zabiegi pielęgnacyjne – spotkanie z kosmetyczką
Dzień 7 - „Spotkanie z kolorem niebieskim” -zajęcia rekreacyjno – sportowe na krytej pływalni „Delfin” -piknik na trawie
Dzień 8 - „Spotkanie z kolorem fioletowym” - zajęcia profilaktyczno – wychowawcze „Bajka o smutku” - zajęcia integracyjno – taneczne „Fiołkowy pokaz mody” - sadzimy „Fiołki radości” i zabieramy je do domu - posiłek – jagody z bitą śmietaną
Dzień 9 -„Na zamku siedmiu kolorów” - warsztaty teatralne – przygotowujemy przedstawienie „Rycerze siedmiu kolorów” - przygotowanie strojów, dekoracji, muzyki, tańca - warsztaty kulinarne – herbatnikowy zamek
Dzień 10 - „Tęczowy festyn rodzinny” - występ uczestników projektu w teatrzyku „Rycerze siedmiu kolorów” - prezentacja przepisów kulinarnych, ekspozycja prac dzieci wykonanych w czasie realizacji projektu - degustacja zdrowych potraw przygotowanych na stołach w siedmiu kolorach tęczy - wręczenie dyplomów i upominków jako podsumowanie realizacji projektu
Nasze trudności: - nie wszyscy rodzice, którzy zobowiązali się na piśmie aby ich dzieci uczestniczyły w projekcie, wysyłali ich na zajęcia - za dużo zaplanowanych działań na 3 godzinne spotkanie - rozliczenie projektu pod względem finansowym
Co nam się udało: - realizacja projektu w czasie wakacji powiodła się, dzieci aktywnie i systematycznie w nim uczestniczyły - wszyscy zaproszeni goście przybyli na nasze zajęcia - zrealizowaliśmy wcześniej zaplanowany harmonogram a nawet przeprowadzono wiele wartościowych, nie zaplanowanych wcześniej zajęć - otrzymałyśmy wsparcie merytoryczne i organizacyjne, finansowe od dyrekcji szkoły, środowiska lokalnego, osób prywatnych, instytucji
- wolontariusze pracowali z dużym zaangażowaniem i systematycznością - dzieci zdobyły wiedzę na temat zdrowego życia, odżywiania, sposobu spędzania wolnego czasu i umiejętności kulinarne - w dniu podsumowującym projekt wyeksponowaliśmy dowody jego realizacji, zaprezentowaliśmy inscenizacje, uzyskaliśmy pochlebne informacje zwrotne od dzieci, rodziców, zaproszonych gości - realizacja naszego projektu przyczyniła się do promocji szkoły w środowisku lokalnym i nie tylko.