M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Kontrola finansów publicznych
Akt administracyjny.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Przygotował Andrzej Potucha
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
ORGAN administracji publicznej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Polska w Unii Europejskiej
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Kontrola i nadzór.
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ustrój administracji publicznej
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Organy kontrolne ZNP wyciąg ze Statutu. Wyciąg ze Statutu Art Organami kontrolnymi ZNP są: - Główna Komisja Rewizyjna, - Komisja Rewizyjna Szkolnictwa.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Kontrola w administracji
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Rządowa administracja zespolona w administracji
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Kontrola prawna administracji
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi

C ENTRALIZACJA Centralizacja w pierwszym znaczeniu oznacza taką strukturę organizacyjną administracji, która składa się wprawdzie z kilku stopni organizacji, ale w której decyzje podejmowane są jedynie przez organ (organy w układzie wieloresortowym) centralny. Pracownicy jednostek organizacyjnych niższego szczebla pełnią w procesie podejmowania decyzji przez organ zwierzchni jedynie funkcje pomocnicze, polegające na zbieraniu materiałów w danej sprawie lub na decydowaniu, ale wedle dyspozycji organu zwierzchniego.

C ENTRALIZACJA Centralizacja w drugim ujęciu (współczesnym) oznacza, że część zadań publicznych jest wykonywana poprzez organy administracji państwowej. Reszta zadań jest wykonywana przez organy administracji niższego szczebla, która nie jest związana poleceniami i decyzjami organu zwierzchniego. Niekiedy struktury administracji publicznej mogą być wysoce zhierarchizowane.

C ENTRALIZACJA Istotne elementy prawne współczesnej centralizacji: - Ścisłe wyodrębnienie prawne zadań i kompetencji na każdym stopniu organizacyjnym administracji, - Możliwość ich dekoncentrowania na organy niższego stopnia, - Zachowanie hierarchicznego podporządkowania w sferze realizacji tych kompetencji.

H IERARCHICZNE P ODPORZĄDKOWANIE Hierarchiczne podporządkowanie – obejmuje możliwość wydawania dyspozycji ogólnych, indywidualnych poleceń i instrukcji szczegółowych, ale także możność załatwiania sprawy za organ niższy, jak również bezpośrednie działanie organu zwierzchniego wobec najniższego organu w strukturze, z pominięciem organów na stopniach pośrednich. Organy niższych stopni nie są upoważnione do tworzenia prawnych podstaw swego działania, a ich działanie ma jedynie charakter wykonawczy.

D EKONCENTRACJA Przez dekoncentracje należy rozumieć przeniesienie kompetencji na organy (organ) niższy bądź równorzędne, dokonane w drodze aktu normatywnego organu przenoszącego kompetencje, z zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów zwierzchnich w zakresie realizacji przekazanych kompetencji. Dekoncentracja może być rozpatrywana w dwóch ujęciach: statycznym i dynamicznym.

D EKONCENTRACJA Dekoncentracja w sensie statycznym – jest to obraz aktualnego podziału kompetencji pomiędzy poszczególnymi organami administracji publicznej. Ilość kompetencji oraz ich ranga mają znaczenie nie tylko dla oceny, czy zjawisko istnieje, ale także dla ustalenia stopnia jego intensywności. Jeśli organy niższego stopnia będą mieć w stosunku do organów wyższego stopnia duży zasób kompetencji dużej rangi to można mówić o wysokim stopniu dekoncentracji.

D EKONCENTRACJA Dekoncentracja w ujęciu dynamicznym – pojęcie to równoznaczne jest z procesem dekoncentrowania, czyli przenoszenia kompetencji z jednego podmiotu na drugi lub z jednego na kilka podmiotów. Dotyczy to przekazywania kompetencji organom niższym. Proces łączenia kompetencji i skupiania ich w obrębie jednego podmiotu administrującego zwany jest koncentrowaniem – jest to proces odwrotny do dekoncentracji.

D EKONCENTRACJA Rodzaje dekoncentracji: - Pionowa – przeniesienie kompetencji na organy niższego szczebla. - Pozioma – przeniesienie kompetencji z organu jednego resortu na drugi organ w innym resorcie. - Skośna – kompetencje organów jednego resortu przeniesione zostają na organ niższego stopnia w innym resorcie.

D ECENTRALIZACJA Decentralizacja – oznacza system organizacyjny administracji publicznej, w którym poszczególne podmioty administrujące maja wyraźnie określone kompetencje, ustalone bądź przekazywane z innych (wyższych) organów w drodze ustawowej, realizowane w sposób samodzielny i podlegające w tym zakresie jedynie nadzorowi weryfikacyjnemu organów kompetentnych.

N ADZÓR Nadzór – w przypadku prawa administracyjnego oznacza badanie działalności danego podmiotu administrującego (kontrola) połączone z możliwością pomocy, wpływu, a także modyfikacji tej działalności, dokonywane przez organ zwierzchni organizacyjnie bądź funkcjonalnie, w celu zapewnienia zgodności tej działalności z prawem, a w określonych przypadkach zgodności z pewnymi wartościami szczególnymi (także określonymi prawnie).

K ONTROLA Kontrola – oznacza ona: - Badanie zgodności stanu istniejącego ze stanem postulowanym, - Ustalenie zasięgu i przyczyn ewentualnych rozbieżności, - Przekazanie wyników tego ustalenia, a czasem i wynikających stąd dyspozycji zarówno podmiotowi kontrolowanemu, jak i podmiotowi organizacyjnie zwierzchniemu. Najczęstsze kryteria kontroli: legalność, celowość, rzetelność, gospodarność, zgodności z polityką rządu.