Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach Tryb graficzny i tryb tekstowy - już tylko w terminalach. Mono (tylko w terminalach tekstowych) i kolor. Standardy: Herkules, CGA, MDA, EGA - historyczne Dla IBM-PC: standard VGA 480 linii po 640 punktów.
Typ Kolumn Wierszy Uwagi QVGA 320 240 urządzenia miniaturowe VGA 640 480 minimum, monitory 14" SVGA 800 600 monitor 15" XGA 1024 768 monitor 17" SXGA 1280 monitor 19" lub więcej SXGA+ 1400 1050 notebooki UXGA 1600 1200 monitor 21" lub więcej SUXGA 1800 1440 WMV HD 1920
Obecnie rozdzielczość powyżej XGA ma niewiele monitorów, ale jest sporo notebooków SXGA+ lub UXGA. Problem: brak wsparcia w Windows, większość stron WWW zajmuje 1/4 ekranu i nie da się powiększyć! Kolor: 1 bit - monochromatyczne 4 bity - 16 kolorów 8 bitów - 256 kolorów z palety 16.7 milionów, pseudokolor 16 bitów - kolor pełny, 65 tysięcy barw (high color) 24 bity - kolor wierny, 16.7 milionów barw (true color) 32 bity - tylko w profesjonalnych zastosowaniach graficznych, 16.7 mln barw + przezroczystość
Fotorealizm wymaga około 4000x4000 punktów i 16 Fotorealizm wymaga około 4000x4000 punktów i 16.7 mln kolorów Od 1998 do 2002 skrócono czas przygotowania klatki filmu z 20 minut do 1/60 sekundy (w czasie rzeczywistym), teraz jeszcze szybciej! Koprocesory graficzne, sterowniki graficzne - często wbudowane w płytę.
Przyspieszanie sprzętowe operacji graficznych, 2D i 3D, szczególnie w CAD i grach. Sterowniki MS DirectX 8 (2002) lub 9 (2003) dla Windows (grafika, wideo i dźwięk): współpraca z kartą graficzną i dźwiękową. Standard Direct3D (wykorzystywany tylko w programach od 1998 roku). Ważne: częstotliwości odświeżania ekranu. Wysoka częstotliwość pozwala uniknąć migotania, zwłaszcza przy jarzeniowym oświetleniu. 14-15", VGA lub SVGA, przynajmiej 80-90 Hz. 17" lub więcej, XGA, SXGA lub lepsza, przynajmiej 75-85 Hz. Złącza: karty AGP (Advanced Graphics Processor) 1 do 8x, starsze karty podłączane są do magistrali PCI.
Wideo RAM: 2MB dla XGA pozwala na 16-bitowy kolor, 4 MB dla SXGA na 24-bitowy kolor, lub przy wykorzystaniu funkcji 3D 8-128 MB w kartach Direct3D lub OpenGL (pamięć tekstur, efekty przydatne w grach). Grafika InfiniteReality w stacjach Silicon Graphics - superszybka i bardzo droga. Stacje Intergraph z grafiką Intense 3D Wildcat - podobne możliwości (6 mln trójkątów/s) za 1/10 ceny. Wyjście: sygnały analogowe VGA, czasem porty TV, rzadko wyjście cyfrowe do monitorów LCD. Superkarty - głównie gry, często optymalizowane na konkretną kartę, np. 3Dfx Voodo lub Riva Gforce/TNT 2. Mogą być trudności z uruchomieniem niektórych gier.
Motion compensation - funkcja ułatwiająca dekodowanie MPEG-2 Motion compensation - funkcja ułatwiająca dekodowanie MPEG-2. Wystarcza by prawidłowo pokazywać filmy z DVD; dekodery sprzętowe wbudowane są w niektóre karty.