1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Advertisements

Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
1.
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
DANE INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: ZSP Białogard ID grupy: 97/22_MF_G1
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Pleszewie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
AS KOMPETENCJI.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych ID grupy: 97/78_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Zjawiska optyczne.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie ID grupy: 97/18_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lini
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawiska falowe.
Dlaczego śnieg jest biały??
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zjawiska optyczne Autor: Magdalena Drąg.
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Zapis prezentacji:

1

DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego ID grupy: 97/61_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Zjawiska optyczne (świetlne w atmosferze) Semestr/rok szkolny: II sem. /2009-2010 2

Zjawiska optyczne (świetlne) w atmosferze

Podstawowe zjawiska optyczne to: Zjawiska optyczne to wszystkie zjawiska dotyczące oddziaływania światła z materią. Podstawowe zjawiska optyczne to: interferencja dyfrakcja rozszczepienie odbicie załamanie

INTERFERENCJA Interferencja fal nazywamy zjawisko nakładania się fal, w których zachodzi stabilne w czasie ich wzajemne wzmocnienie w jednych punktach przestrzeni, oraz osłabienie w innych, w zależności od stosunków fazowych fal. Interferować mogą tylko fale spójne, dla których odpowiadające im drgania zachodzą wzdłuż tego samego lub podobnych kierunków.

DYFRAKCJA Dyfrakcja światła polega na odchyleniu kierunku rozchodzenia się światła od pierwotnego kierunku, kiedy przechodzi ono przez niewielkie szczeliny, otwory lub natrafia na przeszkody. Kiedy promienie świetlne przechodzą przez wąską szczelinę, uginają się na boki i wiązka światła się rozszerza.

ROZSZCZEPIENIE ŚWIATŁA Rozszczepienie światła spowodowane jest różną prędkością rozchodzenia się promieni świetlnych o różnych barwach. Różna prędkość rozchodzenia się światła owocuje różnym współczynnikiem załamania światła i różnym kątem załamania. 

ODBICIE ŚWIATŁA Odbicie to zmiana kierunku rozchodzenia się światła na granicy dwóch ośrodków, powodująca, że pozostaje ono w ośrodku, w którym się rozchodzi. Odbicie może dawać obraz lustrzany lub być rozmyte, zachowując tylko właściwości światła, ale nie dokładny obraz jej źródła.

ZAŁAMANIE ŚWIATŁA Załamanie to zakrzywienie promieni świetlnych przy przechodzeniu z jednego ośrodka do innego. Ogólnie: kiedy światło przechodzi z ośrodka o wyższej gęstości do drugiego o niższej załamuje się od normalnej (prostopadłej do powierzchni w miejscu przechodzenia), zaś kiedy przechodzi z ośrodka o niższej gęstości do drugiego o wyższej załamuje się do normalnej.

Zjawiska optyczne w atmosferze, które udało nam się zaobserwować

IRYZACJA UKAZUJE SIĘ W POSTACI BARWNYCH PASM NA OBRZEŻACH CIENKICH CHMUR BARWY DELIKATNE, PASTELOWE WYSTĘPUJE W CHMURACH PO TEJ SAMEJ STRONIE CO SŁOŃCE JEST OBSERWOWANA W CHMURACH ŚREDNIO WYSOKICH

ASPEKT FIZYCZNY ZJAWISKO IRYZACJI JEST TEGO SAMEGO POCHODZENIA CO WIENIEC POWSTAJE NA SKUTEK DYFRAKCJI ŚWIATŁA KOLOR DANEGO FRAGMENTU CHMURY ZALEŻY OD ROZMIARU CZĄSTEK CHMURY

ZDJĘCIE IRYZACJI Źródło: zdjęcie własne, Jagoda Kryśkowiak

GLORIA POWSTAWANIE BARWNYCH PIERŚCIENI WOKÓŁ CIENIA OBSERWATORA POWSTAJE DOOKOŁA PUNKTU POŁOŻONEGO WZGLĘDEM TARCZY CIAŁA NIEBIESKIEGO WYSTĘPUJE NA CHMURACH POŁOŻONYCH NA WPROST PRZED OBSERWATOREM LUB NIŻEJ OD NIEGO PODOBNA JEST DO WIEŃCA

ASPEKT FIZYCZNY POWSTAJE NA SKUTEK DYFRAKCJI I ODBICIA ŚWIATŁA NA KROPLACH WODY LUB KRYSZTAŁKACH LODU

ZDJĘCIE GLORII Źródło: zdjęcie własne, Marta Wojciechowska

ZDJĘCIE GLORII Źródło: zdjęcie własne, Marta Wojciechowska

TĘCZA ZESPÓŁ KONCENTRYCZNYCH ŁUKÓW, WYWOŁANYCH PRZEZ ŚWIATŁO KSIĘŻYCA LUB SŁOŃCA, PADAJĄCYCH NA ZESPÓŁ KROPEL W ATMOSFERZE OBSERWUJE SIĘ JĄ NA TLE CHMUR Z KTÓRYCH PADA DESZCZ LUB W BRYZGACH FAL MORSKICH, FONTANN I WODOSPADÓW KOLORAMI TĘCZY SĄ CZERWONY, ŻÓŁTY, INDYGO, POMARAŃCZOWY, ZIELONY, NIEBIESKI I FIOLETOWY

ASPEKT FIZYCZNY ZJAWISKO POWSTAJE NA SKUTEK ROZSZCZEPIENIA ŚWIATŁA BIAŁEGO I ODBICIA GO WEWNĄTRZ KROPEL DESZCZU WODA ROZPRASZA ŚIATŁO BIAŁE NA SKŁADOWE O RÓŻNYCH DŁUGOŚCIACH FAL (RÓŻNYCH BARWACH)

ZDJĘCIE TĘCZY Źródło: zdjęcie własne, Małgorzata Rękoś

ZDJĘCIE TĘCZY Źródło: zdjęcie własne, Alicja Stachowiak

HALO FOTOMETEOR W POSTACI PIERŚCIENI, ŁUKÓW, SŁUPÓW LUB PLAM ŚWIETLNYCH OBOK PIERŚCIENI POJAWIAJĄ SIĘ ŚWIETLISTE ŁUKI STYCZNE DO NICH, ŚWIETLISTE SŁUPY LUB KRZYŻE PRZECHODZĄCE PRZEZ TARCZĘ KSIĘŻYCA LUB SŁOŃCA

ASPEKT FIZYCZNY WYWOŁANE ZAŁAMANIEM SIĘ PROMIENI NA KRYSZTAŁKACH LODU I ODBICIEM WEWNĄTRZ KRYSZTAŁKÓW LODU ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W CHMURACH

ZDJĘCIE HALO Źródło: zdjęcie własne, Jagoda Kryśkowiak

ZDJĘCIE HALO Źródło: zdjęcie własne, Jagoda Kryśkowiak

Inne zjawiska optyczne w atmosferze

SŁUP ŚWIETLNY POJAWIA SIĘ W POSTACI PIONOWEJ KOLUMNY ŚWIETLNEJ, PRZEBIEGAJĄCEJ PRZEZ TARCZĘ SŁOŃCA SĄ ONE BARWNE, ALE GDY SŁOŃCE PRZYBIERA BARWĘ ŻÓŁTĄ, POMARAŃCZOWĄ LUB CZERWONĄ, SŁUP PRZYBIERA TEN SAM ODCIEŃ

ASPEKT FIZYCZNY ZJAWISKO POWSTAJE PRZEZ ODBICIE ŚWIATŁA OD KRYSZTAŁKÓW LODU ZAWARTYCH W CHMURACH WYWOŁUJĄ GO ZARÓWNO PŁASKIE KRYSZTAŁKI W POSTACI PŁYTEK, JAK I W KSZTAŁCIE OŁÓWKA

ZDJĘCIE SŁUPA ŚWIETLNEGO Źródło: http://astro.ia.uz.zgora.pl/~bartek/astro_kwiz3.html

WIENIEC OTACZA TARCZĘ SŁOŃCA LUB KSIĘŻYCA SKŁADA SIĘ Z AUREOLI WEWNĘTRZNEJ, POZA KTÓRĄ ZNAJDUJE SIĘ JEDEN LUB WIĘCEJ BARWNYCH PIERŚCIENI

ASPEKT FIZYCZNY POWSTAJE W WYNIKU DYFRAKCJI PROMIENI ŚWIATŁA W KROPELKACH WODY W CHMURACH BARWY POWSTAJĄ NA WSKUTEK INTERFERENCJI PROMIENIE NAPOTKAWSZY DROBNE KROPELKI, ODCHYLAJĄ SIĘ OD SWEJ DROGI I UGINAJĄ SIĘ NA NICH

ZDJĘCIE WIEŃCA Źródło: http://www.interklasa.pl/meteo/zjawiska/img/wm3.jpg

SŁOŃCE POBOCZNE JASNA PLAMA ŚWIATŁA UKAZUJĄCA SIĘ PO JEDNEJ STRONIE SŁOŃCA, LECZ ZDARZA SIĘ, ŻE SĄ DWA PO OBU STRONACH SŁOŃCA WIELKOŚĆ SŁOŃCA POBOCZNEGO JEST CZĘSTO NIEMAL TAKA SAMA JAK SŁOŃCA, A NAWET WIĘKSZA KSIĘŻYC RÓWNIEŻ MOŻE WYWOŁYWAĆ PODOBNE ZJAWISKO

ASPEKT FIZYCZNY POWSTAJĄ GDY ŚWIATŁO ZAŁAMUJE SIĘ W NORMALNYCH, HEKSAGONALNYCH KRYSZTAŁKACH LODU W POSTACI PŁYTEK, JEŻELI ICH PŁASKA POWIERZCHNIA LEŻY POZIOMO

ZDJĘCIE SŁOŃCA POBOCZNEGO Źródło: http://lo2.nazwa.pl/obserwatorium/zjawiska.htm

MIRAŻ JEST TO ZJAWISKO POLEGAJĄCE NA TWORZENIU SIĘ POZORNYCH (PODWÓJNYCH LUB WIELOKROTNYCH) OBRAZÓW BĘDĄCYCH ODBICIEM PRZEDMIOTÓW ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA HORYZONCIE LUB POZA NIM DZIELĄ SIĘ NA DWA RODZAJE: MIRAŻ DOLNY (OBSERWOWANY NA PUSTYNI) I MIRAŻ GÓRNY (OBSERWOWANY W WYSOKICH SZEROKOŚCIACH GEOGRAFICZNYCH)

ASPEKT FIZYCZNY POZORNY OBRAZ ODLEGŁEGO PRZEDMIOTU POWSTAJE W WYNIKU RÓŻNYCH WSPÓŁCZYNNIKÓW ZAŁAMANIA ŚWIATŁA W WARSTWACH POWIETRZA O RÓŻNEJ TEMPERATURZE, A CO ZA TYM IDZIE, GĘSTOŚCI

ZDJĘCIE MIRAŻU Źródło: http://www.prv.nowasarzyna.pl/aga/assets/images/Miraz.gif

Dziękujemy za uwagę 

41