Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
SAMOCHÓD Pojazd mechaniczny bezszynowy, dwuśladowy, mający przynajmniej 3 koła; przeznaczony do przewożenia po drogach: osób (samochód osobowy, autobus), ładunków (samochód ciężarowy), umieszczonych na nim specjalnych urządzeń (np. diagnostycznych, dźwigowych).
Samochód jest zbudowany z podwozia i nadwozia
W skład podwozia wchodzą: silnik (zwykle tłokowy spalinowy z zapłonem iskrowym lub samoczynnym), układ chłodzenia, który chłodzi silnik odprowadzając ciepło na zewnątrz układ napędowy, służący do przenoszenia energii mechanicznej z silnika na koła pojazdu układ prowadzenia, umożliwia kierowcy prowadzenie samochodu po wymaganym torze z żądaną prędkością; składa się z układu kierowniczego oraz układu hamulcowego układ nośny, wiąże zespoły podwozia z nadwoziem w całość i stanowi szkielet samochodu, przejmujący obciążenia występujące podczas jazdy instalacji elektrycznej
Silnik jest zasilany paliwem: benzyną - silnik o zapłonie iskrowym (układ zapłonowy ), olejem napędowym - silnik o zapłonie samoczynnym, gazem (propan-butan); paliwo dopływa ze zbiornika przez filtr do gaźnika lub pompy wtryskowej (układ zasilania );
Układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na napędowe koła jezdne samochodu.
Silnik jest chłodzony powietrzem zasysanym z otoczenia i tłoczonym za pomocą dmuchawy na żebra cylindrów i głowic (chłodzenie bezpośrednie) cieczą zasysaną z dolnego zbiornika chłodnicy i tłoczoną do płaszcza cieczowego silnika, gdzie ciecz ogrzewa się i po przepłynięciu przez głowicę cylindrów odpływa do górnego zbiornika chłodnicy i oziębia się podczas przepływu przez rdzeń chłodnicy (chłodzenie pośrednie).
ŹRÓDŁA http://www.infosamochody.pl/art,id_m-91,t-Budowa-pojazdu-samochodowego.html http://budowasamochodow.republika.pl/podwozia.html