Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
program profilaktyki uzależnień
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003
Czy osoby pijące alkohol w miejscu Pana/i zamieszkania stanowią szczególne zagrożenie dla bezpieczeństwa ?
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy. Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Fundusz Przeciwalkoholowy
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
Dorota Gibała Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
MONITOROWANIE PROBLEMÓW NARKOTYKOWYCH W WOJEWÓDZTWIE MAŁOPOLSKIM
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
badanie wykonane przez:
Fundacja PRAESTERNO Warszawa styczeń 2006 Diagnoza rozmiarów i intensywności doświadczeń młodzieży ze środkami psychoaktywnymi Ewaluacja szkolnych programów.
Nie pal przy mnie proszę
„Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SUWAŁKACH
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
STRZELCE OPOLSKIE.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Szkolny Klub Europejski w Europejskiej Kampanii w sprawie Narkotyków European Action on Drugs Opracowały panie: Ewa Straszak.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży wobec środków uzależniających przeprowadzonej w marcu 2006 roku wśród społeczności naszej szkoły   Liczba.
POLACY O SPRZEDAWANIU ALKOHOLU NIELETNIM WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Czym jest zdrowie?.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
DIAGNOZA LOKALNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH
Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Uzależnienia wśród młodzieży
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Młodociani uzależnieni od środków odurzających lub psychotropowych.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
DIAGNOZA PROBLEMÓW UZALE Ż NIE Ń I INNYCH ZAGRO Ż E Ń SPO Ł ECZNYCH DLA MIASTA GORZÓW WIELKOPOLSKI.
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Tydzień działań profilaktycznych
Nie pal przy mnie, proszę
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
„ARS, czyli jak dbać o miłość?”
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Zgodnie z metodologią i standardami Europejskiego Programu Badań Ankietowych w Szkołach.
Diagnoza problemów uzależnień od środków psychoaktywnych Opracowanie: Anna Zdancewicz.
DIAGNOZA PROBLEMU UŻYWANIA I POSTAW WOBEC ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH ORAZ INNYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY W MIEŚCIE BIELSKO – BIAŁA.
SKUTKI ZERWANYCH WIĘZI opr. W.Stypuła. Młody człowiek może wchodzić w zachowania dewiacyjne, jeśli jego więzi z osobą znaczącą zostały zerwane.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Gdansk.pl Młodość bez procentów. Widzimy problem: Trzy czwarte uczniów w wieku lat ma za sobą kontakt z alkoholem Polski nastolatek sięgający po.
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Przeciwdziałanie narkomanii
Opracowała: Katarzyna Płatek
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Opracowała Nowakowska Sylwia – powiatowy koordynator programów
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Zapis prezentacji:

Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI I-rzędowa – obejmuje grupy niskiego ryzyka (problem jeszcze nie zaistniał) II-rzędowa – obejmuje grupy podwyższonego ryzyka (osoby, które już zetknęły się z problemem) III-rzędowa – obejmuje grupy wysokiego ryzyka (problem jest już zaawansowany np. uzależnienie) Wymaga pracy specjalistów, lekarzy, psychologów, terapeutów Opracowanie: Edyta Gawżyńska – koordynator ds. bezpieczeństwa

Programy profilaktyczne mają między innymi na celu uświadomienie szkodliwości używania substancji psychoaktywnych (alkohol, papierosy, narkotyki) DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE PROWADZONE PRZEZ SZKOŁĘ I krok – uświadomienie istniejącego zjawiska jakim jest używanie substancji psychotropowych przez młodzież (wyniki ankiet, programy profilaktyczne) II krok – podjęcie działań mających na celu zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie tego zjawiska (programy profilaktyczne) III krok – współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców w działaniach profilaktycznych

Znacząca jest rola rodziców w realizacji szkolnych programów profilaktycznych To rodzice najwięcej czasu spędzają ze swoim dzieckiem i mają możliwość dostrzec w porę niepokojące symptomy wskazujące na używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież Współpracując ze szkołą i angażując się w jej działania profilaktyczne, odgrywają bardzo ważną rolę w zapobieganiu niepożądanym zjawiskom występującym wśród młodzieży

Picie alkoholu i używanie narkotyków przez młodzież szkolną w województwie podkarpackim Raport z badania ESPAD - Europejski Program Badań Ankietowych w Szkołach dotyczący spożywania alkoholu i narkotyków przez młodzież

Charakterystyka badania Projekt badawczy: używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną na terenie województwa podkarpackiego Zleceniodawca: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie Wykonawca: przeszkoleni ankieterzy Termin realizacji prac terenowych: 24 maja – 19 czerwca 2007 roku Metodologia: badanie ilościowe w formie ankiety audytoryjnej (z zapewnieniem anonimowości) Długość: 45 minut Próba: uczniowie trzecich klas gimnazjum oraz drugich klas szkół ponadgimnazjalnych Liczba klas: 100 klas (50 klas trzecich gimnazjum, 50 klas drugich szkół ponadgimnazjalnych) Liczba badanych osób: 1929 uczniów ( 878 uczniów klas trzecich gimnazjum, 1051 uczniów klas drugich szkół ponadgimnazjalnych)

Główny cel badania – diagnoza rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w województwie podkarpackim Cele szczegółowe miały za zadanie określić: Fizyczną dostępność papierosów, alkoholu i narkotyków wśród młodzieży (łatwość zakupu tych substancji) Psychologiczną dostępność, czyli przekonanie o łatwości lub trudności zakupu określonej substancji psychoaktywnej Wiedzę na temat rozpowszechniania używania alkoholu, papierosów i narkotyków w grupie rówieśniczej Wielkość populacji młodzieży sięgającej po substancje psychoaktywne

Palenie papierosów przez młodzież Wiek inicjacji tytoniowej (kiedy po raz pierwszy uczeń sięgnął po papierosy) – 13 lat lub wcześniej (okres szkoły podstawowej lub gimnazjum) 28% 59% 13%

Rozpowszechnienie palenia papierosów III klasa gimnazjum 47% 31% 19% 11%

Rozpowszechnienie palenia papierosów II klasa szkoły ponadgimnazjalnej 64% 57% 36% 32%

Dostępność tytoniu w opinii badanych 3% III klasa gimnazjum 11% 10% 75%

Dostępność tytoniu w opinii badanych 3% II klasa szkoły ponadgimnazjalnej 8% 4% 85%

Picie napojów alkoholowych przez młodzież Wiek inicjacji alkoholowej (kiedy po raz pierwszy uczeń sięgnął po papierosy) – 13 lat lub wcześniej (okres szkoły podstawowej lub gimnazjum) 17% 25% 35% 23%

Rozpowszechnienie picia alkoholu III klasa gimnazjum

Rozpowszechnienie picia alkoholu II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie PIWA, gdybyś tego chciał(a)? III klasa gimnazjum

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie PIWA, gdybyś tego chciał(a)? II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie WINA, gdybyś tego chciał(a)? III klasa gimnazjum

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie WINA, gdybyś tego chciał(a)? II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie WÓDKI, gdybyś tego chciał(a)? III klasa gimnazjum

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie WÓDKI, gdybyś tego chciał(a)? II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Rozpowszechnienie upijania się III klasa gimnazjum

Rozpowszechnienie upijania się II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Używanie narkotyków przez młodzież Odsetek uczniów w wieku 15-16 lat, którzy używali poszczególnych środków chociaż 1 raz w życiu (na terenie województwa podkarpackiego)

Używanie narkotyków przez młodzież Odsetek uczniów w wieku 17-18 lat, kiedy używali poszczególnych środków chociaż 1 raz w życiu (na terenie województwa podkarpackiego)

Wiek inicjacji marihuany lub haszyszu (konopi) (kiedy uczeń po raz pierwszy sięgnął po marihuanę lub haszysz) III klasa gimnazjum

Rozpowszechnienie marihuany/haszyszu III klasa gimnazjum

Rozpowszechnienie marihuany/haszyszu II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie marihuany lub haszyszu, gdybyś tego chciał(a)? III klasa gimnazjum

Jak sądzisz jak trudne byłoby dla Ciebie zdobycie marihuany lub haszyszu, gdybyś tego chciał(a)? II klasa szkoły ponadgimnazjalnej

Dostępność narkotyków w grupie wiekowej 15-16 lat

Dostępność narkotyków w grupie wiekowej 17-18 lat

Miejsca dostępności marihuany/haszyszu