TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Osobisty model zdrowego stylu życia.
REGULATORY Adrian Baranowski Tomasz Wojna.
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
GIBKOŚĆ.
KOORDYNACJA.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI POSTAWY CIAŁA
Problem społeczny Dr W.Szwarczyk
SKOLIOZY.
PLECY WKLĘSŁE (Dorsum concavum).
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
CELE GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ
PLECY OKRĄGŁE (Dorsum rotundum).
RODZAJE ĆWICZEŃ.
WADY STATYCZNE KOŃCZYN DOLNYCH
Uszkodzenia narządu ruchu
Tornister pierwszaka.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Sprawność fizyczna By zdrowym być!.
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
skolioza i wady kończyn dolnych u dzieci
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
PORADY DLA RODZICÓW Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Prognoza obciążeń fizycznych pracownika na przykładzie księgowej
Dobre strony pływania Powszechnie uważa się pływanie za jeden z najzdrowszych sportów. I jest nim rzeczywiście, jeżeli przestrzega się podstawowych zasad.
INDEKS SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
Jakub Szota Częstochowa 2012
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Reedukacja posturalna
CECHY MOTORYCZNE.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Rodzaje wad postawy ciała
ADHESIVE CAPSULITIS.
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
„Lżejszy tornister na wagę złota”
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
PROBLEM SPOŁECZNY Informacje dla rodziców mgr Anna Furdzik
Ty też możesz mieć wadę – Nawet o tym nie wiesz
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
FITNESS I PILATES.
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
PŁYWANIE KOREKCYJNE JAKO ATRAKCYJNA FORMA KORYGOWANIA WAD POSTAWY.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Wady wymowy.
Terapia manualna Koncepcja Brian R. Mulligan
Projekt profilaktyki prozdrowotnej realizowany w 2012r.
Ukształtowanie postawy ciała Rozkład obciążeń stóp
Co rodzic wiedzieć powinien !
TRÓJWYMIAROWY MODEL SYLWETKI CZŁOWIEKA
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Projekt Gimnazjalny Ocena sprawności fizycznej – siły mięśni brzucha dziewcząt klas VII, II, III Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu na podstawie.
Zapis prezentacji:

TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ TOR ŚRODOWISKOWY I FIZJOLOGICZNY

i części torebek stawowych oraz nierównomiernym rozkładzie sił nacisku Postawa ciała to jego spionizowana pozycja, uwarunkowana nawykiem ruchowym, kształtującym się na określonym podłożu morfologicznym i funkcjonalnym oraz związanym z codzienną działalnością danego osobnika. Wady postawy mają więc źródło w sferze fizjologicznej, morfologicznej lub środowiskowej. Istotą zaburzeń w sferze fizjologicznej jest nawyk nieprawidłowej postawy. Równolegle do zmian nawyku nieprawidłowej postawy występują zaburzenia w sferze morfologicznej. Najczęściej polegają one na występowaniu dystonii mięśni zespołów współdziałających lub symetrycznych, rozciągnięciu i nadmiernemu napięciu grup więzadeł i części torebek stawowych oraz nierównomiernym rozkładzie sił nacisku i pociągania w zakresie układu kostnego kręgosłupa (prawo Delpecha – Wolfa: kość rośnie prawidłowo pod wpływem równomiernie rozłożonych sił nacisku – statycznego i dynamicznego oraz pociągania. Nadmierny nacisk powoduje zahamowanie wzrostu kości, nadmierne pociąganie – pobudzenie wzrostu kostnego).

Czynnik morfologiczny, fizjologiczny Warunki środowiska zewnętrznego, w jakich dziecko przebywa, mają również znaczny wpływ na jego postawę. Organizacja właściwych warunków środowiska zależy od świadomości i aktywności jego organizatorów – rodziców i nauczycieli. Czynnik morfologiczny, fizjologiczny i środowiskowy muszą być równolegle uwzględniane w doborze metod postępowania wyrównawczego.

WIEDZIEĆ - CHCIEĆ - CZUĆ - UMIEĆ TOR FIZJOLOGICZNY KSZTAŁTOWANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY – REEDUKACJA POSTURALNA Fazy reedukacji posturalnej: Pierwsza faza – uświadomienie dziecku jego defektu. Druga faza – umiejętność skorygowania wady poprzez przyswojenie korekcji lokalnych, a następnie globalnych. Trzecia faza – wyrabianie wytrzymałości posturalnej (zdolność do długotrwałego utrzymywania skorygowanej postawy). Czwarta faza – utrwalenie nawyku prawidłowej postawy w różnych warunkach zbliżonych do życia codziennego automatycznie (bez udziału ciągłej kontroli świadomości). WIEDZIEĆ - CHCIEĆ - CZUĆ - UMIEĆ

UŚWIADOMIENIE DEFEKTU I OPANOWANIE KOREKCJI POSTURALNYCH Jest to zadanie dość trudne ze względu na wadliwą priopriorecepcję. Dlatego należy wykorzystywać metodę kontroli wzrokowej w tzw. autokorekcji wizualnej przed lustrem. Korekcje lokalne polegają na poprawieniu układu poszczególnych segmentów (miednicy, barków). Pozycje wyjściowe należy dobierać wg zasady „od łatwego do trudnego”. Najłatwiejszymi są pozycje wymuszające samorzutnie (przede wszystkim na skutek działania siły ciężkości) poprawność poszczególnych elementów postawy ciała. Korekcje globalne początkowo prowadzi się przez następcze łączenie korekcji lokalnych, następnie – jednoczesne. Ostateczną formą jest utrudnienie ich utrzymania różnego rodzaju ruchami oraz przemieszczaniem się (warunki zbliżone do czynności życia codziennego).

WYTRZYMAŁOŚĆ POSTURALNA I AUTOMATYZACJA Dla obu tych faz niezbędny jest prawidłowy podkład morfologiczny: właściwa ruchomość stawowa oraz zabezpieczenie jej odpowiednim napięciem i siłą mięśni. Kształtowanie wytrzymałości na tym etapie polega na stosowaniu ćwiczeń wybiórczych (analitycznych) oraz przede wszystkim syntetycznych (wielostronnych), o narastającym stopniu trudności. Doskonale nadają się do realizacji tego zadania gry i zabawy, a także sporty uzupełniające ze względu na przeniesienie uwagi, co stwarza warunki do automatyzacji nawyku.

ROLA ZWIĘKSZANIA RUCHOMOŚCI STAWOWEJ I WZMACNIANIA MIĘŚNI W PROCESIE REEDUKACJI POSTURALNEJ Możliwość skorygowania postawy uzależniona jest w dużej mierze od ruchomości stawowej. W przypadku osobników charakteryzujących się dużą gibkością stosowanie w reedukacji posturalnej pozycji hiperkorekcyjnych i ćwiczeń rozciągających jest przeciwwskazane. W przypadkach z ograniczeniem ruchomości, warunkiem dokonania korekcji postawy jest przywrócenie ruchomości.

RUCHOMOŚĆ STAWOWA A WZMACNIANIE WYBRANYCH ZESPOŁÓW MIĘŚNIOWYCH Często popełnianym błędem w gimnastyce korekcyjnej jest zbyt wczesne wzmacnianie wybranych zespołów mięśniowych, zanim dziecko opanuje umiejętność korygowania własnych błędów. Efektem takiego postępowania są silne mięśnie stabilizujące nieprawidłowy układ segmentów ciała. Obowiązuje w związku z tym przestrzeganie zasady: przed wzmacnianiem należy doprowadzić do pełnej korekcji wszystkich składowych postawy, a w czasie wykonywania ćwiczenia wielkość oporu jest uzależniona od zdolności utrzymywania postawy skorygowanej.