Teatr renesansowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Teatr epoki odrodzenia
Przez dzieje teatru.
Zapraszamy do teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W świecie starożytnych Greków
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
W teatrze starożytnej Grecji
QUIZ.
Geneza teatru i dramatu antycznego
s. Wyspiański-człowiek teatru
Prawa dziecka do życia kulturalnego
TEATR SZKOLNY GIMNAZJUM NR 11 Flying 11 Powstanie teatru i jego zadania Teatr Flying 11 jest teatrem anglojęzycznym. Powstał we wrześniu 2009 z inicjatywy.
w wyjściach do teatrów i opery, s spotkaniach z aktorami i reżyserami teatralnymi, warsztatach teatralnych, p projektach edukacyjnych, rogramie edukacyjnym.
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
Czasy Stanisławowskie
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
W cyrku.
TEATR GRECKI.
Muzyka wokół nas Agata Podolska.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
TEATR GRECKI.
Komedia. Komedia Komedia na przestrzeni lat Komedia znana była już w starożytnym teatrze. Następnie, w średniowieczu oglądano występy błaznów na jarmarkach.
2 czerwca 2015 klasa 2a na wycieczce w Teatrze Muzycznym na musicalu pt. „Zorro”
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
Prezentacja „SZALONE NOŻYCZKI” Moje wrażenia po spektaklu... Kochani chcę wam przedstawić prezentację.
Microsoft® Office Word
Autor: Filip Cieślak-Stanley Kwiecień 2016
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Hiszpania jest znana z wielu pięknych plaż.. Ale… Świat przyrody też jest piękny.
Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb.  Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej.
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
Historia Teatr Miejski imienia Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest jedną z najważniejszych instytucji tego typu w regionie. Teatr założono w latach.
KOMEDIA. KOMEDIA - DEFINICJA Komedia– jeden z trzech, obok tragedii i dramatu właściwego, gatunków dramatycznych. Komedie cechuje: pogodny nastrój, komizm,
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Edukacja teatralna w podstawie programowej
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Budowa teatru greckiego
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
Spektakl. Teatralny „ Morska
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Zapis prezentacji:

Teatr renesansowy

Włochy kolebką teatru renesansowego Trudno wytyczyć dokładną granicę między teatrem średniowiecznym a renesansowym. Na odrodzenie się teatru w renesansie miało wpływ: ponowne odkrycie sztuk antycznych , wydanie w 1484r., pochodzącej z I wieku p.n.e., rozprawy Witruwiusza o architekturze, uświadomienie sobie, że dramatów klasycznych nie da się w wystawiać na scenie średniowiecznej. Sebastian Serlia zaprojektował trzy typy dekoracji: dla tragedii były to okazałe domy, z pałacem w głębi; w komedii - zwykłe domy, z siedzibą kurtyzany na pierwszym planie, w dramacie satyrowym - pusta okolica, lasy, chmury. W głębi dekoracji umieszczono prospekt, który - spuszczany z góry na wałkach lub rozsuwany na boki - odsłaniał inny prospekt, z odpowiednim dla danej sceny malowidłem. Pomimo rozbudowania w ten sposób przestrzeni scenicznej aktorzy nie grali wśród dekoracji, a nadal na ich tle. Włochy kolebką teatru renesansowego

Włochy kolebką teatru renesansowego Niccolo Sabbatini stosował kurtynę na początku i na końcu przedstawienia, natomiast przy otwartych zmianach dekoracji proponował odwracać uwagę widzów hasłem, tak jak to czynili starożytni Grecy. Chętnie stosował efekty specjalne - iluzję pożaru, burzy na morzu itp. Nowością teatru renesansowego było wprowadzenie sceny kulisowej i związanej z nią dekoracji rozsuwanej. Jednocześnie funkcjonowała znana już wcześniej scena obrotowa, chętnie stosowano też periakty. Wynalazcą kulis był Włoch, Gieovanni Battista Aleotli, projektodawca kilku teatrów renesansowych. Najsłynniejszym teatrem tego okresu jest Teatro Olimpico w Vicenzy, zaprojektowany przez Andreę Palladia. Włochy kolebką teatru renesansowego

Teatro Olimpico w Vicenzy, Widownię i scenę oświetlano ozdobnym świecznikiem, zawieszonym na granicy sceny i widowni. Mimo to przedstawienia odbywały się najczęściej w dzień, przy wykorzystaniu naturalnego światła padającego z okien. Teatr Olimpico otwarty został w roku 1585. Podczas inauguracji wystawiano tragedię Sofoklesa - Król Edyp Teatro Olimpico w Vicenzy,

Teatro Olimpico w Vicenzy,

Teatro Olimpico w Vicenzy,

W połowie XVI wieku powstała we Włoszech commedia dell-arte - komedia ludowa, wywodząca się z tradycji antycznego mima, rzymskiej pantomimy i średniowiecznych błazeńskich popisów. Komedia opierała się na improwizacji. Aktorzy, biorąc sobie za kanwę szkicowy scenariusz, swobodnie improwizowali, wymyślali teksty stosowne do sytuacji, tworzyli zabawne gagi (zwane wówczas lazze), popisywali się sztuczkami zręcznościowymi. Powtarzalność postaci scenicznych w każdym scenariuszu doprowadziła do utrwalenia się pewnych komicznych typów, o charakterystycznym wyglądzie i zachowaniu, zwanych maskami. Komedia dell-arte

Postaci w komedii dell-arte ARLEKIN – sprytny służący w czarnej masce i kraciastym kostiumie KOLOMBINA zuchwała, dowcipna służąca, kochanka Arlekina BRIGHELLA - kompan arlekina, łajdak bez skrupułów POLISZYNEL – wojowniczy garbus z haczykowatym nosem i kogucim pióropuszem CAPITANO – tchórzliwy samochwała PANTALONE – chciwy starzec, ciągle oszukiwany, ubrany w płaszcz, czerwoną czapkę, ciemną maskę z długą brodą DOTTORE – towarzysz Pantalona, wyśmiewany ciągle lekarz lub uczony w długim profesorskim płaszczu Postaci w komedii dell-arte

Arlekin i Brighella na obrazie Paula Cezana

Pantalone- chciwy starzec

Poliszynel (wojownik z zakrzywionym nosem i kogucim pióropuszem)

Arlekin i Brighella

Aktorzy komedii dell - arte

Współczesny karnawał w Wenecji

Współczesny karnawał w Wenecji

Specyfika teatru renesansowego w Hiszpanii Teatr hiszpański "złotego wieku" ma bardzo burzliwą historię. Istniało wiele stałych teatrów w Sewilli, Salamance, Tarragonie, Grenadzie, Barcelonie. Popularność ich była tak duża, że z trudem mieściły cisnące się tłumy. Czasy świetności sztuki teatralnej przypadają na okres panowania Filipa IV. Początkowo przedstawienia odbywały się na podwórzach domów. Dopiero pod koniec XVI wieku powstawały pierwsze wydzielone miejsca dla widowisk teatralnych i wznoszono na nich budowle bez dachu (później pojawia się dach nad samą sceną), z prostokątną sceną i amfiteatralną widownią. Osobna loża, cazuela izolowana od widowni, przeznaczona była wyłącznie dla kobiet. Reszta publiczności (czyli mężczyźni) stała. Jednak z upływem lat i tu nastąpiły zmiany: ustawiono ławki i krzesła dla wszystkich, a co bardziej uprzywilejowani lokowali się na samej scenie. Specyfika teatru renesansowego w Hiszpanii

Specyfika teatru renesansowego w Hiszpanii W pierwszym okresie obywano się bez dekoracji i rekwizytów, dopiero później pojawiła się scenografia w stylu włoskim, uwzględniająca perspektywę. Trwające około trzech godzin przedstawienia kończyły się na godzinę przed zachodem słońca. Przy złej pogodzie spektakle zawieszano. Publiczność żądała zmian repertuaru, zatem sztuka pokazywana była najwyżej dziesięć dni, a średnia - pięć. Specyfiką teatru hiszpańskiego był jego charytatywny cel - dochody przeznaczono na pomoc chorym i ubogim. Może się on również poszczycić tym, że na jego scenach od początku grały kobiety - aktorki. Specyfika teatru renesansowego w Hiszpanii

Specyfika teatru renesansowego we Francji Zakaz wystawiania misteriów religijnych wydany przez parlament paryski w 1548r. umożliwia wystawianie sztuk o tematyce komediowej w budynku Pałacu Burgundzkiego. Aleksander Hardy dostawca repertuaru dla teatralnej Trupy Królewskiej pisze około sześciuset utworów dramatycznych. Eliminuje z utworów to co spowalnia akcję : chór, opowiadania monologi, wprowadza to , co się podoba- bójki, morderstwa, pojedynki, porwania. Specyfika teatru renesansowego we Francji

Specyfika teatru renesansowego w Polsce W ówczesnej stolicy Polski, w Krakowie, od początku XVI wieku wystawia się sztuki o tematyce antycznej w siedzibie królewskiej na Wawelu lub w jednym z gmachów uniwersytetu. Nowością było miejsce widowisk - specjalna sala w zamkniętym pomieszczeniu, oświetlona świecami i lampami olejnymi. Na dworze królewskim widowiska towarzyszyły różnym ważnym wydarzeniom. Tak więc na uroczystości weselne Zygmunta III Wazy w roku 1592 sprowadzono aktorów hiszpańskich i angielskich, którzy niewątpliwie wywierali wpływ na rozwój polskiej sztuki teatralnej. Teatr nie stanowił jedynie sztuki elitarnej. Tak jak w całej Europie, i u nas wędrowali kuglarze, wesołkowie, mimowie oraz linoskoczkowie, zabawiający publiczność. Specyfika teatru renesansowego w Polsce

Specyfika teatru renesansowego w Polsce Bliska tej błazeńskiej tradycji jest anonimowa komedia rybałtowska, ewoluująca od tekstów żartobliwych do satyrycznych, bardziej ambitnych społecznie. Równolegle wspaniale rozwija się teatr szkolny. Doceniając wychowawczą rolę przedstawień w zdobywaniu przez uczniów umiejętności retorycznych, w nauczaniu odwagi i umacnianiu wiary, jezuici włączyli teatr w proces dydaktyczny. W szkolnych budynkach pojawiają się stałe sceny, wyposażone w periakty, kulisy, prospekty i zapadnię. Autorami widowisk byli najczęściej profesorowie, chociaż później zaczęli dostarczać repertuary także znani pisarze. Specyfika teatru renesansowego w Polsce