Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych. ZŁOŚĆ Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
Co dmucha w Twoje żagle?
Fazy przeżywania złości Interpretacja zdarzenia Odczuwanie złości Reakcja fizjologiczna i emocjonalna. Nie mamy nad nią kontroli. Reakcja na złość Tłumienie, agresja lub konstruktywne radzenie sobie. Nad reakcjami możemy panować. Utrzymywanie się złości Trwa kilka minut lub kilka lat.
Mowa ciała Przyśpieszony lub „ciężki” oddech Zaciśnięte dłonie Napięte mięśnie Suchość w ustach Ból głowy, brzucha Szybkie bicie serca Spocona skóra Podwyższone ciśnienie krwi Zaciśnięte szczęki Odrętwienie Rumieńce na twarzy Drżenie ciała Rozszerzone źrenice Trudności w myśleniu
Reakcja na złość Tłumienie Uczucia tłumione nie znikają. Po jakimś czasie w niekontrolowany sposób WYBUCHAJĄ lub powodują choroby psychosomatyczne. UCZUCIA
Reakcja na złość Agresja Wyrządza krzywdę drugiej osobie, nie przyczynia się do rozwiązania problemu – powoduje nowe problemy. UCZUCIA --- DZIAŁANIE
Reakcja na złość Konstruktywne radzenie sobie Pozwala zachować się adekwatnie do sytuacji. Nie krzywdzi drugiej osoby, ale też pomaga Ci dbać o Twoje prawa. UCZUCIA --- MYŚLENIE --- DZIAŁANIE
Krok 1 ZATRZYMAJ SIĘ i uruchom świadomość Przerwij wszystko, co robisz i zwróć uwagę na to, jak się czujesz. Bądź świadom swojej złości.
Krok 2 ODETCHNIJ Wyjdź z pokoju. Zrób 3 głębokie, świadome oddechy. Posłuchaj muzyki. Napij się herbaty, zjedz coś dobrego. Zastosuj techniki relaksacyjne (np. liczenie wspak, wyobrażenie bezpiecznego miejsca). Zaakceptuj sytuację. Czasami popełniamy błędy, których logicznym następstwem są konsekwencje. Przyjęcie ich bez zniechęcania się bywa najlepszą reakcją.
Zastosuj tzw. monity – zdania, które Cię uspokajają. Krok 3 POMYŚL Zmień swoje myślenie o danej sytuacji, postaraj się spojrzeć na nią z innej perspektywy (np. próba zrozumienia drugiej osoby, zmiana perspektywy czasowej). Zastosuj tzw. monity – zdania, które Cię uspokajają. (np. „Poradzę sobie z tym”, „Za miesiąc już nie będę o tym pamiętać”, „Wyluzuj”)
Krok 4 ODPOWIEDZ / ZAREAGUJ Gdy już ochłoniesz i zdecydujesz, że sytuacja wymaga Twojej reakcji, porozmawiaj z osobą, na którą się złościsz zachowując zasady asertywności (wyraź swoje uczucia i oczekiwania bez obrażania i krytykowania drugiej osoby). Jeśli Twoja złość dotyczy sytuacji, zastanów się, co możesz zmienić, ułóż plan działania i wykonaj go. Jeśli nic nie możesz zmienić w tej sytuacji – porozmawiaj z kimś o swoich uczuciach.
I jeszcze raz… Zatrzymaj się Odetchnij Pomyśl Odpowiedz/ zareaguj
POWODZENIA!!! Dziękuję za uwagę, Ewa Kałuża.