Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obecność Unii Europejskiej w naszym mieście - Poznaniu
Advertisements

MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
Jaki jest rozkład wybranych cech dominujących i recesywnych wśród populacji uczniów klas 1? Prezentacja grupy B.
Aleksandra Mańkowska kl. IIIc
Dnia , w ramach realizacji projektu „Sekrety układu krążenia” wśród uczniów naszej szkoły przeprowadziliśmy ankietę na temat grup krwi. W ankiecie.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Słobódce
opiekun grupy projektowej katarzyna krzymińska
Analiza wyników ankiety
Twoja Twarz Program tworzy szkic Twojej twarzy na podstawie informacji
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
ANALIZA BADANIA STATYSTYCZNEGO
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
WYNIKI ANKIETY W ankiecie przeprowadzonej przez Nową Przyszłość wzięło udział 106 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum z Zespołu Szkół im. Ks. Jerzego.
Ankieta dotycząca odżywiania się uczniów klas pierwszych
NIE TAKA MATMA STRASZNA ;-)
Projekt edukacyjny Czy uczniowie naszego gimnazjum są otyli? Autorzy: Józef Michalak i Andrzej Adamas.
Czy jesteś osobą otwartą?
STATYSTYKA ZBIERANIE DANYCH Odczytywanie i sporządzanie diagramów słupkowych i kołowych.
Do naszej szkoły w klasach IV-VI uczęszcza : 50 chłopców 62 dziewczęta Niewielką przewagę stanowią dziewczęta.
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
dla klas gimnazjalnych
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”
Badanie statystyczne TEMAT:
Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne.
Drzewo rodowe.
Pierwsza pomoc przedmedyczna
Przygotowała: mgr Jolanta Brzozowska-Kłys
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Zespół Szkół Zawodowych im. Kazimierza Pułaskiego w Gorlicach W ankiecie Egzaminy i diagnozowanie zewnętrzne przeprowadzonej dla nauczycieli wzięło udział
Ten program potrafi wykonać portret twojej twarzy na podstawie informacji, które podasz ... Proszę nacisnać.
Uczniowie klasy I Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Rożnowicach realizują program edukacyjny „Żyj smacznie i zdrowo” pod kątem zasad prawidłowego i smacznego.
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
Dziedziczenie cech jednogenowych.
Dnia r. -,,środa” - Bartek i Mariusz Poszliśmy do szkoły podstawowej przy ul. Szkolnej 11. Zapukaliśmy do sekretariatu, otworzyła nam Pani.
Nasza szkoła w liczbach i procentach
“Szkoła w procentach”.
KONKURS MATEMATYCZNY KLASA i – iii gb.
Badania statystyczne.
N ASZA SZKOŁA I STATYSTYKA ZESPÓŁ SZKÓŁ SZKOŁA PODSTAWOWA I GIMNAZJUM IM.LEGIONÓW POLSKICH W PORONINIE PROJEKT KLASY VB.
Projekt edukacyjny pt. „Moje gimnazjum w liczbach i procentach’’
Zadania z czekoladą.
Jak wygląda statystyczny uczeń naszego gimnazjum?
PRACA DŁUGOTERMINOWA MOJA KLASA W LICZBACH.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Wyniki Ankiety odnośnie zdrowego odżywiania
Czy wiesz co jesz? projekt edukacyjny zrealizowany przez:
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Liczba ankietowanych – 92 osoby Opracowały: Jolanta Lipińska Anna Burzan Marta Wiśniewska.
„BIBLOTEKA SZKOLNA JAKO SKARBNICA WIEDZY”. Ankieta została przeprowadzona w ramach projektu „Zostać przedsiębiorczym” w dniach od 13 do 17 kwietnia 2015.
Podstawowe reguły dziedziczenia genów
ODCZYTYWANIE WYKRESÓW Opracowała: Monika Grudzińska-Czerniecka.
PROJEKT EDUKACYJNY „WIEM CO JEM” WYCHOWANIE FIZYCZNE r.
Zapisywanie treści zadań za pomocą wyrażeń algebraicznych. Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
Dziedziczenie cech Uczniowie klasy III C.
Nasze gimnazjum w liczbach. Statystyka to nauka o pozyskiwaniu i analizowaniu danych dotyczących zjawisk masowych, których atrybutem jest losowość.
Dziedziczenie cech
Zespół Szkół Zawodowych im. Kazimierza Pułaskiego
Zespół Szkół Zawodowych im. Kazimierza Pułaskiego
Nasza szkoła w procentach
Dziwne pytania, czyli pytania Fermiego dotyczące naszej szkoły.
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Ankieta na temat przedmiotów szkolnych
Trójkąt Pascala a geny kumulatywne - biomatematyka
DIAGRAMY PROCENTOWE SŁUPKOWE PROSTOKĄTNE KOŁOWE. Diagramy procentowe słupkowe Diagramy te są bardzo proste do narysowania oraz do odczytu, przy założeniu,
Zapis prezentacji:

Jaki jest rozkład cech recesywnych i dominujących wśród uczniów naszej szkoły?

Cel projektu Zbadanie ile osób w klasach I i III posiada cechy dominujące, a ile recesywne.

*dominacja kolorów oczu Podstawowe pojęcia *cecha dominująca *cecha recesywna * związek cechy z genem *wzrost, kolor oczu * I prawo Mendla *pokolenia P, F1, F2 *dominacja kolorów oczu

Cechy dominujące Lewy kciuk na górze

Cechy recesywne Prawy kciuk na górze

Heterochromia - - różnobarwność tęczówki

Badania grupy A nad rozkładem cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas III naszej szkoły?”

Hipotezy które sobie postawiliśmy, to: Wśród uczniów klas III w naszej szkole przeważają cechy dominujące. Przeważają osoby powyżej 1.56 m wzrostu. Przeważają osoby z prostymi włosami. Przeważają osoby z zielonym kolorem oczu. Czy u osób w klasie IIIh może być więcej cech dominujących czy recesywnych? Aby odpowiedzieć na postawione sobie pytania musieliśmy stworzyć ankietę dla 100 uczniów klas III plus dodatkowo dla 10 osób posiadających niebieski kolor oczu.

Wyniki ankiety dotyczącej 100 wybranych osób Przedstawiłyśmy graficznie za pomocą wykresów słupkowych wyniki ankiet na temat koloru oczu, koloru włosów, struktury włosów oraz kciuków, które są na górze po złożeniu rąk – zarówno u dziewczyn jak i u chłopców z naszej szkoły. Oto przykłady wykresów: Kolor oczu (zielony, brązowy, inne- cecha dominująca, kolor niebieski- recesywna) Kolor włosów (kolor brązowy czarny i inny- cecha dominująca, kolor blond- cecha recesywna)

Krzyżówki genetyczne wybranych osób

Drzewo genealogiczne rodziny pierwszej

Odpowiedzi na postawione hipotezy W 4 wybranych klasach III przeważa brązowy kolor włosów. Przeważają osoby powyżej 1.56 m wzrostu. Wśród osób klas III przeważają włosy proste. Osoby z zielonym kolorem oczu nie przeważają wśród uczniów klas III. U osób w klasie IIIh: - jest 5 osób u których występuje większość cech dominujących (2 osoby – wszystkie badane cechy są dominujące, 3 osoby – z 4 badanych cech są dominujące). - jest 11 osób w których występuje większość cech recesywnych (7 osób – 3 z 4 badanych cech są recesywne, 4 osoby – wszystkie badane cechy są recesywne). - 9 osób posiada połowę cech dominujących oraz połowę cech recesywnych.

Wnioski Po sprawdzeniu ankiet dochodzimy do wniosku iż większość uczniów z naszej szkoły posiada cechy dominujące. Skład grupy: Alicja Wlazło, Inez Nosowska, Kasia Żuchowska, Damian Pożyczka

Badania grupy B nad rozkładem cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas I naszej szkoły Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas I naszej szkoły?”

Przeprowadzenie ankiet:

Wyniki przeprowadzonych ankiet : dziewczęta Wyniki przeprowadzonych ankiet : dziewczęta. Przedstawiłyśmy graficznie za pomocą wykresów słupkowych wyniki ankiet na temat koloru oczu, koloru włosów, struktury włosów oraz kciuków, które są na górze po złożeniu rąk – zarówno u dziewczyn jak i u chłopców z naszej szkoły. Oto przykłady wykresów:

Drzewko genetyczne:

A- cecha dominująca a-cecha recesywna

Z drzewka wynika, że cechy dominujące bądź recesywne są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Potwierdzone hipotezy: Postawiłyśmy 51 hipotez, natomiast tylko 18 się potwierdziło. 1. W klasach 1 jest więcej osób o niebieskich oczach. 2. W klasach 1 jest więcej osób o brązowych włosach. 3. W klasach 1 jest więcej osób o prostych włosach. 4. W klasach 1 jest więcej chłopców o zielonych oczach. 5. W klasach 1 jest więcej chłopców o czarnych włosach 6. W klasach 1 jest więcej chłopców o prostych włosach. 7. W klasach 1 jest więcej dziewcząt o brązowych oczach. 8. W klasach 1 jest więcej dziewcząt o brązowych włosach. 9. Nie ma związku między ilością cech dominujących i recesywnych u danej osoby. 10. Chłopcy mają większą ilość cech dominujących niż dziewczęta 11. Tylko dziewczynki mają same dominujące cechy. 12. Jeśli dziewczyna ma niebieskie oczy to ma również brązowe włosy. 13. Jeżeli rodzice dziewczynki mają proste włosy to ona tez ma. 14. Jeśli mama ma proste włosy to i dzieci mają proste. 15. Jeśli mama ma kręcone włosy to i dzieci maja kręcone. 16. Jeśli tata ma proste włosy to i dzieci mają proste włosy 17. Jeśli tata ma kręcone włosy to i dzieci mają kręcone włosy. 18. Jeśli chłopak ma niebieskie oczy to ma również brązowe włosy.

Wykorzystywanie badań DNA w kryminalistyce. Wnioski: 1. Większość uczniów klas 1 posiada cechy recesywne. 2. Dzieci dziedziczą rodzaj włosów po rodzicach. 3. Rozkład cech dominujących wynosi 46,25%, natomiast cech recesywnych wynosi 57,75%. Nasza grupa zajęła się również zbieranie informacji na dodatkowy temat: Wykorzystywanie badań DNA w kryminalistyce.   Skład grupy: Ula Łęcka, Paulina Bartosiak, Aleksandra Sirak, Ania Bykowska

Badania grupy C nad rozkładem cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas I i III naszej szkoły Temat: ,,Jaki jest rozkład cech dominujących i recesywnych wśród uczniów klas I i III naszej szkoły?”

Hipotezy które sobie postawiliśmy, to: Wśród uczniów klas III w naszej szkole przeważają cechy recesywne. W klasach III jest więcej uczniów o wzroście w przedziale 140 - 153 niż w klasach I. W klasach I i III jest podobna liczba uczniów o wzroście w przedziale 154 - 167. W klasach I jest więcej uczniów o wzroście w przedziale 168 - 182 niż w klasach III.

Wykresy Przedstawiłyśmy graficznie za pomocą wykresów słupkowych wyniki ankiet na temat koloru oczu, koloru włosów, struktury włosów, wzrostu oraz kciuków, które są na górze po złożeniu rąk – zarówno u dziewczyn jak i u chłopców z naszej szkoły. Oto przykłady wykresów: Wykresy dotyczące koloru oczu dziewcząt i chłopców w klasach I

Z wykresu możemy odczytać, że w klasach I najwięcej jest osób średniego wzrostu (154-167 cm), a najmniej osób wysokich (168-182 cm).

Z wykresu możemy odczytać, że w klasach III najwięcej jest osób średniego wzrostu (154-167 cm), a najmniej osób niskich (140-153 cm).

Wnioski W klasach I jest więcej osób o wzroście w przedziale 140 - 153 niż w klasach III. W klasach III jest więcej uczniów o wzroście w przedziale 168 – 182 niż w klasach I. W klasach I i III jest podobna liczba uczniów o wzroście w przedziale 154 - 167. Dodatkowo zajęliśmy się również zebraniem informacji na temat: ustalania ojcostwa na podstawie grupy krwi Skład grupy: Milena Drużdżel, Paulina Figarska, Agata Gocel, Aleksandra Dobrowolska

W odpowiedzi na temat projektu dochodzimy do wniosku, że więcej uczniów naszej szkoły posiada cechy dominujące. Źródła: www.wikipedia.pl Podręcznik dla klasy III gimnazjum. Wyd. NOWA ERA. ,,Puls życia” , Beata Sągin, Andrzej Boczarowski, Marian Sęktas

Dziękujemy za obejrzenie prezentacji!