Przygotowanie warsztatu pracy do nauki biegu na orientację

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

„MÓJ WSTĘPNY PLAN ROZWOJU”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt Systemowy MOPS Gdańsk
Agata Kowalska 1013 nr indeksu:
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
CO TO JEST ALGORYTM!.
Etapy naszego życia.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
WITAMY W BOLEWICACH.
ABC e-learningu.
Szkoła podstawowa nr 4 w Lubartowie Ania Antos. Od 2007 roku w naszej szkole jest organizowany konkurs Top Songs jest to konkurs piosenki angielskiej.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Droga, prędkość, czas nasza strona uczy Was… 
BIEGI NA ORIENTACJĘ.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Webquest dla członków Klubu SAS MAPA WYBRANEGO OBSZARU BESKIDU ŚLĄSKIEGO MAPA WYBRANEGO OBSZARU BESKIDU ŚLĄSKIEGO.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Tego roku chętni uczniowie klasa pierwszych zgłosili się do projektu unijnego Rozwój przez kompetencje. Chcemy pokazać w naszej prezentacji jak przebiegały.
Wywiad Pytały: Katarzyna Załupska, Julia Kowalska i Weronika Błażejewska. Wywiadu udzieliła: Mirosława Salamon.
Korzystanie z literatury
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
Samodzielność dziecka
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
Żnin ul. Śniadeckich 18 Tel Fax
Debata pracowników szkoły
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Ruch poza szkołą obszar 6 Zajęcia zorganizowane we współpracy ze SZS „Szkoła w ruchu - Ćwiczyć każdy może”
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Szkoła w Ruchu”
PROJEKT Ścieżki Biegowe AZS AWF Kraków Masters AWF Krąków AZS AWF Kraków Urząd Miasta Krakowa.
INSTRUKCJA. 1. Analizujemy wstępnie literaturę na temat rozwoju dziecka w analizowanym okresie i na temat problemów z jakimi borykają się osoby w tym.
Czy to się da policzyć ? Statystyka także jest dla smyka
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Forma Aktywności Społecznej !
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Zielony Punkt Kontrolny
PROJEKT EDUKACYJNY „Co można zrobić i w jaki sposób zachęcić uczniów do czynnego uprawiania sportu?”
RUCH Klucz do prawidłowego rozwoju dziecka to połączenie tych trzech elementów.
Bieg na Orientację. Bieg na Orientację Bieg na orientację (BnO) – olimpijska dyscyplina sportowa (choć nie jest wpisana do programu igrzysk olimpijskich),
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Gimnazjum nr 17 Przedstawia Swoją Grupę Gotową do Kosmicznej Misji Zródło tła :
Zarządzanie zmianą Sesja 5 Zarządzanie interesariuszami – stronami procesu zmiany.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Nasza szkoła, istnieje w Częstochowie od przeszło 10 lat. Wielu jej absolwentów zajmuje dziś wysokie stanowiska kierownicze, co stawia nas i naszą ofertę.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Żeby to było jakoś to poukładane to zrobię to w formie prezentacji.
Narciarski Bieg na Orientację
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
Zapis prezentacji:

Przygotowanie warsztatu pracy do nauki biegu na orientację mgr Rafał Mastela

Plan działania krok po kroku: Zdobywamy wiedzę o biegu na orientację Organizujemy bazę sprzętową Sporządzamy mapy Przygotowujemy się do zajęć Przeprowadzamy selekcję wstępną

Skąd czerpać wiedzę? (zakładka - co to jest bno?) Literatura: - wybrane pozycje: * Mroczyński Z., Hirsz M.(1995) Bieg na orientację cz.I i II. AWF Gdańsk * Sławomir Mazur (2007) Podręcznik terenoznawstwa , AWF Katowice * Edward Mleczko (1999) Biegi na orientację - technika, taktyka, trening , AWF Kraków. * P. Cych, J. Kozłowski (1998) Bieg na orientację. Trening - praktyka i teoria, COS W-wa Internet: www.uksjedynka.jasnet.pl (zakładka - co to jest bno?)

Co nam będzie potrzebne? punkty kontrolne (PK) „coś” do potwierdzania obecności na PK karty startowe plany i mapy

Z czego zrobić punkt kontrolny? PRZYKŁADOWE POMYSŁY Luźno leżące kartoniki – jedna strona to symbol bno, z drugiej mogą być cyfry lub litery Kartki do przymocowywania – włożone w koszulki foliowe kartki A4 z symbolem bno Tyczki do wbijania – wykonane z drewnianych kijków lub listew (np..2x3 cm), do których mocujemy kawałek taśmy budowlanej Konstrukcje wolnostojące – wykonane samodzielnie lub przysposobione stojaki drewniane, plastikowe lub z metalu, do których mocujemy lampiony

Czym potwierdzać obecność na PK? kredkami różnego koloru mocowanymi nitką do PK perforatorami przymocowanymi na stałe lub sznurkiem do PK długopisem lub flamastrem, posiadanym przez uczestnika zbierając naklejki (np.cenówki) lub karteczki znajdujące się przy PK

Na czym potwierdzać obecność przy PK? Swoją obecność na PK potwierdzamy na kartach startowych, które każdy uczestnik otrzymuje przed rozpoczęciem zawodów lub treningu. Najlepiej samemu wykonać kartę startową używając dowolnego programu graficznego lub tekstowego (np. .Microsoft Word”). Możemy wtedy uzyskać treść przystosowaną do typu zawodów lub treningu jaki chcemy przeprowadzić.

Na czym uczyć czyli skąd brać mapy? Ten problem dotyka nas w największym stopniu, gdyż niejednokrotnie wszystko moglibyśmy mieć ale akurat w naszej okolicy nie wykonano do tej pory żadnej mapy nadającej się do biegów na orientację! UWAGA! Mapy w skali 1:10000 również nie nadają się dla początkujących, gdyż nie wprawione dzieci na takich mapach często szybko tracą orientację i zniechęcają się do dalszej pracy! Musimy więc zakasać rękawy i zabrać się do stworzenia własnego zasobu map. Od czego zacząć ? – o tym na następnych stronach, a więc … … DO DZIEŁA!

Zaczynamy od sali gimnastycznej WYSTARCZY SZKIC , KSEROKOPIARKA , A PÓŹNIEJ… … TROSZECZKĘ WYOBRAŹNI. KROK 1. KROK 2. Sporządzamy szkic Rysujemy WZORCÓWKĘ czyli rozkład wszystkich punktów na Sali KROK 3. Budujemy dowolne trasy

Później sporządzamy mapę terenu przyszkolnego

Co potem? Kolejnym krokiem będzie prowadzenie zajęć i udział w zawodach na coraz mniejszych skalach, trzymając się zasady, że najpierw skale większe (1:2000, 1:3000), później średnie (1:4000,1:5000,1:7500), a na końcu małe (1:10000, 1:15000). Tutaj nie będziemy już musieli robić map. Wystarczy wejść na stronę Subregionalnej Ligi Biegów na Orientację i z działu MAPY ściągnąć mapkę terenu, na którym chcemy sobie pobiegać. Po to m.in.. powstał pomysł na Ligę, która dodatkowo da nam możliwość startu dzieci w zawodach bez ponoszenia większych kosztów (wystarczy kupić bilet na MZK). www.uksjedynka.jasnet.pl/ligabno

Kto nie może biegać czyli selekcja wstępna. Choć bieg na orientację to sport dla każdego, począwszy od kilkuletnich maluchów, skończywszy na osobach w podeszłym wieku, to nie należy zapominać, że w trakcie samodzielnego biegu w terenie zalesionym dziecko może być przez pewien okres czasu niewidoczne przez nikogo. Dlatego bezwzględnie należy zrobić wcześniejszy wywiad, czy wśród dzieci, z którymi mamy zamiar pracować nie ma takich, u których jest ryzyko, choćby minimalne, wystąpienia ataku lub zasłabnięcia na trasie. Sportu tego samodzielnie, nawet rekreacyjnie, nie mogą uprawiać dzieci ze stwierdzoną astmą, padaczką, cukrzycą i arytmią serca! Można jednak dopuścić do udziału taką osobę, ale tylko pod opieką osoby dorosłej, wspólnie w kategorii rodzinnej.

Z kim zatem pracować? Obserwując wyniki i postępy poszczególnych dzieci widać pewne prawidłowości. Na początku zdecydowanie lepiej radzą sobie dzieci, które mają bardzo dobre wyniki w nauce z przedmiotów ścisłych, takich jak: fizyka, chemia i matematyka, bez względu na zdolności kondycyjne i motorykę. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż szkolenie w biegu na orientację to co najmniej kilkuletnie doskonalenie własnych umiejętności, nie należy rezygnować z dzieci, które na początku „nie jarzą” tak szybko jak ci zdolniejsi i odstają wyraźnie od pozostałych. Poprzez systematyczny udział w zajęciach i zawodach, taka osoba może w przyszłości okazać się bardzo wartościowym zawodnikiem. Ale przecież jesteście nauczycielami, to co Wam będę mówił …… OPRACOWAŁ I ZACHĘCAŁ DO PRACY: mgr Rafał Mastela