Projekt z fizyki ,, jak oszczędzać energie w domu?’’
Podstawowe informacje - zespół uczniowski i wybrane tematy projektu Karta projektu Podstawowe informacje - zespół uczniowski i wybrane tematy projektu Temat projektu Jak zmniejszyć rachunki za prąd? Zespół uczniowski Łucja Karwowska Julita Gruba Jolanta Karwowska Sylwia Trojak Jarosław Stefaniak Nauczyciel opiekun p. Katarzyna Krasucka Problem Duże zużycie energii elektrycznej. W jaki sposób można zmniejszyć ilość zużywanej energii ?
II. Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów realizacji a) Główne cele „Czego chcemy się dowiedzieć?” i/ lub „Co chcemy osiągnąć?” I. Chcemy się dowiedzieć jak rozsądnie konsumować energię? II. Jak możemy zmniejszyć zużycie energii elektrycznej? III. Chcemy uświadomić rówieśnikom, jak można rozsądnie konsumować energię
Wyniki ankiety wykazujące zużycie energii w naszych domach przeprowadzonej w klasie ll a.
Z jakich urządzeń najczęściej korzystamy ?
Ile czasu dziennie korzystamy z komputera?
Ile czasu dziennie spędzasz przed telewizorem?
Czy po skorzystaniu z takich urządzeń jak ładowarka czy suszarka odłączasz je od prądu?
Czy gasisz światło po wyjściu z pokoju?
Jak często ładujesz telefon ładowarką?
Czy starasz się oszczędzać energie?
Czy używasz żarówek energooszczędnych?
Czy odłączasz urządzenia z diodami od prądu?
Czy wyłączasz na noc całkowicie komputer?
Zużycie energii w domu na podstawie rachunków za prąd Ilość energii (kWh) Cena (zł) Taryfa dzienna Taryfa nocna I. 1408 475 422,4 99,75 II. 1263 476 378,9 99,96 III. 356 158 106,8 33,18
Koszt użytkowania najczęściej używanych urządzeń – taryfa weekendowa (cennik PGE o/Lublin) Urządzenie Moc (W) Ilość pobieranej energii (kWh) Cena za 1h (taryfa dzienna zł) Cena za 1h (taryfa nocna zł) Komputer + monitor 350 + 240 0,59 0,32 0,06 suszarka 1200 1,2 0, 66 0,12 prostownica 45 0,045 0,024 0,04 lodówka 150 0,15 0,08 0,01 pralka 760 0,76 0,42 0,07 telewizor 160 0,16 0,09 0,02 Ładowarka do telefonu 9 0,009 0,004 0,0009 żelazko 2200 2,2 1,21 0,23
Metody oszczędzania energii *poradnik „Jak oszczędzać energię w domu” 1. Urządzenia RTV - kupowanie urządzeń o zmniejszonym poborze mocy, - wyłączanie zasilania wyłącznikiem głównym, nie tylko pilotem, - stosowanie programatorów czasowych, odłączających zasilanie po określonym czasie, np. telewizor w czasie zasypiania, - nieużywanie w tym samym czasie różnych urządzeń RTV, np. telewizji i odtwarzacza CD, - stosowanie listew zasilających, pozwalających na odłączenie od sieci kilku urządzeń na raz w przypadku dłuższego nieskorzystania z nich,
2. Oświetlenie: - stosowanie lamp i żarówek energooszczędnych w miejscach, w których mają świecić przez dłuższy czas, - stosowanie żarówek tradycyjnych w miejscach, w których mają świecić krótki czas, - właściwy dobór mocy źródła światła w zależności od wielkości pomieszczeń i potrzeb naświetlenia, - wyłączanie oświetlenia w miejscach opuszczanych przez osoby, - stosowanie automatycznych włączników i wyłączników świateł (np. na podczerwień) przed wejściami do domów,
3. Urządzenia AGD: a) lodówki - zakup lodówki w najbardziej ekonomicznej klasie, - zadbanie o właściwy stan uszczelek, - wkładanie już schłodzonych produktów do lodówki, - ustawienie lodówki z dala od źródeł ciepła oraz w ciemniejszym miejscu, - zapewnienie dobrej wentylacji wokół urządzenia, - częste odmrażanie lodówki, - rzadkie otwieranie drzwiczek zamrażarki, - właściwa regulacja stopnia chłodzenia w zależności od ilości produktów w lodówce i temperatury otoczenia.
b) kuchenka elektryczna - zakup kuchenki w najbardziej ekonomicznej klasie, - gotowanie potraw w małej ilości wody, - używanie mniejszych naczyń przy gotowaniu, - dopasowanie naczynia do płyty grzejnej, powinno mieć 2 cm większą średnicę niż płyta grzejna, - wcześniejsze wyłączanie płyty grzejnej, która jeszcze będzie przez dłuższy czas gorąca, c) pralka - zakup pralki w najbardziej ekonomicznej klasie, - stosowanie prania wstępnego ręcznego (przy mniejszych zabrudzeniach), - drobne pranie wykonywane ręcznie, nie w pralce, - stosowanie odpowiedniego programu prania zgodnie z instrukcją, - odkamienianie,
d) zmywarka - zakup zmywarki w najbardziej ekonomicznej klasie - w miarę dokładne usunięcie resztek jedzenia, - używanie zmywarki przy całkowitym jej zapełnieniu, - dostosowanie odpowiedniego programu zmywania zgodnie z instrukcją, - odkamienianie e) żelazko - stosowanie odpowiedniego stopnia nagrzewania zgodnie z instrukcją, - przed końcem prasowania można odłączyć zasilanie i wykorzystać nagrzaną jeszcze płytę żelazka, - stosowanie wody destylowanej, f) czajnik elektryczny - wlewanie tylko potrzebnej ilości wody, - częste odkamienianie grzałki,
Projekt wykonali: Łucja Karwowska Jolanta Karwowska Sylwia Trojak Julita Gruba Jarosław Stefaniak
Opiekun projektu: p. Katarzyna Krasucka