Motoryzacja - historia, rozwój Mateusz Puchała Eryk Sroka
Początki motoryzacji na świecie Kiedy ok. 4.000 lat p.n.e. wynaleziono koło, pojazdy były napędzane siłą zwierząt, jednak pierwszy przełom w motoryzacji stanowiło skonstruowanie przez Nicosala-Josepha Cugnot'a w 1769 r. wehikułu parowego napędzanego silnikiem cieplnym. Co prawda prędkość, z jaką poruszał się ten pojazd nie była zawrotna, gdyż wynosiła zaledwie 4 km/h, a o pojeździe tym szybko zapomniano, ale był to pierwszy krok w kierunku rozwoju motoryzacji w ówczesnych czasach.
Rozwój motoryzacji Wznowienie pomysłu napędzania pojazdu parą wodną nastąpiło dość szybko, bowiem już w 1771 r., kiedy to Richard Trevithick postanowił udoskonalić maszynę tworząc z nią tzw. "lokomotywę drogową". Jej pierwsi pasażerowie przebyli w niej drogę 150 km, ale ze względu na brak sukcesu finansowego pojazdem mianowanym na "pierwszy parowóz świata" została tzw. "rakieta George'a i Roberta Stephensonów", skonstruowana w 1829 r. Kolejnym ważnym krokiem było wynalezienie przez Siegfrieda Marcus'a pierwszych samochodów napędzanych benzyną, a udoskonalenia tego pojazdu przez skonstruowanie silnika i spalaniu wewnętrznym dokonali inżynierowie: Karl Benz, Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach. Przełomem w produkcji samochodów okazała się jednak produkcja samochodu marki Ford o modelu T, którego nazwa pochodzi od producenta - Henry'ego Ford'a.
„rakieta George'a i Roberta Stephensonów”
Historia motoryzacji w Polsce Tak właśnie wyglądał początek narodzin motoryzacji na świecie, a niestety w Polsce jej rozwój był hamowany przez słabą jakość dróg. Z tego względu w latach 1900 - 1939 większość samochodów na świecie pochodziło z USA. Ważnymi momentami w historii motoryzacji w Polsce było wprowadzenie sygnalizacji świetlnej (druga połowa dwudziestych lat) w stolicy, w której w dość szybkim czasie liczba auto sięgnęła liczby 3.500. To w Warszawie wyprodukowano samochód Warszawa, a następnie Syrena, który zapewne wszyscy jeszcze pamiętają.
Początki Marki „Honda” Pierwszym środkiem transportu wytwarzanym przez Hondę były mopedy czyli rowery z doczepionym silnikiem, wówczas firmy Mikuni. Po wojnie gdy zabrakło silników Mikuni, firma Soichiro Hondy skonstruowała własny silnik o pojemności 50 ccm. W międzyczasie w 1945 roku pan Honda sprzedał zakład wytwarzający pierścienie tłokowe firmie Toyota.
Początki Marki „Honda” W roku 1948 powstała firma Honda Motor Company Ltd. Powstał tu kolejny silnik do mopeda tym razem o pojemności 90 ccm. Następny silnik o pojemności 98 ccm miał już dwa cylindry. Jednak największą furorę zrobił jednoślad wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 146 ccm. Miał on trzy zawory (jeden ssący i dwa wylotowe).
Początki Marki „Honda” Po wojnie w Korei w 1950 roku wyroby Hondy trafiły na międzynarodowe rynki. Jednak popyt na mopedy spadł i zakończono ich produkcję. Natomiast w roku 1951 zrezygnowano z wytwarzania dotychczasowych dwusuwowych silników przestawiając się na czterosuwowe. Nie był to na szczęście koniec jednośladów Hondy.
Pierwsze samochody Hondy W roku 1963 na wystawie w Tokio pokazane zostały dwa pierwsze auta Hondy – S360 i S500. Były to dwumiejscowe modele sportowe z napędem na tylne koła. Do produkcji seryjnej trafił tylko model S500 z silnikiem o pojemności 551 ccm i powstawał do 1964 roku. Zastąpiła go Honda S600oferowana jako coupe lub kabriolet. W roku 1965 zaprezentowano Hondę S800 z silnikiem o pojemności 791 ccm i mocy 70 KM. Na kolejny samochód nie trzeba było długo czekać, bo już w 1967 roku pojawił się model N360. Był to pierwszy masowo wytwarzany pojazd z napędem na przednie koła.
CVCC i ULEV. Co to takiego? Największym rynkiem zbytu dla Hondy stały się Stany Zjednoczone gdzie stale zaostrzane są normy czystości spalin. Dlatego w roku 1971 japońska firma wprowadza silnik na ładunek uwarstwiony CVCC. Dzięki temu spaliny nie są katalitycznie oczyszczane, ale od razu są produkowane bardziej czyste. Nowy napęd odniósł sukces i licencję na jego produkcję kupująToyota, Ford, Isuzu oraz Chrysler. Innym napędem, który został stworzony by sprostać normom czystości spalin w Stanach Zjednoczonych był silnik ULEV (Ultra Low Emission Vehicle).
Pojawia się Civic W roku 1972 debiutuje dobrze znany model Civic. Rok po wprowadzeniu go do produkcji montuje się w nim silnik CVCC. Powstają również samochody o sportowej charakterystyce. W roku 1978pojawia się Prelude, a trzy lata później NSX. Był to pierwszy na świecie samochód z aluminiowym nadwoziem produkowany seryjnie.
Samochód na dwóch kołach Pierwszym prawdziwym motocyklem Hondy był wprowadzony w 1950 roku typ D z dwusuwowym silnikiem. Następny typ E miał już czterosuwową jednostkę. Wprowadzenie do produkcji samochodów nie spowodowało zaniechania prac nad jednośladami. W roku 1969 pojawia się Honda Dream CB 750 Four. Ten sportowy motocykl to wynik wyścigowych doświadczeń firmy. Jednak jednośladem, który najbardziej zadziwiał i zadziwia do dzisiaj jest wprowadzony do produkcji w 1974 roku GL 1000. Początkowo montowano w nim silnik o pojemności 1000 ccm.
Honda w sporcie Produkty Hondy odnosiły sukcesy zarówno w zawodach jednośladów, jak i samochodów. Motocykle zwyciężały m.in. w słynnych wyścigach na wyspie Man. Z kolei podczas MotoGP na torach całego świata zwyciężali m.in. Michael Doohan czy Max Biaggi, a w klasie Superbike jeździł John Kociński. Honda ma także długą listę zwycięstw w Formule 1. Silniki tego producenta wykorzystywały Williams, McLaren, Tyrrell czy Lotus. Honda wystawiała również swój team. W bolidach z jednostkami Hondy startowali m.in. tacy mistrzowie jak Ayrton Senna, Alain Prost czy Nelson Piquet.
Przykładem sportowego pojazdu Hondy jest: Honda w sporcie Przykładem sportowego pojazdu Hondy jest: Honda HSV-010 GT (HSV – Honda Sports Velocity) – samochód wyścigowy zaprojektowany przez markę Honda do rywalizacji tylko i wyłącznie w japońskiej serii wyścigowej Super GT[2] napędzane według przepisów serii Super GT silnikiem V8 o pojemności 3.4 l i mocy 500 KM.
Honda w sporcie Honda NSR 125 – sportowy motocykl Hondy produkowany od 1988 r. W roku 1993 model przeszedł modernizację nadwozia, otrzymał nowe owiewki, z charakterystyczną przednią lampą (tzw. kocie oczy) oraz nową stalową ramę Alcast i tylny wahacz. Silnik i przednie zawieszenie pozostały bez zmian. Model ten cechuje wyjątkowy wygląd, który sprawił, że motocykl stał się bardzo popularny.
Pierwszy samolot Hondy W latach 80. XX w. Honda rozpoczęła badania konstrukcyjne małych samolotów dyspozycyjnych przy użyciu silników innych producentów. Jest to następca skonstruowanego wraz z Missisipi State University eksperymentalnego samolotu Honda MH02. Dziewiczy lot odbył w grudniu 2003 roku i zadebiutował na targach lotniczych w 2005 roku. Pierwsze zamówienia zaczęły wpływać jesienią 2006 roku. Planowana jest budowa 70 odrzutowców rocznie.
Bibliografia http://www.moto-24.pl/historia-motoryzacji.php http://pl.wikipedia.org/wiki/Rakieta_(parow%C3%B3z) http://www.auto-swiat.pl/1-historia-hondy http://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_HSV-010_GT http://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR_125 http://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_HA-420_HondaJet