Zabawy wspomagające rozwój mowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W DOMU
Advertisements

Macierze Maria Guzik.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Programowanie strukturalne i obiektowe
Wyrażenia algebraiczne
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zwierzęta.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Jak pomagać dziecku w nauce?
Objawy DYSLEKSJI.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Nauczanie zintegrowane
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Chciałabym się nauczyć tworzyć matematyczne gry komputerowe
O korzeniach i skrzydłach…
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
„Ortograffiti w mojej szkole”
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
Program Logomocja.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKAJI NARODOWEJ w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania.
Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Publiczne Gimnazjum nr 6 w Białymstoku nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych: mgr Katarzyna Lul-Worobiej KÓŁKO JĘZYKA FRANCUSKIEGO prowadzenie: studentki.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Np. Powiedz, o czym myślę: Stoją przy drogach na długich nogach wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, drogowe
Wady wymowy.
Charakterystyka metody Glenna Domana
Doradztwo zawodowe szkoła Podstawowa w Kraszewie
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rozwój mowy dziecka.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Zapis prezentacji:

Zabawy wspomagające rozwój mowy Ewa Marszałek Pedagog – logopeda Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bełchatowie Bawimy się z dzieckiem, ponieważ zabawa to dla dziecka sposób na zdobycie wiedzy i doświadczeń. Dodatkowo zabawa redukuje stres i odpręża.

1. Kto tak mówi? Przygotuj figurki zwierząt dobrze znanych dziecku – kota, psa, krowy, świnki, kury, kaczki. małe dziecko Pokaż dziecku jak „mówi” kot, pies i pozostałe zwierzęta ; używasz tzw. wyrazów dźwiękonaśladowczych – kot – miau, krowa – muuuu. Następnie poproś, by dziecko powiedziało ci jak robi/mówi kot, pies, świnka. Gdy dziecko podrośnie zapytaj jak nazywa się zwierzątko, które mówi „miau, hau”. Takie ćwiczenia nie tylko wzbogacają słownik maluszka, ale pomagają mu skojarzyć dźwięk z obrazem. starsze dziecko Te same zwierzątka będą służyły do ćwiczeń w pisaniu, czytaniu nauki gramatyki. Zmienia się tylko nasze polecenia:- dołóż podpis do obrazka;- przeczytaj podpis/ wyraz; - napisz jakie to zwierzę;- podziel wyraz na sylaby, głoski, litery;- nazwy zwierząt to rzeczowniki;- czynności wykonywane przez zwierzęta to czasowniki

2. Gdzie jest lala? Połóż przed dzieckiem 3 zabawki ( z wiekiem dziecka ilość zabawek powinna wzrastać, ale raczej nie przekraczać 10). małe dziecko starsze dziecko Dotykając każdej zabawki , wymów jej nazwę: To lala. To auto. To miś. Poproś dziecko, by pokazało ci gdzie leży przedmiot, którego szukasz: - Gdzie lala? - Gdzie jest miś? Te same zabawki mogą posłużyć nam do ćwiczeń pamięci wzrokowej. Zabawa polega na zapamiętaniu kolejności w jakiej ułożyliśmy zabawki. Następnie dziecko zamyka oczy a my zamieniamy miejscami przedmioty i pytamy „Co się zmieniło?”. Zadaniem dziecka jest odtworzenie pierwotnego układ.

3. Czytanie wierszy. małe dziecko starsze dziecko Czytaj lub recytuj wierszyki, w których występują wyrazy dźwiękonaśladowcze. Po kilku powtórzeniach rymowanki maluch będzie chciał włączyć się do recytacji, dopowiadając zapamiętane wyrazy. No początek dobre będą utwory polskich poetów np. „Spotkał katar Katarzynę”, „Lokomotywa”. Starsze dziecko będzie samo czytało, a fakt, że zna treść na pamięć bardzo mu to czytanie ułatwi. Będzie dobierało rymy, napisze wiersz z pamięci lub jako dyktando.

4. Poszukiwacze dźwięków. małe dziecko starsze dziecko Poszukajcie dźwięków w najbliższym otoczeniu. Zwróć uwagę dziecka na dźwięk powstający podczas: - kapania wody z kranu i nazwij go „kap, kap”, - jazdy samochodu – „brum, brum”, - szumu wiatru „szszszsz”. Poproś dziecko, by naśladowało określone dźwięki. Możesz nagrać je na dyktafon i polecić dziecku odgadywanie, co wydaje taki dźwięk. Te same nagrania mogą służyć do ćwiczeń w zapamiętywanie sekwencji dźwięków. Puszczamy 3 – 5 głosów i prosimy o podanie w kolejności ich źródeł. Innym zadaniem może być zapisanie nazw przedmiotów wydających prezentowane dźwięki.

5. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych (języka, warg, zębów ). małe dziecko starsze dziecko Poproś malucha, by pokazał jak kotek pije mleko ze spodeczka, jak mlaska, jak się oblizuje, jak mruczy. Gdy dziecko ma z tym problem, to pokaż mu określone ruchy. Następnie naśladujcie zachowania innych zwierząt: - syczenie węża, - robienie dzióbka ptaka, - poruszanie pyszczkiem jak ryba, - dyszącego pieska, - jadącego konika. Starsze dziecko może już nie chcieć naśladować dźwięków wydawanych przez zwierzęta, ale może zapisać co robią kot, pies, koń itd. Utrwalicie w ten sposób rzeczowniki, czasowniki i termin „onomatopeje”, czyli wyrazy oznaczające dźwięki (dźwiękonaśladowcze).

6. Stosunki przestrzenne. małe dziecko starsze dziecko Do tej zabawy możecie użyć zabawki: piłki, pieska, autka. Opowiedz dziecku gdzie skacze piłka, a dziecko niech wkłada ją we wskazane przez ciebie miejsce np. Piłka wskoczyła do pudełka. Piłka ukryła się pod stolikiem. Piłka schowała się za misia. Podobne polecenia mogą dotyczyć pieska, który schował się do budy, za budą, jest przed budą, obok budy. Tak samo baw się z dzieckiem autkiem, które jest w garażu, przed garażem, za garażem. Starszemu dziecku powiemy, że wyrazy, które określają położenie, to przyimki. Przyimek stoi przed rzeczownikiem i piszemy go oddzielnie mimo, że czasami litery tworzące przyimki są przedrostami zapisywanymi łącznie z jakimś wyrazem, ale jest to czasownik. Poprzemy to następującymi przykładami: od mamy ale odjechał za oknem ale zaprosił pod stołem ale podskoczył

małe dziecko starsze dziecko 7. Znajdź błąd. Pobaw się z dzieckiem w szukanie błędów. Dzieci lubią „przyłapywać” dorosłych na śmiesznych pomyłkach. Wymyślaj różne zdania, w których kryją się błędy np. Krowa mówi hau, hau. Na drzewach rosną chmurki. Zadaniem malucha jest znalezienie błędu i poprawienie go: Źle mówisz – krowa robi muu, na drzewach rosną liście. Podczas zabawy ze starszymi dziećmi popełniasz poważniejsze błędy – podajesz złe wyniki działań matematycznych, mylisz się podczas czytania, podajesz złe litery do zapisu wyrazu – ale nie popełniasz błędów ortograficznych tylko literowe. 2 + 2 = 5 krwoa zamiast krowa salomot zamiast samolot

8. Przyjaciel z kosmosu - zabawa kształtująca słuch fonemowy. małe dziecko starsze dziecko W zależności od zainteresowań dziecka opowiedz mu o przybyszu z kosmosu (kosmicie, ufoludku), robocie lub mieszkańcu zaczarowanej krainy, który przybył na Ziemię. Przybysz mówi w dziwnym języku. Żeby się z nim porozumieć musimy nauczyć się nowego języka. Poproś aby maluch powtarzał po tobie ufoludkowe słowa: ao, ei, uoe, aio, pato, mato, kato i inne zgodnie z twoją inwencją. Do starszego dziecka mówimy sylabami, np. „Jes - tem te - raz w kuch - ni. Dzi - wię się co ci lu - dzie je - dzą. itd. W wersji trudniejszej do każdego słowa na jego początku dodajemy sylabę „ka”, np. „Kajestem kateraz kaw kakuchni. Kadziwię kasię kaco kaci kaludzie kajedzą. Jeszcze trudniejszą wersją jest zabawa w dodawanie dowolnej sylaby do każdej sylaby naszej wypowiedzi: Kaja kapój kadę kado kado kamu .

Uwagi praktyczne. * Rezygnujemy z ćwiczeń, które dziecko wykonuje już bardzo dobrze. * Powtarzamy ćwiczenia, o które dziecko prosi. * Nagradzamy dziecko po pracy. * Zamieniamy się rolami z dzieckiem, tzn. dziecko też stawia zadania rodzicom. * Do zabawy włączamy rodzeństwo. * Dzieci, które mają trudności wymagają wielokrotnych powtórzeń – kilkadziesiąt razy muszą wykonać podobne zadanie. * Bawimy się i pracujemy w miłej, pogodnej i spokojnej atmosferze, tworzymy dobry nastrój. * Zachęcamy i chwalimy dziecko, unikamy uwag krytycznych (ważne dla kształtowania się poczucia własnej wartości dziecka). *Ćwiczenia wykonujemy systematycznie (optymalnie 2 - 3 razy w tygodniu).

Pamiętaj o pochwałach i nagrodach! Po przeprowadzonych ćwiczeniach korzystne jest nagrodzenie wysiłku i starań dziecka. Formą nagrody może być np. wspólne ułożenie puzzli, kalkowanie, rysowanie, malowanie, masaż ciała („masażyk dziecięcy”) i inne preferowane przez dziecko i akceptowane przez ciebie.

Dziękuję za uwagę Ewa Marszałek Pedagog – logopeda Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bełchatowie tel. 44 632 28 74 www.pppbelchatow.bai.pl