RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH.
Advertisements

MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Wyrażenia algebraiczne.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Gryficach
Liczby całkowite.
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
Patrycja Zasuń kl. 6c Rok szkolny 2008/2009
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Systemy liczbowe.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
wyrażenia algebraiczne
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
i kilka przykładów zapisu cyfr
Potęgi.
opracowanie: Agata Idczak
UKŁADY LICZENIA SYSTEMY LICZBOWE
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Sposoby zapisywania liczb
System dwójkowy i dziesiętny
- potrzeba czy ciekawostka ?
Wyrażenia algebraiczne
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Zapraszamy do obejrzenia
Wyrażenia algebraiczne
Historia liczb Gimnazjum im. Dr. Maksymiliana Krybusa w Książu Wielkopolskim ID SZKOŁY 98/80 GRUPA 2 98/80_MF_G2.
Opracowała: Iwona Kowalik
od systemu dziesiętnego do szesnastkowego
LICZBY W STAROŻYTNYM EGIPCIE
Zadania, doświadczenia, wyniki
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Podstawy informatyki 2013/2014
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Matematyka i system dwójkowy
Oś liczbowa Zaznaczanie liczb naturalnych na osi liczbowej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Systemy zapisywania liczb:
Rzymski system zapisywania liczb.
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
Wyrażenia Algebraiczne
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
ÓSEMKOWY SYSTEM LICZBOWY
Opracowała: Barbara Gapińska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Rzymski system liczbowy
Jan Koźmiński i Łukasz Miałkas IIIA Gimnazjum w Borui Kościelnej.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Wyrażenia algebraiczne
Ciekawostki matematyczne
Liczby całkowite Definicja Działania na liczbach całkowitych Cechy podzielności Potęga.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Wyrażenie algebraiczne – wyrażenie w którym obok liczb i znaków działań występują litery Wyrażenia algebraiczne mogą być: - proste – jedna liczba, litera.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
Niedziesiątkowe systemy liczenia
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Podstawy Informatyki.
Systemy liczbowe.
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB Opracowała: Joanna Sobuś

BABILON BABILON Do najstarszych znaków cyfrowych należą znaki babilońskie. Babilończycy pisali pismem, które nazywamy klinowym. Liter klinowych było bardzo dużo, ale znaków cyfrowych było niewiele. Liczby babilońskie są kombinacją trzech znaków: 1, 10 i 100. Do najstarszych znaków cyfrowych należą znaki babilońskie. Babilończycy pisali pismem, które nazywamy klinowym. Liter klinowych było bardzo dużo, ale znaków cyfrowych było niewiele. Liczby babilońskie są kombinacją trzech znaków: 1, 10 i 100.

MAJOWIE Do zapisu cyfr Majowie używali tylko trzech symboli. Znak kropki oznaczał jednostkę. Pozioma kreska oznaczała piątkę (tyle mamy palców u ręki). Muszla oznaczała zero. Obok można zobaczyć w tabelce, jak wyglądały kolejne liczebniki Majów. Wartość liczby w tym systemie obliczamy mnożąc cyfry przez kolejne potęgi podstawy, czyli 20, i sumując te iloczyny częściowe.

GRECJA Grecy wymyślili różne systemy liczbowe. Tutaj omówimy liczebniki alfabetyczne. Grecy byli jedną z pierwszych kultur, która zastosowała w praktyce system zapisu słów oparty na alfabecie Liczebniki greckie oznaczane były kolejnymi literkami alfabetu.

EGIPT System zapisu liczb opierał się na siedmiu hieroglifach przedstawiających kolejne potęgi liczby 10. Dodawanie liczebników hieroglifowych jest dosyć proste. Zliczamy po prostu poszczególne symbole. Gdy zliczymy pełną dziesiątkę jednakowych symboli, to zastępujemy ją hieroglifem wyższego liczebnika.

RZYM Liczby rzymskie od 1 – 10 1 – I 2 – II 3 – III 4 – VI C – 100 6 – VI D - 500 7 – VII 8 – VIII M - 1000 9 – IX Dziesiątki liczb rzymskich 10 – X 20 – XX 30 – XXX 40 – XL 50 – L 60 – LX 70 – LXX 80 - LXXX

X = 10 I = 1 V = 5 C = 100 L = 50 D =500 M = 1000 XL = 40 XC = 90  W rzymskim systemie liczb i cyfr podstawą jest siedem oznaczeń, które poprzez łączenie tworzą każdą liczbę, a są to:  X = 10 I = 1 V = 5 C = 100 L = 50 D =500 M = 1000 Po za podstawowymi znakami możemy również wyróżnić: XL = 40 XC = 90 CM = 900 CD = 400

ODCZYTYWANIE WARTOŚCI LICZB RZYMSKICH

W liczbie rzymskiej cyfry występują w kolejności od największej do najmniejszej, to aby odczytać tę liczbę, wystarczy określić wartości każdej cyfry, a następnie je do siebie dodać. CLVII = C + L + V + I + I = 157 100 50 5 1 1 MCDXXI = M + CD +X +X + I =1421 1000 400 10 10 1 Przykłady: CLXVII XCVIII MMMCCXXI CCCV CMVIII =100 + 50 + 10 + 7 = 167 = 90 + 8 = 98 = 1000 + 1000 + 1000 + 100 + 100 + 10 + 10 + 1 = 3221 = 100 + 100 + 100 + 5 = 305 = 900 + 8 = 908

ZAPIS LICZB W SYSTEMIE RZYMSKIM

ZASADY ZAPISU LICZB W SYSTEMIE RZYMSKIM Jednakowe znaki I, X, C lub M można zapisać obok siebie co najwyżej trzy razy. 2. Znaki V, L i D nie mogą stać obok siebie. 3. Bezpośrednio przed V i X można zapisać tylko I. 4. Bezpośrednio przed L i C można zapisać tylko X. 5. Bezpośrednio przed D i M można zapisać tylko C.

2965 = 2000 + 900 + 60 + 5 = MMCMLXV 799 = 700 + 90 + 9 = DCCXCIX Oto przykład zamiany liczby zapisanej przy pomocy symboli arabskich na system rzymski: 2965 = 2000 + 900 + 60 + 5 = MMCMLXV MM CM LX V 799 = 700 + 90 + 9 = DCCXCIX XC DCC IX Inne przykłady: 1546 989 1410 777 = M D XL VI = CM LXXX IX = M CD X = DCC LXX VII

ZADANIE 1 Wskaż liczby błędnie zapisane, a pozostałe zamień na liczby arabskie. a) MMDXI ………………………………… b) DXXXXII …………………………………. c) LXXIV …………………………………. d) DMII …………………………………. e) MDDCV …………………………………. f) LIV ………………………………….

ZADANIE 2 Podaj zapis rzymski liczb: a) 1243 …………………………………. b) 78 …………………………………. c) 2301 …………………………………. d) 496 ………………………………….

ZADANIE 3 Która z kamieniczek jest starsza i o ile? Wynik podaj w zapisie rzymskim.

ZADANIE 4 Pierwsze udokumentowane igrzyska olimpijskie odbyły się w Olimpii w Grecji w roku DCCLXXVI p. n. e. W roku CCCXCIII n. e. rozegrano ostatnie igrzyska ery starożytnej. Przez ile lat odbywały się starożytne igrzyska?

CIEKAWOSTKA Łatwo zauważyć, że posługiwanie się poznanymi cyframi pozwoli nam na zapisanie wartości nie większej niż 3999, czyli MMMCMXCIX. Nie istnieją znaki dla liczb większych od 1000, choć można zapisywać większe liczby poprzez zapisanie liczby mniejszej 100 razy i umieszczenie jej między "|" np.: |MD| = 1500 x 100 = 150 000  |XL| = 40 x 100 = 4000 (zamiast MMMM) Innym znakiem pełniącym podobną funkcję jest nadkreślenie oznaczające pomnożenie przez 1000 np.:    = 40 x 1000 = 40 000 Rzymianie do zapisywania liczb poza siedmioma, które przetrwały do dziś, używali dodatkowych znaków oznaczających 5000, oraz 10000. = 5000 = 10000

KONIEC