Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do wykładu
Advertisements

Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
PRAWA AUTORSKIE.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
Prawo autorskie Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku
Ochrona własności intelektualnej
TIK w szkole podstawowej
Nie kradnij i nie daj się okraść w sieci
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia.
TIK w szkole podstawowej
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Prawa autorskie.
Legalne pobieranie plików z internetu
Szkolenie z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych
Plagiat w pracach dyplomowych
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Internet a prawo autorskie
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Prawa Autorskie w Internecie
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Ochrona własności intelektualnej
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. PRZEJAW DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ O INDYWIDUALNYM CHARAKTERZE, USTALONY W JAKIEJKOLWIEK POSTACI, NIEZALEŻNIE OD WARTOŚCI, PRZEZNACZENIA.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Gimnazjum w Boguchwale 2006
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Prawo autorskie Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku
Prawo autorskie Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Dozwolony użytek, Creative Commons
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010

1. Czy wszystkie zdjęcia podlegają ochronie prawnoautorskiej ? Co to oznacza, że zdjęcie podlega ochronie? 2. Co i kto może znaleźć się w kadrze zdjęcia? Czy fotograf może swobodnie dysponować własnym zdjęciem? 3. Jak się bronić a jak atakować? Zasady dozwolonego korzystania z cudzych utworów.

- zasadą naczelną jest monopol twórcy na korzystanie z własnych prac – użycie fotografii w filmie wymaga co do zasady uzyskania odpowiedniej zgody jej twórcy, - według prawa autorskiego nie każde zdjęcie jest utworem fotograficznym. - tylko przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci podlega ochronie, - wartość, przeznaczenie lub sposób wyrażenia nie mają wpływu na ochronę prawnoautorską, - ochrona przysługuje uprawnionemu niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

Emancypacja fotografa - od odtwórcy i wyrobnika na szczyty sztuk wizualnych, - (tylko ?) "rysowanie światłem", - zarzucany brak oryginalności, - rozpoczęcie dyskusji o możliwości prawnej ochrony zdjęć, - wybór jako element chroniony, - nie ma zdjęć nieoryginalnych – zatem wszyscy tworzymy utwory.

Bob Marley Photographer: unknown, source: Wikipedia X. gegen Y. AG, decision of the Swiss Federal Supreme Court of September ; BGE 130 III 168September 5BGE 130 III 168 Christoph Meili Photographer: unknown, source: Wikipedia Blau Guggenheim gegen British Broadcasting Corporation BBC, decision of the Swiss Federal Supreme Court of April ; BGE 130 III 714April 19BGE 130 III 714

Status prawny fotografii zależy w dużej mierze od rodzaju obiektu fotografowanego widocznego na zdjęciu.

Mona Lisa Painter: Leonardo Da Vinci Photographer: unknown Source: Wikipedia "Zasada Mona Lisy" - wierne reprodukcje fotograficzne nie podlegają ochronie prawa autorskiego

Co do zasady fotografie obiektów 3-D podlegają ochronie.

Jeśli w kadrze zdjęcia znajdują się cudze utwory – co do zasady – fotograf musi zwrócić się do ich twórcy o zgodę na ich wykorzystanie.

Jeśli w kadrze zdjęcia nie ma cudzych utworów (np. natura, fauna, flora, krajobraz) fotograf jest sobiepankiem.

ZASADA. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. WYJĄTKI. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku: osoby, która otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie, osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych, osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Art. 23 prawa autorskiego Bez zgody twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

Art. 26 prawa autorskiego SPRAWOZDANIA Wolno w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach przytaczać utwory udostępnione podczas tych wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji. Art. 33 prawa autorskiego OBIEKTY NA WOLNYM POWIETRZU. Wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub ogrodach, jednakże nie do tego samego użytku.

Art. 29 prawa autorskiego CYTAT Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistna całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości. Prawem gatunku twórczości tłumaczy się legalność tworzenia kolaży czy sampli. Problematyka product placement.

Art. 29 prawa autorskiego TZW. PRAWO TWORZENIA ANTOLOGII Wolno w celach dydaktycznych lub naukowych zamieszczać rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów w podręcznikach, wypisach i antologiach. W takim wypadku twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Art.. 34 prawa autorskiego. PRAWA TWÓRCY Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej. Art. 35 prawa autorskiego. GRANICE DOZWOLONEGO UŻYTKU Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy.

Życzę Państwu kreatywnego dnia ! Dziękuję za uwagę.