„Fizyka da się lubić” Wykonanie i realizacja Adam Stachurski i Kaja Surdy XXV LO im. Stefana Baczyńskiego w Łodzi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Ocena dokładności pomiarów
Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Przedstawienie profilu trasy za pomocą ciśnienia atmosferycznego
Pomiar przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
Zmodyfikowana metoda Earned Value
Wybrane wiadomości z teorii błędów
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Analiza korelacji.
Niepewności przypadkowe
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 5 Przedziały ufności
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 4 Przedziały ufności
Wzory ułatwiające obliczenia
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Średnie i miary zmienności
Opracowanie wyników pomiarów
Część eksperymentalna konkursu:
Rozkład t.
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
BADANIA WPŁYWU PARAMETRÓW PRACY PIECA NA SZYBKOŚĆ PROCESU NAGRZEWANIA
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Obserwatory zredukowane
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
DUŻA MOC MAŁEJ ŚWIECZKI
Doświadczenie – Moc świeczki typu „tea-light”
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
Kinga Majda Magdalena Stolarek Izabela Prośniak
Opis projektu. Materiały Podgrzewacze Sklejka Klej Puszki po napojach.
KATEGORIA - DOŚWIADCZENIE Marek DerezulkoII Liceum Ogólnokształcące Adrian Gęsickiz Oddziałami Dwujęzycznymi Wojciech Fabjańczukim. Adama Mickiewicza Joanna.
„Fizyka da się lubić” MOC ŚWIECZKI.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Termodynamika II klasa Gimnazjum nr 2
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Wnioskowanie statystyczne
Wpływ niskich temperatur na organizm człowieka
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Ciepło właściwe Ciepło właściwe informuje o Ilości ciepła jaką trzeba dostarczyć do jednostki masy ciała, aby spowodować przyrost temperatury o jedną.
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wykonała grupa uczniów koła fizycznego „Fizykomania” z Gimnazjum nr 8 w Łodzi Czy zawartość CO 2 w napoju C-C wpływa na ocieplenie naszego klimatu? Konkurs.
Temat doświadczenia: Wyznaczanie ciepła właściwego wody Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych.
Wyznaczanie sprawności oraz mocy świeczki Fizyka da się lubić 2013.
GLOBE OBSERVER: CLOUD CHALLENGE. Międzynarodowy dzień centrów i muzeów nauki: Globalny eksperyment Jak nazywa się projekt? Wyzwanie chmur – Globe Observer.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Waga mierząca masę piórka:
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Logika dla prawników Tautologia.
przyspieszenia ziemskiego.
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

„Fizyka da się lubić” Wykonanie i realizacja Adam Stachurski i Kaja Surdy XXV LO im. Stefana Baczyńskiego w Łodzi

Czas – start ! Przygotowania rozpoczęliśmy od sporządzenia planu działania, uzgodnienia spotkań oraz od dokładnego przeczytania regulaminu i pomocy naukowych. Zgromadziliśmy potrzebne nam przedmioty takie jak: termometr, puszka, świeczki. Udało nam się szybko uzgodnić jak będzie wyglądała cała aparatura naszego doświadczenia. Zrobiliśmy to dosyć orientalnie. Kartki i długopisy przygotowane – zabraliśmy się do pracy.

Przygotowania

Realizacja

Wzory Wzór na ciepło wytwarzane przez świeczkę w czasie t: kΔQ = c ⋅m ⋅ΔT Wzór określający podane/ wywnioskowane dane w danym przedziale czasu: Wzór na zmianę energii w czasie, czyli moc: Wzór na szybkość ubywania mocy: Wzór na szybkość wytwarzania ciepła: Wzór na obliczenie współczynnika k:

Krok 1 Jako pierwszą „wzięliśmy wodę”. Dzięki specjalnej aparaturze, w której była umieszczona świeczka (oczywiście pamiętając o zasadach bezpieczeństwa oraz o tym, że żeby doświadczenie się powiodło musimy pamiętać o dopływie powietrza w miejscu gdzie jest znajduję się świeczka), oraz przygotowanym wcześniej rzeczom/ przedmiotom, szybko i sprawie rozpoczęliśmy „badania”. W puszcze znajdowało się 100 ml wody oraz zanurzony termometr, by szybko i sprawie kontrolować zwiększającą się temperaturę.

Krok 2 Ponawialiśmy próbę trzykrotnie by później wyliczyć z tego potrzebną nam średnią. Później mogliśmy zabrać się za pierwszy wzór, który będzie potrzebny w kilku obliczeniach. Otóż ΔQ / Δt umieściliśmy wraz ze wszystkimi danymi do tabeli numer 1. Ten wzór pojawi się również w tabeli numer 3.

Krok 3 Kolejnym ważnym elementem doświadczenia było zmierzenie masy świeczki w danym przedziale czasu oraz wyliczenie z tego średniej. Te wyniki pojawiają się w tabeli numer 2.

Fizyka też może być zabawna

Ciąg dalszy Po zgromadzeniu odpowiednich danych mogliśmy zacząć sporządzać notatki, diagramy, tabelki i dochodzić do wniosków. Czyż nie na tym polegają doświadczenia?

Tabela numer 1 t (s) T1 (oC) T2 (oC) T3 (oC) TŚR (oC) ΔQ / Δt 0.0 24.0 0.25 24.4 24.6 24.(3) 50.24 0.54 24.8 25.3 25.1 25.06 109.79 1.03 25.7 25.36 25.63 1.23 26.6 25.9 26.06 146.6

Tabela numer 2 m t1 t2 t3 tŚR 5g 10g 8 min 8min 29s 7min 52s 8min 33s 10g 8 min 8min 29s 7min 52s 8min 33s 15g 60min 59min 47s 61min 60min 12s 108min 107min 106min

Tabela numer 3 ΔQ / Δt qΔm / Δt k ------ 50.24 0.06 1480.5 109.82 0.005 3795.8 25.63 308.7 146.6 2826.2 141.10 0.02 1073.9 31.9

Adnotacja do tabeli numer 3 W środkowej kolumnie tabeli numer 3 znajdują się luki. Powodem luk jest problematyka z wartością Δm. Gdy wynosiła ona 0 liczenie dalej stawało się bezsensowne (wynik całego wzoru wynosiłoby 0).

Adnotacja do szacowania niepewności wyniku końcowego Zamiast zasugerowanej techniki podsumowania (szacowania niepewności wyniku końcowego) – krzywej Gaussa użyliśmy techniki odchylenia standardowego, oczywiście dzięki pomocy naszej nauczycielki od fizyki. Ze względu na zbyt małą liczę pomiarów, stwierdziliśmy, że ten sposób będzie bardziej logiczny. t - współczynnik rozkładu studenta

Adnotacja do błędu wyliczeń Większość wyników jest przybliżana bądź podawana do drugiego miejsca po przecinku. Przy tak dużych liczbach i wielu obliczeniach. Liczby niezmiernie się zmieniają. Dlatego uprzedzamy o możliwości różnych wyników przy sprawdzaniu naszej pracy.

Podsumowanie Głównym powodem wykonania tego doświadczenia było wyliczenie mocy świeczki. Wyników wyszło 5 gdyż tyle byliśmy wstanie po podstawiać wartości pod wzór. P1 = 1480.5 * 50.24 = 74380.32 P2 = 3795.8 * 109.82 = 416854.75 P3 = 308.7 * 25.63 = 7911.98 P4 = 2826.2 * 146.6 = 414320.92 P5 = 1073.9 * 141.10 = 151527.29

Dziękujemy za poświęconą uwagę Dziękujemy za poświęconą uwagę. Zachęcamy do nauki fizyki, ponieważ da się ją lubić! Adam Stachurski i Kaja Surdy