Grafika Komputerowa - Definicje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitory i systemy graficzne
Advertisements

Grafika Wektorowa Bitmapowa.
Rozdzielczość (II).
Elementy przetwarzania obrazów
„Zabawy z GIMP’em”.
Popularne formaty grafiki
Rozdzielczość obrazu bitowego
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
Grafika rastrowa i wektorowa, przetwarzanie obrazu
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Usuwanie zakłóceń Rysowanie w przestrzeni dyskretnej powoduje powstanie w obrazie zakłóceń (Aliasing) Metody odkłócania (Antyaliasing) zwiększenie rozdzielczości.
PODSTAWY ANIMACJI KOMPUTEROWEJ W ŚRODOWISKU FLASH
Porównanie sposobów opisu obrazu
System analizy zachowania zwierząt doświadczalnych w badaniach neurologicznych promotor: prof. dr hab. inż. A. Nowakowski konsultant: dr M. Kaczmarek,
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
Grafika komputerowa rastrowa i wektorowa - porównanie
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Temat: Grafika komputerowa.
EDYTOR GRAFIKI RODZAJE GRAFIKI
Witamy Was serdecznie na zajęciach Wszechnicy Porannej
Urządzenia peryferyjne
GRAFIKA KOMPUTEROWA WIADOMOŚCI PODSTAWOWE GRAFIKA BITMAPOWA
The GNU Image Manipulation Program
Grafika wektorowa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Formaty zdjęć.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Grafika Rastrowa.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Animacja na stronie internetowej
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
MS Office MS PowerPoint 2007
Wstęp do grafiki komputerowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Obiekty w edytorze tekstu
Grafika rastrowa - parametry
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Grafika na stronie internetowej
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Wprowadzenie do Corel PHOTO-PAINT koniec Multimedia i grafika komputerowa.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu, Digitalizacja, 5-6 września 2006, Chalin Problemy techniczno-organizacyjne digitalizacji Jakub Bajer Biblioteka Główna.
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Akademia ETI 2016 LABORATORIUM 2 – OBSŁUGA WYŚWIETLACZA GRAFICZNEGO.
Grafika Komputerowa. Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego, co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera – czyli rysunki i.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Zapis szesnastkowy koloru.
Kanał alfa ---z ang. alpha channel---  w grafice komputerowej jest kanałem, który definiuje przezroczyste obszary grafiki. Jest on zapisywany dodatkowo.
Grafika rastrowa i wektorowa
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
Opracował Tomasz Durawa
Zapis prezentacji:

Grafika Komputerowa - Definicje Mgr inż. Alicja Pituła-Wilczyńska Katedra Informatyki i Metod Komputerowych Akademia Pedagogiczna im KEN w Krakowie http://www.ap.krakow.pl/~apw apw@ap.krakow.pl

Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening GRAFIKA WEKTOROWA 2D 3D RASTROWA Grafika komputerowa

Obrazy generowane są z obiektów prostych (linie, punkty, koła, …). Obraz zapisany przy pomocy wektorów opisujących położenie elementów, czyli za pomocą wzorów matematycznych. Wykorzystywana dla elementów wymagających dużej precyzji, Rysunek techniczny, Projekt logo firmy, Film animowany, Wizytówka. Przykładowe programy do grafiki wektorowej: Corel Draw, Flash, Maya. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Grafika wektorowa

Programy: Photoshop, Corel Photopaint, Paint Shop Pro. Obraz to mozaika maleńkich punktów, zwanych pikselami. Każdy piksel ma swoje miejsce i kolor. Zastosowanie: Edycja fotografii (retusz, kolorowanie, nakładanie filtrów), Animowane obrazki typu gif, Elementy stron WWW. Programy: Photoshop, Corel Photopaint, Paint Shop Pro. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Grafika rastrowa GIMP (open source) BITMAPA jest to sposób przedstawiania grafiki komputerowej dwuwymiarowej polegający na określeniu położenia każdego piksela obrazu, oraz przypisaniu mu wartości bitowej określającej kolor w danym trybie koloru.

Najmniejszy punkt ekranu lub obrazu. Słowo powstałe jako zlepek angielskich picture oraz element: pixel. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening piksel

Rozmiar obrazka podany ilością pikseli w jego szerokości i wysokości. Przykładowo rozdzielczość ekranu 800x640 oznacza, że można na nim wyświetlić maksymalnie 800 pikseli w jego szerokości i 640 w wysokości. DPI, PPI, LPI Ilość pikseli (kropek, punktów, lini) na jednostkę długości (cal) – dots/points/lines per inch. Określa ile punktów będzie miał obraz w swojej szerokości. Określenie stosowane głównie w przypadku urządzeń typu skaner, drukarka, ploter. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Rozdzielczość Gdy zmierzymy (na przykład zwykłą linijką) szerokość i wysokość użytkowego obszaru na ekranie i podzielimy takie wymiary przez rozdzielczość to otrzymamy wymiary piksela ekranowego. Im wyższa rozdzielczość tym więcej miejsca na dysku zajmie obraz.

Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia Ilość informacji przekazywana w każdym pikselu. Im większa głębia tym dokładniejszy obraz, ale także tym więcej miejsca na dysku zajmie plik. Przykładowo: jeśli mamy 8-bitową głębię koloru na obrazie można będzie wyświetlić 28=256 odcieni danego koloru. Jest to także zakres barw wyświetlanych na monitorze. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Głębia koloru Głębia koloru Oznaczenie Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia 1-bitowa 21 2 (np. biały i czarny) 8-bitowa 28 256 24-bitowa 224 16 777 216 32-bitowa 232 4 294 967 296

Kanał alfa przechowuje informacje o odcieniach szarości: Liczba ośmiobitowa służąca do tworzenia kolorów o określonym stopniu przezroczystości. Jest dopisywana do pozostałych współrzędnych koloru (np. RGB) – nie może istnieć samodzielnie. Kanał alfa przechowuje informacje o odcieniach szarości: Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Biały – 100% przezroczystości Szarości – częściowa przezroczystość Czarny – 0% przezroczystości Kanał Alfa

Aliasing i Antyaliasing Aliasing – zjawisko zniekształcania obrazu w wyniku zbyt małej częstotliwości jego próbkowania w procesie rasteryzacji (zamiany na obraz rastrowy). Antyaliasing - zmniejszenie lub całkowita eliminacja „efektu schodków” powstającego przy zmianie rozdzielczości bądź częstotliwości próbkowania obrazu. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Aliasing i Antyaliasing Bez antyaliasingu Z antyaliasingiem

Aliasing i Antyaliasing Krzywe zdefiniowane przez położenie czterech punktów, dwóch końcowych zwanych węzłami oraz dwóch tzw. punktów kontrolnych opisujących kąt nachylenia. Wykorzystywane głównie w grafice wektorowej. Wymyślone przez Pierre Beziera z myślą o projektantach linii samochodowych w firmie Renault. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Aliasing i Antyaliasing

Gotowy do użycia obrazek, zapisany najczęściej w formacie wektorowym. Programy użytkowe najczęściej posiadają własne biblioteki (zbiory) klipów, które w pewnym stopniu mogą być modyfikowane przez użytkownika. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening ClipArt

Dithering Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Forma przejścia pomiędzy kolorami. Stosowany przy małej głębi kolorów. Polega na mieszaniu sąsiadujących ze sobą barw: część jednego koloru nachodzi na drugi.  Zaleta: zyskujemy barwy pośrednie. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Dithering

Tonalne przejście pomiędzy co najmniej dwoma barwami. Przejścia kolorów mogą być: Liniowe, Radialne, Specjalne (np. po krzywej). Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Gradient

Zmiana zawartości jakiejkolwiek warstwy nie wpływa na pozostałe. Samodzielny element obrazu. Jej położenie jest ściśle określone i może zajmować miejsce pod lub nad innymi elementami. Zmiana zawartości jakiejkolwiek warstwy nie wpływa na pozostałe. Warstwy można wyobrazić sobie jako nałożone na siebie folie: na każdej z nich namalowane jest coś innego, a razem tworzą pełny obrazek. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Warstwa

Selekcja (maska) Ścieżka Zaznaczony, przy użyciu specjalnych narzędzi, obszar rysunku. Wszystkie piksele obrazka objęte maską, mogą być poddawane edycji a pozostałe są chronione przed zmianami. Nie można jej zapisać w pliku (jest tymczasowa). Ścieżka Rodzaj selekcji. Może być zapisana w pliku obrazka. Pozwala dokonywać różne operacje na pliku, np. stworzyć ruch po zadanej krzywej. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Warstwa

W grafice 3D to przeliczenie danej sceny i utworzenie pliku wyjściowego w formie obrazu statycznego lub animacji. Zamiana obrazu 3D na 2D. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Rendering

Generowania ruchomych obrazów polegająca na tworzeniu jedynie tzw Generowania ruchomych obrazów polegająca na tworzeniu jedynie tzw. ujęć (klatek) kluczowych, na podstawie których komputer wylicza pozostałe klatki animacji. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Motion Tweening Shape Tweening Tweening

Czy mają Państwo pytania? Koniec Czas na dyskusję – 5 min.