„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013
D B R O W GÓRNIC Z A Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego na pozór niewielkiego ludzkiego działania, zależy od każdego z nas. Florian Plit
Cele debaty Pogłębienie wiedzy przyrodniczej Pobudzenie do refleksji nad rolą środowiska przyrodniczego w życiu każdego z nas i potrzebą jego ochrony Wymiana doświadczeń Ocena dotychczasowej działalności ekologicznej Utworzenie Kodeksu Młodego Ekologa Rozwijanie kultury dyskutowania
Przebieg debaty Co zagraża środowisku – prezentacja multimedialna, Dyskusja oxfordzka: Polacy są Eko z udziałem przedstawicieli dąbrowskich szkół, dyskusja panelowa: Dobre praktyki w dziedzinie ekologii – panel z udziałem przedstawicieli dąbrowskich szkół i organizacji ekologicznych, przedstawienie wyników ankiety wśród uczniów dotyczącej świadomości ekologicznej młodzieży, zajęcia warsztatowe – praca w grupach nad problemem: jakie działania może podjąć każdy z nas, aby być Eko, omówienie rezultatów pracy – opracowanie Kodeksu Młodego Ekologa, część artystyczna, podsumowanie debaty.
Powitanie Przywitaliśmy naszych gości ciepłymi słowami Zachęciliśmy do aktywnego uczestnictwa
Co zagraża naszemu środowisku Jedna z prowadzących prezentuje przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną dotycząca zagrożeń naszego środowiska
Efekt cieplarniany Uczniowie liceum przybliżyli tematykę efektu cieplarnianego
Dyskusja oxfordzka Teza: Polacy są Eko.
Dyskusja panelowa O działalności ekologicznej opowiadają przedstawiciele poszczególnych szkół.
Dyskusja panelowa Poznajemy ciekawe pomysły jak chronić przyrodę. Z pewnością je wykorzystamy.
Dyskusja panelowa Czas na prezentację działalności ekologicznej naszej szkoły
Dyskusja panelowa Poznajemy działalność Stowarzyszenia Ziemia i My - Centrum Edukacji Ekologicznej, które zajmuję się ochroną środowiska poprzez sztukę .
Zajęcia warsztatowe Jakie działania można podjąć, aby być Eko?
Zajęcia warsztatowe Najlepiej pracuje się w grupach
Podsumowanie pracy Na koniec zostały przedstawione rezultaty pracy. Na podstawie kart pracy powstanie Kodeks Młodego Ekologa.
Podziękowania Na koniec spotkania uczestnicy otrzymali podziękowania za udział w debacie.
Wnioski Wdrożyć w życie utworzony Kodeks Młodego Ekologa, promujący ekologiczny tryb życia. Nawiązać współpracę ze Stowarzyszeniem Ziemia i My - Centrum Edukacji Ekologicznej jako partnerem, który może udzielić wsparcia merytorycznego. Nawiązać współpracę z Ośrodkiem Eduk. ZPKWŚ w Będzinie celem udziału w warsztatach ekolog. dot. form ochrony przyrody i gatunków zagrożonych. Kontynuować zbiórkę zużytych baterii, makulatury i nakrętek. Nagradzać i chwalić tych, którzy są zaangażowani w działalność ekologiczną. Organizować ekologiczne warsztaty, konkursy i wycieczki. Zorganizować rajd „Czyste Beskidy”. Zorganizować mini warsztaty propagujące zdrową żywność, ekologiczną odzież, kosmetyki.
Nie będzie łatwo obudzić w człowieku takiej odpowiedzialności za świat, która dotrzyma kroku rozwojowi cywilizacji. Ale ci, którzy chcą, mogą zacząć już dziś. Vaclaw Havel
Dziękujemy za uwagę