Neurony i dusza, czyli co o sobie wiemy?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Czym jest model(własnego)-ja?
czyli Wprowadzenie do filozofii
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Gdzie ta wolna wola, czyli jak mózgi podejmują decyzje.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Maps of bounded rationality:
Kim jestem? Wciąż sobie zadaję to pytanie…
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Gdzie ta wolna wola, czyli jak mózgi podejmują decyzje.
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Co i skąd o sobie wiemy? W poszukiwaniu podmiotu poznającego.
Nie koniec. Wzorce poznawcze jako istotne zagadnienie w procesie terapii dzieci ze spektrum autyzmu Adam Ławicki – pedagog, terapeuta.
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
Człowiek: istota (nie w pełni) wirtualna
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
Ciała subtelne ciało atmaniczne ciało buddialne ciało przyczynowe
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Życie nastolatka.
Percepcja wzrokowa.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Spostrzeganie.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
w praktyce pedagogicznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Opracowała: Małgorzata Pawluk
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Podmiot, świadomość, wolna wola Włodzisław Duch Uniwersytet Mikołaja Kopernika Katedra Informatyki Stosowanej Laboratorium Neurokognitywne ICNT Google:
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Radosne chwile!.
Adwent z Piątką Poznańską
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Kultura współczesnego świata
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Psychologia Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Neurony i dusza, czyli co o sobie wiemy? Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch Debata w Centrum Myśli Jana Pawła II, 9.05.2013 (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Kim/czym jestem? Quis ego et qualis ego? Kim ja jestem i jaki jestem? Św. Augustyn (~ 400 rok) Co to jest „ja”? Pascal (~ 1670) Jak można odpowiedzieć na to pytanie? Pęczkiem neuronów (Crick)? Synapsami? (Le Doux)? Duchem? (Tradycja, ale daje tylko pozorne wyjaśnienie, niczego nie tłumaczy).

Introspekcja Czym jest mój własny Umysł? Mistrz Zen Bassui (1327-1387) w "Kazaniu o jednym umyśle": … musisz przede wszystkim wejrzeć w źródło, z którego wypływają myśli. Śpiąc czy pracując, stojąc czy siedząc, głęboko zapytuj siebie: Płyną spontaniczne myśli i marzenia myśli i marzenia myśli i marzenia myśli i marzenia …….. W końcu mózg traci nad nami władzę … Co to oznacza? Czym jest mój własny Umysł?

Ja i Mózg Nie! Ja walczę ze swoim mózgiem, nie poddaję się popędom, neurotycznym impulsom, złym nawykom, ignoruję głupie myśli. Jak zareaguję w nowej sytuacji? Jak strażnik czy jak więzień (Zimbardo)? Skąd mogę wiedzieć? Tyle wiemy o sobie, ile nas sprawdzono (W. Szymborska). Trzeba się ciągle sprawdzać! Mózg nie jest samodzielny, to tylko substrat dla umysłu! Co rzeźbi w tym substracie?

Zrozumienie natury ludzkiej Psychofizyka Neuronauki Antropologia Kultury … Adam i Ewa? Psychologia + Filozofia + Socjologia … => Nauki o ludzkim doświadczeniu.

Neuronalny determinizm Ogranicza nas genetyczny i neuronalny determinizm. Neuronalny determinizm: wynik doświadczeń życiowych, wychowania, prania mózgu, jak i predyspozycji. „Przychodzi mi do głowy” = aktywność neuronalna. Genetyczny determinizm tylko częściowo wpływa na neuronalny.

Erozja „Skąd się biorą skłonności?” – zapytał król Milinda buddyjskiego mędrca Nagasenę 1600 lat temu. N– Kiedy pada deszcz, dokąd płynie woda? M– Będzie płynąć po pochyłościach gruntu. N– A gdyby deszcz spadł ponownie, dokąd by płynęła woda? M– Płynęłaby w tym samym kierunku, co pierwsza woda. Nowe buduje się na wyuczonym, kolejność nauki jest ważna. Woda była jednym z ulubionych tematów merców starozytnych, strumień myśli jest jak płynący szybko strumień wody.

Obiektywne decyzje? Na obrazku częstość przyznawania przepustki w zależności od pory dnia dla 1000 decyzji 8 sędziów izraelskich z 20-letnim stażem pracy (S. Danziger, PNAS 2011). Kiedy szansa na przepustkę spada do zera trzeba nakarmić sędziego! Racjonalizacje naszych decyzji nie mają zwykle wiele wspólnego z prawdziwymi przyczynami … Co i skąd o sobie wiemy poza tym, co nam wbito do głowy?

Skąd wiem coś o sobie? Część to obserwacja skutków mojego działania, korelacja ruchu i percepcji, wewnętrzne mechanizmy nagrody, które wpływają na rozwój mózgu (mowa, ruch). Enaktywizm: działaj, eksploruj, to będziesz wiedział … Część to wewnętrzny przepływ informacji. Teoria umysłu (ToM): wnioskuję o stanach mentalnych innych (obserwacje zewnętrzne, neurony lustrzane) jak i swoim własnym (obserwacje wewnętrzne). Pierwsze przykazanie naukowców (ale rzadko teologów): Nie będziesz stawiać swoich wyobrażeń (czcić fałszywych bożków) przed Rzeczywistością.

Struktura i funkcja Ed Bullmore and Olaf Sporns, Complex brain networks: graph theoretical analysis of structural and functional systems. Nature Reviews Neuroscience 10, 186-198 (March 2009) | doi:10.1038/nrn2575

Pola Brodmanna

Konektom dentification of large-scale structural network nodes in the human brain by four methods currently in use. (a) Automated parcellation of a single subject’s structural MR image into nodes based on the geometry of large sulcal landmarks. (b) High-resolution parcellation with arbitrary granularity. From Zilles, K. and Amunts, K. (2010) Centenary of Brodmann’s map – conception and fate. Nat. Rev. Neurosci. 11, 139–145; Steven L. Bressler and Vinod Menon, Large-scale brain networks in cognition: emerging methods and principles. Trends in Cognitive Sciences 14 (2010) 277–290 Cel: 1000 regionów, których aktywacja pozwoli scharakteryzować stan mózgu. Analiza skanów 300 par bliźniaków i ich rodzeństwa zakończy się w 2015 roku. Relationship viewer.

Do powstania świadomych wrażeń potrzebne jest pobudzenie kory zmysłowej i aktywna uwaga, synchronizacja procesów skojarzeniowych i funkcji wykonawczych. C. Gilbert, M. Sigman, Brain States: Top-Down Influences in Sensory Processing. Neuron 54(5), 677-696, 2007 Dehaene i inn, Conscious, preconscious, and subliminal processing. TCS 2006

Wola to pobudzenie mózgu ... Obszary kory ciemieniowej i pola przedruchowego, które w wyniku drażnienia wywołały u 7 osób subiektywne odczucie intencji ruchu (trójkąty, kora ciemieniowa BA 39 i BA 40), złudzenie, że się naprawdę poruszyły (gwiazdki), oraz rzeczywiste ruchy (kółka, kora ruchowa BA6). M. Desmurget i inn. Science 2009. M. Desmurget i inn. Science 324: 811-813, 2009.

Przestrzeń neuronalna Aktywność kory zmysłowej  wrażenia, myśli. Strumienie informacji kora zmysłowa  skojarzeniowa tworzą kwazistabilne stany w mózgu, można je odróżnić od szumu. Korelacja aktywności neuronów w korze V1 z obrazem padającym na siatkówkę jest słaba (~10%), większość to pobudzenia wewnętrzne: wiesz co widzisz, widzisz co wiesz. Świat postrzegany to wytwór naszej wyobraźni! Porusza się flaga czy wiatr? To tylko nasz umysł się porusza … Każdemu nieco inaczej. Przeżycia osobiste nie są świadectwem obiektywnych zdarzeń, świadkowie rzadko są wiarygodni. C. Gilbert, M. Sigman, Brain States: Top-Down Influences in Sensory Processing. Neuron 54(5), 677-696, 2007 Dehaene i inn, Conscious, preconscious, and subliminal processing. TCS 2006

Mózg i wola Mózg jest organem służącym do przetrwania, a nie do poznawania samego siebie. Stąd jedynie wychodząc na zewnątrz można go badać i wyciągać sprawdzalne wnioski co do jego natury i mechanizmu działania. Edward Osborne Wilson Jakie są opcje? Naiwna, refleksyjna i całkiem bezwolna. Świadomość Mózg Wola Zachowanie Geny Środowisko Fluktuacje Świadomość Mózg Wola Zachowanie G Ś F Świadomość Mózg Zachowanie G Ś F

Mózg to nie odbiornik! Mózg nie jest tylko odbiornikiem świadomości, albowiem: świadomość kształtuje się powoli, pojęcie "ja" i rozumienie innych umysłów rozwija się przez wiele lat; mózgi ssaków są podobne do naszych, więc musiałaby istnieć cała duchowa fauna, odpowiedzialna za umysły zwierząt; komputer ma pamięć i może modyfikować swój program na skutek interakcji ze środowiskiem, podejmować decyzje; modele komputerowe pokazują jak powstają podobne funkcje do tych, które powstają w mózgach, specyficzną strukturę subiektywnych treści świadomości; specyficzne uszkodzenia mózgu prowadzą do zmiany osobowości i zmiany treści świadomości; w jednym mózgu może być kilka programów "ja".

Zawiłości świadomości Eric Schwitzgabel: nie zaawsze wiemy co czujemy! Describing Inner Experience? Proponent Meets Skeptic, ES + Russell T. Hurlburt, MIT Press (2007). Perplexities of Consciousness, MIT Press (2011). Czemu introspekcja jest tak mało przydatna, trudno jest ustalić, jakie są nasze doznania? Czy są myśli bez mentalnych obrazów? Czy sny mają kolory i są w nich dźwięki? Skąd wiemy, które zmysły są źródłem informacji? Czy mogę się mylić na temat własnych wrażeń? Co właściwie wiem gdy nie mogę sobie przypomnieć ani nazwy ani obrazu, ale wiem o co chodzi?

Wierzchołek góry lodowej … Zaczyna się wiek mózgu. Jak rozwinąć pełny potencjał człowieka? Wpływać na rozwój niemowląt i dzieci? Jakie czynniki kształtują naturę ludzką? Jak rozwój mózgu kształtują społeczeństwa przez kulturę, literaturę, sztukę, muzykę? Jak możemy lepiej zrozumieć i kontrolować swoje zachowanie, swoje głębsze potrzeby, emocje, empatię, sensowne cele, mądrość i szczęście? Jak aktywacja wyobraźni i odwoływanie się do wzorców wpływa na cele i zdolność do refleksji, ułatwia wybory z odroczoną nagrodą. Nowe formy neurofeedback, zastosowania w edukacji.

Dziękuję za synchronizację neuronów. Google: W Duch => Prace, referaty … (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved