Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Bilansowe uwarunkowania rozwoju akcji kredytowej w Polsce
Warszawa Hotel Marriott
Strefa EURO w obiektywie
Finanse międzynarodowe
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Stan sektora w regionach
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Warszawa - Berlin - Wiedeń – Barcelona Sp. z o. o
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
11 Konkurs nr RPOWZ/1.1.3/2012/1 (3 konkurs na nowe technologie w ramach RPO WZ na lata ) Wnioskodawcy: Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Rozliczenia międzynardowe
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Pytania do dyskusji 1. Jakie kraje funkcjonują w Eurolandzie?
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
1.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Wizy dla Ukraińców Prezentowane badania opinii publicznej zostały przeprowadzone na zlecenie Fundacji im. Stefana Batorego: W Polsce w dniach 7-8 grudnia.
Instytut Europejski Stanowisko w sprawie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej Warszawa,
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Pomysłodawca i założyciel
Dr Artur Gruszczak Centrum Europejskie Natolin /
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
W jakich aspektach życia (np. kultura, infrastruktura, gospodarka) i dlaczego wspierałbyś swój region, gdybyś posiadał euro z budżetu Unii Europejskiej.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
ścisła współpraca, czy szeroka niezależność ?
+14 Września 2014 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +1 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Współpraca banków z sektorem MSP w kontekście integracji europejskiej Dariusz Solski Zastępca Dyrektora Departament Obsługi Klientów Korporacyjnych 20.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla przedsiębiorstw i konsumentów. Teoria i praktyka Adam Gomoła Publiczne Gimnazjum nr 9 w Opolu Opiekun:
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Architektura współczesnego systemu finansowego
Ćwiczenia 7 Bilans Płatniczy
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Prezentacja wyników z badania opinii wielkopolskich przedsiębiorców na temat organizacji zrzeszających przedsiębiorców oraz samorządu gospodarczego Poznań,
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla gospodarki Agata Książek, Publiczne Gimnazjum nr 9 Dwujęzyczne w Opolu Opiekun: mgr Arkadiusz Wickiewicz.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Logistyka międzynarodowa
Zapis prezentacji:

Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro Projekt „proEuro” Agnieszka Sora, Dyrektor Zarządzający, GfK Polonia

Agenda 1 2 3 4 Czy Polska powinna zastąpić złotówkę wspólną europejską walutą euro? Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro 2 3 Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro 4 Podsumowanie

1 Czy Polska powinna zastąpić złotówkę wspólną europejską walutą euro?

Czy Polska powinna zastąpić złotówkę wspólną europejską walutą euro? Rozkład odpowiedzi wg wielkości firmy (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Segment Mikro 100% (+) (-) Segment MSP 100% (+) (-) Segment Korporacje 100% (-) Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Czy Polska powinna zastąpić złotówkę wspólną europejską walutą euro? Rozkład odpowiedzi wg rodzaju działalności handlowej firmy 100% Import (+) (-) Eksport (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Czy Polska powinna zastąpić złotówkę wspólną europejską walutą euro? Rozkład odpowiedzi wg zasięgu terytorialnego firmy 100% Ponadregionalny, ogólnopolski (+) 100% Lokalny, regionalny (+) (-) (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji 100% Międzynarodowy (+) (-) Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

2 Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro

Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro Zaokrąglanie cen w górę w początkowym okresie Pogorszenie się sytuacji materialnej rodzin Trudności z przyzwyczajeniem się do nowej waluty Uwidocznienie różnic w zarobkach w stosunku do Zachodu Pomyłki w bankach i w księgowości Wzrost bezrobocia Utrata niezależności kraju w polityce finansowej Pojawienie się fałszywych banknotów Osłabienie świadomości narodowej W długim okresie wzrost inflacji Spadek eksportu do krajów strefy EURO Zalew tanich towarów z Unii Europejskiej Zahamowanie rozwoju gospodarczego Nie wiem, trudno powiedzieć Osłabienie możliwości eksportu krajowych firm Żadne z powyższych Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro Rozkład odpowiedzi wg wielkości firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Zaokrąglanie cen w górę w początkowym okresie Pogorszenie się sytuacji materialnej rodzin Uwidocznienie różnic w zarobkach w stosunku do Zachodu Trudności z przyzwyczajaniem się do nowej waluty Wzrost bezrobocia Pomyłki w bankach i w księgowości Segment Mikro (-) (+) (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Segment MSP (-) Segment Korporacje (+) Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro Rozkład odpowiedzi wg rodzaju działalności handlowej firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Zaokrąglanie cen w górę w początkowym okresie Pogorszenie się sytuacji materialnej rodzin Uwidocznienie różnic w zarobkach w stosunku do Zachodu Trudności z przyzwyczajaniem się do nowej waluty Wzrost bezrobocia Pomyłki w bankach i w księgowości Import (-) (+) Eksport (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Obawy związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro Rozkład odpowiedzi wg zasięgu terytorialnego firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Zaokrąglanie cen w górę w początkowym okresie Pogorszenie się sytuacji materialnej rodzin Uwidocznienie różnic w zarobkach w stosunku do Zachodu Trudności z przyzwyczajaniem się do nowej waluty Wzrost bezrobocia Pomyłki w bankach i w księgowości Ponadregionalny, ogólnopolski (+) Lokalny, regionalny (-) (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Międzynarodowy Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

3 Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce waluty euro

Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce euro Ułatwienie przy podróżach do krajów EURO Wzrost inwestycji firm zagranicznych w Polsce Wzrost poczucia przynależności do Europy Poprawa możliwości planowania działań firm Większa polityczna integracja z krajami Unii Europejskiej Ułatwienie przy podróżach w krajach nie-EURO (np. USA) Wzrost eksportu do krajów strefy EURO Większa kontrola nad decyzjami rządu w zakresie polityki finansowej Atrakcyjniejsze oprocentowanie kredytów, leasingu Ogólny wzrost gospodarczy Nie wiem, trudno powiedzieć W długim okresie spadek inflacji Wzrost wagi euro w rozliczeniach na światowym rynku Żadne z powyższych Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce euro Rozkład odpowiedzi wg wielkości firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Ułatwienie przy podróżach do krajów EURO Wzrost inwestycji firm zagranicznych w Polsce Wzrost poczucia przynależności do Europy Poprawa możliwości planowania firm Segment Mikro (-) (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Segment MSP (+) Segment Korporacje (+) Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce euro Rozkład odpowiedzi wg rodzaju działalności handlowej firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Ułatwienie przy podróżach do krajów EURO Wzrost inwestycji firm zagranicznych w Polsce Wzrost poczucia przynależności do Europy Poprawa możliwości planowania firm Import (+) Eksport (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

Nadzieje związane z wprowadzeniem w Polsce euro Rozkład odpowiedzi wg zasięgu terytorialnego firmy (uwaga: wyniki nie sumują się do 100%, pytanie wieloodpowiedziowe) Ułatwienie przy podróżach do krajów EURO Wzrost inwestycji firm zagranicznych w Polsce Wzrost poczucia przynależności do Europy Poprawa możliwości planowania firm Ponadregionalny, ogólnopolski (+) Lokalny, regionalny (-) (+) wartość istotnie statystycznie większa od ogólnej wartości w populacji (-) wartość istotnie statystycznie mniejsza od ogólnej wartości w populacji Międzynarodowy (+) Źródło: Monitor Firm, kwiecień 2011, N = 2000

4 Podsumowanie

Podsumowanie Ponad połowa przedsiębiorców jest zdania, że waluta Polska powinna zastąpić złotówkę Euro, przy czym za natychmiastowym wprowadzeniem Euro opowiada się 15% przedsiębiorców, zaś w dalszej perspektywie taką potrzebę widzi 39% pytanych. Im przedsiębiorstwo większe, operujące na rynkach międzynarodowych, w szczególności zajmujące się handlem, zarówno eksportem jak i importem, tym chęć wprowadzenia Euro jest również większa. Małe, lokalnie działające spółki mają największe obawy. Aż 30% ankietowanych z małych firm wypowiada się za kategorycznym zakazem wprowadzenia Euro. Obawy, które głównie są podnoszone, to zaokrąglanie cen w górę, pogorszenie się sytuacji materialnej gospodarstw, trudności z przyzwyczajeniem się do nowej waluty. Wprowadzenie Euro to również nadzieje na ułatwienia przy podróżach do krajów Euro, wzrost inwestycji zagranicznych oraz wzrost poczucie przynależności do Europy. Zarówno obawy przedsiębiorców jak i nadzieje związane z wprowadzeniem Euro w dużej mierze pokrywają się z opiniami konsumentów.

Dziękuję za uwagę! Agnieszka Sora Dyrektor Zarządzający GfK Polonia E-mail: agnieszka.sora@gfk.com Tel. +48 22 43 41 000 www.gfk.pl