Jesteśmy tym, co powtarzamy. Perfekcja więc nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles P ROCES S PRZEDAŻY S PÓŁKI Anna Barańska Dyrektor Analiz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Fundusze kapitałowe (private equity / venture capital) w rozwoju firm
Banki, a fundusze typu PE/VC jako źródła kapitału dla firm
Warsztat z pomysłem, cz. III
CC Group Rola i znaczenie relacji inwestorskich dla spółek giełdowych
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Zbigniew Jusis Dział Doradztwa Transakcyjnego
Zarządzanie projektami
M ETODY O GRANICZANIA R YZYKA PRZEZ A NIOŁÓW B IZNESU Jesteśmy tym, co powtarzamy. Więc perfekcja nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles Anna.
Jesteśmy tym, co powtarzamy. Więc perfekcja nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles Anna Hejka Dyrektor Zarządzający H E Y KA C APITAL M ARKETS.
Jesteśmy tym, co powtarzamy. Więc perfekcja nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles Anna Hejka Dyrektor Zarządzający H E Y KA C APITAL M ARKETS.
Informacje o Firmie - GP Industry Support
Badanie przestępczości gospodarczej Polska 2011
Podsumowanie trzeciego spotkania NUG_PL w dniu 6 września 2010 Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW SA Warszawa 14 grudnia 2010.
Jesteśmy tym, co powtarzamy. Więc perfekcja nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles Anna Hejka Dyrektor Zarządzający H E Y KA C APITAL M ARKETS.
Podstawy analizy fundamentalnej spółki
opis projektu jednym zdaniem
Budowanie Zespołu Anna Hejka Dyrektor Zarządzający
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
1. Konferencja Małe i średnie w Unii Europejskiej – finansowanie rozwoju przedsiębiorstw Wrocław,
Jesteśmy tym, co powtarzamy. Więc perfekcja nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles Anna Hejka Dyrektor Zarządzający H E Y KA C APITAL M ARKETS.
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
Małe i średnie w drodze do Unii Europejskiej
Specyfika Rynku Buyout-ów we Wschodzącej Europie
Kreowanie wartości spółki - realizacja założonej wyceny.
Praktyczne aspekty procesu transakcyjnego
Ryzyko i niepewność w inwestycjach kapitałowych
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
INWESTYCJE KAPITAŁOWE I STRATEGIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA
Obsługa zapasów: Braki i zapasy zablokowane SAP Best Practices.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Zarządzanie partiami SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel.
Przetwarzanie zlecenia klienta w kilku jednostkach gospodarczych SAP Best Practices.
Umowa zaopatrzeniowa SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel.
Przetwarzanie zlecenia potencjalnego klienta SAP Best Practices.
Usługa fakturowana po stałej cenie SAP Best Practices.
Proces ofertowania w zaopatrzeniu SAP Best Practices.
Inwentaryzacja fizyczna / Inwentaryzacja i korekta zapasów SAP Best Practices.
Dostawa bezpłatna SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel 
Nabycie zewnętrzne zasobów podwykonawcy SAP Best Practices.
Przetwarzanie poprawek (produkcja w toku) SAP Best Practices.
Projekty wewnętrzne SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel.
Przetwarzanie sprzedaży z wykorzystaniem strony trzeciej (bez awiza dostawy) SAP Best Practices.
Zarządzanie numerami seryjnymi SAP Best Practices.
Umowa serwisowa z okresowym fakturowaniem SAP Best Practices.
Handel zagraniczny — procedura eksportowa
Rejestrowanie przepracowanych godzin SAP Best Practices.
Usługi z rozliczeniem czasu i materiału SAP Best Practices.
Sprzedaż pozycji niemagazynowanej z nabyciem specyficznym dla zlecenia SAP Best Practices.
Oferta dla klienta SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel.
Przetwarzanie sprzedaży z wykorzystaniem strony trzeciej (z awizo dostawy) SAP Best Practices.
Przetwarzanie zlecenia klienta z zaliczką PL SAP Best Practices.
Kontrakt sprzedaży ze stałą ceną i rozliczeniem czasu i materiału SAP Best Practices.
Nabycie i zużycie zapasu konsygnacyjnego SAP Best Practices.
The global body for professional accountants Twoja przyszłość zaczyna się teraz!
Doraźny konsulting fakturowany po stałej cenie SAP Best Practices.
Serwis wewnętrzny SAP Best Practices. ©2014 SAP SE or an SAP affiliate company. All rights reserved.2 Cel i korzyści oraz kluczowe kroki procesu Cel 
Sprzedaż planowanych usług serwisowych SAP Best Practices.
Wycena przedsiębiorstwa
PSIK – Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych
PROJEKT X OPISAĆ PROJEKT J EDNYM Z DANIEM Fundusz StartMoney.
Proprietary and Confidential: This presentation may not be used or disclosed to any person other than employees or customer, unless expressly authorized.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Giełda jako atrakcyjne miejsce pozyskania kapitału i wyceny firmy
Zapis prezentacji:

Jesteśmy tym, co powtarzamy. Perfekcja więc nie jest czynem, lecz przyzwyczajeniem. Arystoteles P ROCES S PRZEDAŻY S PÓŁKI Anna Barańska Dyrektor Analiz H E Y KA C APITAL M ARKETS G ROUP

S PIS T REŚCI Heyka Capital Markets Group Proces sprzedaży spółki Teaser Memorandum informacyjne Vendor due diligence Wycena

H EYKA C APITAL M ARKETS G ROUP Pierwszy bank inwestycyjny koncentrujący się na Europie Centralnej i Polsce Usługi: finansowanie przedsiębiorstw od pomysłu po liderów dominujących swoje sektory; fuzje, przejęcia i sprzedaż firm; prywatyzacje; zarządzanie funduszami PE; restrukturyzacje (cyzelowanie modelu biznesowego, zarządzanie tymczasowe, coaching); doradztwo strategiczne; wyceny. Silne strony: Doświadczenie od 1990 roku w złożonych transakcjach międzynarodowych Udokumentowane budowanie wartości spółek Kreatywność w strukturyzowaniu transakcji Rygor w ich przeprowadzaniu bez względu na warunki Stawianie interesu klienta na pierwszym miejscu Zaangażowanie poprzez inwestycje własnego kapitału Niezależność Międzynarodowe kontakty na wszystkich kontynentach Przyjazna kultura korporacyjna

W ARTOŚĆ D ODANA HCM G ROUP Due diligence (buyer/vendor), budżetowanie, projekcje, wyceny Wewn. audyt modelu biznesowego optymalizacja, restrukturyzacja Planowanie strategiczne i rozwój Zarządzanie tymczasowe, nadzór na poziomie zarządów i RN Finansowanie: prywatne i publiczne (IPO/SPO): kapitał, mezzanine, pożyczki inwestycyjne i kapitał obrotowy, opcje call i put, warranty Wizja/zarządzanie/motywacja: systemy wynagradzania, plany opcyjne Corporate governance, najlepsze praktyki & standardy finansowe Marketing/komunikacja/PR/Investor Relations, Networking, Coaching Fuzje, przejęcia, alianse strategiczne, sprzedaż firm Doradztwo, strategie wyjścia dla właścicieli

P ORTFEL HCM G ROUP

Kupujący mają pieniądze (tylko finansowi ~ 11 bln $) Międzynarodowe i krajowe firmy z mocnym bilansem PE: fundusze LBO ~ 2,5 bln $ + hedge funds ~ 2,5 bln $ Azjatyckie fundusze rządowe ~ 0,6 bln $ (+ 4 bln rezerw) Petro fundusze ~ 4 bln $ w zagranicznych aktywach Uzyskanie silnej pozycji negocjacyjnej i sukces w maksymalizacji ceny wymaga Wczesnego przygotowania postrzeganie dziś, potencjał jutro Wzmocnienie kadry menedżerskiej – CFO Zaangażowanie wysokiej jakości doradców – HCM Zbadanie rynku kupujących i ustalenie możliwych strategii Vendor Due Diligence, data room, nowe umowy/klienci Elastyczności D OBRE O FERTY Z NAJDUJĄ N ABYWCÓW

Inwestorowi branżowemu (100% wyjście) integracja z krajowym, zagranicznym lub globalnym graczem relatywnie słaba pozycja negocjacyjna uzależniona od jakości i wielkości Przejmującego wzmocniona poprzez znalezienie konkurujących chętnych do wykupu często ograniczenia wyceny wynikające ze wskaźników Kupującego Inwestorowi finansowemu (100% wyjście) + podwyższenie kapitału prawdopodobny lewar finansowaniem bankowym i mezzanine prawdopodobne MBO lub pakiety opcyjne dla kluczowych menedżerów strategia buy & build = integracja sektora w regionie polityka przejęć udokumentowanie umiejętności jej wykonania przez zarząd Emisja pierwotna na GPW (częściowe wyjście) lock-up w momencie emisji możliwość aprecjacji pozostałego pakietu S CENARIUSZE S PRZEDAŻY I R OZWOJU

P ROCES S PRZEDAŻY S PÓŁKI (1/2) Identyfikacja potrzeby i celu sprzedaży Spółki w świetle maksymalizacji zwrotów na zainwestowanym kapitale i czasie Przygotowanie Spółki do sprzedaży maksymalizacja stworzonej już wartości Przygotowanie Prezentacji Inwestorskiej, Memorandum Informacyjnego i Teasera Wstępna wycena Spółki dla Sprzedającego Określenie kryteriów, jakie mają spełnić potencjalni inwestorzy Wstępna lista potencjalnych zainteresowanych (branżowi, finansowi) Long List Przeprowadzenie due diligence Spółki dla Sprzedającego (Vendor Due Diligence) pozwoli zaadresować słabe punkty zanim odkryje je potencjalny inwestor i przyśpieszyć zamykanie transakcji

P ROCES S PRZEDAŻY S PÓŁKI (2/2) Kontakt z potencjalnymi inwestorami Złożenie wstępnych ofert przez potencjalnych inwestorów Ocena wstępnych ofert Krótka lista inwestorów Przeprowadzenie due diligence i wyceny przez potencjalnych inwestorów – etap krótszy i łatwiejszy, kiedy mamy Vendor Due Diligence Złożenie ofert przez inwestorów Negocjacje ceny i warunków sprzedaży Podpisanie Umowy kupna-sprzedaży udziałów z wybranym inwestorem Spełnienie warunków formalnych (np. UOKiK) i zawieszających

T EASER Krótka, wstępna informacja o sprzedawanej Spółce skierowana do potencjalnych inwestorów z tzw. długiej listy, mająca zachęcić ich do wzięcia udziału w procesie Przygotowana przez doradców Sprzedającego we współpracy ze Spółką Pozytywny wydźwięk, chwalimy się :) Podsumowanie profilu Spółki: informacje o rynku, produktach i usługach, pozycja rynkowa Dane dotyczące kierownictwa, zarządu, struktury właścicielskiej, zatrudnienia Podstawowe dane finansowe, zwykle z przeszłości Dlaczego jest to atrakcyjna inwestycja?

M EMORANDUM I NFORMACYJNE Podstawowa, szczegółowa informacja o sprzedawanej Spółce skierowana do potencjalnych inwestorów z tzw. długiej listy przygotowana przez doradców Sprzedającego we współpracy ze Spółką Obiektywne informacje udostępniane po podpisaniu umowy o poufności Informacje o rynku, konkurencji, produktach i usługach, pozycji rynkowej, barierach wejścia, klientach, dostawcach; analiza SWOT Dane dotyczące organizacji wewnętrznej, kierownictwa, zarządu, struktury właścicielskiej, zatrudnienia Przegląd finansowy: bilans, rachunek wyników, cash flow, analiza wskaźnikowa; przeszłość i prognozy Strategia rozwoju i opis celów pozyskania inwestora Investment Summary i Investment Rationale

V ENDOR D UE D ILIGENCE Raport przygotowany przez doradców Sprzedającego przekazywany wybranym inwestorom z krótkiej listy Krytyczna weryfikacja danych finansowych zawartych w Memorandum Informacyjnym przed wykorzystaniem ich w wycenie dokonywanej przez potencjalnych inwestorów Rachunek wyników i cash flow: normalizacja (korekty) historycznych EBITDA, wyniku netto, przepływów finansowych do wykorzystania w prognozach służących do wyceny Spółki metodą DCF i porównawczą Bilans: korekty poszczególnych pozycji wpływających na aktualny poziom kapitału własnego netto służace jako podstawa do wyceny i negocjacji cenowych Dobrze przygotowany ułatwia i przyspiesza proces decyzyjny potencjalnym inwestorom

W YCENA Podstawa negocjacji cenowych, określenie wartości Spółki przygotowana przez doradców dla Sprzedającego Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF): ocena wartości na podstawie szacunkowych prognoz wyników, planowanych inwestycji, zmian zapotrzebowania na kapitał pracujący w przyszłości DCF umożliwia ocenę efektywności wykorzystywanej struktury finansowania – stosunek kapitałów własnych do długu może znacząco wpływać na jej wynik Metoda porówawcza do grupy podmiotów konkurencyjnych – wykorzystanie wskaźników typu cena do sprzedaży, EBITDA, wyniku netto Ułatwia identyfikację otoczenia konkurencyjnego Spółki i pokazuje jej pozycję na rynku

W YKORZYSTANIE D ORADCÓW Ułatwienie i skrócenie procesu Poprawa wizerunku Sprzedającego Prowadzenie i wsparcie negocjacji z inwestorami na każdym etapie Profesjonalne przygotowanie dokumentacji inwestorskiej Umożliwienie kierownictwu koncentracji na kluczowych czynnikach maksymalizujących wartość Spółki podczas sprzedaży Wykorzystanie doświadczenia w transakcjach kapitałowych będących poza działalnością operacyjną Sprzedającego Build Sell

KONTAKT Heyka Capital Markets Group Górnośląska 16/ Warszawa, Polska Phone: Anna Hejka Andrew HopeAnna Barańska

DISCLAIMER NOTICE This document (the Presentation") contains information relating to the enclosed project (the Company). The information contained herein is not comprehensive and has been prepared to provide the recipient of this Presentation with some basic knowledge about the Company. This Presentation does not purport to contain all of the information that a recipient hereof may desire or require in considering any cooperation with the Company. In all cases, the recipient of this Presentation should conduct its own investigation and analysis of the Company to arrive at a potential cooperation decision. The Company and Heyka Capital Markets Group (HCM) do not assume any responsibility for the correctness or independent verification of any of the information contained herein nor do they assume any responsibility for potential damages resulting from any incorrectness or incompleteness of information. The Company and HCM do not make any representation or warranty, express or implied, as to the accuracy, completeness or reliability of this Presentation, and shall have no liability for errors contained in, or omissions from, this Presentation or otherwise. In particular, this Presentation may contain certain statements, estimates and projections regarding the Company. Such statements, estimates and projections do not constitute a forecast, and no assurance is given that such statements, estimates or projections are accurate, or will be achieved. Such statements and projections may not be relied upon by the recipient hereof or any other third party without further independent analysis. In furnishing the Presentation, the Company and HCM reserve the right to amend or replace this Presentation at any time; however, the Company and HCM shall be under no obligation to update, amend or correct the information contained in this Presentation, or to provide any additional information. Nothing contained herein is, or may be relied upon as, a promise or representation as to the future performance of the Company. This Presentation is not available for general distribution. This Presentation includes information which is non-public, confidential and proprietary in nature, and by its acceptance hereof the recipient acknowledges and agrees that none of this information shall be used in a manner inconsistent with its confidential nature or be disclosed to any third party and shall not be reproduced, disseminated, quoted at any time, in any manner or for any purpose without prior written consent of the Company and HCM except (i) as may be required by law or (ii) to those employees of the recipient who have been informed of, and have agreed to observe, the confidential nature of this Presentation.