Marzena Mularzuk, Natalia Czajka,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2011 Joanna Bechcińska Bożena Boleska
Advertisements

Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Podatki i opłaty lokalne w 2010 roku
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
(na podstawie badań ankietowych)
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Test kompetencyjny z języka angielskiego dla klas szóstych
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Burze pyłowe na Marsie.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
JO16-75 Dane techniczne: Wysokość-130 Płaszczyzna dolna-90
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Analiza wyników „Matura próbna”
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
AKASA Bank Sebastian Marchel Anna Karpińska Anna Matusiewicz
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Podsumowanie sezonu Wyniki współzawodnictwa sportu dzieci i młodzieży za 2012: W ramach współzawodnictwa MSiT sekcja uzyskała 45 pkt (43%), z pośród.
STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Poznań, 16 maja Charakterystyka populacji Liczba szkół Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu Łącznie A1+A4+A5A6A7A8 lubuskie
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Kuratorium Oświaty w Szczecinie WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2008 W SZKOŁACH WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO Wyniki opracowano na podstawie danych zamieszczonych.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
EGZAMIN MATURALNY Wybór języka obcego zdawanego jako obowiązkowy.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Trening metodą Warnkego
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
BMI – WSKAŹNIK MASY CIAŁA
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
DYSLEKSJA.
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Marzena Mularzuk, Natalia Czajka, Joanna Ratyńska Analiza wyników Testu uwagi i lateralizacji słuchowej uczniów poddanych terapii za pomocą metody Tomatisa INSTYTUT FIZJOLOGII I PATOLOGII SŁUCHU WARSZAWA

zapach słuch dotyk smak wzrok

Słyszenie jest procesem biernym (recepcją dźwięku)i zależy od stanu obwodowej części narządu słuchu, tzn. komórek słuchowych w uchu wewnętrznym i nerwu słuchowego. Słuchanie (uwaga słuchowa) jest procesem aktywnym. W uproszczeniu można powiedzieć, iż jest to umiejętność świadomego odbierania bodźców dźwiękowych, wydobywania

Przyczyny zaburzeń uwagi słuchowej powikłania w okresie ciąży powikłania okołoporodowe zaburzenia emocjonalne (np.: adopcja, wczesne oddzielenie od matki, trudności w rodzinie) opóźnienia rozwojowe opóźnienie rozwoju mowy nawracające infekcje uszu zaburzenia słuchu (odbiorcze, przewodzeniowe oraz centralne) uraz psychiczny lub fizyczny

W ramach projektu „Uwaga W ramach projektu „Uwaga! Sposób na sukces” uczniowie badani byli Testem uwagi i lateralizacji słuchowej, którego wynik kwalifikował do wzięcia udziału w terapii za pomocą metody Tomatisa. Terapią objętych zostało 756 uczniów. Przedstawione wyniki dotyczą grupy 551 osób, których otrzymane wyniki można było w pełni zanalizować.

Czym jest Test uwagi i lateralizacji słuchowej? Analiza wyników przedstawia porównanie wartości Testu uwagi i lateralizacji słuchowej wykonanego przed zastosowaną terapią oraz po jej zakończeniu. Czym jest Test uwagi i lateralizacji słuchowej?

Tomatis opracował narzędzie badawcze do oceny słuchania tzw Tomatis opracował narzędzie badawcze do oceny słuchania tzw. test słuchania i obejmujący ocenę (audiometr, audiolaterometr):   słuchania tonów drogą powietrzną i kostną selekcja wysokości dźwięków- dyskryminacja lokalizacja źródła dźwięku lateralizacja słuchowa

Test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej składa się z następujących elementów: badanie uwagi słuchowej zewnętrznej (drogą powietrzną) badanie uwagi słuchowej wewnętrznej (drogą kostną) badanie umiejętności lokalizacji dźwięku (drogą kostną) badanie umiejętności dyskryminacji wysokości dźwięku (tzw. selekcji dźwięku) badanie lateralizacji słuchowej

Test Tomatisa pozwala wykreślić krzywą słuchania zewnętrznego (droga powietrzna) i wewnętrznego (droga kostna), zakres częstotliwości, w którym selekcja (dyskryminacja) wysokości dźwięków odbywa się prawidłowo, stopień lateralizacji słuchowej (lewousznej lub prawousznej), a także wskazać na częstotliwości, dla których występują problemy z lokalizacją źródła dźwięku. Nieprawidłowa dyskryminacja dźwięku dla częstotliwości 2000 – 8000 Hz

Badanie uwagi słuchowej zewnętrznej tony czyste o częstotliwości Uwaga słuchowa zewnętrzna jest zdolnością słuchania i przetwarzania dźwięków przychodzących "z zewnątrz" - czyli wypowiedzi innych osób. tony czyste o częstotliwości 125 - 8000 Hz podawane drogą powietrzną

Zaburzenia uwagi słuchowej zewnętrznej (słuchanie bierne) słaba koncentracja uwagi unikanie niektórych dźwięków błędna interpretacja pytań i poleceń mylenie podobnie brzmiących słów konieczność częstego powtarzania nieumiejętność nadążania za sekwencyjnymi poleceniami słabe poczucie czasu słabe różnicowanie cech prozodycznych

Badanie uwagi słuchowej wewnętrznej Uwaga słuchowa wewnętrzna jest umiejętnością słuchania dźwięków "wewnętrznych" - czyli własnego głosu i mowy. Własny głos i mowę słyszymy głównie na drodze kostnej (dlatego np. inaczej odbieramy własny głos gdy mówimy, a inaczej gdy słyszymy swój głos odtworzony z nośnika dźwięku ). tony czyste o częstotliwości 250 – 4000 Hz podawane drogą kostną bez maskowania

Zaburzenia uwagi słuchowej wewnętrznej (słuchanie czynne) monotonny głos niechęć do mówienia ubogie słownictwo nadużywanie stereotypowych wyrażeń nieumiejętność śpiewania w tonacji („fałszowanie”) mylenie lub odwracanie kolejności liter problemy z rozumieniem tekstu czytanego problemy z czytaniem na głos problemy z głoskowaniem

Badanie dyskryminacji, lokalizacji dźwięków i lateralizacji słuchowej Badanie selekcji (różnicowania) wysokości dźwięków tony czyste co 1/2 i 1 oktawę oraz określanie kierunku zmiany ich wysokości Badanie umiejętności lokalizacji źródła dźwięku – tony czyste podawane drogą kostną Badanie lateralizacji słuchowej – zmiana balansu między uchem prawym i lewym, obserwacja reakcji motorycznej mięśni mimicznych (wspólne unerwienie m. strzemiączkowego i mięśni mimicznych twarzy).

Zaburzenia dyskryminacji, lokalizacji dźwięków i lateralizacji słuchowej mylenie podobnie brzmiących słów słabe zdolności muzyczne, nieumiejętność śpiewania problemy z czytaniem (problem z przeniesieniem dźwięku na symbole i odwrotnie) słaba koncentracja uwagi mylenie strony prawej i lewej problemy z organizacją przestrzenną problemy z sekwencjonowaniem informacji problemy z organizacją wypowiedzi w czasie nadmierny wpływ emocji na percepcję informacji

III STREFY DŹWIĘKÓW I 125-1000 Hz sfera somatyczna (ciało, motoryka, rytm, temperament) II 1000-3000 Hz sfera językowa (mowa, język, racjonalność, komunikacja) III 4000-8000 Hz sfera psychiczna (dynamika, kreatywność, energia, aspiracje)

Zaburzenia I strefy słaba koordynacja ruchowa brak poczucia rytmu niestaranne pismo problemy z zachowaniem struktury, organizacji mylenie strony prawej i lewej problemy z orientacją przestrzenną słabe zdolności sportowe

Zaburzenia II strefy nieśmiałość, wycofywanie się z kontaktów kłopoty z pamięcią, słabe zapamiętywanie drażliwość niedojrzałość problemy z pracą w zespole kłopoty z werbalizacją problemy z czytaniem ubogi słownik trudności szkolne problemy z koncentracją

Zaburzenia III strefy trudności z koncentracją problemy z zapamiętywaniem brak energii zamknięcie w sobie mała twórczość problemy z ekspresją mały dynamizm życiowy

Prezentowane wyniki zostały podzielone według następujących kryteriów: dzieci w normie; dzieci z MPD; dzieci z autyzmem; dzieci z Zespołem Downa; dzieci z innymi zespołami genetycznymi; dzieci z zaburzeniami zachowania; dzieci z zaburzeniami mowy; oraz dzieci z innymi zaburzeniami.

Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Dzieci w normie: 309 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Legenda : kolor zielony : poprawa kolor czarny: wynik bez zmian kolor czerwony: pogorszenie Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 160 133 83 % 6000 Hz 183 146 79 % 4000 Hz 276 191 69 % II strefa 3000 Hz 277 189 68 % 2000 Hz 278 175 63 % 1500 Hz 220 159 72 % 1000 Hz 186 145 78 % III strefa 750 Hz 153 128 500 Hz 112 85 76 % 250 Hz 95 55 58 % 125 Hz 236 82 35 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 111 89 80 % 6000 Hz 135 106 78 % 4000 Hz 242 154 64 % II strefa 3000 Hz 238 148 62 % 2000 Hz 256 60 % 1500 Hz 188 125 66 % 1000 Hz 160 115 72 % III strefa 750 Hz 117 91 500 Hz 94 84 89 % 250 Hz 98 64 65 % 125 Hz 251 104 41 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Iloś127ć uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 118 104 88 % II strefa 3000 Hz 215 129 60 % 2000 Hz 210 119 57 % 1500 Hz 156 105 67 % 1000 Hz 138 97 70 % III strefa 750 Hz 73 75 % 500 Hz 103 83 80 % 250 Hz 194 127 65 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 168 92 55 % II strefa 3000 Hz 197 123 62 % 2000 Hz 177 108 61 % 1500 Hz 134 81 68 % 1000 Hz 137 93 III strefa 750 Hz 112 88 79 % 500 Hz 111 82 74 % 250 Hz 189 65 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 34 23 33 % 6000 Hz 113 57 50 % 4000 Hz 127 63 51 % 3000 Hz 104 52 2000 Hz 115 53 54 % 1500 Hz 95 41 57 % 1000 Hz 86 38 56 % 750 Hz 82 30 64 % 500 Hz 78 40 49 % 250 Hz 61 45 % 125 Hz 64 Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 26 19 27 % 6000 Hz 102 64 38 % 4000 Hz 125 66 48 % 3000 Hz 100 50 50 % 2000 Hz 99 44 56 % 1500 Hz 84 46 46 % 1000 Hz 79 40 750 Hz 74 35 53 % 500 Hz 33 250 Hz 65 22 67 % 125 Hz 60 27 55 %

Dzieci z MPD: 5 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 3 100 % 6000 Hz 4 1 25 % 4000 Hz 2 50 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 75 % III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 2 100 % 6000 Hz 4 3 75 % 4000 Hz II strefa 3000 Hz 0 % 2000 Hz 50 % 1500 Hz 66 % 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz 5 1 20 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 2 1 50 % II strefa 3000 Hz 4 0 % 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 3 33 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 3 1 33 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 2 0 % 1500 Hz 100 % 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 4 50 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 1 100 % 6000 Hz 2 50 % 4000 Hz 3 33 % 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 66 % 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 1 0 % 6000 Hz 3 4000 Hz 66 % 3000 Hz 4 75 % 2000 Hz 100 % 1500 Hz 1000 Hz 750 Hz 2 50 % 500 Hz 250 Hz 125 Hz

Dzieci z autyzmem : 37 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 16 14 88 % 6000 Hz 22 13 59 % 4000 Hz 32 20 63 % II strefa 3000 Hz 34 18 53 % 2000 Hz 35 19 54 % 1500 Hz 29 65 % 1000 Hz 64 % III strefa 750 Hz 17 85 % 500 Hz 12 75 % 250 Hz 8 61 % 125 Hz 30 43 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 17 11 65 % 6000 Hz 18 9 50 % 4000 Hz 31 55 % II strefa 3000 Hz 15 48 % 2000 Hz 33 52 % 1500 Hz 25 13 1000 Hz 23 12 III strefa 750 Hz 14 78 % 500 Hz 69 % 250 Hz 16 81 % 125 Hz 29 31 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 28 15 54 % II strefa 3000 Hz 17 61 % 2000 Hz 29 12 41 % 1500 Hz 26 19 73 % 1000 Hz 23 18 78 % III strefa 750 Hz 20 90 % 500 Hz 8 100 % 250 Hz 14 10 71 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 28 13 46 % II strefa 3000 Hz 26 14 54 % 2000 Hz 16 57 % 1500 Hz 22 15 68 % 1000 Hz 25 64 % III strefa 750 Hz 20 80 % 500 Hz 7 6 88 % 250 Hz 18 9 50 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 3 0 % 6000 Hz 17 4 76 % 4000 Hz 18 11 39 % 3000 Hz 10 41 % 2000 Hz 12 6 50 % 1500 Hz 1000 Hz 9 25 % 750 Hz 73 % 500 Hz 8 250 Hz 7 2 72 % 125 Hz 34 % Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 4 2 50 % 6000 Hz 14 10 29 % 4000 Hz 15 7 53 % 3000 Hz 2000 Hz 13 5 62 % 1500 Hz 11 36 % 1000 Hz 9 6 33 % 750 Hz 8 25 % 500 Hz 250 Hz 3 40 % 125 Hz 60 %

Dzieci z Zespołem Downa : 4 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 3 0 % 6000 Hz 2 1 50 % 4000 Hz II strefa 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 100 % 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 66 % 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 3 1 33 % 6000 Hz 4 2 50 % 4000 Hz 66 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 25 % III strefa 750 Hz 100 % 500 Hz 250 Hz 125 Hz 0 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 2 0 % II strefa 3000 Hz 3 2000 Hz 1 50 % 1500 Hz 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 100 % 250 Hz 4 75 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 2 100 % II strefa 3000 Hz 1 50 % 2000 Hz 4 0 % 1500 Hz 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 3 75 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 1 100 % 6000 Hz 3 4000 Hz 66 % 3000 Hz 2 2000 Hz 0 % 1500 Hz 1000 Hz 50 % 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 1 100 % 6000 Hz 2 0 % 4000 Hz 3 66 % 3000 Hz 50 % 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz

Dzieci z innymi zespołami genetycznymi : 3 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 0 % 6000 Hz 2 1 50 % 4000 Hz II strefa 3000 Hz 2000 Hz 3 33 % 1500 Hz 1000 Hz 100 % III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 2 0 % 6000 Hz 1 50 % 4000 Hz 3 66 % II strefa 3000 Hz 100 % 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 1 0 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 2 50 % III strefa 750 Hz 100 % 500 Hz 250 Hz Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 1 0 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 2 50 % 1500 Hz 1000 Hz III strefa 750 Hz 500 Hz 250 Hz

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 0 % 6000 Hz 1 100 % 4000 Hz 3 2 33 % 3000 Hz 66 % 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 50 % 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 0 % 6000 Hz 2 1 50 % 4000 Hz 3000 Hz 2000 Hz 1500 Hz 1000 Hz 100 % 750 Hz 500 Hz 250 Hz 125 Hz

Dzieci z zaburzeniami zachowania: 18 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 11 8 73 % 6000 Hz 9 7 78 % 4000 Hz 16 10 62 % II strefa 3000 Hz 14 57 % 2000 Hz 50 % 1500 Hz 1000 Hz 13 54 % III strefa 750 Hz 64 % 500 Hz 4 40 % 250 Hz 6 2 33 % 125 Hz 15 5 Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 10 6 60 % 6000 Hz 9 1 11 % 4000 Hz 15 40 % II strefa 3000 Hz 2000 Hz 16 4 25 % 1500 Hz 2 20 % 1000 Hz III strefa 750 Hz 7 3 43 % 500 Hz 22 % 250 Hz 5 71 % 125 Hz 8 53 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 8 3 37 % II strefa 3000 Hz 14 4 28 % 2000 Hz 10 30 % 1500 Hz 11 1 9 % 1000 Hz 6 16 % III strefa 750 Hz 500 Hz 60 % 250 Hz 36 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 12 5 41 % II strefa 3000 Hz 10 2 20 % 2000 Hz 11 3 27 % 1500 Hz 8 37 % 1000 Hz 6 1 16 % III strefa 750 Hz 4 25 % 500 Hz 66 % 250 Hz 42 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 3 100 % 6000 Hz 5 1 80 % 4000 Hz 6 0 % 3000 Hz 84 % 2000 Hz 8 2 75 % 1500 Hz 62 % 1000 Hz 750 Hz 500 Hz 50 % 250 Hz 4 125 Hz Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 4 100 % 6000 Hz 2 50 % 4000 Hz 8 3 62 % 3000 Hz 6 66 % 2000 Hz 9 78 % 1500 Hz 5 40 % 1000 Hz 750 Hz 500 Hz 250 Hz 7 1 86 % 125 Hz 75 %

Dzieci z zaburzeniami mowy: 98 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 50 39 78 % 6000 Hz 56 40 71 % 4000 Hz 83 47 57 % II strefa 3000 Hz 65 44 68 % 2000 Hz 84 52 62 % 1500 Hz 69 64 % 1000 Hz 57 37 65 % III strefa 750 Hz 46 33 72 % 500 Hz 28 85 % 250 Hz 26 66 % 125 Hz 77 32 41 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 39 31 79 % 6000 Hz 47 34 72 % 4000 Hz 82 54 66 % II strefa 3000 Hz 83 48 58 % 2000 Hz 92 42 46 % 1500 Hz 65 37 57 % 1000 Hz 57 33 III strefa 750 Hz 45 29 64 % 500 Hz 21 250 Hz 18 53 % 125 Hz 77 28 36 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 55 29 53 % II strefa 3000 Hz 63 46 % 2000 Hz 64 32 50 % 1500 Hz 47 28 59 % 1000 Hz 35 19 54 % III strefa 750 Hz 67 % 500 Hz 30 100 % 250 Hz 46 73 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 62 30 48 % II strefa 3000 Hz 61 26 43 % 2000 Hz 65 32 49 % 1500 Hz 43 25 58 % 1000 Hz 40 24 60 % III strefa 750 Hz 27 17 63 % 500 Hz 23 72 % 250 Hz 63 50 79 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 6 2 66 % 6000 Hz 34 18 48 % 4000 Hz 33 19 43 % 3000 Hz 20 40 % 2000 Hz 28 36 % 1500 Hz 32 41 % 1000 Hz 27 33 % 750 Hz 11 500 Hz 15 45 % 250 Hz 25 8 68 % 125 Hz 16 5 69 % Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 9 6 33 % 6000 Hz 26 18 31 % 4000 Hz 35 28 20 % 3000 Hz 33 23 2000 Hz 1500 Hz 13 50 % 1000 Hz 31 10 68 % 750 Hz 27 63 % 500 Hz 29 8 73 % 250 Hz 21 5 77 % 125 Hz 14 4 72 %

Dzieci z innymi zaburzeniami: 77 Uwaga słuchowa zewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 54 35 65 % 6000 Hz 50 36 72 % 4000 Hz 69 46 66 % II strefa 3000 Hz 68 40 59 % 2000 Hz 42 62 % 1500 Hz 60 60 % 1000 Hz 55 III strefa 750 Hz 44 28 64 % 500 Hz 37 76 % 250 Hz 27 18 125 Hz 58 25 43 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 8000 Hz 46 31 67 % 6000 Hz 55 42 76 % 4000 Hz 66 64 % II strefa 3000 Hz 69 38 55 % 2000 Hz 72 41 57 % 1500 Hz 52 36 69 % 1000 Hz 43 28 65 % III strefa 750 Hz 33 25 75 % 500 Hz 39 34 87 % 250 Hz 26 19 73 % 125 Hz 16 31 %

Uwaga słuchowa wewnętrzna Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 52 23 44 % II strefa 3000 Hz 55 24 2000 Hz 54 25 46 % 1500 Hz 41 27 66 % 1000 Hz 31 18 58 % III strefa 750 Hz 30 19 63 % 500 Hz 22 92 % 250 Hz 46 33 72 % Częstotliwość Ilość uczniów którzy popełnili błąd Ilość uczniów którzy poprawili swój wynik Procent poprawy I strefa 4000 Hz 51 24 47 % II strefa 3000 Hz 50 22 44 % 2000 Hz 54 1500 Hz 45 25 55 % 1000 Hz 47 27 57 % III strefa 750 Hz 18 82 % 500 Hz 23 17 74 % 250 Hz 52 34 65 %

Dyskryminacja dźwięków Ucho prawe Ucho lewe Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 10 3 70 % 6000 Hz 34 23 33 % 4000 Hz 41 13 69 % 3000 Hz 40 20 50 % 2000 Hz 15 64 % 1500 Hz 28 47 % 1000 Hz 37 18 52 % 750 Hz 29 19 35 % 500 Hz 11 63 % 250 Hz 125 Hz 9 61 % Częstotliwość Ilość błędów przed terapią Ilość błędów po terapii Procent poprawy 8000 Hz 17 2 89 % 6000 Hz 35 19 46 % 4000 Hz 41 22 47 % 3000 Hz 34 36 % 2000 Hz 40 14 65 % 1500 Hz 23 18 % 1000 Hz 38 16 58 % 750 Hz 500 Hz 30 13 57 % 250 Hz 20 10 50 % 125 Hz 21 11 48 %

Dzięki treningowi uwagi słuchowej w formie opracowanej przez Tomatisa możemy w sposób efektywny i zorganizowany, poprzez dźwięki o określonej częstotliwości, usprawnić zdolność słuchania. Dźwięki te odpowiednio filtrowane stymulują ośrodki w korze mózgowej, co prowadzi do większej wydajności recepcyjnej mózgu i lepszej percepcji bodźców zewnętrznych.

Prowadzone na świecie prace badawcze w zakresie audiopsychofonologii potwierdziły duże znaczenie uwagi słuchowej dla harmonijnego współdziałania głosu, słuchu, mowy , zachowań społecznych , porozumiewania się i ogólnie stanu psychiki ludzkiej.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ INSTYTUT FIZJOLOGII I PATOLOGII SŁUCHU WARSZAWA