Kariery szkolne młodzieży wiejskiej – strategie i uwarunkowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
Rodzic jako doradca zawodowy
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
plan naboru do szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Strategia edukacyjna samorządu gdyńskiego Ewa Łowkiel - Wiceprezydent Miasta Gdynia Gdynia, dn. 28 listopada 2008.
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Nabór do szkół ponadgimnazjalnych Tarnowa Analiza naboru Rok szkolny 2008/2009 Wyniki naboru w poszczególnych szkołach.
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
WYNIKI EGZAMINU ZAWODOWEGO
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
ANALIZA WYNIKÓW NABORU ELEKTRONICZNEGO do szkół ponadgimnazjalnych
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
WYNIKI SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTÓW
Biała Podlaska r.. Źródło: GUS 2 mln Polaków wyemigrowało.
Spotkanie z rodzicami i uczniami
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
Do egzaminu maturalnego w 2009 r. w ZSE-A w Kole przystąpiło 165 absolwentów, co stanowi: Liceum Profilowane - 45% wszystkich absolwentów Liceum Profilowane.
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Podsumowanie inicjatyw lokalnych w powiecie nowomiejskim podjętych w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery 2011 przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
Zwyczaje żywieniowe Polaków
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Instytut Statystyki i Demografii
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO POMORSKIE WOJEWÓDZTWO POMORSKIE wrzesień 2010.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Efekty kształcenia w świetle wyników egzaminów zewnętrznych.
Joanna Żurawska Opolskie Centrum Badań Regionalnych przy WSZIA w Opolu
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Czerwiec TECHNIK HANDLOWIEC Etap pisemny: przystąpiło - 18 osób zdało – 18 osób Etap praktyczny przystąpiło - 18 osób zdało - 12 osób Dyplom otrzymało.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
ZESPOŁU SZKÓŁ W BRZEŹNIE GIMNAZJUM. 15 ABSOLWENTÓW: UKOŃCZYŁO SZKOŁĘ ŚREDNIĄ (5 STUDIUJE), 7 UKONCZYŁO SZKOŁĘ ZAWODOWĄ ( 4 TECHNIKA I LICEA UZUPEŁNIAJĄCE)
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Zapis prezentacji:

Kariery szkolne młodzieży wiejskiej – strategie i uwarunkowania Jarosław Domalewski Instytut Socjologii UMK w Toruniu IRWiR PAN

Czynniki modyfikujące wzory karier szkolnych młodzieży wiejskiej po 1990 roku Wzrost wartości wykształcenia na wsi Zmiany strukturalne szkolnictwa średniego (większa dostępność szkół maturalnych) Upowszechnienie kształcenia w szkołach wyższych

Tabela 1 Skład społeczny uczniów gimnazjów zróżnicowanych pod względem lokalizacji i poziomu wyników na egzaminach gimnazjalnych – województwo dolnośląskie STATUS SPOŁECZNY RODZINY POCHODZENIA LOKALIZACJA SZKOŁY duże miasto wieś POZIOM WYNIKÓW SZKOŁY niski średni wysoki 58,6 27,5 13,3 39,7 42,2 27,6 37,9 57,8 46,7 51,3 55,2 3,4 14,7 40,0 9,0 11,1 17,2 Ogółem 100,0

Szkoła wiejska (podstawowa, gimnazjalna) jest w mniejszym stopniu zróżnicowana społecznie niż szkoła miejska. W konsekwencji także zróżnicowanie wyników szkół na sprawdzianie i egzaminach gimnazjalnych jest na wsi mniejsze niż w mieście.

Rys. 1 Planowany typ szkoły ponadgimnazjalnej – uczniowie gimnazjum (woj. dolnośląskie)

Rys. 2 Planowany typ szkoły ponadgimnazjalnej – uczniowie gimnazjum (woj. warmińsko-mazurskie)

Młodzież wiejska rzadziej niż miejska planuje po ukończeniu gimnazjum kontynuować naukę w liceach ogólnokształcących i profilowanych, natomiast częściej wybiera technika. Plany edukacyjne młodzieży wiejskiej są wyraźnie niższe w porównaniu z planami młodzieży miejskiej w regionie o gorszych charakterystykach rozwojowych.

Tabela 2 Struktura społeczna rodzin pochodzenia gimnazjalistów a miejsce zamieszkania – porównania regionalne Status społeczny rodziny pochodzenia Województwo Dolnośląskie warmińsko-mazurskie Miejsce zamieszkania duże miasto Wieś wieś Niski 23,1% 38,2% 34,7% 52,6% Średni 49,8% 50,7% 41,3% 36,7% Wysoki 27,0% 11,2% 24,0% 10,7% Ogółem 100,0%

Województwo i miejsce zamieszkania Tabela 3 Miejsce zamieszkania a aspiracje edukacyjne gimnazjalistów – różnice regionalne Aspiracje edukacyjne Województwo i miejsce zamieszkania Dolnośląskie Warmińsko-mazurskie duże miasto wieś zasad.zawod. 3,3 7,4 6,5 13,8 średnie, pomatur. 13,2 24,5 18,9 24,3 licencjat 11,4 11,7 12,1 10,9 magisterium 28,7 22,1 21,7 21,3 magisterium plus 43,4 34,2 40,7 29,7 Ogółem 100

Rys. 3 Samoocena szans realizacji deklarowanych przez gimnazjalistów aspiracji edukacyjnych - średnia

Rys. 4 Miejsce zamieszkania a typ szkoły ponadgimnazjalnej (uczniowie klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych) – różnice regionalne

Rys. 5 Średnie wyniki uczniów szkół ponadgimnazjalnych na egzaminach gimnazjalnych (suma punktów z obu części) a miejsce zamieszkania i status społeczny rodziny pochodzenia - dolnośląskie

Rys. 6 Średnie wyniki uczniów szkół ponadgimnazjalnych na egzaminach gimnazjalnych (suma punktów z obu części) a miejsce zamieszkania i status społeczny rodziny pochodzenia – warmińsko-mazurskie

Wyniki uczniów na egzaminach gimnazjalnych mieszkających na wsi i w mieście i pochodzących z rodzin o takim samym statusie społecznym są porównywalne.

Tabela 4 Miejsce zamieszkania i status społeczny rodziny pochodzenia a typ szkoły ponadgimnazjalnej – dolnośląskie Status społeczny rodziny pochodzenia Miejsce zamieszkania Typ szkoły ponadgimnazjalnej Ogółem LO LP T ZSZ Niski Wieś 7,3 12,5 64,6 15,6 100,0 Duże miasto 14,0 33,3 27,9 24,8 Średni 18,8 54,7 10,9 46,0 17,3 18,7 18,0 Wysoki 88,9 - 5,6 93,5 1,9 2,8

Rys. 7 Średnie wyniki uczniów klas pierwszych liceów ogólnokształcących na egzaminie gimnazjalnym w części mat-przyrod. z uwzględnieniem miejsca zamieszkania i statusu społecznego rodziny pochodzenia - dolnośląskie

Tabela 5 Poziom liceum ogólnokształcącego a miejsce zamieszkania uczniów - dolnośląskie Ogółem niski średni wysoki wieś 23,4 9,0 12,1 25,5 małe, średnie miasto 46,8 4,0 8,9 18,4 duże miasto 29,8 87,0 79,0 56,1 100,0

Tabela 6 Miejsce zamieszkania a aspiracje edukacyjne uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych Aspiracje edukacyjne dolnośląskie warmińsko-mazurskie wieś duże miasto zasadnicze zawodowe 5,0% 2,1% 2,5% 1,4% Średnie, pomaturalne 46,1% 30,7% 33,1% 18,8% studia wyższe (licencjat) 15,6% 13,1% 13,4% 11,1% studia magisterskie 22,8% 29,1% 30,5% 36,4% Magisterium plus 10,6% 24,9% 20,5% 32,4% Ogółem  100,0%

Wnioski Szkoły na wsi (podstawowe, gimnazjalne) są pod względem charakterystyk społecznych uczniów i ich umiejętności szkolnych w mniejszym stopniu zróżnicowane niż szkoły w miastach Młodzież wiejska formułuje mniej ambitne plany edukacyjne odnośnie typu szkoły ponadgimnazjalnej niż młodzież miejska Niższe wyniki młodzieży wiejskiej na egzaminach gimnazjalnych są konsekwencją większego udziału na wsi młodych ludzi pochodzących z rodzin o niskim statusie społecznym Młodzież wiejska mimo podobnych do młodzieży miejskiej umiejętności szkolnych rzadziej podejmuje naukę w liceach ogólnokształcących. Jeśli już podejmuje decyzję o kontynuacji swojej edukacji w liceum ogólnokształcącym to zazwyczaj wybiera szkołę o niższym poziomie nauczania, wymagań, postrzeganą jako taka, którą ma szanse ukończyć Uczniowie liceów ogólnokształcących pochodzący ze wsi charakteryzują się nieco wyższymi umiejętnościami szkolnymi niż ich miejscy rówieśnicy Miejsce zamieszkania jest czynnikiem różnicującym aspiracje edukacyjne młodzieży i samoocenę szans ich realizacji. Młodzież wiejską wyróżniają niższe aspiracje i słabsza wiara w powodzenie ich realizacji Zróżnicowanie środowiskowe planów i aspiracji edukacyjnych młodzieży oraz karier szkolnych jest silniejsze w regionie o słabszych charakterystykach rozwojowych (społecznych, demograficznych, ekonomicznych)