Jurysprudencja rzymska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EWANGELIZACJA.
Advertisements

Iura in re aliena.
Skąd wiemy, że Jezus istniał? Jakie mamy na to dowody?
Delikty Furtum/Iniuria Materiały do ćwiczeń z prawa rzymskiego:. Temat VI Jakub Urbanik: Katedra Prawa Rzymskiego Antycznego WPiA UW,
Po co nam matemtyka? Wykonawcy: Dariusz Graban Łukasz Gornowicz.
Jak mówić o Bogu?.
Zarządzanie projektami partnerskimi
AUTOR: Monika Leończyk 1B
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Jacek Pietryszyn, Piotr Piątkowski
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Prawo Boże, Prawo cywilne, Prawo Kościelne - Słów kilka o prawie
wykład I Zagadnienia ogólne
Sofiści.
Prawo rzymskie ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier
wykład III Zobowiązania podobne do umownych (quasi ex contractu)
trzy filary naszej cywilizacji
Kształtowanie praw prywatnych cd.
Epoka prawa poklasycznego
Kształtowanie praw prywatnych
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
„Człowiek jest otwarty na Boga”
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
MĘCZENNICY W HISTORII KOŚCIOŁA
Słowo Życia Wrzesień 2013.
Cesarze starożytnego Rzymu
wykład III Nabycie i utrata prawa własności
Zasady zgodnego z prawem wykorzystania programów komputerowych
wykład IV Ochrona własności
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
trzy filary naszej cywilizacji
ZSP-W-7 „Z dziejów prawa w Anglii. SPECYFIKA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU PRAWNEGO”
Wartości w życiu człowieka
37. Społeczne nauczanie papieskie
Prawo rzymskie ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
Filozoficzno-Teologiczne
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
Teoria i filozofia prawa
Wnioskowania prawnicze
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Od Ustawy XII Tablic do „kodyfikacji” justyniańskiej V w. B.C. – VI w. A.D.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
Kilka słów o… Encykliki społeczne. Encykliki społeczne Leon XIII w encyklice „Rerum novarum” (1891) podjął problemy związane z „kwestią robotniczą”, ukazując.
Trójca II. Pochodzenia ↓ Relacje ↓ Osoby ↓ Posłania.
Jak poznać Ks. Bosko? I Część.  Czy ja dobrze Go znam?  Jakie mam o Nim wyobrażenie?
Prawo rzymskie - przedmiot wykładu
Podstawy logiki praktycznej
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
Wykład IV: Elementy logiki prawniczej
r. pr. dr Arkadiusz Turczyn
Prawo rzymskie II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny
Wnioskowania prawnicze
Niemiecki kodeks cywilny (BGB)
Prawo rzymskie - II dr hab. Jacek Wiewiorowski, profesor nadzwyczajny
Łacińska terminologia prawnicza - teoria i filozofia prawa
Łacińska terminologia prawnicza
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Tworzenie i stosowanie prawa - cz. 2 stosowanie prawa
Zapis prezentacji:

Jurysprudencja rzymska czyli o nas i o naszej wielkości - już od czasów rzymskich

D. 1,1,1 (Ulpian w ks. 1 Instytucji): pr. Jeśli zajmować się prawem, należy najpierw poznać pochodzenie słowa prawo (ius). Czerpie ono swe brzmienie od sprawiedliwości (iustitia), ponieważ – jak trafnie (eleganter) określa Celsus – prawo jest sztuką tego, co dobre i sprawiedliwe (ius est ars boni et aequi). 1 Z tego to powodu ktoś mógłby nazwać nas kapłanami (cuius merito quis nos sacerdotes appellet). Strzeżemy bowiem sprawiedliwości i głosimy wiedzę na temat tego, co dobre i słuszne, odróżniając sprawiedliwe od niesprawiedliwego, dozwolone od niedozwolonego, pragnąc uczynić ludzi dobrymi, nie tylko strachem przed karami, lecz pokazując im także możliwość osiągnięcia korzyści, dążąc przy tym, jak mniemam, do prawdziwej, nie pozornej filozofii.

Ius est ars boni et aequi cuius merito quis nos sacerdotes appellet iuris prudentia iuris scientia

Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia D. 1,1,10,2 (Ulpian w ks. 1 Instytucji): Biegłość w prawie to znajomość rzeczy boskich i ludzkich, wiedza o tym co słuszne i niesłuszne.

1. Jurysprudencja pontyfikalna

2. Jurysprudencja kautelarna respondere cavere agere

veteres Sextus Aelius Paetus Catus konsul 198 przed Manlius Manilius Publius Mucius Scaevola Iunius Brutus Quintus Mucius Scaevola konsul 95 przed Aquilius Gallus praetor 66 przed Servius Sulpicius Rufus konsul 51 przed

3. Jurysprudencja klasyczna I wiek – wczesny okres klasyczny: Sabinianie (Ateius Capito, Massurius Sabinus, Cassius Longinus) i Prokulianie (Antistius Labeo, Proculus, Neratius, Celsus) II wiek – rozwinięty okres klasyczny (Salvius Iulianus, Cervidius Scaevola, Pomponius, Gaius) III wiek – późny okres klasyczny (Papinianus, Paulus, Ulpianus, Modestinus)

prawo jurysprudencyjne interpretatio iuris - wykładnia istniejącej wykładni, poddawana stałej aktualizacji przez nowe generacje prawników - jurysprudencja rzymska jest zbiorowym ustawodawcą, który jednak zamiast rozkazywać, dyskutuje; źródło prawa o charakterze raczej perswazyjnie niż imperatywnym - wykładnia jako kolektywne dzieło rozciągniętej w czasie wspólnoty prawników