dr Arkadiusz Pulikowski IBiIN Uniwersytet Śląski Katowice

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
największy producent ekranów reklamowych w Chinach
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oczekiwania użytkowników książek elektronicznych.
Koniec wakacji – powrót do cywilizacji
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
(na podstawie badań ankietowych)
System dystrybucji treści elektronicznych
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Proces analizy i rozpoznawania
Temat : Części komputera
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
KWADRAT PROSTOKĄT ROMB RÓWNOLEGŁOBOK TRAPEZ TRÓJKĄT.
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
OCR (Optical Character Recognition)
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
GT-S3500 Metaliczny błysk elegancji. Możliwość tworzenia i edycji tematów pulpitu. Możliwość wykorzystania swoich zdjęć lub obrazków do stworzenia perfekcyjnego.
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
MB-108 Cechy Produktu: Chipset: ULC 2 Infinion Ekran: LCD 1.5" (Mono) SMS Alarm/budzik Książka telefoniczna: 100 wpisów SMS: 50 wpisów Gumowa wytrzymała.
Elementy zestawu komputerowego
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Produkty interaktywne Qomo. Informacje o producencie Nazwa Qomo pochodzi od słowa Qomolangma, jest to tybetańska nazwa góry Mount Everest. Misją firmy.
Oferta targetowania na iPhone
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Konfiguracja systemu Windows
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
A-priori Partition Mateusz Mor, Kasper Rzepecki, Daniel Mendalka, Michał Samsonowski.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Elektronika w służbie czytelnika
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
1. Dziennikarz Lekarz Listonosz 2 3 Lekarz  bada ludzi i określa ich stan zdrowia  bada podstawowe obszary życia i określa ich stan w liczbach 4.
E-booki biblioteka w kieszeni
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Wizualizer AverMedia Vision 130 – kamera prezentacyjna
Zapis prezentacji:

dr Arkadiusz Pulikowski IBiIN Uniwersytet Śląski Katowice Elektroniczna książka na elektronicznym papierze. Czy to już zmierzch ery druku? Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych 11-13 września, Świnoujście

Plan wystąpienia przyczyny zainteresowania e-czytnikami, charakterystyka papieru elektronicznego, charakterystyka e-czytników, przegląd dostępnych obecnie e-czytników wykorzystujących e-papier, przyjęta metodologia, omówienie ankiety, przedstawienie wyników, odpowiedź na pytanie: Czy to już zmierz ery druku?

Przyczyny zainteresowania e-czytnikami problemy z czytaniem obszerniejszych dokumentów elektronicznych na ekranie monitora, znaczny przyrost liczby czytanych dokumentów elektronicznych, wszechmarnotrawstwo papieru, próba odpowiedzi na pytanie czy e-papier jest w stanie konkurować z papierem tradycyjnym, informacje o nowych urządzeniach pojawiające się w prasie, np.: „Magazyn "Time" donosi, że 12 proc. książek sprzedanych w serwisie Amazon.com w czerwcu to ebooki przeznaczone dla urządzenia Amazon Kindle” (na 130 000 pozycji dostępnych zarównow postaci drukowanej jak i elektronicznej). Reuters: „Mahaney szacuje, że Amazon sprzeda 380 000 egzemplarzy Kindle w 2008 roku. Poprzednio przewidywano sprzedaż na poziomie 190 000 sztuk. Nowe dane oznaczałyby, że Kindle sprzedaje się w podobnym tempie jak iPhone w pierwszym roku sprzedaży. Według Mahaney'a Amazon miałby sprzedać 150 000 czytników w samym czwartym kwartale.”

Papier elektroniczny (e-papier) to wyświetlacz mający imitować tradycyjny papier, od powszechnie dostępnych wyświetlaczy używanych w monitorach, telefonach komórkowych i innych urządzeniach odróżnia go przede wszystkim brak podświetlenia - świeci światłem odbitym tak jak papier tradycyjny, raz wyświetlony tekst nie pobiera już energii z baterii, e-papier został wynaleziony przez Nicholasa Sheridona w 1975 roku, wówczas pracownika firmy Xerox, jest on również autorem samego pojęcia „e-papier”, od tego czasu powstały różne technologie otrzymywania elektronicznego papieru, pierwsze komercyjne urządzenie wykorzystujące elektroniczny papier – LIBRIe, zostało udostępnione na rynku Japońskim przez firmę Sony w kwietniu 2004 roku, LIBRIe, a także prawie wszystkie obecnie dostępne e-czytniki, wykorzystują technologię E Ink stworzoną przez E Ink Corporation, e-papier jest również wykorzystywany w wyświetlaczach telefonów komórkowych, zegarków i tablicach ogłoszeniowych e-papier wyświetla na razie obraz w odcieniach szarości, ale są już opracowane kolorowe protytypy oraz jeden kolorowy e-czytnik dostępny w sprzedaży - FLEPia firmy Fujitsu.

E-czytniki e-czytniki (e-readers, e-book readers) do wyświetlania tekstu wykorzystują e-papier, głównie E Ink, którego najnowsza odmiana Vizplex ma o 20% jaśniejsze tło i jest 2x szybsza, e-czytniki były już dostępne na długo przed 2004 rokiem, ale wykorzystywały wyświetlacze emitujące światło i męczące wzrok, posiadają wbudowaną pamięć (64-512MB) oraz gniazda kart pamięci (SD, MMC, Memory Stick) pozwalające rozszerzyć pojemność e-czytnika, odczytują wiele różnych formatów plików tekstowych, graficznych a nawet dźwiękowych, z komputerem stacjonarnym lub laptopem łączą się poprzez port USB, wyświetlacze mają przekątną od 5” do 9,7” (A4), najtańsze e-czytniki kosztują ok. 300$ w USA, w Polsce są obecnie dostępne: - Sony Reader PRS 505 na Allegro 840-880zł z USA, - Hanlin eReader na Allegro i na www.ebookreader.pl 1090zł, - Cybook Gen3 na www.e-czytnik.pl 1328zł, - iRex iLiad na www.e-czytnik.pl 2634zł. parametry tych modeli oraz Kindle’a promowanego przez księgarnię Amazon zostały zestawione w tabeli.

Parametry wybranych e-czytników Bookeen Cybook Gen 3 Sony Reader PRS-505 HanLin eBook Amazon Kindle iRex ILiad Rodzaj wyświetlacza E Ink Vizplex E Ink Długość [mm] 188 175 184 190 216 Szerokość [mm] 118 122 120 134 155 Grubość [mm] 8,5 8 10 18 16 Waga [g] 174 250 200 289 388 Rozmiar wyświetlacza 90x120mm 6” 122x163mm 8,1” Rozdzielczość wyświetl. 800x600 166,7 dpi 1024x768 158 Liczba odcieni szarości 4 Żywotność baterii [liczba wyświetlanych stron] 8000 7500 9000 bd. iRex iLiad posiada dotykowy ekran z rysikiem do tworzenia notatek, inne e-czytniki dostępne obecnie na świecie: STAReBOOK, Astak Mentor, GeR2, BeBook.

Charakterystyka badania ankietowego w ankiecie wzięło udział 50 osób: - 20 → bibliotekarze z Biblioteki UŚ, - 15 → pracownicy Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŚ, - 15 → studenci IBiIN, wymienione grupy nie były wydzielone do osobnej analizy, wypełnianie jednej ankiety trwało od 10 do 15 min., badanie zostało przeprowadzone na początku września br.

Metodologia na początku respondenci byli zapoznawani z celem badania, kolejnymi jego etapami, a także mieli możliwość zewnętrznego obejrzenia Cybooka, następnie ankietowani proszeni byli o wypełnienie pierwszej części ankiety, zawierającej 5 pytań wprowadzających, wśród których znajdowało się istotne pytanie o ogólne nastawienie do e-czytnika przed badaniem, kolejnym etapem było czytanie fragmentu tekstu z książki drukowanej, po jego przeczytaniu respondenci kontynuowali lekturę w e-czytniku, ostatnim elementem badania było wypełnienie drugiej części ankiety, zawierającej 10 pytań.

Pierwsza część ankiety – przed czytaniem 1. Płeć:  kobieta,  mężczyzna. 2. Wiek:  20 - 29,  30 - 39,  40 - 49,  50 i więcej. 3. Jak często korzysta Pani/Pan z komputera (stacjonarnego/laptopa):  codziennie lub prawie codziennie,  co kilka dni,  rzadziej. 4. W jaki sposób czyta Pani/Pan obszerne dokumenty elektroniczne (można zaznaczyć kilka):  na ekranie monitora komputera stacjonarnego lub laptopa,  na ekranie palmtopa,  na ekranie telefonu komórkowego,  robiąc wydruki. 5. Ogólne nastawienie do e-czytników:  sceptyczne,  obojętne,  pozytywne,  entuzjastyczne.

Książka tradycyjna do badań wykorzystana została książka autorstwa Wojciecha Jagielskiego pt. Dobre miejsce do umierania, jest to reportaż z Zakaukazia, respondenci mieli do przeczytania nieco ponad dwie strony tekstu, w tym wstęp napisany przez Ryszarda Kapuścińskiego, istotnym argumentem przemawiającym za wykorzystaniem tej książki, oprócz treści, była jej dostępność w wersji elektronicznej.

Książka elektroniczna wersja elektroniczna książki pochodzi z serwisu NEXTO, jest to wersja demo, zawierająca pierwsze 16 stron, przed rozpoczęciem czytania, ankietowani mogli dopasować rozmiar czcionki do indywidualnych preferen-cji, do przeczytania był ciąg dalszy tekstu czytanego w wersji drukowanej obejmu-jący odpowiednik 3 stron książki, liczba zmian elektronicznych stron zależała od wybranego rozmiaru czcionki (5-10).

Druga część ankiety – po czytaniu (p.1-6) 1. Czytelność tekstu w e-czytniku jest:  dużo gorsza niż papieru,  niewiele gorsza od papieru,  taka sama jak papieru,  lepsza niż papieru. 2. Wyświetlacz e-czytnika męczy wzrok:  podobnie jak papier,  bardziej niż papier, lecz znacznie mniej niż monitor komputera,  podobnie jak monitor komputera. 3. Czytelność tekstu jest wystarczająca do czytania:  nawet kilkusetstronicowych dokumentów,  co najwyżej kilkudziesięciostronicowych dokumentów. 4. Mając na uwadze mobilność, wymiary urządzenia (szerokość, wysokość, grubość) są:  za małe,  za duże,  w sam raz. 5. Wyświetlacz czytnika jest:  stanowczo za mały,  za mały, 6. Błysk pojawiający się przy zmianie stron:  nie przeszkadza,  przeszkadza w niewielkim stopniu,  bardzo przeszkadza.

Druga część ankiety – po czytaniu (p.7) 7. Jak ocenia Pani/Pan przydatność niżej wymienionych możliwości, jakie obecnie oferują e‑czytniki: BP P MP /* - oznacza funkcje niedostępne w testowanym czytniku zmiana kroju i rozmiaru czcionki zmiana orientacji strony z pionowej na poziomą (więcej tekstu w linii) wyszukiwanie w tekście /* tworzenie zakładek wyeksponowane przyciski do wygodnej nawigacji między stronami możliwość przechowywania na karcie pamięci nawet kilku tysięcy książek porządkowanie książek w ramach folderów (gatunki literackie, nazwiska autorów) /* otwieranie książki na stronie, na której ostatnio skończyliśmy czytanie wyświetlanie zdjęć (na razie tylko czarno-białych) odtwarzanie muzyki w formacie MP3 (na słuchawkach) tworzenie odręcznych notatek i wyróżnień rysikiem /* wskaźnik pozycji w książce (pasek na dole ekranu) połączenie z Internetem (do pobierania książek) /* energooszczędność wyświetlacza pozwalająca na wykonanie kilku tysięcy odsłon stron na jednym ładowaniu akumulatora

Druga część ankiety – po czytaniu (p.8-10) 8. Nastawienie do e-czytnika po wypróbowaniu i poznaniu możliwości:  sceptyczne,  obojętne,  pozytywne,  entuzjastyczne. 9. Czy chciałaby Pani/Pan posiadać to urządzenie?  tak,  nie,  nie wiem. 10. Jeśli w pytaniu 9. odpowiedź brzmi „tak” lub „nie wiem”, to ile maksymalnie gotowa byłaby Pani/Pan zapłacić za to urządzenie:  100 zł,  200 zł,  300 zł,  400 zł,  500 zł,  600 zł,  700 zł,  800 zł,  900 zł,  1000 zł,  1100 zł,  1200 zł.

Wyniki ankiety cz. 1. (p.1-5) 1. Płeć: 33os. / 66% → kobieta, 17os. / 34% → mężczyzna. 2. Wiek: 23os. / 46% → 20 - 29, 17os. / 34% → 30 - 39, 7os. / 14% → 40 - 49, 3os. / 6% → 50 i więcej. 3. Jak często korzysta Pani/Pan z komputera (stacjonarnego/laptopa): 48os. / 96% → codziennie lub prawie codziennie, 2os. / 4% → co kilka dni, 0os. / 0% → rzadziej. 4. W jaki sposób czyta Pani/Pan obszerne dokumenty elektroniczne (można zaznaczyć kilka): 46os. / 92% → na ekranie monitora komputera stacjon. lub laptopa, 3os. / 6% → na ekranie palmtopa, 6os. / 12% → na ekranie telefonu komórkowego, 28os. / 56% → robiąc wydruki. 5. Ogólne nastawienie do e-czytników: 6os. / 12% → sceptyczne, 14os. / 28% → obojętne, 23os. / 46% → pozytywne, 7os. / 14% → entuzjastyczne.

Wyniki ankiety cz. 2. (p.1-6) 1. Czytelność tekstu w e-czytniku jest: 1os. / 2% → dużo gorsza niż papieru, 15os. / 30% → niewiele gorsza od papieru, 21os. / 42% → taka sama jak papieru, 13os. / 26% → lepsza niż papieru. 2. Wyświetlacz e-czytnika męczy wzrok: 34os. / 68% → podobnie jak papier, 14os. / 28% → bardziej niż papier, lecz znacznie mniej niż monitor komputera, 2os. / 4% → podobnie jak monitor komputera. 3. Czytelność tekstu jest wystarczająca do czytania: 40os. / 80% → nawet kilkusetstronicowych dokumentów, 10os. / 20% → co najwyżej kilkudziesięciostronicowych dokumentów. 4. Mając na uwadze mobilność, wymiary urządzenia (szerokość, wysokość, grubość) są: 3os. / 6% → za małe, 1os. / 2% → za duże, 46os. / 92% → w sam raz. 5. Wyświetlacz czytnika jest: 0os. / 0% → stanowczo za mały, 13os. / 26% → za mały, 37os. / 74% → w sam raz. 6. Błysk pojawiający się przy zmianie stron: 17os. / 34% → nie przeszkadza, 27os. / 54% → przeszkadza w niewielkim stopniu, 6os. / 12% → bardzo przeszkadza.

Wyniki ankiety cz. 2. (p.7) 7. Jak ocenia Pani/Pan przydatność niżej wymienionych możliwości, jakie obecnie oferują e‑czytniki (na niebiesko wartości procentowe): BP P MP /* - oznacza funkcje niedostępne w testowanym czytniku 70 35 30 15 zmiana kroju i rozmiaru czcionki 28 14 50 25 22 11 zmiana orientacji strony z pionowej na poziomą (więcej tekstu w linii) 76 38 20 10 4 2 wyszukiwanie w tekście /* 42 21 56 1 tworzenie zakładek 36 18 62 31 wyeksponowane przyciski do wygodnej nawigacji między stronami 84 16 8 możliwość przechowywania na karcie pamięci nawet kilku tysięcy książek porządkowanie książek w ramach folderów (gatunki literackie, nazwiska autorów) /*

Wyniki ankiety cz. 2. (p.7) c.d. BP P MP /* - oznacza funkcje niedostępne w testowanym czytniku 76 38 22 11 2 1 otwieranie książki na stronie, na której ostatnio skończyliśmy czytanie 24 12 62 31 14 7 wyświetlanie zdjęć (na razie tylko czarno-białych) 48 30 15 odtwarzanie muzyki w formacie MP3 (na słuchawkach) 46 23 6 3 tworzenie odręcznych notatek i wyróżnień rysikiem /* 70 35 16 8 wskaźnik pozycji w książce (pasek na dole ekranu) 58 29 36 18 połączenie z Internetem (do pobierania książek) /* energooszczędność wyświetlacza pozwalająca na wykonanie kilku tysięcy odsłon stron na jednym ładowaniu akumulatora

Wyniki ankiety cz. 2. (p.8-10) 8. Nastawienie do e-czytnika po wypróbowaniu i poznaniu możliwości: 2os. / 4% → sceptyczne, 12% przed wypróbowaniem 1os. / 2% → obojętne, 28% przed wypróbowaniem 28os. / 56% → pozytywne, 46% przed wypróbowaniem 19os. / 38% → entuzjastyczne. 14% przed wypróbowaniem 9. Czy chciałaby Pani/Pan posiadać to urządzenie? 42os. / 84% → tak, 2os. / 4% → nie, 6os. / 12% → nie wiem. 10. Jeśli w pytaniu 9. odpowiedź brzmi „tak” lub „nie wiem”, to ile maksymalnie gotowa byłaby Pani/Pan zapłacić za to urządzenie: 3os. / 6% → 100 zł, 5os. / 11% → 200 zł, 15os. / 31% → 300 zł, 7os. / 15% → 400 zł, 9os. / 19% → 500 zł, 4os. / 8% → 600 zł, 2os. / 4% → 700 zł, 1os. / 2% → 800 zł, 0os. / 0% → 900 zł, 1os. / 2% → 1000 zł, 0os. / 0% → 1100 zł, 1os. / 2% → 1200 zł.

Czy to już zmierz ery druku?

Czy to już zmierz ery druku? TAK!

Dziękuję za uwagę