Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje, geometria i po co nam to – rysowanie na ekranie
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Czym jest funkcja? Funkcja to przyporządkowanie elementów jednego zbioru elementom drugiego. Przykłady funkcji w życiu codziennym Numer rejestracyjny samochód Imię i nazwisko numer pesel Guzik pilota ustawienia telewizora …
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje w matematyce Przyporządkowywane wzory nazywamy odpowiednio dziedziną i przeciwdziedziną funkcji. Rysując wykresy funkcji w układzie współrzędnych umawiamy się, że oś pozioma – X – reprezentuje dziedzinę a oś Y przeciwdziedzinę. Przykłady y = 5 przyporządkowuje wszystkim igrekom wartość x=5 y=2*x przyporządkowuje każdemu y-kowi podwojoną wartość x-a …
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje w matematyce – funkcje liniowe Każdą funkcję postaci y = a * x + b Czyli przyporządkowującą y wartość x przemnożoną przez pewną stałą liczbę a i powiększoną o inną stałą b nazywamy funkcją liniową
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje w matematyce a funkcje w informatyce Funkcja w matematyce to „coś” co wykonuje na elementach dziedziny – nazywanych argumentami – operacje matematyczne: mnożenie, dodawanie, odejmowanie, dzielenie itp. itd. a wynik tych działań przypisuje do elementu przeciwdziedziny W informatyce funkcje także otrzymują – choć nie zawsze jest to obowiązkowe – argumenty i wykonują na nich różne, nie tylko matematyczne, operacje po czym zwracają wynik tych działań.
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje w informatyce - przykład w Pythonie def funkcja(a,b,x): y=a*x + b return y lub def funkcja(x): a=10 b=7.5
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Funkcje w informatyce – nie tylko matematyka def funkcja(a,tekst): y=tekst*a return y A następnie wywołanie takiej funkcji z argumentami funkcja(5,”:-)”)
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Rysowanie na ekranie - podstawy Ekran monitora składa się z pojedynczych komórek świecących nazywanych pikselami. Rozdzielczość ekranu mówi, ile pikseli ekranu składa się na szerokość a ile na wysokość ekranu. Piksel o numerze (0,0) znajduje się w lewym górnym rogu ekranu i jest środkiem układu współrzędnych ekranu. Sprawdź, jaka jest rozdzielczość ekranu, na którym pracujesz.
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Rysowanie na ekranie – podstawowe pojęcia i funkcje Punkt – ma dwie współrzędne zapisywane jako (współrzędna x, współrzędna y). Prosta (linia) – określana jest za pomocą punktu początkowego, punktu końcowego, grubości, koloru i okna na jakim ma być rysowana. Prostokąt/kwadrat – określają go lewy górny i prawy dolny punkt oraz grubość, kolor i okno w którym jest rysowany Okrąg – określany przez punkt środka i promień oraz grubość linii no i okno, w którym jest rysowany
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 4 Spotkanie Rysowanie na ekranie – podstawowe pojęcia i funkcje Od teorii do praktyki: 1. Ze strony http://knpi.mfc.us.edu.pl/nasza-dzialalnosc/warsztaty/88-python-gimnazjum/83-pythongim4 kopiujemy szablon programu rysującego figury 2. pobieramy i otwieramy plik witaj_w_pygame.py