SURREALIZM
Cechy kina surrealistycznego: - tajemnica odgrywa kluczową rolę; - nieograniczona zdolność manipulacji sensem dzieła; - liczy się siła wizji; - sceny rzadko tworzą jedną, zrozumiałą całość.
Surrealizm (nadrealizm) – ruch artystyczny powstały w 1920-1930 we Francji, pragnący uniezależnić wyobraźnię artysty od form logicznego myślenia, poierający twórczość na skojarzeniach płynących z podświadomości i marzeń sennych, wyrażających się w nie powiązanych ze sobą obrazach fantastycznych, w nienaturalnych zestawieniach i kombinacjach.
Dadaizm: - destrukcja; - negacja i szyderstwo uznawanych wartości; - brak konstruktywnego programu i dlatego jego twórcy Andre Breton i Luis Aragon stają się inspiratorami surrealizmu . Surrealizm: - nieufność wobec intelektu; - pogarda wobec drowego rozsądku; - kult wyobraźni; - marzenia senne i halucynacje jako źródło poznania świata; - inspiracją dla sztuki: baśnie, mity, twórczość dzieci i umysłowo chorych.
Marcel Duchamp 28.07.1887 – 2.10.1968
Francis Picabia 28.01.1879 – 30.11.1953
Yves Tanguy 5.01.1900 - 15.01.1955
Mamo, tata jest ranny (1927 r.)
Kompozycja (1929 r.)
Moje życie Białe i Czarne (1944 r.)
Ręce i rękawiczki (1946 r.)
Strach (1949 r.)
Powoli ku północy
Zielony
Max Ernst 2.04.1891 - 1.04.1976
Nadchodzące pokwitanie albo Plejady (1921 r.)
Niech żyje miłość albo Pejzaż zachwycający (1923r.)
Święta Cecylia lub Niewidzialne pianino (1923 r.)
Collage z cyklu kobieta stugłowa (1929 r.)
Ubu Imperator (1932 r.)
Anioł ognia (1935 r.)
Całe miasto (1935-1936 r.)
Nimfa Echo (1936 r.)
Oko milczenia (1943-1944 r.)
Zdzisław Beksiński 24.02.1929 – 21.02.2005
Salvador Dali 11.05.1904 – 23.01.1989
Ponura zabawa (1929 r.)
Zagadka pożądania - moja matka, moja matka, moja matka (1929 r.)
Wytrwałość pamięci; Miękkie obrazy; Upływający czas (1931 r.)
Kuszenie św. Antoniego (1946 r.)
Oblicze wojny (1940-1941 r.)
Sen spowodowany przez lot pszczoły wokół owocu granatu, na sekundę przed przebudzeniem (1944 r.)
Chrystus św. Jana od Krzyża (1951 r.)
Crucifixion
Miękki zegar w momencie pierwszego wybuchu (1954 r.)
Połów tuńczyka
Jednorożec
Widmo libido
Zapowiedź wojny domowej
Płonąca żyrafa
Techniki twórcze: - kolaż, frotaż – pocieranie ołówkiem kartki położonej na tkaninę lub drewno, na której odciska się faktura; - fumaż – zadymianie, przypalanie oraz rozdmuchiwanie płynnej farby na podłożu; - dekalkomania – odbijanie przypadkowych plam.
Surrealizm (nadrealizm) – ruch artystyczny powstały w 1920-1930 we Francji, pragnący uniezależnić wyobraźnię artysty od form logicznego myślenia, poierający twórczość na skojarzeniach płynących z podświadomości i marzeń sennych, wyrażających się w nie powiązanych ze sobą obrazach fantastycznych, w nienaturalnych zestawieniach i kombinacjach.
Cechy surrealizmu: - nieufnośc wobec intelektu; - pogarda wobec zdrowego rozsądku; - kult wyobraźni; - marzenia senne i halucynacje, jako źródło poznania świata; - inspiracja dla sztuki: baśnie, mity, twórczość dzieci i osób niepełnosprawnych umysłowo.
Techniki twórcze: - kolaż, frotaż – pocieranie ołówkiem kartki położonej na tkaninę lub drewno, na której odciska się faktura; - fumaż – zadymianie, przypalanie oraz rozdmuchiwanie płynnej farby na podłożu; - dekalkomania – odbijanie przypadkowych plam.
Przedstawiciele: - Marcel Duchamp; - Francis Picabia; - Yves Tanguy; - Max Ernst; - Salvador Dali; - Zdzisław Beksiński; - Luis Bunuel; - Andre Breton
Anna-Maria Świerczyna Karolina Wrona V ASK