Struktura i zakres kognicji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Kontrola finansów publicznych
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Narodowy bank centralny
Prawo administracyjne
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
OCHRONA PRAWNA W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM I WSPÓLNOTOWYM
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Traktat z Lizbony Podstawowe informacje. Krótka historia – formalne otwarcie konferencji; Październik 2007 – ukończenie projektu traktatu;
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Zasady działania Unii Europejskiej
Regionalny Program Operacyjny
Unia Europejska Instytucje.
SYSTEM INSTYTUCJONALNY Unii Europejskiej
System instytucjonalny Unii Europejskiej Opracował dr Radosław Potorski cz. III – charakterystyka instytucji c.d.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Polska w Unii Europejskiej
Instytucje i organy UE. Ramy instytucjonalne Artykuł 13 1.Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację.
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Czyli 3 w r. Jednolity Akt Europejski i możliwość powołania Sądu Pierwszej Instancji 2001-Traktat z Nicei i możliwość tworzenia izb przy Sądzie.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU Artykuł 263 (dawny artykuł 230 TWE)
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Prawo UE - instytucje Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Sądy Administracyjne w Polsce
Instytucje UE r..
Instytucje UE.
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU
Ochrona prawna w UE.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
System ochrony prawnej UE
Instytucje UE.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Zapis prezentacji:

Struktura i zakres kognicji Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Europejski Trybunał Sprawiedliwości) Struktura i zakres kognicji

Struktura 1. Trybunał Sprawiedliwości 2. Sąd ( Sąd Pierwszej Instancji ) 3. Sądy wyspecjalizowane (Izby Sądowe) Struktura ta została ostatecznie przyjęta w Traktacie z Lizbony

Zakres kognicji TSUE TSUE orzeka w sprawach 1. skarg wniesionych przez Państwa Członkowskie, instytucje lub osoby fizyczne lub prawne; 2. w trybie prejudycjalnym, na wniosek sądów Państw Członkowskich, w sprawie wykładni prawa Unii lub ważności aktów przyjętych przez instytucje;

cd. 3. w innych sprawach przewidzianych w Traktatach.

Sądy wyspecjalizowane (Izby Sądowe) Do zakresu kompetencji należą sprawy w I instancji określone w decyzji rady powołującej Sąd (Izbę). Od rozstrzygnięcia przyjętego przez Izbę przysługuje odwołanie do Sądu (SPI).

Sąd (Sąd Pierwszej Instancji) Zakres kompetencji obejmuje odwołania od Izb Sądowych (jeśli zostaną powołane). W tym znaczeniu jest to więc także sąd odwoławczy. W pierwszej instancji rozpatruje następujące sprawy: 1. skargi o stwierdzenie nieważności aktu wspólnotowego, art. 266 TFUE (art. 230 TWE); 2. skargi na bezczynność instytucji UE, art. 265 TFUE (art.. 232 TWE);

cd. 3. skargi odszkodowawcze przeciwko instytucjom UE, art. 268 TFUE (art. 235 TWE) 4. skargi pracownicze wnoszone przez funkcjonariuszy wspólnotowych przeciwko UE, art. 270 TFUE (art.. 236 TWE); 5. skargi oparte na klauzuli arbitrażowej umów zawartych przez WE lub w jej imieniu, art. 272 TFUE (art.. 238 TWE).

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – zakres kognicji TSUE (ETS) należy traktować jako „rzeczywisty sąd najwyższy” Wyróżniamy dwie kategorie jurysdykcji ETS: 1. sporną i 2. niesporną, czyli opiniodawczą Jurysdykcja sporna obejmuje orzekanie w następujących sprawach: Skargi na nieważność (art. 230 TWE), bezczynność (art.. 232 TWE) i skargi odszkodowawcze, wniesione przez państwa członkowskie, instytucje WE lub EBC Skargi przeciwko państwu członkowskiemu o niewywiązywanie się ze zobowiązań wspólnotowych.

cd Jurysdykcja niesporna obejmuje orzekanie w następujących sprawach: a. zgodności umowy międzynarodowej, która ma być zawarta, z Traktatem; b. pytań prejudycjalnych, które są kierowane przez sądy krajowe (art.. 234 TWE) Ponadto rozpatruje odwołania od orzeczeń Sądu.

Trybunał Obrachunkowy Skład i sposób powoływania: TO składa się z przedstawicieli (1) państw członkowskich. Są powoływani przez Radę po konsultacji z PE. Kandydat musi mieć obywatelstwo państwa członkowskiego. Ponadto musi posiadać kwalifikacje do piastowania takiego stanowiska lub wchodzić w skład organu kontrolnego w danym państwie. Jest możliwa reelekcja.

cd. Prezesa TO powołują członkowie tego organu ze swego grona. Por. art. 286 TFUE (art. 247 ust. 6 TWE), który stanowi formalną gwarancję niezależności. TO nie jest sądem. Nie stanowi prawa. Jest to kolegialny organ kontroli skarbowej.

TO – zadania i funkcje TO kontroluje rachunki wszystkich dochodów i wydatków Wspólnoty. Opracowuje roczne sprawozdanie po zamknięciu roku budżetowego. Wspomaga PE i Radzę w sprawowaniu kontroli wykonania budżetu. Jest uprawniony przeprowadzać kontrole w państwach członkowskich. Nie kontroluje osób fizycznych.

Organy pomocnicze (Instytucje doradcze) UE art. 13 TUE (7 TWE) – do organów doradczych zaliczamy: 1. Komitet Ekonomiczno-Społeczny 2. Komitet Regionów Są to organy doradcze PE, Rady i Komisji.

Komitet Ekonomiczno-Społeczny 1.art. 300 TFUE – w skład wchodzą przedstawiciele organizacji pracodawców, pracowników oraz inni przedstawiciele podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, w szczególności z dziedzin społeczno-ekonomicznej, obywatelskiej, zawodowej i kultury. Nie więcej niż 350 członków. Mianowanie na podstawie zgłoszenia przez państwo członkowskie Kadencja 5 lat. Możliwa reelekcja. Polskę reprezentuje 21 przedstawicieli; Niemcy, Włochy, UK, Francję – 24.

cd. Kadencja 5 lat. Możliwa reelekcja. Polskę reprezentuje 21 przedstawicieli; Niemcy, Włochy, UK, Francję – 24. - Po zmianach w TL jest to organ doradczy nie tylko Rady i KE, ale również PE. Kadencja ulega wydłużeniu do 5 lat. Skład ulega zmianie.

Zadania i sposób działania Przedstawia opinie zgodnie ze stanowiskiem różnych grup interesu w sprawie planowanych aktów prawnych oraz problemów politycznych. Dąży by organy UE podjęły decyzje zgodnie ze stanowiskiem grup interesu. Opinie mogą być obligatoryjne lub fakultatywne. Żadna opinia nie jest wiążąca, ale jeśli było obligatoryjne zasięgnięcie opinii, to jej brak może stanowić podstawę skargi do ETS.

Komitet Regionów Instytucja doradcza Rady i Komisji oraz PE. Skład: przedstawiciele wspólnot regionalnych i lokalnych. Max. 350 członków reprezentujących regionalne lub lokalne wspólnoty. Państwa decydują, które jednostki samorządowe są reprezentowane. Członkowie są niezależni; działają wyłącznie w interesie Wspólnoty.

Zadania Komitetu Regionów Swoje zadania wykonuje wobec Rady, Komisji i PE. Przedstawia opinie na temat polityki lokalnej i regionalnej. Działania KR są ściśle powiązane z koncepcją Europy Regionów. Opierają się na zasadzie pomocniczości. Opinie nie są wiążące, ale uzyskanie stanowiska KR może być obligatoryjne.

Instytucje finansowe UE Na system składają się: 1. Europejski System Banków Centralnych: 1). Europejski Bank Centralny 2). Krajowe banki centralne 3. Europejski Bank Inwestycyjny

Europejski Bank Centralny i Europejski System Banków Centralnych 1. EBC – posiada osobowość prawną; jest niezależny; jest bankiem emisyjnym dla obszaru Unii Gospodarczej i Walutowej 2. Czuwa nad zgodnością działania centralnych banków krajowych z postanowieniami Traktatu. 3. Jest kierowniczym bankiem w systemie ESBC

Europejski Bank Inwestycyjny Art. 309 TFUE 1. W skład wchodzą państwa członkowskie. Partycypują one w kapitale Banku wpłacając odpowiednie kwoty. 2. Zadania Banku: 2.1. wspieranie polityki trwałego i zrównoważonego rozwoju; 2.2. prowadzi działalność niedochodową 2.3. udziela pożyczek i gwarancji umożliwiających finansowanie projektów we wszystkich sektorach gospodarczych. W szczególności dotyczy to projektów służących rozwojowi słabych regionów i projektów modernizacyjnych.

Zasada równowagi instytucjonalnej 1. Art.. 7 TWE – każda instytucja działa w zakresie uprawnień w niej wskazanych. 2. Wyjaśnienia ETS: 2.1. autonomia każdej instytucji konieczna do wykonywania przez nią zadań; 2.2. generalny zakaz przekazywania własnych uprawnień innej instytucji; 2.3. konieczność brania pod uwagę uprawnień innych instytucji w procesie podejmowania własnych zadań.