BUDOWA KOMPUTERA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
Advertisements

Budowa wewnętrzna komputera
Sieci komputerowe.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Zapis danych.
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Schemat blokowy komputera
Temat : Części komputera
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
w nauczaniu zintegrowanym
Budowa Komputera.
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
OPRACOWANIE: Orsik Mirosław, Paweł Hajduk, Bożena
ZESTAW KOMPUTEROWY.
Budowa komputera
Elementy składowe zestawu komputerowego
technologii informacyjnej
Magazyny pamięci.
Urządzenia zewnętrzne komputera
Budowa komputera.
Budowa wnętrza komputera
CZYLI, CO ZNAJDZIESZ W ŚRODKU
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Elementy składowe komputera
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Urządzenia wewnętrzne komputera
Elementy składowe zestawu komputerowego
Autor: Justyna Radomska
Elementy zestawu komputerowego
Komputer – maszyna XXI wieku
Budowa komputera.
Komputer nie diabeł, czyli co w nim piszczy
ATA - dyski Advanced Technology Attachments - interfejs systemowy PC przeznaczony do komunikacji z dyskami twardymi. Stosowane początkowo oznaczenia ATA-1,
Budowa Komputera.
Rodzaje komputerowych nośników danych
Główne komponenty komputera i nie tylko
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
Budowa komputera.
Architektura PC.
BUDOWA KOMPUTERA.
Pamięć RAM (z ang. Random Access Memory) pamięć o swobodnym dostępie (odczyt/zapis), zawartość takiej pamięci będzie utracona po zaniku zasilania. ROM.
Budowa komputera ProProgramer.
Elementy zestawu komputerowego
BUDOWA KOMPUTERA.
Komputer budowa.
Szymon Furier prezentuje:
SPRZET KOMPUTEROWY.
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację prześlij pod nazwą: co_kryje_komputer.
Podstawy technologii informacyjnej część II Anna Wysocka.
Budowa wewnętrzna KOMPUTERA
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Czyli krótki przewodnik z czego składa się komputer
OPRACOWANIE: Beata Rusicka
Budowa (wewnętrzna) komputera
BUDOWA KOMPUTERA.
Jednostka centralna.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Budowa komputera.
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
Schemat blokowy komputera
BUDOWA KOMPUTERA I JEGO FUNKCJE
Budowa komputera Jednostka centralna Urządzenia peryferyjne.
Budowa komputera.
Autor : Agnieszka Śliwińska. To przedmiot lub urządzenie, służące do przechowywania informacji.
Budowa Komputera Sebastian Basara 1AT. Menu Karta graficzna\ budowa Karta graficznabudowa CPU Pamięć RAM Pamięć ROM Pamięć HDD Płyta Główna.
HARDWARE sprzęt komputerowy składa się z:  Urządzeń zewnętrznych czyli peryferyjnych  Jednostki centralnej.
Budowa komputera jednostki centralnej. I. Przód jednostki centralnej Gniazdo słuchawkowe i mikrofonowe Czytnik kart pamięci Miejsce na CD-ROM Przycisk.
Co kryje komputer? Usuń tekst, który nie pasuje do zdjęć na slajdach. Poprawioną prezentację zapisz w swoim folderze osobistym pod nazwą: co_kryje_komputer.
Budowa komputera Informatyka Anna Wysocka.
Zapis prezentacji:

BUDOWA KOMPUTERA

Komputer to: Komputer jest urządzeniem, które pobiera dane wejściowe, dokonuje na tych danych pewnych operacji lub obliczeń w określonej z góry kolejności poleceń programu, a otrzymane wyniki tych operacji przesyła użytkownikowi.

Ogólna budowa komputera cyfrowego

Części składowe komputera: Części komputera Komputer składa się z kilku części, które zarówno razem jak i z osobna nazywamy hardwarem. Przy jego pomocy uruchamiamy software - programy komputerowe. Części składowe komputera: jednostka centralna urządzenia wejścia urządzenia wyjścia

Jednostka centralna Obudowa, Płyta główna Procesor Pamięci Karty rozszerzeń Zasilacz i wentylator

typu desktop obudowa niska umieszczana na biurku, metalowy lub plastykowy pojemnik o standaryzowanych wymiarach, w którym są umocowane podzespoły komputera. Z przodu obudowy znajdują się przyciski włączania komputera (Power i Reset i lampki kontrolne napędów), z tyłu obudowa zawiera gniazda interfejsów sprzętowych. typu tower - mini - midi - big typu desktop obudowa niska umieszczana na biurku,

Napędy CD-ROM 52x LG jest najczęściej wybieranym napędem. Cichy, szybki i niezawodny. Sprawdza się idealnie w standardowych komputerach jako podstawowy napęd optyczny oraz w bardziej zaawansowanych jednostkach jako dodatkowy czytnik płyt CD.                                                                                                                                                                

Zasilacz i wentylator Zasilacz (z angielskiego power supplier), podzespół montowany w obudowie komputerów stołowych, transformujący napięcie sieci elektrycznej na kilku i kilkunastowoltowe napięcia potrzebne do pracy układów elektronicznych. Wentylator (angielskie fen), źródło niewielkiego, lecz uporczywego hałasu wytwarzanego przez komputery, montowane w nich w celu lepszego odprowadzania ciepła wytwarzanego przez zasilacz i układy zintegrowane. Niektóre typy komputerów PC (przeznaczone do pracy sieciowej) nie mają wentylatorów.

Płyta główna podstawowy komponent systemu komputerowego. Stanowi podstawę, do której podłącza się wszystkie inne części jednostki centralnej komputera, takie jak procesor, pamięci, karty rozszerzeń (poprzez gniazda rozszerzeń). Poprzez płytę główną urządzenia te komunikują się między sobą. Od parametrów płyty głównej w dużej mierze zależy wydajność całego systemu komputerowego. Gniazdo rozszerzeń, zwane także złączem lub slotem, pozwalają na zamontowanie kart rozszerzeń,

Procesor                                                                          To układ elektroniczny, który stanowi główny element komputera, jest odpowiedzialny za realizację najważniejszych jego funkcji. To on uruchamia programy i przetwarza dane. Nadzoruje i synchronizuje pracę wszystkich urządzeń w komputerze. Jego szybkość decyduje o szybkości pracy całego zestawu komputerowego.                                                                                                                    

służy do przechowywania programów oraz danych. Pamięci służy do przechowywania programów oraz danych. Rozróżniamy pamięć: Wewnętrzne: ROM - RAM Zewnętrzne: dyski twarde dyskietki, CD-ROM, streamery

Pamięci wewnętrzne ROM - (ang. Read Only Memory), (tylko do odczytu), służy do przechowywania stałych elementów oprogramowania.                                                                                                                                 RAM - (ang. Random Access Memory), (pamięć o dostępie swobodnym), wczytuje programy i dane, z którymi w danej chwili pracujemy. Zawartość tej pamięci ginie z chwilą wyłączenia komputera, wymaga stałego zasilania.

Pamięci zewnętrzne Dysk stały, dysk twardy (angielskie hard disk), na nim zapisuje się wszystkie dane i instaluje programy. Zapisu dokonuje się na magnetycznej powierzchni zamkniętej w hermetycznej obudowie. Pozwala na zapisywanie danych na stałe, bez ich utraty po wyłączeniu komputera. Dyskietka, dysk elastyczny (angielskie floppy disc, flexy disc), plastikowy krążek służący jako tani nośnik pamięci masowej. Standardowe wymiary dyskietki wynoszą: 5,25" i 3,5", a pojemności w systemie: DOS - 360 KB, 1,2 MB, 720 KB, 1,44 MB i 2,88 MB. CD-ROM, dysk CD, kompakt, Compact Disk Read-Only Memory, popularny dysk kompaktowy zastosowany w komputerze jako pamięć tylko do odczytu. Streamer, urządzenie służące do zapisu danych komputerowych na taśmach magnetycznych. Na taśmie takiej może zmieścić się nawet kilkadziesiąt gigabajtów. Streamerów używa się jedynie do archiwizacji dużych ilości danych, niemożliwe jest natomiast szybkie przeszukiwanie wiadomości.

Karty rozszerzeń Karty rozszerzeń to układy elektroniczne, które montuje się na płycie głównej za pośrednictwem gniazd rozszerzeń. Są modułami spełniającymi określone funkcje np.: karta grafiki karta dźwiękowa karta sieciowa karta modemu karta scanera

Karta grafiki odpowiada za wyświetlanie obrazu na ekranie. Każda karta graficzna składa się z czterech podstawowych elementów: płytki drukowanej, głównego procesora, pamięci wideo i układu RAMDAC (który często jest zintegrowany z procesorem w jednej obudowie). Najważniejszymi parametrami karty graficznej są: szybkość pracy, ilość pamięci, rozdzielczość i ilość kolorów wyświetlanego obrazu i inne. Współczesne karty graficzne mogą być również wyposażone w akceleratory 3D. Akcelerator 3D, specjalny układ zajmujący się wykonywaniem obliczeń związanych z przestrzenną (trójwymiarową) grafiką komputerową. Jeżeli komputer nie jest wyposażony w akcelerator 3D wszystkie obliczenia mające związek z grafiką wykonywane są przez procesor.

Karta dźwiękowa Karta pozwalająca na odgrywanie oraz nagrywanie dźwięku za pomocą komputera. Karty muzyczne umożliwiają także podłączenie do nich głośników, słuchawek, wzmacniacza, mikrofonu oraz urządzeń MIDI.

Karta sieciowa Karta sieciowa, pozwala połączyć wiele komputerów w sieć komputerową. Jej zadaniem jest przyjmowanie i wysyłanie informacji przez przewody łączące komputery.

Urządzenia wejścia Klawiatura Mysz Joystik Skaner Aparat cyfrowy Mikrofon Aparat cyfrowy Czytnik kodów

Urządzenia wyjścia Monitor Drukarka Ploter Głośniki Projektor cyfrowy Modem

Monitor jeden z podstawowych elementów zestawu komputerowego. Jest on podłączony do karty graficznej komputera. Jego zadaniem jest wyświetlanie obrazów (tekstu) będących wynikiem pracy komputera. Podstawowym parametrem monitora jest wielkość jego ekranu, określana przez długość przekątnej (np. 17 cali). Monitory komputerowe najczęściej wyposażone są w kineskop, istnieją także monitory ciekłokrystaliczne.                                                                            Monitor ciekłokrystaliczny, specjalny rodzaj monitora, którego działanie oparte jest na zastosowaniu tzw. ciekłych kryształów, dzięki którym może mieć niewielkie rozmiary i pobiera niewielką moc. Monitory tego typu znalazły szczególne zastosowanie w przenośnym sprzęcie elektronicznym, np. w laptopach.

Ploter pisak X-Y (angielskie plotter), na podstawie danych przekazanych z komputera wykreśla za pomocą specjalnych pisaków rysunki wymagające wielkiej precyzji. Często używany przez inżynierów, architektów, twórców reklam.

                                                      Drukarka (angielskie printer), podstawowe urządzenie zewnętrzne komputera umożliwia przenieść efekt pracy na komputerze na papier. (wydruk danych). Podstawowe parametry drukarki to szybkość pracy, rozdzielczość i koszt eksploatacji. W zależności od sposobu tworzenia mozaiki punktów rozróżnia się drukarki: igłowe, atramentowe, laserowe.

Drukarka igłowa inaczej zwana mozaikową (angielskie needle printer, wire printer), drukarka wykonująca druk za pomocą głowicy zaopatrzonej w sterowane elektromagnetycznie igły (w liczbie 8, 9 lub 24) uderzające w papier przez taśmę barwiącą. Niska rozdzielczość, szybkość – kilka wierszy na s. Szczególnie przydatna do drukowania przez kalkę.

Drukarka atramentowa Drukarka atramentowa (angielskie ink-jet printer), popularny typ drukarki komputerowej, w której litery lub rysunki są tworzone z maleńkich kropelek atramentu wtryskiwanego na papier za pomocą precyzyjnego układu dysz głowicy atramentowej. Drukarka atramentowa ma podobną zasadę działania jak drukarka igłowa, a jednocześnie lepszą rozdzielczość. Szybkość druku drukarki atramentowej sięga kilkuset znaków na s.

Drukarka laserowa Drukarka laserowa (angielskie laser printer), nowoczesny rodzaj drukarki komputerowej będącej połączeniem kserografu i lasera sterowanych drukowaną informacją, przesyłaną z komputera w specjalnym języku programowania drukarek. Szybka (do kilkunastu stron formatu A4 na min), cicha, dokładna, działająca w trybie alfanumerycznym i graficznym.

Skaner Skaner (angielskie scanner), urządzenie elektroniczne pozwalające przenieść obraz do pamięci komputera. Obraz ten można następnie modyfikować przy pomocy odpowiednich programów.

Modem urządzenie pozwalające połączyć komputer z siecią Internet za pośrednictwem łącz telefonicznych. Jego praca polega na zamianie sygnału cyfrowego (danych komputerowych) na analogowy (sygnał telefoniczny) i odwrotnie. Modemy mogą być wewnętrzne (w postaci karty rozszerzeń) i zewnętrzne (urządzenie podłączane do komputera za pomocą złącza RS-232). Najważniejszym parametrem charakteryzującym modem jest jego szybkość transmisji (do 56 kbps).                                                                 

Klawiatura To podstawowe urządzenie służące do wprowadzania danych przez użytkownika komputera. W komputerach klasy PC klawiatura jest osobnym elementem systemu, zestawem ponad 100 (zależnie od typu) klawiszy. Istnieje wiele typów klawiatur, różniących się m.in. układem klawiszy (najbardziej typowy to QWERTY) czy zestawem klawiszy funkcyjnych.

Mysz                                                                                             Urządzenie, które służy do komunikacji użytkownika z komputerem. W wielu przypadkach pozwala zastąpić klawiaturę, często jego użycie jest znacznie wygodniejsze. Urządzenie składa się z plastikowej obudowy, wewnątrz której znajduje się kulka obracająca się wraz z przesuwaniem myszy po powierzchni biurka. Na obudowie znajdują się dwa lub trzy przyciski, nowoczesne myszy są również wyposażone w pokrętło (jedno lub więcej) służące do przewijania długich dokumentów (np. stron WWW).

Laptop Notebook, laptop, komputer przenośny. Mniejszy i lżejszy od komputera stacjonarnego. Wyposażony jest w ciekłokrystaliczny monitor i nieco mniejszą klawiaturę. Zasilany jest z baterii, może także korzystać z zewnętrznego źródła prądu. Parametry notebooka mogą być takie same jak dla zwykłego komputera PC, może on używać tych samych programów. Notebook jest jednak około dwa razy droższy niż komputer stacjonarny o tych samych parametrach.

Aparaty cyfrowe Aparaty cyfrowe nie potrzebują filmu fotograficznego. Obraz, który do nich trafia, zapisywany jest natychmiast w postaci cyfrowej. Po podłączeniu takiego aparatu do komputera, wszystkie obrazy mogą zostać przeniesione do komputera i wyświetlone na ekranie monitora.

Projektor cyfrowy Projektory cyfrowe są niezbędnym narzędziem umożliwiającym prezentację informacji widocznych na ekranie komputera dla dużej liczby osób. Projektory rzutują obraz z komputera na ekran lub białą ścianę.                                           

Joystik (dżojstik)                                                                                                      Urządzenie sterujące używane przede wszystkim w grach komputerowych. Na podstawie dżojstika umieszczone są przyciski kontrolne. Z podstawy wyrasta ruchomy pionowy drążek sterujący (zwykle wyposażony w dodatkowe przyciski), który użytkownik może odchylać od pozycji pionowej, z reguły w jednym z ośmiu kierunków, w celu kontrolowania ruchu obiektu na ekranie. Dżojstiki dzieli się na analogowe i cyfrowe oraz 2D/3D. Dżojstiki analogowe wykorzystywane są głównie w symulatorach lotu, ze względu na możliwość regulacji kąta wychylenia. W dżojstikach cyfrowych natomiast siła wychylenia nie jest rejestrowana. Dżojstiki 3D inaczej niż ich dwuwymiarowe odpowiedniki umożliwiają sterowanie w trzech płaszczyznach, co wykorzystywane jest np. w grach, w których lata się w przestrzeni. Od ang. joystick. Zrezygnowano z dosłownego tłumaczenia tego złożenia (joy - radość, stick - kij lub pałka).

Czytniki kodów                                 Czytnik kodu paskowego (angielskie bar-code reader), ręczny lub wmontowany w ladę czytnik reagujący na oznaczenia kodu paskowego, powszechnie stosowany np. w kasach dużych domów towarowych.