Zasady czytania obrazu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuki plastyczne Wybrane dziedziny Wykonała - Agnieszka Wróbel
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
Złudzenia Optyczne.
Wstęp do programowania obiektowego
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
W świecie starożytnych Greków
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Aleksandra Matujzo II B
Podstawowe grupy tematyczne
Powstawanie fotografii
Tajemnice sztuki w pigułce.
Malarstwa.
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Moje Hobby - Style rysowania
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Tworzenie prezentacji
Moje zainteresowania Malarstwo.
-wyszukiwanie informacji.
Perspektywa w rysunku i malarstwie.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
National Gallery of Art w Waszyngtonie
Perspektywa.
Poprawne odpowiedzi na końcu prezentacji!
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
Malarstwo obrazem epoki
BAROK.
malarz postimpresjonistyczny
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Zastosowanie matematyki w sztuce
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Jak Hans Memling przestawił koniec świata?. Które postacie są ubrane, a które nagie? Co to znaczy?
PODSTAWOWE POJĘCIA Z JĘZYKA PRZEDMIOTU
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
opracowała Monika Skóbel
Z perspektywą przez wieki
1. Podstawy estetyki i makijażu
GEOMETRIA W SZTUCE Prezentację przygotowano na podstawie informacji dostępnych w Internecie.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Magdalena Abakanowicz
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
OSTATNIA WIECZERZA W malarstwie na przestrzeni epok
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Zapis prezentacji:

Zasady czytania obrazu

Czym jest sztuka ? Wydaje się, że nierozłącznie wiążą się z nią pojęcia artysty i piękna, więc od próby ich zdefiniowania rozpocząć należy rozważania o sztuce.

Starożytność Do k. XVIII w. Od pocz. XIX w.

Sztuka współczesna przezornie pomija słowo piękno, bo trudno w jej przejawach się go czasem dopatrzyć- dziś mówi się raczej o ekspresji - wyrazistych środkach artystycznych, sile oddziaływania na odbiorcę.

Sztuka to: Pierwsza reakcja polega zwykle na utożsamieniu sztuki ze sztukami plastycznymi („plasticos" to 'formowany z czegoś, tworzony'): malarstwem, rzeźbą, architekturą, rzemiosłem artystycznym. Ale w średniowieczu cenione były sztuki wyzwolone (niewymagające wysiłku fizycznego), bardzo długo traktowane jako ukoronowanie działalności człowieka, dające uprawiającym je niezwykłą nobilitację, stąd dążenie twórców sztuk plastycznych , by i im przypisać ową wysoką rangę. Pierwszym udało się to architektom, ponieważ najpierw powstaje wytwór ich myśli, potem dopiero wytwór materialny, czasem nawet bez udziału twórcy intelektualnego. Malarstwo bardziej związane jest z pracą fizyczną twórcy, więc zostaje uznane za sztukę później, ok. XVI wieku. Postać rzeźbiarza zawsze kojarzy się z pracą fizyczną, wysiłkiem , upaćkaniem, więc dopiero wiek XIX doceni walory artystyczne jego dzieł a jego samego nazwie artystą.

Cechą sztuki jest sztuczność- same rozrzucone na stole pomarańcze, choćby nie wiadomo jak piękne, nie są dziełem sztuki, potrzebne jest spojrzenie na nie artysty i umiejętność przekazania tego spojrzenia odbiorcy -> historia sztuki to historia postrzegania rzeczywistości przez artystów.

Definicja dzieła sztuki wg W. Tatarkiewicza : Dzieło sztuki to odtwarzanie lub konstruowanie form lub wyrażanie przeżyć w taki sposób, by efekt tych działań mógł zachwycać, wzruszać lub wstrząsać „.

Dzieło sztuki tworzone jest przez treść i formę Dzieło sztuki tworzone jest przez treść i formę. Treść to idee przekazywane przez dzieło, formę tworzy to, co bezpośrednio dane zmysłom: kształt, linia, kolor, kompozycja. Forma umożliwia wyrażanie treści, a w sztuce abstrakcyjnej sama tę treść tworzy.

Dzieło sztuki to: Coś sztuczne (wytworzone przez człowieka) i piękne (wywołujące wrażenia estetyczne) lub posiadające dużą siłę ekspresji.

Jak opisywać dzieła sztuk plastycznych? Od czego zacząć? Krok 1: Metryczka obrazu, zawierająca następujące informacje: Kto jest autorem, Jaki jest tytuł, W jakiej technice został wykonany (malarstwo olejne, akwarela, pastel, grafika, rzeźba pełna, szkic, relief...) i jakie ma wymiary, Kiedy powstał (rok, epoka, styl), Gdzie się obecnie znajduje.

Hans Memling, Sąd Ostateczny  tempera, deska, część środkowa 221x161,5 cm,     skrzydła 223x72,3cm 1456 – 1471 r Muzeum Narodowe w Gdańsku

Krok 2: Określenie tematyki która może być wysoka lub niska

batalistyczna historyczna mitologiczna religijna Tematyka wysoka batalistyczna historyczna mitologiczna religijna

Tematyka niska scena rodzajowa pejzaż weduta martwa natura portret

Krok 3: Opis sceny co się dzieje na płótnie, gdzie się scena rozgrywa, kto jest jej głównym bohaterem, co jest na planie pierwszym, drugim, w tle; co jest w centrum a co po boku; co robią poszczególne postacie; jak są ubrane Obowiązuje prosta zasada: od ogółu do szczegółu, od lewej strony obrazu do prawej

Krok 4: Określenie stylu Od starożytności uważano, że sztuka ma naśladować rzeczywistość – mimesis, sztuka mimetyczna, figuratywna, przedstawiająca; wiek XX wprowadził sztukę nieprzedstawiającą, abstrakcyjną, oderwaną od konkretnych obiektów świata, będącą czystą kompozycją linii, barw i brył.

Style figuratywne realizm symbolizm ekspresjonizm

Style niefiguratywne abstrakcja

Krok 5 : Określenie rodzaju perspektywy, czyli sposobu uzyskiwania wrażenia przestrzenności, głębi

5. Rodzaje perspektyw, czyli uzyskiwania wrażenia przestrzenności Kulisowa – to co dalsze częściowo zasłonięte

Hierarchiczna – to co ważne największe

Malarska – barwna – kolory ciepłe przybliżają, zimne oddalają

Powietrzna – większa odległość oka od przedmiotu to więcej powietrza, czyli większe rozmycie, szarość

Linearna, zbieżna – linia horyzontu na linii oka, jeden punkt wybrany i prowadzone do niego linie doprowadzające, przesunięcie linii horyzontu poniżej linii oka daje wrażenie przestrzeni, natomiast powyżej zagęszcza kompozycję

Klasyfikacja barw: 3 barwy podstawowe

ze zmieszania barw podstawowych powstają barwy pochodne

barwy kontrastowe to czerń + biel oraz barwy dopełniające, czyli takie które po zmieszaniu dadzą szarą:

Barwy mają swoje treści: biel to niewinność, światło, odpowiednik linii pionowej; czerń to ciemność, pasywność, to co ginie, odpowiednik linii poziomej; żółcień to dynamika, pobudzenie, nastawienie na świat zewnętrzny; błękit to kontemplacja, koncentracja uwagi, uspokojenie

Krok 7: Określenie typu linii przeważających w danym dziele

proste poziome i pionowe – stałość, pewność, statyczność

ukośne, łamane - dynamika

krzywe – zmienność, determinacja, skupienie

Krok 8: Określenie typu kompozycji

Statyczna

lub dynamiczna

otwarta (wrażenie przypadkowości, niekompletności)

zamknięta (układ ukształtowany, kontrolowany, pełny, każdy element wydaje się konieczny)

uporządkowana, np. symetryczna

oparta na kontraście

Koniec prezentacji