Zasady czytania obrazu
Czym jest sztuka ? Wydaje się, że nierozłącznie wiążą się z nią pojęcia artysty i piękna, więc od próby ich zdefiniowania rozpocząć należy rozważania o sztuce.
Starożytność Do k. XVIII w. Od pocz. XIX w.
Sztuka współczesna przezornie pomija słowo piękno, bo trudno w jej przejawach się go czasem dopatrzyć- dziś mówi się raczej o ekspresji - wyrazistych środkach artystycznych, sile oddziaływania na odbiorcę.
Sztuka to: Pierwsza reakcja polega zwykle na utożsamieniu sztuki ze sztukami plastycznymi („plasticos" to 'formowany z czegoś, tworzony'): malarstwem, rzeźbą, architekturą, rzemiosłem artystycznym. Ale w średniowieczu cenione były sztuki wyzwolone (niewymagające wysiłku fizycznego), bardzo długo traktowane jako ukoronowanie działalności człowieka, dające uprawiającym je niezwykłą nobilitację, stąd dążenie twórców sztuk plastycznych , by i im przypisać ową wysoką rangę. Pierwszym udało się to architektom, ponieważ najpierw powstaje wytwór ich myśli, potem dopiero wytwór materialny, czasem nawet bez udziału twórcy intelektualnego. Malarstwo bardziej związane jest z pracą fizyczną twórcy, więc zostaje uznane za sztukę później, ok. XVI wieku. Postać rzeźbiarza zawsze kojarzy się z pracą fizyczną, wysiłkiem , upaćkaniem, więc dopiero wiek XIX doceni walory artystyczne jego dzieł a jego samego nazwie artystą.
Cechą sztuki jest sztuczność- same rozrzucone na stole pomarańcze, choćby nie wiadomo jak piękne, nie są dziełem sztuki, potrzebne jest spojrzenie na nie artysty i umiejętność przekazania tego spojrzenia odbiorcy -> historia sztuki to historia postrzegania rzeczywistości przez artystów.
Definicja dzieła sztuki wg W. Tatarkiewicza : Dzieło sztuki to odtwarzanie lub konstruowanie form lub wyrażanie przeżyć w taki sposób, by efekt tych działań mógł zachwycać, wzruszać lub wstrząsać „.
Dzieło sztuki tworzone jest przez treść i formę Dzieło sztuki tworzone jest przez treść i formę. Treść to idee przekazywane przez dzieło, formę tworzy to, co bezpośrednio dane zmysłom: kształt, linia, kolor, kompozycja. Forma umożliwia wyrażanie treści, a w sztuce abstrakcyjnej sama tę treść tworzy.
Dzieło sztuki to: Coś sztuczne (wytworzone przez człowieka) i piękne (wywołujące wrażenia estetyczne) lub posiadające dużą siłę ekspresji.
Jak opisywać dzieła sztuk plastycznych? Od czego zacząć? Krok 1: Metryczka obrazu, zawierająca następujące informacje: Kto jest autorem, Jaki jest tytuł, W jakiej technice został wykonany (malarstwo olejne, akwarela, pastel, grafika, rzeźba pełna, szkic, relief...) i jakie ma wymiary, Kiedy powstał (rok, epoka, styl), Gdzie się obecnie znajduje.
Hans Memling, Sąd Ostateczny tempera, deska, część środkowa 221x161,5 cm, skrzydła 223x72,3cm 1456 – 1471 r Muzeum Narodowe w Gdańsku
Krok 2: Określenie tematyki która może być wysoka lub niska
batalistyczna historyczna mitologiczna religijna Tematyka wysoka batalistyczna historyczna mitologiczna religijna
Tematyka niska scena rodzajowa pejzaż weduta martwa natura portret
Krok 3: Opis sceny co się dzieje na płótnie, gdzie się scena rozgrywa, kto jest jej głównym bohaterem, co jest na planie pierwszym, drugim, w tle; co jest w centrum a co po boku; co robią poszczególne postacie; jak są ubrane Obowiązuje prosta zasada: od ogółu do szczegółu, od lewej strony obrazu do prawej
Krok 4: Określenie stylu Od starożytności uważano, że sztuka ma naśladować rzeczywistość – mimesis, sztuka mimetyczna, figuratywna, przedstawiająca; wiek XX wprowadził sztukę nieprzedstawiającą, abstrakcyjną, oderwaną od konkretnych obiektów świata, będącą czystą kompozycją linii, barw i brył.
Style figuratywne realizm symbolizm ekspresjonizm
Style niefiguratywne abstrakcja
Krok 5 : Określenie rodzaju perspektywy, czyli sposobu uzyskiwania wrażenia przestrzenności, głębi
5. Rodzaje perspektyw, czyli uzyskiwania wrażenia przestrzenności Kulisowa – to co dalsze częściowo zasłonięte
Hierarchiczna – to co ważne największe
Malarska – barwna – kolory ciepłe przybliżają, zimne oddalają
Powietrzna – większa odległość oka od przedmiotu to więcej powietrza, czyli większe rozmycie, szarość
Linearna, zbieżna – linia horyzontu na linii oka, jeden punkt wybrany i prowadzone do niego linie doprowadzające, przesunięcie linii horyzontu poniżej linii oka daje wrażenie przestrzeni, natomiast powyżej zagęszcza kompozycję
Klasyfikacja barw: 3 barwy podstawowe
ze zmieszania barw podstawowych powstają barwy pochodne
barwy kontrastowe to czerń + biel oraz barwy dopełniające, czyli takie które po zmieszaniu dadzą szarą:
Barwy mają swoje treści: biel to niewinność, światło, odpowiednik linii pionowej; czerń to ciemność, pasywność, to co ginie, odpowiednik linii poziomej; żółcień to dynamika, pobudzenie, nastawienie na świat zewnętrzny; błękit to kontemplacja, koncentracja uwagi, uspokojenie
Krok 7: Określenie typu linii przeważających w danym dziele
proste poziome i pionowe – stałość, pewność, statyczność
ukośne, łamane - dynamika
krzywe – zmienność, determinacja, skupienie
Krok 8: Określenie typu kompozycji
Statyczna
lub dynamiczna
otwarta (wrażenie przypadkowości, niekompletności)
zamknięta (układ ukształtowany, kontrolowany, pełny, każdy element wydaje się konieczny)
uporządkowana, np. symetryczna
oparta na kontraście
Koniec prezentacji