Podstawy programowania w języku C i C++

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Język C/C++ Funkcje.
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Operatory.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Kompilator: a) gcc [cc, g++]
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
Narzędzia internetowe Paweł Rajba ttp://pawel.ii.uni.wroc.pl/
formatowanie kodu źródłowego
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Programowanie w C Wykład 3
Języki programowania C++
Podstawy programowania PP – WYK3 Wojciech Pieprzyca.
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Podstawy programowania PP – WYK2 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – LAB4 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania
Język ANSI C Operacje we/wy
#include #include main () { cout
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Programowanie obiektowe W2
Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Podstawy programowania
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 7 STEROWANIE c.d. n switch n Pętle.
Podstawy programowania
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Wczytywanie danych z klawiatury, komentarze, zmienne.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wprowadzenie do programowania w językach C i C++
Podstawy Programowania
Podstawy programowania
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Informatyka I Wykład 4 Stałe Stałe liczbowe Stałe znakowe Stałe tekstowe Jerzy Kotowski Politechnika Wroclawska var = 5L - 0xA; -5.
Programowanie strukturalne – język C
Historia Języka C Idea C pochodzi od języka BCPL, opracowanego przez M. Richardsa 1970 – język B stworzony przez K. Thompsona Język C wprowadzono po raz.
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
PWSZ Gniezno // codefly 2009 Łukasz Tomczak
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Funkcje - rekurencja Zajęcia 8. Funkcje - definicja Ogólna postać funkcji w C++: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wykład 2 Klasa Zesp i jej hermetyzacja 1.Przykład definicji klasy Zesp 2.Zmiana definicji klasy 3.Zmienne i funkcje statyczne PO2-1 / 28.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania Wykład 8 Łańcuchy, struktury i pliki Metoda dziel i zwyciężaj Metoda zachłanna.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Zapis prezentacji:

Podstawy programowania w języku C i C++ Podstawy programowania w języku C i C++. Temat: Język C: typy danych, operatory i wyrażenia. Instrukcje wejścia, wyjścia. Przykłady programów. Cele nauczania: Podstawowe zasady programowania. Praktyczna znajomość elementów programowania w języku C/C++ Docelowo : Opracowanie algorytmu wybranego zadania geodezyjnego i przedstawienie go w postaci schematu blokowego. Opracowanie programu w wybranym języku programowania Wykonanie dokumentacji programu. Programy do wprowadzenia i uruchomienia. Listingi programów należy wkleić do Worda – łącznie z wynikami obliczeń. Program.exe > program.txt

#include <stdio.h> #include <conio.h> int main() { /* Program wczytuj1.c - funkcja puts(), scanf() , printf() */ #include <stdio.h> #include <conio.h> int main() { int a, b, c; char nazw[15]; clrscr(); puts("Wprowadzanie danych w jezyku C"); puts("Podaj wartosci 3 zmiennych calkowitych oddzielone spacja: "); scanf("%d %d %d", &a,&b,&c); printf("Wprowadzone liczby: a= %d b= %d c= %d",a,b,c); printf("\nPodaj swoje nazwisko: "); scanf("%s",nazw); printf("\nNazywasz sie %s ",nazw); getch(); return 0; } Wynik skierować do pliku: wczytuj1.exe > wczytuj.txt

Trzy kolejne programy z funkcją putchar() – wydruk znaku /* 1) Program litznak.c - literał znakowy */ #include <studio.h> main() { puchar(‘H’); } /* 2) Program stalachar.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #define INIT 'A‘ //stała main() { const char INITIAL = 'H'; // stała putchar(INIT); putchar(INITIAL); putchar('\n'); getch(); } /* 3) Program zmchar.c */ #include <studio.h> main() { char litera; // deklaracja zmiennej litera=’G’; // definicja zmiennej puchar(litera); putchar('\n'); }

/. Program z funkcją puts() – wydruk napisu - puts1. c /* Program z funkcją puts() – wydruk napisu - puts1.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #define KOMUNIKAT "Jak sie masz?" int main() { char pozdrowienie[] = "Dzien dobry"; puts("Jak leci?"); puts(KOMUNIKAT); puts(pozdrowienie); getch(); return 0; }

/* Przykład: getchar1.c – funkcja getchar() i printf() */ #include <stdio.h> #include <conio.h> int main(void) { int inicjal; puts("Podaj swoj inicjal "); inicjal=getchar(); putchar(inicjal); putchar('\n'); printf("Twoj inicjal to %c. Jego kod ASCII: %i ",inicjal, inicjal); getch(); }

/* Program liczby1.c - wydruk w różnych formatach: 10-m, 8-m, 16-m */ /* liczby1. c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> main() { int k = 21101; /* liczba dziesietna */ printf(" %s %d %s", "Zapis liczby ", k, " w rożnych formatach \n "); printf("\nk(_10) = %i k(_8) = %o k(_16) = %X ", k, k, k ); getch(); }

/* Program printf2.c – funkcja printf() */ #include <stdio.h> void main(void) { float f = 0.521; int i = -123; unsigned int u = 24; char c = 'A'; printf("Zmienna f = %f, a zmienna i jest rowna %d.\n", f, i); printf("Zmienna c = %c, a zmienna u jest rowna %u.\n", c, u); printf("Zmienna u w zapisie szesnastkowym jest rowna %x, \n", u); printf("natomiast w zapisie osemkowym jest rowna %o.", u); }

Wynik /* program printf3.c – funkcja printf() */ #include <stdio.h> void main(void) { float f = 0.521; printf("Zmienna f = %6.3f \n", f); // dosunięcie do prawej strony – razem 6 znaków printf("Zmienna f = %-6.3f \n", f); // dosunięcie do lewej strony – razem 6 znaków printf("Zmienna f = %06.3f \n", f); // 0 z przodu printf("Zmienna f = %+6.3f \n", f); // znak + z przodu getch(); } Wynik Zmienna f = 0.521 Zmienna f = 0.521 Zmienna f = 00.521 Zmienna f = +0.521

/* Program printf4.c - printf() */ #include <stdio.h> #define PI 3.1415926 #define PROMIEN 3.3 #define WYSOKOSC 44.4 main() { double promien, wysokosc, objetosc; promien = PROMIEN; wysokosc = WYSOKOSC; objetosc = PI * promien * promien * wysokosc; printf("\nObjetosc walca = %f", objetosc); printf("\nObjetosc walca = %E", objetosc); printf("\nObjetosc walca = %g", objetosc); printf("\nObjetosc walca = %15.10f", objetosc); printf("\nObjetosc walca = %25.20f", objetosc); } Wyniki: Objetosc walca = 1519.010288 Objetosc walca = 1.519010E+03 Objetosc walca = 1519.01 Objetosc walca = 1519.0102875816 Objetosc walca = 1519.01028758159986900000

/* Przykład funkcji z gets() – wprowadzenie imienia */ /* Program gets1.c */ #include <stdio.h> int main(void) { char imie[21]; // deklaracja tablicy znaków – tekst na 20 zn., ostatni 21 to znak końca \0 printf("Podaj swoje imie "); gets(imie); // wprowadzenie imienia printf("Twoje imie to %s ” , imie); // wyświetlenie imienia return 0; } // Uwaga! Po uruchomieniu Alt F5 – ekran wyników.

Wersja druga programu wczytywania danych z gets /* Program wczytuj2.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> int main() { int a, b, c; char nazw[15]; clrscr(); puts("Wprowadzanie danych w jezyku C"); puts("Podaj swoje nazwisko "); gets(nazw); puts("Podaj wartosci 3 zmiennych calkowitych oddzielone spacja: "); scanf("%d %d %d", &a,&b,&c); printf("Wprowadzone liczby: a= %d b= %d c= %d",a,b,c); printf("\nNazywasz sie %s ",nazw); getch(); return 0; }

Program kodklaw.c - podaje kod wciśniętego klawisza: /* Program kodklaw.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <string.h> main (void) { char znak; int kod; clrscr(); printf("Wciśnij znak na klawiaturze: \n"); scanf("%c",&znak); printf("Kod wciśniętego znaku to: %d \n",znak); printf("Podaj kod znaku: \n"); scanf("%d",&kod); printf("Znak o podanym kodzie to: %c \n",kod); getch(); return 0 ; }

#include <stdio.h> #include <conio.h> /* Program kalk1.c – prosty kalkulator, dane liczby całkowite*/ #include <stdio.h> #include <conio.h> int main() /* funkcja główna */ { int a,b; /* deklaracja zmiennych całkowitych a i b */ int suma,roznica,iloczyn; float iloraz; /* deklaracje zmiennych */ clrscr(); /* kasowanie ekranu */ printf("Prosty kalkulator\n"); /* nagłówek */ printf("\nPodaj liczbe a: "); scanf("%d",&a); /* wczytanie liczby a */ printf("Podaj liczbe b: "); scanf("%d",&b); /* wczytanie liczby b */ suma=a+b; roznica=a-b; iloczyn=a*b; /* obliczenia */ iloraz=(float)a/(float)b; /* operator rzutowania w dzieleniu */ printf("\nWyniki dzialan:\n"); printf("\nSuma: %d ",suma); printf("\nRoznica: %d ",roznica); printf("\nIloczyn: %d ",iloczyn); printf("\nIloraz: %f ",iloraz); getch(); return 0 ; }

Program kolo.c na pole i obwód koła /* program kolo.c oblicza obwod i pole koła o promieniu podanym */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <math.h> #define PI 3.1415926 #define NL printf("\n"); int main() { /* deklaracja zmiennych */ const double pi=3.1415926; float r , o, p; /* promień koła, obwod, pole */ clrscr; puts("Program oblicza obwod i pole kola"); printf("PI=%f pi=%f M_PI=%f",PI, pi, M_PI); printf("\nPodaj promien kola: "); scanf("%f",&r); /* wczytaj r z klawiatury */ NL; /* nowa linia */ o=2.0*PI*r; /* obwod */ p=PI*r*r; /* pole */ printf("Obwod kola o promieniu %.3f = %8.3f",r,o ); NL; printf("Pole tego kola = %8.3f", p); /* wypisz pole koła */ getch(); /* czeka na naciśniecie klawisza */ return 0; }

Obliczenie pola koła. Wersja z wprowadzeniem promienia i formatowaniem wydruku /* program polkola3.c */ /* dyrektywy załączające tzw. nazwane pliki */ #include <stdio.h> #include <conio.h> main() /* funkcja główna */ { const float PI=3.141593; /* stala */ float r, p; clrscr(); /* kasowanie ekranu - określone w conio.h */ puts("Obliczenie pola kola o promieniu r "); /* Napis na ekranie */ printf("Podaj r => "); scanf("%f",&r); /* wczytanie promienia r */ p=PI*r*r; /* obliczenie pola - wyrażenie */ printf("Pole kola o promieniu %.0f = %7.3f\n",r, p); /* wydruk */ getch(); /* czeka na naciśniecie klawisza - w stdio.h */ }

#include <iostream.h> #include <conio.h> void main() { Wejście – wyjście - przykładowy program w C++: // Program wewycpp.cpp #include <iostream.h> #include <conio.h> void main() { int a, b, c; cout << "Podaj wartosc zmiennej a: "; cin >> a; cout << "\nPodaj wartosc zmiennej b: "; cin >> b; cout << "a = " << a << " b = " << b << endl; getch(); }

/ * Program daneos1.c - dane osobowe */ #include <stdio.h> int main(void) /* funkcja glowna, brak argumentow, zwraca typ calkowity int */ { char imie[20]; /* deklaracja tablicy znakow – łańcuch – tekst na 19 znaków */ int i; /* deklaracja zmiennej całkowitej i */ printf("\nPodaj swoje imie "); /* wydruk napisu na ekran,\n – nowa linia */ gets(imie); /* wprowadzenie imienia */ puts("Ile masz lat? "); /* wydruk napisu – funkcja puts() */ scanf("%d",&i); /* wprowadzenie lat */ printf("\n%s ma %d lat.",imie, i); /* wyświetlenie imienia i lat */ return 0; /* funkcja glowna zwraca 0 – pomyślny koniec */ }

Prosty kalkulator – liczby rzeczywiste /* Program kalk2.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> int main() /* funkcja glowna */ { float a,b; /* deklaracja zmiennych rzeczywistych a i b */ float suma,roznica,iloczyn; float iloraz; /* deklaracja zmiennej rzeczywistej */ clrscr(); /* kasowanie ekranu */ printf("Prosty kalkulator\n"); printf("\nPodaj liczbe a: "); scanf("%f",&a); /* wczytanie liczby a */ printf("Podaj liczbe b: "); scanf("%f",&b); /* wczytanie liczby b */ printf("\nLiczba wprowadzona a = %f ",a); printf("\nLiczba wprowadzona b = %f ",b); /* c.d - obliczenia */ suma=a+b; roznica=a-b; iloczyn=a*b; iloraz=a/b; /* Wydruk wynikow */ printf("\nWyniki dzialan:\n"); printf("\nSuma: %f ",suma); printf("\nRoznica: %f ",roznica); printf("\nIloczyn: %f ",iloczyn); printf("\nIloraz: %f ",iloraz); getch(); /* czeka na naciśniecie klawisza */ return 0 ; }

Banknoty do wydania – program change.c /* Program change.c - zastosowanie operatora % - reszta z dzielenia całkowitego*/ #include <stdio.h> main() { int amount, twenties, tens, fives, ones, r20, r10; printf("Wprowadz kwote do wydania: "); /* Wprowadzenie kwoty do wydania */ scanf("%d", &amount); twenties= amount/20; /* banknoty 20-dolarowe */ r20=amount % 20; /* r20 reszta pozostała po 20-ch*/ tens= r20/10; /* ilość banknotów 10-dolarowych */ r10=r20 % 10; /* r10 reprezentuje resztę po 10-ch */ fives= r10 / 5; /* banknoty 5-dolarowe */ ones = r10 % 5; /* reszta - dolarówki */ putchar('\n'); printf("By przekazac %d wydaj banknoty: \n", amount); printf("%d dwudziestki\n", twenties); printf("%d dziesiatki\n", tens); printf("%d piatki \n", fives); printf("%d pojedyncze (s)\n", ones); }

Wyniki Operatory przypisania wieloznakowe a= 1 a+=5 czyli a=a+5 = 6 // Program wielop1.cpp – przypisanie wieloznakowe #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int a = 1, b; cout << "Operatory przypisania wieloznakowe\n"; cout << "a= " << a << endl; a += 5; /* to samo, co a = a + 5; czyli 6 ; */ cout << "a+=5 czyli a=a+5 = " << a << endl; a /= a - 3; /* to samo, co a = a / (a - 3); czyli 6/(6-3)=3 */ cout << "a/=a-3 czyli a=a/(a-3) = " << a << endl; a +=1; // 4 cout << "a+=1 czyli a=a+1 = " << a << endl; a %= 2; /* to samo, co a = a % 2; 4%2 */ cout << "a%2 czyli a=a%2 = " << a << endl << endl;; a=10; cout << "Nowe a = " << a << endl; b= (a++, a+=10); // 21 cout << "b= (a++, a+=10) = " << b; // 21 cout << " bo a=a+10 = 20 i b=a++ = a+1 =21" << endl; getch(); } Wyniki Operatory przypisania wieloznakowe a= 1 a+=5 czyli a=a+5 = 6 a/=a-3 czyli a=a/(a-3) = 2 a+=1 czyli a=a+1 = 3 a%2 czyli a=a%2 = 1 Nowe a = 10 b= (a++, a+=10) = 21 bo a=a+10 = 20 i b=a++ = a+1 =21

Podejmowanie decyzji – operacje logiczne Przykład: int main() { int a, b, c, d; a=1; b=0; c = a&&b; //  0; d = a||b; //  1 cout << c << endl << d; return 0; }

Szablony programu dla ucznia – dane wpisane w #define /* Program Szablon1.c */ /* #include - włączenia tekstowe bibliotek */ #include <stdio.h> /* prawie zawsze np. do printf() */ #include <conio.h> /* np. do getch() */ #include <math.h> /* #define - stale makroinstrukcje */ #define PROGRAM "program.c" #define NAZWISKO "Nowak Jan" #define ROK 2011 #define SZKOLA "Sztygarka" #define KLASA "2BG" #define NL printf("\n"); #define TAB putchar('\t'); #define PI 3.141592653 #define KRESKA puts("------------------------------") #define KRESKA2puts("================"); #define KONIEC puts("\n\nNacisnij cos ") /* zmienne globalne - stale, zmienne */ const double pi=3.14159265; const char szkola[]="Sztygarka"; /* Przykladowa funkcja - deklaracja */ float suma1(float l1, float l2); /* ========== Funkcja główna * ======== */ int main() { clrscr(); printf("Program: %s \n",PROGRAM); KRESKA2; puts(NAZWISKO); puts(KLASA); puts(SZKOLA); KRESKA; /* -- dalszy kod programu głównego */ /* -------------------------------------------- */ KONIEC; getch(); return 0; } /* =========== Funkcje - definicje ======= */ float suma1(float l1, float l2) /* Definicja funkcji */ return(l1+l2);

/* Program Szablon2.c */ /* ==== Funkcja główna * ======== */ /* #include - włączenia tekstowe bibliotek */ #include <stdio.h> /* prawie zawsze np. do printf() */ #include <conio.h> /* np. do getch() */ #include <math.h> /* #define - stale makroinstrukcje */ #define PROGRAM "program.c" #define NAZWISKO "Nowak Jan" #define ROK 2011 #define SZKOLA "Sztygarka" #define KLASA "2GBA" #define NL printf("\n"); #define TAB putchar('\t'); #define PI 3.141592653 #define KRESKA puts("---------------------------") #define KRESKA2 puts(„==============="); #define KONIEC puts("\n\nNacisnij cos ") #define KATRAD(g) ((g)/(ROG)) /* zmienne globalne - stale, zmienne */ const double pi=3.14159265; const char szkola[]="Sztygarka"; float suma1(float l1, float l2); /*Przykladowa funkcja - deklaracja */ /* ==== Funkcja główna * ======== */ int main() { float a, b; clrscr(); printf("Program: %s \n",PROGRAM); KRESKA2; puts(NAZWISKO); puts(KLASA); puts(SZKOLA); KRESKA; puts("Obliczenie sumy 2 liczb"); printf("\nPodaj liczbe a => "); scanf("%f", &a); printf("\nPodaj liczbe b => "); scanf("%f", &b); printf("Suma %f + %f = %f",a, b, suma1(a,b)); KONIEC; getch(); return 0; } /* Definicja funkcji */ float suma1(float l1, float l2) { return(l1+l2); }

Przykład struktury programu z zastosowaniem wielu instrukcji podstawowych /* Program strukt.pr.c – Przykł. struktury programu */ /* Naglowek - komentarz wieloliniowy w C i C++ */ // jednolinowy w C++ /* Program Nazwa.c Autor: Nazwisko Imie. Data: 3.11.2011 Kompilator Turbo C 1.01 Uwagi: Struktura ogolna programu /* /* preprocesor: #include - wlaczenia tekstowe bibliotek i #define - stale makroinstrukcje */ #include <stdio.h> /* prawie zawsze c C, np. do printf() */ #include <conio.h> /* np. do getch() */ #include <math.h> #define NL printf("\n"); #define PI 3.14159 #define R 10.0 #define KRESKA puts("----------------------------------------------") /* zmienne globalne - stale, zmienne */ const float KURS_USD= 3.40, KURS_EURO= 4.50; float suma_float(float l1, float l2); /* zapowiedź funkcji */ float pole_kola(double r) /* definicja funkcji */ { double pole, pole1; pole=PI*r*r; puts("\nFunkcja pole_kola()"); printf("\Pole z PI =%f",pole); pole1=M_PI*r*r; printf("\nPole z M_PI =%f ",pole1); NL; NL; return pole1; } int main() { int a, b=3, suma, reszta; float kw_zl, kw_usd; clrscr(); puts("Struktura programu w C - przyklad\n"); KRESKA; puts("Naglowek"); puts("Preprocesor - #include, #define"); puts("Zmienne globalne i prototypy funkcji lub definicje funkcji"); puts("Funkcja main()"); puts("Funkcje - definicje"); NL; KRESKA; puts("Przyklady wynikow"); NL; puts("Funkcja glowna"); NL; a=10; kw_zl=10; kw_usd=kw_zl/KURS_USD; suma= suma_float(a,b); reszta=a%b; printf("Suma %d + %d = %d \n",a,b,suma); printf("Suma 2.50 + 3.40 = %f",(2.50+3.40)); NL; printf("Reszta z dzielenia %d przez %d = %d ",a,b,reszta); NL; NL; printf("Kwota %.2f PLN = %.2f USD ",kw_zl, kw_usd); NL; printf("Pole kola o promieniu %f = %f ",R, pole_kola(R)); NL; getch(); return 0; } float suma_float(float l1, float l2) /* definicja funkcji */ return(l1+l2);

Szablon programu do obliczeń geodezyjnych /* zmienne globalne - stale, zmienne */ const double pi=3.14159265; const double rograd=63.66197724, rostop=57.2957795130823; /* Ro[grad]=200/PI, Ro[stopn]=180/PO const char szkola[]="Sztygarka"; /* Przykladowa funkcja - deklaracja */ float suma1(float l1, float l2); /* ========== Funkcja glowna * ======== */ int main() { clrscr(); printf("Program: %s \n",PROGRAM); KRESKA2; puts(NAZWISKO); puts(KLASA); puts(SZKOLA); KRESKA; printf("63.66198[grad]=%f[rad]",KATRAD(rograd)); /* -- dalszy kod programu, głównego. -- */ KONIEC; getch(); return 0; } /* =========== Funkcje - definicje ======= */ float suma1(float l1, float l2) /* Definicja funkcji */ return(l1+l2); /* Schemat programu do obliczeń geodezyjnych */ /* Program Szablgeo.c */ /* preprocesor: #include - wlaczenia tekstowe bibliotek */ #include <stdio.h> /* prawie zawsze c C, np. do printf() */ #include <conio.h> /* np. do getch() */ #include <math.h> /* #define - stale makroinstrukcje */ #define PROGRAM "program.c" #define NAZWISKO "Nowak Jan" #define ROK 2011 #define SZKOLA "Sztygarka" #define KLASA "2BG" #define NL printf("\n"); #define TAB putchar('\t'); #define PI 3.141592653 #define ROG 63.66197724 #define ROS=57.2957795130; #define KRESKA puts("------------------------------------------------") #define KRESKA2puts("============================="); #define KONIEC puts("\n\nNacisnij cos ") #define KATRAD(g) ((g)/(ROG)) #define KATGRAD(r) ((r)/(ROS))

/* Program daneuczn.c – dane ucznia */ puts(NAZWISKO); puts(KLASA); puts(szkola); KRESKA; printf("\nPodaj swoj ulubiony przedmiot (jeden wyraz): "); gets(przedmiot); /* wprowadzenie imienia */ printf("Wprowadz swoj inicjal: "); c1=getchar(); printf("Podaj rok urodzenia: "); scanf("%d",&rok_urodz); /* wprowadzenie roku */ printf("Twoja srednia ocena "); scanf("%f",&ocena); /* wprowadzenie roku */ printf("Twoj inicjal: "); TAB; putchar(c1); NL; printf("\n %s ma %d lat.",NAZWISKO, (ROK-rok_urodz)); /* wyświetlenie imienia i lat */ printf("Srednia ocena z przedmiotu %s = %.1f ",przedmiot, ocena); KONIEC; getch(); return 0; } float suma_float(float l1, float l2) { return(l1+l2); /* Program Daneuczn.c */ /* preprocesor: #include - wlaczenia tekstowe bibliotek i #define - stale makroinstrukcje */ #include <stdio.h> /* prawie zawsze c C, np. do printf() */ #include <conio.h> /* np. do getch() */ #include <math.h> #define PROGRAM "program.c" #define NAZWISKO "Nowak Jan" #define ROK 2011 #define KLASA "2BG" #define NL printf("\n"); #define TAB putchar('\t'); #define PI 3.14159 #define KRESKA puts("----------------------------------------------") #define KRESKA2 puts("========================="); #define KONIEC puts("\nNacisnij cos ") /* zmienne globalne - stale, zmienne */ const int klasa = 2; int main() { char c1; char przedmiot[20], szkola[]="Sztygarka"; int rok_urodz; float ocena; clrscr(); printf("Program: %s \n",PROGRAM); KRESKA2;

Pole koła – wprowadzenie promienia i formatowanie wydruku /* program polkola3.c */ /* dyrektywy załączajace tzw. nazwane pliki */ #include <stdio.h> #include <conio.h> /* funkcja glowna */ main() { const float PI=3.141593; /* stala */ float r, p; clrscr(); /* kasowanie ekranu - okreslone w conio.h */ puts("Obliczenie pola kola o promieniu r "); /* Napis na ekranie */ printf("Podaj r => "); scanf("%f",&r); /* wczytanie r */ p=PI*r*r; /* obliczenie pola - wyrazenie */ printf("Pole kola o promieniu %.0f = %7.3f\n",r, p); /* wydruk */ getch(); /* czeka na nacisniecie klawisza - w stdio.h */ } Kompilacja programu: BCC32 polkola3.c lub Alt F9 w TC

Pole koła w języku C++. Funkcja // Polkola4.cpp #include <iostream.h> #include <conio.h> float pole_kola(float r) // funkcja { float p; p = 3.1415 * r * r; return p; } void main(void) float a, p; cout << "Podaj promien: "; cin >> a; p = pole_kola(a); cout << "Pole kola wynosi: " << p << endl; getch();

Pole prostokąta - dane w programie, funkcja przed main() /* ----------------polepros2.c - z funkcja -------------------------/* #include <stdio.h> #include <conio.h> float PoleProstokata(float bok1, float bok2) /* definicja funkcji (/ { /* w tym miejscu bok1 jest równy 5, natomiast b jest równe 10 */ float wynik; wynik = bok1 * bok2; return wynik; } void main(void) float a, b, p; a = 5; b = 10; /* zmienne */ p= PoleProstokata(a, b); /* wywolanie funkcji */ printf("Pole prostokata o bokach %f i %f = %f ", a, b, p); getch();

Pole prostokąta - dane wprowadzone, funkcja na końcu /* ppros3.c - z funkcja */ #include <stdio.h> #include <conio.h> float PoleProstokata(float bok1, float bok2); /* zapowiedz funkcji */ /* funkcja glowna */ int main(void) { float a, b, p; puts("Obliczenie pola prostokata o bokach a i b "); printf("Podaj a i b oddzielone spacja: "); scanf("%f %f",&a, &b); /* wywolanie funkcji na obliczenie pola */ p= PoleProstokata(a, b); printf("Pole prostokat o bokach %f i %f = %f ", a, b, p); getch(); return 0; } float PoleProstokata(float bok1, float bok2) /* definicja funkcji */ /* w tym miejscu bok1 jest równy a, natomiast bok2 jest równy b */ float wynik; wynik = bok1 * bok2; return wynik;

Pole prostokąta - wprowadzanie danych, funkcja * ppros4.c - z funkcja i wprowadzaniem danych */ #include <stdio.h> #include <conio.h> float PoleProstokata(float bok1, float bok2); /* zapowiedz funkcji */ /* funkcja glowna */ int main() { float a, b, p; puts("Obliczenie pola prostokata o bokach a i b "); printf("Wprowadz a "); scanf("%f", &a); /* wprowadzenia a */ printf("Wprowadz b "); scanf("%f", &b); /* wprowadzenia b */ p= PoleProstokata(a, b); /* wywolanie funkcji z parametrami a i b */ printf("Pole prostokat o bokach %f i %f = %10.2f \n", a, b, p); printf("\nNacisnij cos "); getch(); /* czeka na znak */ return 0; } /* Funkcja - definicja */ float PoleProstokata(float bok1, float bok2) { /* w tym miejscu bok1 jest równy a, natomiast bok2 jest równy b */ float wynik; wynik = bok1 * bok2; return wynik; }

Wyświetlenie czasu C++ - program w Dev C++ // Program czas.cpp w jezyku C++ - wyświetlenie czasu - komentarz w C++ #include <cstdlib> #include <iostream> #include <time.h> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int a; time_t czas; do { cout << "1 - Wyswietl aktualny czas" << endl; cout << "2 - Zakoncz program" << endl; cout << "Twoj wybor?"; cin >> a; if (a == 1) time(&czas); cout << ctime(&czas); } }while (a != 2); cout << "Do zobaczenia" << endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS;

/* Program znaki1.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <string.h> main (void) { char znak1,znak2,znak3; //deklaracja znaków char slowo1[10], slowo2[15]; char slowo3[]="Adam"; // definicja clrscr(); // czyszczenie ekranu znak1='a'; // inicjalizacja zmiennej znak1 znak2=102; // znak w postaci kodu dziesiętnego ASCII - litera f printf("Podaj znak3: "); scanf("%c",&znak3); // podajemy jakiś znak printf("\nPodaj slowo1: "); scanf("%s",slowo1); // wpisujemy słowo 1 printf("\nPodaj slowo2: "); scanf("%s",slowo2); // wpisujemy słowo 2 printf("\nZmienne zawieraja znaki: "); printf("znak1 (a), znak2 (102), znak3 (wprowadzony): %c %c %c ",znak1,znak2,znak3); printf("\noraz slowa: "); printf("slowo1, slowo2, slowo3: %s %s %s ",slowo1, slowo2, slowo3); getch(); return 0 ; }

Program, który podaje kod wciśniętego przez nas klawisza i znak kodu /* Program, kodkl1.c - podaje kod wciśniętego przez nas klawisza i znak kodu */: #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <string.h> main (void) { char znak; int kod; clrscr(); printf("Wciśnij znak na klawiaturze: \n"); scanf("%c",&znak); printf("Kod wciśniętego znaku to: %d \n",znak); printf("Podaj kod znaku: \n"); scanf("%d",&kod); printf("Znak o podanym kodzie to: %c \n",kod); getch(); return 0 ; }

Odczytanie długości łańcucha znaków – strlen(lancuch) /* dluglanc.c */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <string.h> main (void) { int dlugosc; char *lancuch; clrscr(); lancuch="Adam Nowak"; dlugosc=strlen(lancuch); printf("Lancuch '%s' ma: %d znaków \n",lancuch, dlugosc); printf("Pierwsza litera łańcucha to: %c \n",lancuch[0]); printf("Ostatnia litera łańcucha to: %c \n",lancuch[dlugosc-1]); getch(); return 0 ; }

Inne funkcje operujące na łańcuchach: strlwr, strupr, strcat, strrv, streset – z biblioteki string.h strcat() - łączy dwa łańcuchy, strcmp() - porównuje dwa łańcuchy rozróżniając małe i duże litery, strlwr() i strupr() - zamienia w danym łańcuchu duże litery na małe i odwrotnie, strrev() - odwraca kolejność znaków w łańcuchu, strset() - wypełnia łańcuch danym znakiem. /* znaki5.c - operacje na tekstach */ #include <stdio.h> #include <conio.h> #include <string.h> main (void) { char *lancuch1, *lancuch2, *lancuch3; char znakwyp='x'; // znak wypełniający clrscr(); puts("Operacje tekstowe\n"); lancuch1="Janusz"; lancuch2="Kowalski"; printf("Lancuch1 to: %s \n",lancuch1); printf("Lancuch2 to: %s \n",lancuch2); printf("\nZmieniamy duze litery na male: \n"); strlwr(lancuch1); printf("Lancuch1 wyglada teraz tak: %s \n",lancuch1); printf("\nZmieniamy male litery na duze: \n"); strupr(lancuch2); printf("Lancuch2 wyglada teraz tak: %s \n",lancuch2); printf("\nLaczymy dwa lancuchy: \n" ); lancuch3=strcat(lancuch1,lancuch2); printf("Lancuch3 wyglada teraz tak: %s \n",lancuch3); printf("\nOdwracamy kolejnosc znakow w lancuchu: \n" ); strrev(lancuch3); printf("\nWypelniamy lancuch znakiem 'x':\n" ); strset(lancuch3,znakwyp); getch(); return 0 ; }

Przykłady programów z if /* Program If1. c */; #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int a; cout << "Podaj liczbe calkowita >0 "; cin >> a; if (a<0) return 1; //wyjscie awaryjne z systemu cout << "OK"; getch(); return 0; // wyjscie normalne } /* Program If2. c */; cout << "Podaj liczbe calkowita > 0 ==> "; cin >> a; if (a<0) cout << "a < 0"; else cout << "a >=0 "; getch(); return 0;

/* program rowkwadr.cpp */ #include <iostream.h> #include <conio.h> #include <math.h> int main() { float a, b, c, delta; clrscr(); cout << "Program oblicza pierwiastki rownania kwadratowego." << endl; cout << "Podaj wspolczynniki: " << endl; cout << "a= " ; cin >>a; cout << "b= "; cin >> b; cout << "c= "; cin >> c; delta=b*b-4*a*c; if (a !=0) if (delta<0) cout << "Delta ujemna - brak rozwiazan.\n" ; else if (delta==0) cout << "x= " << (-b+sqrt(delta))/(2*a); if (delta>0) cout << "x1= " << (-b+sqrt(delta))/(2*a) << endl; cout << "x2= " << (-b-sqrt(delta))/(2*a) << endl; } if ((a==0) && (b==0)) cout << "Rownanie ma nieskonczenie wiele rozwiazan."; if ((a==0) && (b!=0)) cout << "Rwnanie o podaneych wspolczynnikach jest liniowe.\n"; cout << "jego pierwiastek jest rowny: " << -c/b << endl; getch(); return 0;

Instrukcja wyboru switch .. case – przykład programu // Program Miesiace.cpp - podaje nazwe miesiaca na podstawie jego numeru #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int miesiac; // numer miesiąca w roku cout << "Podaj numer miesiaca w roku: "; cin>> miesiac; switch (miesiac) { // switch case 1: cout << "Styczen"; break; case 2: cout << "Luty"; break; case 3: cout << "Marzec"; break; case 4: cout << "Kwiecien"; break; case 5: cout << "Maj"; break; case 6: cout << "Czerwiec"; break; case 7: cout << "Lipiec"; break; case 8: cout << "Sierpien"; break; case 9: cout << "Wrzesien"; break; case 10: cout << "Pazdziernik"; break; case 11: cout << "Listopad"; break; case 12: cout << "Grudzien"; break; default: cout << "Numer nie poprawny"; } // switch getch(); return 0; }

Instrukcje iteracyjne Organizacja obliczeń cyklicznych Instrukcje iteracyjne służą do wielokrotnego wykonywania pewnych sekwencji instrukcji i zazwyczaj są one nazywane po prostu pętlami. Instrukcja while - dopóki Warunek wykonuj Instrukcję; Składnia: while (wyrazenie) instrukcja; Instrukcja do while – powtarzaj Instrukcję dopóki Warunek Składnia: do instrukcja while (wyrazenie); Instrukcja for: np. dla i od 1 do N - dla i=W1 do W2 wykonuj Instrukcję For (i=W1; i<W2; i++) Instrukcja; Składnia: for (wyrażenie1; wyrażenie2; wyrażenie3) instrukcja; for (wyrażenie1; wyrażenie2; wyrażenie3) { lista instrukcji} Instrukcję for stosuje się w przypadkach, gdy z gór można określić liczbę wykonań pętli.

Przykład programu z while – suma 6 podanych liczb // Program Suma6.cpp; Oblicza sumę 6 podanych liczb #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int i; float suma, x; i=1; // Nadanie wartości początkowej i - licznik suma=0; // Nadanie wartości początkowej suma cout << "Program oblicza sume podanych 6 liczb " << endl; while (i<=6) { // while cout << i << " Podaj liczbe x="; cin >> x; suma=suma+x; cout << "\Aktualna suma=" << suma << endl; i++; } // while cout << "\nSuma koncowa =" << suma << "\nNacisnij Enter" << endl; getch(); return 0; }

Program z do … while // Program ilosc.cpp wyznacza długość ciągu liczb zakończonych 0 #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int dlug, liczba, suma=0; clrscr(); cout << "Wprowadzaj liczby, 0 koniec \n"; dlug=0; do cin >> liczba; dlug = ++dlug; suma=suma+liczba; } while (liczba!=0); cout << "Dlug. ciagu wynosi " << --dlug << endl; // 0 nie wliczamy – odejmujemy 1 cout << "Suma ciagu wynosi " << suma << endl; getch();

Programy z for /* Program for1.cpp Wydruk cyfr od 1 do 5 */ #include <iostream.h> #include <conio.h> int main() { int i; for (i=1; i<= 5; i++) cout << i << endl; getch(); return 0; } /* Program for2.cpp Wydruk cyfr od 5 do 1 */ int main() { for (i=5; i>= 1; i--) cout << i << endl; return 0; }