strategia marketingowa Twoja skuteczna strategia marketingowa Zdjęcia m.in. ze stron: www.joemonster.org www.google.pl
Jakie cele stawia sobie naprawdę Twoja firma?
Czy da się je realizować w dzisiejszych realiach rynkowych?
Czy dobierane przez Ciebie narzędzia są rzeczywiście najskuteczniejsze?
Czy koszty ich stosowania nie pochłaniają oczekiwanych zysków?
Da się robić to samo taniej i skuteczniej?
Czy świadomie pozycjonujesz swój produkt na rynku?
Jak Cię postrzegają Twoi klienci?
Jak wypadasz na tle coraz bardziej agresywnej konkurencji?
Jak skłonić pracowników do realizacji zamierzonych celów?
Jak ich skutecznie skłonić do wdrażania strategii rozwojowej czy strategii sprzedaży?
Czy spojrzenie z zewnątrz pozwoli Ci uzyskać lepszą perspektywę?
Masz pewność, że zamierzonych efektów nie da się uzyskać taniej i z wykorzystaniem prostszych metod?
Jak myślisz, czy warto czasem zastosować rozwiązania, które z pożytkiem wykorzystują inni?
Czy lepiej porzucić schemat po to, aby zwiększyć efektywność działań?
A co jeśli problemem jest nie zła strategia, tylko sposób jej przełożenia na praktykę, a zwłaszcza przekonanie pracowników do jej realizacji?
Czy widzisz ten problem?
Potrzebujesz pomocy?
Czy osobie z zewnątrz jest łatwiej i zręczniej to robić niż szefowi?
Potrzebujesz prostej i czytelnej strategii, tak jak bezwzględnie dziś wszystkie firmy, nawet te najmniejsze?
To luksus dla bogatych? Czy dziś już podstawa skutecznej sprzedaży?
Jak to wygląda w praktyce?
Niewielki (20 zatrudnionych) producent kosmetyków działający na terenie trzech województw wprowadzał na rynek nowy produkt kosmetyczny dla kobiet (od 15 roku życia)
Produkt był tani w produkcji Produkt był tani w produkcji. Dotąd sprzedaż polegała głównie na przekonywaniu hurtowników i sieci sklepów do zakupów kilkunastu innych produktów z podobnej grupy.
Firma miała dobrze przygotowany katalog produktów, poprawną stronę internetową, ale działała pasywnie.
Skuteczność systemu sprzedaży pozostawiała wiele do życzenia, a moce produkcyjne były znacznie większe od poziomu popytu. (właściciel sugerował, że to przeinwestowanie)
Rentowność sprzedaży powoli malała, a właściciel myślał, czy nie odsprzedać części maszyn.
Firma nie zmieniła tego, co „jakoś działało".
Rozszerzyła nawet system sprzedaży "po staremu" na kolejne (czwarte) województwo. Udało się!
Wypracowywała dostateczny zysk, funkcjonując biernie, ale się nie rozwijała, a konkurencja rosła.
Właściciel przedstawił swoje cele i wspólnie dokonaliśmy dogłębnej analizy problemów.
Firma nie miała wprawdzie pisemnej strategii, ale dość jasną wizję kierunków i sposobów działania nakreśloną przez szefa.
Została przygotowana całkowicie nowa strategia sprzedaży na bazie wniosku, który wynikał z analizy sytuacji wyjściowej: produkt jest niewłaściwie pozycjonowany
Problemem w dotychczasowej sprzedaży, był fakt, że oferta nie trafiała do finalnego nabywcy, a pośrednik w niewielkim stopniu był zainteresowany sprzedażą.
Zależność od pośrednika rosła i wpływała niekorzystnie na sytuację klienta, będącego tylko producentem.
Przedmiotem analizy było to, w jaki sposób najskuteczniej zbliżyć się do odbiorcy finalnego i jak tu wyprzedzić konkurencję.
Wspólnie z właścicielem doszliśmy do wniosku, że najlepszym będzie: Całkowita zmiana opakowań i nazewnictwa, a także marki wyrobów a nawet nazwy producenta (tworząc serię ekskluzywnych produktów).
Równocześnie została stwierdzona konieczność budowy nowej (odrębnej) platformy internetowej umożliwiającej bezpośrednią sprzedaż.
Ponadto: produkcja katalogu pod potrzeby indywidualnego odbiorcy i przebudowę poszczególnych ofert produktowych
szkolenie dla grupy łącznie kilkuset właścicieli salonów kosmetycznych i kosmetyczek w najbardziej renomowanych zakładach kosmetycznych w najważniejszych ośrodkach miejskich (z ekskluzywnym podarunkiem w postaci serii kosmetyków i wskazaniem zasad prowizyjnych przy sprzedaży kosmetyków)
Dopracowany został mailing adresowany do kobiet z najbogatszych dzielnic miast (i obszarów podmiejskich) z zamówieniem katalogu (i wskazaniem zakładów kosmetycznych funkcjonujących w pobliżu).
Oczywiście strategia przybrała wymaganą formułę i została przedstawiona całemu zespołowi podczas specjalnego szkolenia.
Efekt wdrożenia strategii zaskoczył właściciela: wartość sprzedaży „nowej grupy wyrobów” w ciągu 2 lat dorównała grupie pierwotnej, a zysk był w tej grupie dwukrotnie wyższy.
W trzecim roku wartość sprzedaży tej grupy dwukrotnie przerosła pozostałą sprzedaż, mimo wzrostu obrotów z oferty pierwotnej o ponad 60%.
Początkowe nakłady promocyjne i koszty przygotowania strategii i elementów wdrożeniowych zwróciły się w ciągu 8 miesięcy.
Firma już po 6 miesiącach podjęła analogiczne działania na rynkach 4 kolejnych województw.
Dziś działa w całym kraju i na dwóch rynkach zagranicznych, gdzie przeniosła polskie doświadczenia odnośnie budowania systemu sprzedaży.
Równocześnie zmieniono system ofertowania w grupie starych produktów poprzez własne systemy ekspozycyjne i odrębny pakiet ofertowy, jaki trafiał do sklepów za pośrednictwem własnych sprzedawców.
W grupie „dawnych” wyrobów firmy sprzedaż wzrosła w ciągu dwóch lat o 60% na terenie dotychczasowego działania i rosła dzięki rozszerzeniu zasięgu terytorialnego.
Aktualnie trwają prace nad kolejną wersją strategii, uwzględniającą zasadniczą zmianę zasięgu oddziaływania i skalę firmy.
Sukcesy da się osiągać w każdej dziedzinie.
Przekonasz się?
TEORIA CZY PRAKTYKA Dostaniesz tylko takie rozwiązania, które są do zastosowania w praktyce.
Które uwzględniają realia, a zwłaszcza ograniczenia personalne, finansowe i techniczne.
Tam, gdzie jest szansa zostaną Ci wskazane dostępne programy dotacyjne.
Na trudne problemy są często proste rozwiązania Na trudne problemy są często proste rozwiązania. Czy na pewno potrafisz je dostrzec? Salamon Consulting tel. 875650099 fax 875633400 e-mail: salamon@salamon.pl www.facebook.com/salamonconsulting www.salamon.pl