20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Advertisements

Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Opracowała: Elżbieta Fedko
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Podstawy programowania PP - LAB1 Wojciech Pieprzyca.
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
Algorytmy i struktury danych
Algorytmika w drugim arkuszu maturalnym. Standardy wymagań I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE II.KORZYSTANIE Z INFORMACJI II.KORZYSTANIE.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy Marek Pudełko
Typy wyrażenia, schematy blokowe, writeln, readln, if, pętle
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Agata Łysakowska Klasa III „n”
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Postać kanoniczna i iloczynowa równania funkcji kwadratowej.
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
Wstęp do algorytmiki Program ELI Marek Magiera
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
Zakładamy a priori istnienie rozwiązania α układu równań.
ALGORYTMY.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Ogólna struktura programu w TP
Algorytmika.
Wprowadzenie do algorytmiki
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Algorytm blokowy Delta Nilu .
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
opracowała: Anna Mikuć
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytm Newtona - Raphsona
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Nierówności kwadratowe Nierównością kwadratową nazywamy nierówność którą można przedstawić w jednej z następujących postaci (dla a różnego od 0):
Sposoby zapisu algorytmu
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Algorytm: b Schemat postępowania podczas rozwiązywania zadania określonego typu. b Zbiór reguł postępowania, dzięki któremu na podstawie informacji wejściowych (danych) uzyskasz zamierzony efekt w postaci oczekiwanych wyników. b Sposób rozwiązywania zadania z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Cechy dobrych algorytmów: b poprawność (algorytm daje dobre wyniki dla każdych dobrych danych), b jednoznaczność (daje takie same wyniki przy takich samych danych), b skończoność (wykonuje się w skończonej ilości kroków), b sprawność (czasowa - szybkość działania i pamięciowa - "zasobożerność" )

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Dane a informacje b dane - szereg faktów i zjawisk (nie mają jednoznacznie określonego znaczenia), b informacje - przetworzone dane (mają konkretne znaczenie), b dane dla jednego, mogą być informacją dla drugiego, b dane przetwarzanie (algorytm) informacje

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Sposoby zapisu algorytmów b słownie - lista kroków najbardziej naturalny sposób zapisu algorytmu, b graficznie - z użyciem symbolicznych elementów będących odpowiednikiem czynności, b w pseudojęzyku programowania, b w konkretnym języku np. C++, VB lub TP.

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Przykład listy kroków Rozwiązywanie równania kwadratowego b Krok 1: Wczytaj współczynniki a, b, c równania. b Krok 2: Jeśli a = 0, wypisz komentarz: To nie jest równanie kwadratowe bo a = 0 i przejdź do kroku 7. b Krok 3: Oblicz wyróżnik (delta) według wzoru: = b*b – 4*a*c. b Krok 4: Jeśli > 0, oblicz x 1 oraz x 2 i wypisz ich wartości. b Krok 5: Jeśli = 0, oblicz x 0 i wypisz jego wartość. b Krok 6: Jeśli < 0, wypisz komentarz Brak rozwiązań w zbiorze liczb rzeczywistych. b Krok 7: Koniec.

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Schemat blokowy (Sieć Działań) Graficzny sposób zapisu algorytmu, gdzie za pomocą ściśle określonych figur geometrycznych, powiązanych trwale z określonymi typami instrukcji oraz połączeń, można czytelnie zilustrować relacje między elementami algorytmu.

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Program w języku Turbo Pascal program rownanie_kwadratowe; var a,b,c,d:real; c1:char; c1:char; procedure delta(a,b,c:real;var d:real); begin d:=b*b-4*a*c d:=b*b-4*a*cend; procedure jed_rozw(a,b:real); begin writeln ('Równanie posiada jedno rozwiązanie'); writeln ('Równanie posiada jedno rozwiązanie'); writeln ('x0=',-b/(2*a):6:2); end; procedure dwa_rozw(a,b,delta:real); begin writeln ('Równanie posiada dwa rozwiązania'); writeln ('Równanie posiada dwa rozwiązania'); writeln ('x1=',(-b-sqrt(delta))/(2*a):6:2); writeln ('x2=',(-b+sqrt(delta))/(2*a):6:2); end;BeginRepeat writeln(Obliczam pierwiastki równania kwadratowego'); writeln('Podaj współczynniki a,b,c:'); writeln('Podaj współczynniki a,b,c:'); write(' a= '); readln(a); write(' a= '); readln(a); write(' b= '); readln(b); write(' b= '); readln(b); write(' c= '); readln(c); write(' c= '); readln(c); delta(a,b,c,d); delta(a,b,c,d); IF d<0 Then Writeln('Równanie nie ma rozwiązania') IF d<0 Then Writeln('Równanie nie ma rozwiązania') Else IF d=0 Then jed_rozw(a,b) Else IF d=0 Then jed_rozw(a,b) Else dwa_rozw(a,b,d); Else dwa_rozw(a,b,d); write('Jeśli nie chcesz liczyć dalej wciśnij ESC'); write('Jeśli nie chcesz liczyć dalej wciśnij ESC'); c1:=readkey; c1:=readkey; until c1=chr(27); End.

20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera zajrzyj na stronę