DB Schenker Rail Polska dobry Partner w biznesie Dzien dobry, nazywam sie Jarek Checinski i jestem dyrektorem handlowym odpowiedzialnym za przewozy krajowe w ramach grupy DBSR Polska. DB Schenker Rail Polska Zabrze, Czerwiec 2010
Agenda Kilka słów o DB Schenker DB Schenker Rail Oferta współpracy DB Schenker Rail Polska 1. 2. 3. 4. Moja prezentacja skupi sie na specyficznych rozwiazaniach logistycznych DB Schenker Rail Polska dla branzy chemicznej. Zanim to nastapi omowie strukture grupy Deutsche Bahn i DB Schenker Rail
W roku 2009, dziewięć jednostek biznesowych DB AG wypracowało ok W roku 2009, dziewięć jednostek biznesowych DB AG wypracowało ok. 30 miliardów Euro przychodu Nr. 2 w transporcie publicznym w Europie Nr. 2 w pasażerskim transporcie kolejowym w Europie Nr. 1 w transporcie towarowym w Europie Nr. 1 w transporcie drogowym w Europie Nr. 1 największa sieć kolejowa w Europie Pracownicy (‚000.) 239 EBIT (mld €) 1,685 Przych. (mld €) 29.3 Przych. (mln €) 6,856 EBIT (mln €) 870 Pracownicy (,000) 25 DB Bahn Regional Przych. (mln €) 11,292 EBIT (mln €) 199 Pracownicy (,000) 57 DB Schenker Logistics Przych. (mln €) 1,025 EBIT (mln €) 217 Pracownicy (,000) 5 DB Netze Stations Przych. (mln €) 3,565 EBIT (mln €) 141 Pracownicy (,000) 15 Long Distance Przych. (mln €) 4,055 EBIT (mln €) -189 Pracownicy (,000) 34 Rail Przych. (mln €) 4,369 EBIT (mln €) 558 Pracownicy (,000) 40 Track Przych. (mln €) 1,237 EBIT (mln €) 125 Pracownicy (,000) 24 DB Services Przych. (mln €) 2,308 EBIT (mln €) 103 Pracownicy (,000) 2 Energy Przych. (mln €) 1,985 EBIT (mln €) 100 Pracownicy (,000) 13 Stadtverkehr Urban 1) DBSR Polska jest czescia grupy Deutsche Bahn AG. Grupa DB AG to przewozy pasazerskie (DB Bahn), linie kolejowe (DB Netze) oraz przewozy towarowe (DB Schenker). Poszczegolne jednostki biznesowe grupy DB to europejscy i swiatowi liderzy i wiceliderzy w transporcie pasazerskim, towarowym oraz drogowym. W 2009 roku DB AG osiagnelo przychody w wysokosci prawie 30 miliardow euro i zysk netto prawie 1,7 miliarda euro. Stan na dzień 31.12.2009, przychód jako przychód całkowity, 1 Różnica pomiędzy sumą jednostek biznesowych i grupy DB wynika z innych działań/konsolidacji. 3 3
DB Schenker podzielone jest na dwie jednostki biznesowe Region Zachód Region Centrum Region Wschód DB Schenker Rail DB Schenker Logistics 2008 2009 Przych. (mln €) 4,951 4,055 EBIT (mln €) 307 -189 Pracownicy (,000) 29 34 Przych. (mln €) 14,731 11,292 EBIT (mln €) 381 199 Pracownicy (,000) 62 57 Transport powietrzny Transport morski Transport lądowy Logistyka kontraktowa / SCM Pion DB Schenker sklada sie z 2 jednostek biznesowych: DB Schenker Logistics oraz DB Schenker Rail. JB Logistics oprocz transportu drogowego (ktory najbardziej kojarzy sie z bialymi ciezarowkami z czerwonym logo “DB Schenker”) to takze transport morski oraz powietrzny. JB Schenker Rail to kolejowe przewozy towarowe. Dane liczbowe -s tan na dzień: 31.12.2009 DB ML AG, Communication Transportation and Logistics (GKL) 4
DB Schenker oferuje klientom zintegrowane łańcuchy logistyczne z jednego źródła VAS1 Zarządzanie na zasadzie kluczowych klientów Rozwiązania „od drzwi do drzwi”, śledzenie przesyłki Zarządzania łańcuchem dostaw 1Usługi wartości dodanej/ Value added services Wszechstronnosc I obecnosc DB Schenker w wielu sektorach logistyki pozwala zaoferowac naszym klientom: zintegrowany pakiet uslug logistycznych Zarzadzanie calym lancuchem dostaw Usluge od drzwi do drzwi przy uzyciu transportu samochodowego, kolejowego, morskiego i powietrznego 5 5
Agenda DB Schenker Rail Kilka słów o DB Schenker Oferta współpracy DB Schenker Rail Polska 2. 1. 3. 4.
DB Schenker Rail rozwija swoją sieć towarowych połączeń kolejowych na głównych europejskich korytarzach transportowych 2) Korytarz Lider rynku Własny przewoźnik Narodowa dystrybucja wagonów Kooperacja z innymi Główne filary sieci europejskiej Przewozy międzynarodowe we własnym imieniu lub we współpracy z kolejami narodowymi Ścisła współpraca z własnymi sieciami spedycyjnymi na lądzie, morzu i w powietrzu JB DB Schenker Rail to kolejowe przewozy towarowe JB skupia sie na rozwoju europejskich korytarzy transportowych We wlasnym imieniu (np. Niemczech, Wlk, Brytani, Polsce, Danii, Holandii, Francji) lub we wspolpracy z narodowymi przewoznikami (Czechy, Slowacja, Belgia, Szwecja, Rosja)
W transporcie kolejowym w Europie Jednostki biznesowe DB Schenker Rail Jednostki biznesowe DB Schenker Rail są idealnie dostosowane do potrzeb klientów i oferują specjalistyczne rozwiązania branżowe Nr 1 W transporcie kolejowym w Europie DB Schenker Rail 2009 Praca przewozowa 94 mld. tkm Wagony ok. 114,000 Lokomotywy ok. 3,400 Materiały budowlane, towary przemysłowe i konsumpcyjne: doświadczenie w oferowaniu rozwiązań logistycznych w oparciu o transport kolejowy Produkty chemiczne i oleje: inteligentne rozwiązania systemowe dla transportu towarów płynnych i gazowych oraz zarządzanie cysternami Intermodal: integracja usług kolejowych z innymi sposobami przewozu ładunków w transporcie morskim i kontynentalnym Produkty hutnicze i paliwa stałe: specjalizacja w transporcie stali, węgla, koksu, rudy, złomu i metali nieżelaznych Jednostki biznesowe DB Schenker Rail JB Schenker Rail jest podzielona na 5 rynkow towarowych i oferuje specjalistyczne rozwiazania branzowe. Te rynki to: paliwa stale i produkty hutnicze Paliwa plynne i chemia Materialy budowlane i dobra konsumpcyjne Przewozy intermodalne Samochodowy - przewozy samochodow i podzespolow do ich produkcji Potencjal DBSR to 114 tys. Wagonow oraz 3.5 tys. Lokomotyw DBSR to europejski lider w transporcie kolejowym Automotive: oferta rozwiązań logistycznych (w oparciu o transport kolejowy) skoncentrowanych na potrzebach dostawcy oraz usługach transportu wewnątrz zakładów, jak również na dystrybucji gotowych pojazdów Stan na dzień: 31.12.2009 DB ML AG, Communication Transportation and Logistics (GKL) 8 8
Agenda DB Schenker Rail Polska Kilka słów o DB Schenker Oferta współpracy DB Schenker Rail 3. 1. 2. 4.
DB Schenker Rail Polska jest członkiem sieci europejskiej Region East Deutschland / Region Central Region West DB Schenker Rail UK Doncaster ECR France Paris Transfesa Madrid Mainz KundenServiceZentrum Duisburg Berlin DB Schenker Rail Polska Zabrze DB Schenker Rail Nederland Utrecht DB Schenker Rail Scandinavia Tåstrup NordCargo Milano Logistic Services Danubius Timişoara DB Schenker Rail Bulgaria Pirdop DB Schenker Rail DB Schenker Rail Deutschland DBSR Polska jest czescia JB DBSR i znajduje sie w Regionie Wschod. DB Schenker Rail Polska, 9.3.2010 10
Główne obszary działania DB Schenker Rail Polska oferuje szeroki wachlarz kompleksowych usług logistycznych w Polsce Główne obszary działania Transport i spedycja Transport różnego typu towarów Kluczowe ładunki: paliwa stałe, chemia, materiały budowlane Usługi bocznicowe Bieżące utrzymanie infrastruktury kolejowej Przewozy w obrębie bocznic kolejowych Świadczenie usług terminalowych w Sławkowie i Gliwicach Usługi z zakresu kompleksowego utrzymania taboru kolejowego Naprawy bieżące i okresowe taboru kolejowego Eksploatacja, przeróbka i sprzedaż piasku kwarcowego Najważniejsze liczby 5815 Pracownicy Wagony 7,700 Praca przewozowa 4.3 mld tkm Bocznice 52 Lokomotywy 400 Dostęp do terminali 7 DBSR Polska jest odpowiedzialna za ponad 80% przychodow w regionie Wschod I oferuje szeroki pakiet uslug logistycznych: Przewozy towarowe (jestesmy 2. najwiekszym przewoznikiem towarowym w Polsce) Uslugi bocznicowe (obslugujemy ponad 50 bocznic) Utrzymanie infrastruktury kolejowej Uslugi terminalowe I portowe w Szczecinie, Slawkowie, Gliwicach Utrzymanie taboru kolejowego Aby zrealizowac te uslugi, DBSR Polska zatrudnia 6 tys. pracownikow oraz posiada 400 lokomotyw i 8 tys. wagonow Dane liczbowe: DB Schenker Rail Polska, 2009; liczba pracowników – stan na 31.04.2010 11 11
Agenda Oferta współpracy Kilka słów o DB Schenker DB Schenker Rail Polska DB Schenker Rail 4. 1. 2. 3. DBSR Polska posiada bogata oferte uslug logistycznych dla klientow z branzy chemicznej. Nasza oferta obejmuje: Tzw. chem-solution czyli specjalistyczne rozwiązania dla przemysłu chemicznego Przewozy transgraniczne na Zachod i Wschod Przewozy grup wagonowych w pociagach liniowych, w tym pociag liniowy „Slask” Dzierzawa taboru kolejowego, glownie cystern, oraz czyszczenie cystern kolejowych i naprawa taboru kolejowego Przewozy ad-hoc
Oferta współpracy: DB SCHENKERchem-solution Korzyści dla klienta DB Schenkerchem-solutions łączy miejsca produkcji z miejscami przetwórstwa w przemyśle chemicznym, aby zapewnić obsługę przesyłek jednowagonowych w całej Europie Niezawodność planowania regularne czasy tranzytu dla wszystkich usług krajowych i międzynarodowych proaktywna informacja dla klienta na całej sieci Niezawodność profesjonalne zarządzanie transportem, ustanawianie priorytetów śledzenie przesyłek w ruchu transgranicznym Bezpieczeństwo i serwis odpowiedzialność wykwalifikowany zespół serwisowy, dostępny 24h przez 7dni w tygodniu Chem-solution to specjalistyczne rozwiazanie dla przemyslu chemicznego Zapewnia obsluge przesylek jednowagonowych w calej Europie poprzez polaczenie miejsc produkcji z miejscami przetworstwa w przemysle chemicznym Chem-solution cechuje Regularnosc – sa regularne czasy tranzytu dla przewozow krajowych i miedzynarodowych Niezawodnosc – profesjonalne zarzadzanie transportem, sledzenie przesylek (porzez tracking&tracing) Biezpieczenstwo – poprzez wykwalifikowany zespol serwisowy dostepny 24/7
Oferta współpracy: Przewozy Transgraniczne - Zachód Nowa oferta dla klienta Opis oferty Korzyści dla klienta Przewozy wagonów pojedynczych z różnych państw europejskich i łączenie ich w przesyłki całopociągowe do Polski Przewozy produktów chemicznych m.in. kleju, karbamidu, mocznika Usługa oferowana z jednej ręki - jeden główny przewoźnik, ciągły tracking&tracing, jeden partner dla klienta Podwyższona niezawodność dzięki użyciu jednej lokomotywy pomiędzy Cottbus i Żarami – bez dodatkowej zmiany lokomotywy na granicy Redukcja czasu obrotu wagonów o 1 dzień Żary Nasza oferta nie dotyczy tylko przewozow krajowych, ale takze przewozow miedzynarodowych. W ramach grupy DB, DBSR Polska jest w stanie zorganizowac transporty do wiekszosci krajow w Europie Zachodniej i Poludniowej i przedstawic klientowi tylko jedna oferte Co wiecej, od stycznia tego roku DBSR Polska wykonuje przewozy z miejscowosci Zary do niemieckiego Cottbus przy uzyciu jednej lokomotywy na caly odcinek przewozu To rozwiazanie nie tylko znacznie zredukowalo koszty dla klienta, ale takze skrocilo obrot wagonow o 1 dzien DBSR Polska planuje uruchomienie kilkunastu nowych polaczen w oparciu o takie rozwiazanie
Oferta współpracy: Przewozy Transgraniczne - Wschód Pierwszy transport węgla i drewna Opis Transport towarów z/do krajów WNP i krajów bałtyckich oraz Europy Środkowej i Zachodniej. Korzyści dla klienta Międzynarodowy list przewozowy znacznie ułatwiający załatwienie granicznych formalności Możliwość załadunku większej ilości towaru (ok. 5-7% ze względu na brak restrykcji dotyczących limitów nacisku na oś Skrócenie obiegu wagonów o jeden dzień Ciągły system śledzenia przesyłek (tracking-and-tracing) transport węgla z Rosji, przez Białoruś, do Polski (Warszawa) transport drewna z Białorusi do Polski (Żary) Brest Warszawa Żary Od konca 2009 roku, DBSR Polska wykonuje takze przewozy z Rosji, Ukrainy i Bialorusi bez placenia tzw. slupka W ten sposob DBSR Polska przelamala monopol PKP Cargo na przewozy zza wschodniej granicy DBSR Polska przewiozi takie grupy towarowe jak paliwa plynne, wegiel, cement, drzewo przez takie przejscia graniczne jak Brzesc Medyka Jagodin Kuznica Bialostocka Co wiecej, DBSR Polska wykonuje przewozy nie tylko dla polskich klientow, ale takze dla klientow z Europy Zachodniej i Poludniowej Wkrotce DBSR Polska wzbogaci swoja oferte o przewozy na Litwe 15
Oferta współpracy: Przewozy Pojedynczych Wagonów Pociąg liniowy “Silesia” Ostrava Katowice Warszawa Gdańsk Szczecin Korzyści dla klienta Shuttletrain Silesia Znaczące korzyści produkcyjne, skrócenie czasu obrotu wagonów o 50% (z 14 do 7dni) Dostawy do klientów odbywają się w oparciu o stały rozkład i na zasadzie end-to-end, tracking&tracing Konkurencyjne ceny, możliwe do przewidzenia w długim okresie czasu Serwis dodatkowy, np. naprawa wagonów, mycie wagonów Włączenie do systemu transportowego DB Schenkerchem Solutions, przeznaczonego dla przemysłu chemicznego Pociąg wahadłowy Możliwości rozwoju Dotychczas oferta DBSR Polska obejmowala glownie przewozy w skladach calopociagowych. Aby spelnic oczekiwania klientow, DBSR Polska buduje siec dla przewozu pojedynczych wagonow i grup wagonowych Sa to tzw. pociagi liniowe oparte o glowne korytarze transportowe na osiach Wschod-zachod Polnoc-poludnie Pociagi liniowe kursuja w oparciu o stale RJ Na pociagi liniowe oferujemy konkurencyjne ceny oraz Zapewniamy wlaczenie do naszego europejskiego systemu transportowego
Oferta współpracy: Pociąg liniowy „Śląsk” Łączenie pojedynczych wagonów i grup wagonów jadących na Śląsk Formowanie pociągu przez Seddin do Senftenberg Połączenie z niemiecką siecią wagonów pojedynczych Połączenia z Niemiec na Śląsk do czterech głównych baz w Polsce: Wrocław, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Jaworzno; stamtąd dystrybucja lokalna do 19 stacji docelowych Koncepcja produkcyjna 2 4 PL D CZ 1 3 Seddin Wroclaw Gądów Kędzierzyn-Koźle Jaworzno Szczakowa Senftenberg Horka Gliwice Stacje rozrządowe pociągu liniowego dostawa główny przebieg Pociag zostal uruchomiony poczatkiem stycznia 2010 roku i kursuje 2 razy w tygodniu z Niemiec do Polski i z Polski do Niemiec Pociag sklada sie z pojedynczych wagonow i grup wagonowych Pociag jest polaczony z niemiecka siecia wagonow pojedynczych Na terenie Polski glowe stacje dystrybucji to Wroclaw, Kedzierzyn Kozle, Gliwice oraz Jaworzno Z tych stacji, wagony sa dostarczane do 19 stacji docelowych, takich jak np. Walbrzych, Czestochowa, Bytom, Brzeg Duza korzyscia dla klientow jest skrocenie czasu obrotu wagonow o 50%, z 14 do 7 dni DB Schenker Rail GmbH, Informatzion LinienzugSchlesien, 13.01.2010
Oferta współpracy: Tabor Kolejowy Zakres usług Korzyści dla klienta Profesjonalna myjnia cystern kolejowych i samochodowych Transport ładunków chemicznych z zachowaniem norm ochrony środowiska Dobrze wyposażone warsztaty remontowe Wysokiej jakości usługi dzięki współpracy z krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami Konkurencyjne ceny Dzierżawa taboru kolejowego - spółka posiada 700 wagonów, w tym 670 cystern kolejowych Czyszczenie cystern kolejowych i samochodowych Przewóz ładunków, głównie produktów chemicznych Obsługa bocznic kolejowych Naprawa, remont i rewizja taboru kolejowego Naprawa infrastruktury kolejowej Usługi terminalowe: magazynowanie ładunków, przeładunek z wagonu na wagon lub z wagonu na autocysterny Oprocz przewozow towarowych, DBSR Polska swiadczy takze inne uslugi dla przemyslu chemicznego, sa to: Dzierzawa taboru kolejowego, posiadamy 700 cystern kolejowych Czyszczenie cystern kolejowych i samochodowych Naprawy, remonty i rewizje taboru kolejowego
Oferta współpracy: Przewozy Ad-Hoc Szybki czas reakcji – uruchomienie pociągu w ciągu 24 h od momentu otrzymania zapytania, poprzez przygotowanie oferty, a następnie złożenie zlecenia, uprzednio zaakceptowanego przez klienta Kompleksową obsługę klienta oraz wsparcie ze strony wykwalifikowanych specjalistów z zakresu sprzedaży dostępnych 24 h, 7 dni w tygodniu Optymalizację tras przewozowych dzięki czemu nasi klienci otrzymują najkorzystniejszą dla siebie ofertę zarówno pod względem finansowym, jak i wykorzystanie taboru klienta Brak restrykcji w stosunku do kluczowych klientów w zakresie wykonywania planowanego wolumenu przewozowego Złożenie zapytania ofertowego Przygotowanie oferty Uruchomienie pociągu Złożenie zlecenia 24 h Zapewniamy Kolejnym elementem naszej oferty sa przewozy ad-hoc, czyli przewozy ktore wymagaja od przewoznika wysokiego stopnia elastycznosci i szybkiego czasu reakcji. Dla klientow z branzy chemicznej, DBSR Polska jest w stanie uruchomic przewozy w ciagu zaledwie 24 godzin od momentu otrzymania zapytania ofertowego Jest to mozliwe dzieki stworzeniu z dniem 1 kwietnia 2010 centrum obslugi klienta dostepnego 24 godziny 7 dni w tygodniu
Dziękuję za uwagę