Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Wzorce.
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Opracował: Nowak Paweł
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 3: Podstawowe elementy języka.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Kurs Pascala – spis treści
Ogólne jednostki programowe 1
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Java – programowanie obiektowe
PHP wprowadzenie.
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
Pliki WSADOWE.
Podstawy programowania
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Podstawy programowania
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
TABLICE C++.
Procedury i funkcje.
Formuły i funkcje w excelu
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Andrzej Repak Nr albumu
XML – eXtensible Markup Language
Projektowanie stron WWW
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy programowania
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Zmienne i typy danych w C#
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Instrukcje wyboru.
Programowanie proceduralne Podstawy Programowania dla geoinformatyków Wykład 3 Rafał Witkowski, 2015.
Podstawy języka skryptów
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
Temat 2: Składnia kaskadowych arkuszy stylów. Za zmianę wyglądu witryny w kaskadowych arkuszach stylów odpowiadają reguły stylów. Każda z reguł powiązana.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Podstawy programowania
BAZY DANYCH Microsoft Access Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej Katedra Automatyki i.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wykład 5 Informatyka MPDI 3 semestr Język JavaScript.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Formuły i funkcje w excelu
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland International

Historia wersja 1.0 środowiska TURBO Pascal została wprowadzona na rynek w 1983 roku. wersja 4.0 ukazała się w XI 1987 r. i wprowadziła pojęcie modułu i kompilacji warunkowej w roku 1988 pojawiła się wersja 5.0 (wśród nowości znalazły się typy proceduralne i funkcyjne - jako zapowiedź skierowania produktu w stronę obiektowości oraz możliwość debugowania kodu źródłowego. wersja 5.5 wprowadziła nowy, rewolucyjny w odniesieniu do języka Pascal typ danych: typ obiektowy. ostatnia wersja oznaczona została numerem 7.0, a jej następcą stał się w 1995 r. Borland Delphi 1.0 wraz z językiem Object Pascal.

Podstawy – Budowa Programy napisane w języku Turbo Pascal, tak jak i w większości innych języków, posiadają swoją własną określoną budowę. Każdy poprawny program powinien składać się z nagłówka, deklaracji modułów oraz bloku głównego. W jego nagłówku określamy nazwę naszego programu. Nazwa ta nie jest jednak nigdzie wyświetlana, jest widoczna tylko w kodzie źródłowym dla wiadomości programisty. Przykładowy nagłówek może wyglądać np. tak: PROGRAM Nazwa_programu; W nazwie programu można używać liter, cyfr i znaku podkreślenia. Nie wolno natomiast zacząć nazwy od cyfry, ani używać w niej nawiasów, kropek itp. Występuje ona po słowie PROGRAM. Podczas pisania programów zaleca się wstawianie nagłówka, jednak nie jest on konieczny. Występuje opcjonalnie.

Deklaracja Stałych Stałe deklaruje się jeszcze przed głównym programem słowem kluczowym "Const", w programie przykładowo wygląda to tak: Const pi=3,14; autor=‘zdolny tadek’; sprawdz=TRUE; Jak już pewnie zauważyłeś nawet w tak prostym programiku, zastosowałem wcięcia dzięki temu widzimy, które linie są liniami ze stałymi a które nie. Zadeklarowałem tutaj trzy stałe: „pi" - przypisana została do niej liczba 3,14, teraz jeżeli dalej w programie użyjemy stałej „pi" będzie ona postrzegana przez kompilator jako liczba 3,14, można ją dodawać, odejmować, wyświetlać itd. Stała „autor" jest ciągiem znaków ‘zdolny tadek’, a "sprawdz" jest postrzegane jako stała logiczna "PRAWDA" .

Deklaracja Zmiennych Var X :byte; imie, nazwisko :string; {1} Zmienne deklaruje się podobnie jak stałe jeszcze przed głównym programem, słowem kluczowym "Var", w programie przykładowo wygląda to tak: Var X :byte; imie, nazwisko :string; {1} Teraz zmienne zostały przypisane do danego typu, i ich wartość będzie można dowolnie zmieniać w zakresie tego typu. Zwróć uwagę że pomiędzy nazwą zmiennej a jej rodzajem, został użyty dwukropek zamiast znaku równości jak to miało miejsce przy stałych. Możliwe jest definiowanie wielu zmiennych tego samego typu w jednej linii, wystarczy je wtedy rozdzielić przecinkami {1}. KAŻDA ZMIENNA PRZED UŻYCIEM W PROGRAMIE MUSI BYĆ WCZEŚNIEJ ZADEKLAROWANA.

Deklaracja modułów (bibliotek) Kolejnym elementem programu jest deklaracja modułów. "Mówi" ona kompilatorowi, jakie moduły mają zostać dołączone do programu. Dołączane moduły udostępniają nam dodatkowe procedury i funkcje (polecenia, które będziemy później mogli użyć). Istnieje wiele modułów. Można również tworzyć własne. Dokładnie zostaną one omówione w kolejnych artykułach. Przykładowa deklaracja modułów może wyglądać następująco: USES Crt,Dos; Wszystkie moduły deklarowane są po słowie kluczowym USES i są oddzielone między sobą przecinkiem. Deklaracja modułów występuje (tak jak nagłówek) opcjonalnie. Skromną część procedur i funkcji udostępnia nam moduł SYSTEM, który dołączany jest do naszego programu automatycznie.

Blok główny programu Po deklaracji modułów występuje blok główny programu. Mieści się on pomiędzy słowami BEGIN (początek) i END. (koniec). Blok ten jest obowiązkowy. Poprawnie napisany program (szablon) wyglądać może więc tak: PROGRAM Moj_pierwszy_program; USES Crt,Dos; BEGIN ...treść programu... END. Wielkość liter w programach napisanych w języku Turbo Pascal nie gra roli (w przeciwieństwie do programów napisanych np. w C/C++). Można więc używać i małych, i wielkich liter. Po instrukcji END występuje kropka. Każda napisana poprawnie instrukcja powinna być zakończona średnikiem. Zapominanie wstawienia średnika jest najczęstszym błędem popełnianym przez początkujących, uniemożliwiającym poprawną kompilację.

Najprostszy program Prosty program wyświetlający na ekranie napis. Do wyświetlenia tekstu użyjemy procedury WRITELN. Ponieważ znajduje się ona w module SYSTEM nie musimy deklarować żadnych innych unitów (modułów). PROGRAM Witaj; BEGIN Writeln(‘Witaj w krainie języka Pascal’); END. Procedura Writeln oczekuje argumentu,który ma zostać przez nią wyświetlony. Może to być tekst (jak w przykładzie) i wówczas umieszczamy go w apostrofach, a może to być również liczba. Procedurze Writeln możemy przekazać również kilka argumentów i wszystkie one zostaną wyświetlane. Kolejne argumenty (do każdej funkcji/procedury) oddzielamy od siebie przecinkiem i obejmujemy wszystkie razem w nawiasy. Oto przykład: Writeln('Mam',10+5,' lat');

Komentarze Komentarze są to teksty (objaśnienia), których kompilator nie bierze pod uwagę, są one ignorowane. Widoczne są tylko przez programistę. Komentarze wstawia się między nawiasami klamrowymi "{" i "}" lub między dwuznakami "(*" i "*)". Wstawianie ich jest bardzo ważne, gdyż w dużych programach łatwo się można pogubić. PROGRAM Witaj; BEGIN Writeln('Mam',10+5,' lat'); {procedura Writeln wyświetla napisy to jest komentarz} END.

Podsumowanie Program pascalowy składa się z ciągu rozdzielonych średnikami instrukcji położonych pomiędzy słowami kluczowymi begin i end. Instrukcje stanowią symboliczny zapis operacji, które ma wykonać komputer. Instrukcje mogą zawierać wyrażenia oraz wywołania funkcji i procedur.

Wyrażenia składają się ze stałych, operatorów i tzw. identyfikatorów. Identyfikatory są nazwami obiektów składających się na program. Mogą one zawierać litery, cyfry i znaki podkreślenia, nie mogą jednak zaczynać się od cyfr. Aby skompilować program, używamy polecenia Make (F9). Ewentualne błędy kompilacji są odpowiednio sygnalizowane. Aby zapisać program, użyj polecenia Save (F2). Do odczytania zapisanego programu z dysku służy polecenie Open (F3). Chcąc uruchomić program, musisz wydać polecenie Run (Ctrl-F9).