Procesy poznawcze cd Uczenie się.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Advertisements

Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Elementy Modelowania Matematycznego
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Uczenie się jako wytwarzanie odruchów warunkowych
Prawa ceteris paribus i maszyny społeczno- ekonomiczne Na podstawie artykułu Nancy Cartwright Opracował Robert Szul.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Legalność – konceptualizacja i operacjonalizacja
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dwa uzupełniające się podejścia do nauczania zachowań werbalnych u dzieci z autyzmem Monika Suchowierska.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
WPROWADZENIE BEHAWIORYZM => (z ang. behavior – zachowanie się) Jest to kierunek w psychologii zajmujący się naukowym badaniem obiektywnie dostrzegalnych.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Teoria społecznego uczenia się
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE KLASYCZNE
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Psychologia w zarządzaniu
Od 2006 roku w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w szkołach integracyjnych, specjalnych, w ośrodkach szkolno- wychowawczych pojawia się sprzęt.
Dydaktyka ogólna.
Aktywne przetwarzanie informacji
Integracja sensoryczna
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
RUCH TO ZDROWIE.
Warunkowe i bezwarunkowe
Metody sprawnego uczenia się.
Uczenie się Michał Białek.
Poznawcze komponenty i teorie osobowości
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Arkadiusz Król Grupa II a
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Obserwacja wybranych uczniów
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Przyjazna terapia behawioralna zaburzeń zachowania
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Procesy poznawcze cd Uczenie się

Procesy uczenia się Uczenie się to proces oparty na doświadczeniu, który prowadzi do względnie trwałej zmiany zachowania lub możliwości zachowania Uczenie się zakłada konieczność istnienia pamięci., czyli zdolności układu nerwowego do tworzenia się i magazynowania śladów uprzednich doznań i reakcji.

Formy uczenia się Proste formy uczenia się (behawioryzm) Warunkowanie klasyczne (Pawłow) Warunkowanie instrumentalne (Thorndike, Skinner) Złożone formy uczenia się (p. poznawcza) Uczenie się przez obserwację (modelowanie) Uczenie się reguł Mapy poznawcze Wyuczona bezradność

Warunkowanie klasyczne: Bodziec warunkowy Bodziec pierwotny Reakcja warunkowa Reakcja bezwarunkowa dzwonek Wydzielanie śliny pokarm

Przestrzeń warunkowania klasycznego Prawdopodobieństwo pojawienia się bodźca bezwarunkowego bez wystąpienia bodźca warunkowego Prawdopodobieństwo pojawienia się bodźca bezwarunkowego po wystąpieniu bodźca warunkowego

Warunkowanie instrumentalne: klatka bodziec pierwotny Reakcje bezwarunkowe chaotyczne Nagroda (uwolnienie się) Naciśnięcie dźwigni wygaszenie wzmocnienie Reakcja instrumentalna

Przestrzeń zależności instrumentalnych Prawdopodobieństwo otrzymania nagrody bez wykonania reakcji instrumentalnej Prawdopodobieństwo otrzymania nagrody po wykonaniu reakcji instrumentalnej

Wzmocnienie – utrwalenie między bodźcem warunkowym a reakcją warunkową przez pojawienie się bodźca bezwarunkowego. Powtarzanie – jest warunkiem koniecznym dla wytworzenia się reakcji warunkowej czy instrumentalnej. Wygasanie – „zapominanie” gdy nie ma powtórzeń. Generalizacja bodźca i reakcji – rozszerzenie na inne, podobne bodźce, podobne reakcje, podobieństwo może być sensoryczne lub treściowe, Różnicowanie – odwrotność generalizacji, występuje przy wzmacnianiu jedynie reakcji na podstawowy bodziec. Wzmocnienia regularne i nieregularne: - regularne stosowanie wzmocnień nie przyśpiesza uczenia się nowej reakcji. - wzmocnienia nieregularne powodują większą odporność na wygaszanie.

Rozkłady wzmocnień Zasady określające jak często i w jakich warunkach zachowanie jednostki będzie wzmocnione Rozkład ciągły Rozkład o stałych odstępach czasowych Rozkład o zmiennych odstępach czasowych Rozkład o stałych proporcjach Rozkład o zmiennych proporcjach Dodatkowo: Wzmacnianie wysokiej częstości reakcji Wzmacnianie niskiej częstości reakcji Wzmacnianie innych reakcji

Uczenie się przez obserwację: Wykorzystywanie obserwacji zachowania innej osoby i ich konsekwencji do kierowania swoimi przyszłymi zachowaniami. Modelowanie będzie najsilniejsze gdy: widać nagradzające konsekwencje obserwowanego zachowania model jest oceniany pozytywnie (lubiany i szanowany) istnieje jakieś podobieństwo między modelem i obserwatorem obserwator nagradzany jest za zwracanie uwagi na model zachowanie modela jest widoczne i wyróżniające się naśladowanie zachowania mieści się w zakresie umiejętności obserwatora

Uczenie się reguł: Mapy poznawcze: Reguły to wytyczne, które dotyczą zachowania w różnych sytuacjach i są wyrażane słownie (instrukcje, sugestie, rozkazy, wskazówki, przysłowia, opowieści z morałem) Mapy poznawcze: Mapa poznawcza to wewnętrzna reprezentacja sytuacji uczenia się jako całości

Wyuczona bezradność: Bezradność – prawdopodobieństwo zajścia wzmocnienia jest takie samo bez względu na to czy podejmujemy jakieś działania czy nie. Skutki treningu wyuczonej bezradności: deficyt motywacyjny (obniżenie się motywacji, brak inicjatywy) deficyt emocjonalny (stres, frustracja) deficyt poznawczy (przeświadczenie, że działanie nie przyniesie skutku, trudności w nauczeniu się skutecznego działania)