KATECHETA WOBEC POSTMODERNIZMU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

SIEDEM PRZELAŃ KRWI CHRYSTUSA
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Podstawowe prawa i wolności człowieka
OSKAR I PANI RÓŻA Eric-Emmanuel Schmitt Eric-Emmanuel Schmitt.
Modlitwa na rozpoczęcie
ANIOŁ WDZIĘCZNOŚCI Czy Anioł jest czasem mamą, a mama Aniołem? Kiedy i jak? Ciekawe, kto chce być maminym synkiem czy maminą córcią? Po cichu, to ktoś.
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
LINA Historia ta opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
DO PRZYJĘCIA DARU ŻYCIA
Chryste, tyś władcą Wszechświata, Chryste, Tyś Panem wszelkiego życia, Chryste, Tyś Panem wszystkich ludzi, Chryste, Tyś Panem czasów wszelkich, Chryste,
Mateńka Wszystkim matkom....
…taki duży, taki mały może świętym być…. X Dzień Papieski
Poprosiłem Pana Boga, aby odebrał mi mój ból
Ja jestem Bogiem Miłości
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Zaufanie Myśli bł. Franciszka Palau.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Oto stoję u drzwi i kołaczę. Oto stoję u drzwi i kołaczę
Życie nastolatka.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
HISTORIA PEWNEGO OŁÓWKA
Ksiądz Bosko.
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Jan Paweł II WIELKI.
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
W ósmą rocznicę ! Pamiętamy…… "Miłość mi wszystko wyjaśniła, Miłość wszystko rozwiązała - dlatego uwielbiam tę Miłość, gdziekolwiek by przebywała."
…– myślę o najbliższych
Przypowieść....
Jezus Drogą, Prawdą i Życiem
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
Rodziną z socjologicznego punktu widzenia nazywamy najważniejszą i podstawową grupą społeczną na której opiera się całe społeczeństwo. Ale w praktyce,
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
Poświęć chwilkę swego zabieganego życia na kilka myśli
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Agatolog z Łopusznej. Dobro nieskończone - boskie.
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Zwiastowanie Najświętszej
Większość z nas chciałoby,
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
O wartości koleżeństwa i przyjaźni.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Znamy swoje prawa.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Po co ewangelizować?.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
HABEMUS PAPAM..!!.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Pan jest pasterzem moim, nie brak mi niczego
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
LINA Historia opowiada o alpiniście, który chciał się wspiąć na najwyższy szczyt świata. Przygotowywał się do tej wyprawy przez kilka lat, a dla większej.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
O. Wojciech, „Miłujcie się” 1–2/1999
RODZINA W KRAJOBRAZIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY
„W ostatnich dziesięcioleciach nauki medyczne znacznie wzbogaciły swą wiedzę o życiu ludzkim w początkowych fazach jego istnienia. Poznały lepiej biologiczną.
Zapis prezentacji:

KATECHETA WOBEC POSTMODERNIZMU

struktura warsztatów WYKŁAD – „Postmodernizm a wychowanie” (dr K. Pilarz) WARSZTATY: ● dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych: „Życie ludzkie w postmodernizmie” ● dla szkół podstawowych: „Wychowania do wartości odpowiedzią na postmodernizm” ● dla przedszkoli: „Mamo, Tato – prowadź mnie”

Postmodernizm a wychowanie bez-założeniowość Wszystko wolno! Hulaj dusza! Do niczego się nie zmuszaj! Niczym się nie przejmuj za nic! Nie wyznaczaj sobie granic! I nie próbuj nic zrozumieć, Nie pochodzi - mieć - od – umieć. Możesz wierzyć, lub nie wierzyć, Nic od tego nie zależy.

Postmodernizm a wychowanie Nie wyznaczaj sobie zadań Kto się nie wspiął - ten nie spada, A kto pragnie być na szczycie – Będzie spadał całe życie. Nie stać cię na luksus troski, Jesteś wszakże dziełem boskim, No a Boga przecież nie ma, Więc to tyle na ten temat. maksymalna autokracja

Postmodernizm a wychowanie Bo to o to w końcu chodzi By niczego nie dowodzić. Nie wykuwać tarcz utopii I nie kruszyć o nie kopii. Nie planować i nie marzyć. Co się zdarzy - to się zdarzy; Nie znać dobra ani zła: To jest gra - i tylko gra! nie formułuje celów wychowawczych

ukryty program kultura rodzina przeciw religijność Wszystkie mody, wszystkie style Równie piękne są - i tyle. (Lub, jak chcesz, równie szkaradne – Konsekwencje tego żadne). Zachwyt tyle wart, co wzgarda, Stryczek tyle, co kokarda, Prawda tyle, co jej brak, Smaku brak - tyle co smak. kultura rodzina przeciw religijność

niebezpieczeństwa postmodernizmu: agnostycyzm i nihilizm, pesymizm (świat pozbawiony nadziei jest beznadziejny), śmierć swawolny konsumizm „nie liczy się Dobro, liczą się dobra” ucieczka od odpowiedzialności, cierpienia, wysiłku – ucieczka od człowieka samowola prowadząca do niewoli i niemocy

zamiast podsumowania Ktoś się wzburza, że tak nie jest, Niech się wzburza! - Ty się śmiejesz! Nie daj wzburzać się ni wzruszać: Wszystko wolno! Hulaj dusza! - Oj, nie wolno rzeczy wielu, Kiedy celem jest - brak celu... (Zwłaszcza, jeśli duszy nie ma – I to wszystko na ten temat).

WARSZTAT: dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych: „Życie ludzkie w postmodernizmie” Warsztat dotyczy granicznych problemów etycznych, takich jak zapłodnienie in vitro, eutanazja czy klonowanie. Zamierzeniem autorów jest wspólne wypracowanie materiałów na spotkanie z młodzieżą.

Kongregacja Nauki Wiary w instrukcji Dignitas personae głosi, że … Kościół Katolicki uważa, że małżeństwa, u których zdiagnozowano niepłodność, powinny …

Warsztat dla szkół podstawowych: „Wychowania do wartości odpowiedzią na postmodernizm” oddziaływanie na dwóch odbiorców: uczniów i rodziców, zawiera elementy pracy z uczniem i przygotowanie analogicznego spotkania dla rodziców, przesłaniem dla obu tych grup są wartości pielęgnowane w rodzinie oraz praca nad charakterem.

warsztat dla przedszkoli: MAMO, TATO IDĘ Z TOBĄ autorytet brak wartości zasad i reguł

bibliografia Bauman Z., Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994 Bauman Z., Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Warszawa 1995 Bauman Z., Razem osobno, Kraków 2003 Koźmińska I., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007

s. Elżbieta Sozańska urelas@poczta.pl Gabriela Rumińska gabrumi@wp.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ s. Elżbieta Sozańska urelas@poczta.pl Gabriela Rumińska gabrumi@wp.pl