Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

RODZINA W KRAJOBRAZIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "RODZINA W KRAJOBRAZIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY"— Zapis prezentacji:

1 RODZINA W KRAJOBRAZIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY

2 INTENSYWNOŚĆ ODDZIAŁYWANIA WYCHOWAWCZEGO W RODZINIE
K O R O D Z I C prof. Zenomena Płużek – minimum 50%. prof. Erck Johnson – nawet 80 %

3 KULTURA POSTMODERNIZMU
WYMIAR SZTUKI: angielski malarz J. W. Chapman ok.1870 wprowadził pojęcie postmodernizmu jako określenie nowego stylu w malarstwie francuskim, będącym przeobrażeniem impresjonizmu. z czasem pojęcie postmodernizmu zaczęło stosować do opisu różnego rodzaju zmian w kulturze. WYMIAR FILOZOFII: wydanie w 1979 roku dzieła francuskiego filozofa J. F. Lyotarda pt. „Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy.” PRZESTRZEŃ SPOŁECZNO-KULTUROWA: Model życia Konsekwencje dla rodziny i społeczeństwa

4 GŁÓWNE IDEE POSTMODERNIZMU
ZAKWESTIONOWANIE UNIWERSALNOŚCI ROZUMU człowiek postrzega świat na swój indywidualny sposób. godzi się na zafałszowany obraz rzeczywistości dokonany przez jego umysł. ODRZUCENIE IDEI PRAWDY I OBIEKTYWNOŚCI istnieje tylko „prawda subiektywna”, nie ma żadnego kryterium prawdy, każdy człowiek ma swoją prawdę. ODRZUCENIE IDEI JEDNOŚCI nie można wskazać zasad jedności w takim świecie. jakiekolwiek dążenia do jedności wiążą się więc z totalitaryzmem i terroryzmem. ABSOLUTYZACJA PLURALIZMU, TOLERANCJI Te zasady mają regulować relacje międzyludzkie. Człowiek jest wolny i ma prawo do własnych upodobań. Nikt nie może oceniać czyjegoś postępowania, ani narzucać mu jakiś wartości i zabraniać czegokolwiek.

5 NIEOGRANICZONA „WOLNOŚĆ” UTRATA SENSU WIELOŚĆ PRAWD
WSZYSTKO JEST ZMIENNE NIEOGRANICZONA „WOLNOŚĆ” UTRATA SENSU WIELOŚĆ PRAWD WSZYSTKIE OPINIE MAJĄ RÓWNĄ WARTOŚĆ SAMOTNOŚĆ RELATYWIZM MORALNY ROZLUŹNIENIE WIĘZI OSOBOWYCH KONSUMPCJONIZM EGOSPOŁECZEŃSTWO

6 „POSTMODERNIZM” sł. Jacek Kaczmarski
1. Wszystko wolno! Hulaj dusza! Do niczego się nie zmuszaj! Niczym się nie przejmuj za nic! Nie wyznaczaj sobie granic! I nie próbuj nic zrozumieć, Nie pochodzi - mieć - od - umieć. Możesz wierzyć, lub nie wierzyć, Nic od tego nie zależy. 2. Nie wyznaczaj sobie zadań – Kto się nie wspiął - ten nie spada, A kto pragnie być na szczycie – Będzie spadał całe życie. Nie stać cię na luksus troski, Jesteś wszakże dziełem boskim, No a Boga przecież nie ma, Więc to tyle na ten temat. 3. Wszystkie mody, wszystkie style Równie piękne są - i tyle. (Lub, jak chcesz, równie szkaradne – Konsekwencje tego żadne). Zachwyt tyle wart, co wzgarda, Stryczek tyle, co kokarda, Prawda tyle, co jej brak, Smaku brak - tyle co smak. 4. Bo to o to w końcu chodzi By niczego nie dowodzić. Nie wykuwać tarcz utopii I nie kruszyć o nie kopii. Nie planować i nie marzyć. Co się zdarzy - to się zdarzy; Nie znać dobra ani zła: To jest gra - i tylko gra! 5. Ktoś się wzburza, że tak nie jest, Niech się wzburza! - Ty się śmiejesz! Nie daj wzburzać się, ni wzruszać: Wszystko wolno! Hulaj dusza! - Oj, nie wolno rzeczy wielu, Kiedy celem jest - brak celu... (Zwłaszcza, jeśli duszy nie ma – I to wszystko na ten temat). Jacek Kaczmarski

7 jest wynikiem panującego powszechnie relatywizmu etycznego.
CHAOS MORALNY jest wynikiem panującego powszechnie relatywizmu etycznego. Negacja norm i wartości absolutnych Wszystkie oceny i wartości moralne mają charakter względny. Wszystko jest na sprzedaż (Lord i Hrabina)

8 DEKLARACJE I ETYKA SYTUACYJNA
będę wierny swojej żonie… …chyba, że stanie się nieznośna i nie do wytrzymania, nie będę czerpał dodatkowych korzyści z mojego miejsca pracy… … chyba, że mi słabo zapłacą, będę mówić prawdę… …chyba, że to źle wpłynie na moją karierę.

9 KULTURA INSTANT 3 x fast Żyjemy w kulturze „instant”, gdzie panuje triada: fast food, fast sex, fast car. Szczególnie niebezpieczny jest tzw. fast – sex, jedynie konsumpcja, bez zobowiązań, człowiek staje się produktem (jednorazowym). wolny rynek każe zużywać zakupione dobra i zastępować je nowymi

10 Jestem taki samotny… Jestem postmodernistą i dobrze mi z tym.
Interesuję się tylko sobą, nic i nikt inny mnie nie obchodzi. Najważniejszy jestem Ja!!! Kocham tylko siebie. Nie chce i nie muszę się z nikim wiązać. Niczym się nie przejmuję, żyję chwilą. Jestem wolny. Robię co chcę, gdzie chcę i z kim chcę. Idę sobie swoją drogą. Dokąd? Hmm… nie wiem i nie muszę wiedzieć Jestem taki samotny…

11 RODZINA – ALE JAKA? WSPÓŁCZESNE FORMY ŻYCIA
LTA – układ partnerski (Living apart together) DINKS – rodzina bez dzieci (Double income, no kids ) SINGLE – w pojedynkę

12 „Nie potrafię z kimś na stałe zamieszkać
„Nie potrafię z kimś na stałe zamieszkać. Dla mnie idealnym związkiem byłby związek weekendowy. Nie zniosłabym, żeby ktoś ze mną był od poniedziałku do piątku, kiedy się skupiam na pracy. Bardzo się cieszę, kiedy ktoś mnie odwiedza, ale jeden dzień mi nie wystarcza. Kiedy ktoś siedzi mi dłużej na karku, zaczyna mnie to irytować. Chcę mieć rodzinę, ale będzie to trudne z moim charakterem”. [kobieta, 37 lat] SINGLE „Świadomie nie jestem z nikim w stałym związku, gdyż nie mógłbym poświęcić tej osobie należytej uwagi. Mam dużo zajęć, które lubię, z których trudno byłoby mi zrezygnować”. [mężczyzna, 27 lat]

13 JAN PAWEŁ II O POSTMODERNIZMIE
„Człowiek doby ponowoczesności sam ‘ustanawia prawdę’ tego, co chce. Nie przyjmuję, aby ktoś chciał i wymagał od niego w imię obiektywnej prawdy. Nie chce drugiemu dawać, stawać się darem bezinteresownym. Indywidualizm pozostaje egocentryczny i egoistyczny”. List do Rodzin [pkt. 14]

14 SPÓR O ANTROPOLOGIĘ PYTANIE O TOŻSAMOŚĆ CZŁOWIEKA
Człowiek powołany do „bycia dla” (proegzystencja) – kochać i być kochanym – najgłębsze pragnienie być przyjętym bezgranicznie, a nie na zasadzie „spółki handlowej na wzajemne świadczenie sobie przyjemności” konieczność pracy nad swoim charakterem, poświęcenie dla innych; potrzeby ludzkie bardzo często ograniczone do fizjologii i najprymitywniejszych instynktów

15 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "RODZINA W KRAJOBRAZIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google