Przemoc jest to zamierzone działanie, wykorzystujące przewagę siły, skierowane przeciwko innej osobie, naruszające jego godność oraz podstawowe prawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresja i przemoc wśród uczniów
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hasło promujące życie bez agresji.
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Agresja i przemoc rówieśnicza
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
PRZEMOC I AGRESJA.
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
ZATRZYMAJ PRZEMOC.
Przemoc i agresja w szkole.
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
TYDZIEŃ WALKI Z PRZEMOCĄ w ZSP w Jasienicy 14 – 22 kwietnia 2010
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Razem Przeciw Przemocy
Program „Szkoła bez przemocy”
..
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Bezpieczeństwo w szkole
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
TYDZIEŃ POMOCY OSOBOM POKRZYWDZONYM PRZESTĘPSTWEM
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Bez nienawiści w Internecie
PRAWA DZIECKA.
Zachowania negatywne w klasie i w szkole
PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Mówimy przemocy.
Stop dyskryminacji i przemocy
Godność ucznia a postawa nauczyciela
@ WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE. Czy wiesz, jakie są wirtualne
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
KINGA REJ V G.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Przemoc jest to zamierzone działanie, wykorzystujące przewagę siły, skierowane przeciwko innej osobie, naruszające jego godność oraz podstawowe prawa i wolności, powodujące cierpienie i szkody. Możemy zetknąć się z nią niemal wszędzie: w szkole, rodzinie, miejscach publicznych, wobec zwierząt, jak i również w sieci tzw. Cyberprzemoc.

Psychiczna - naruszenie godności osobistej. Przemoc psychiczna zawiera przymus i groźby np.: obrażanie, wyzywanie, osądzanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, grożenie, nieliczenie się z uczuciami, krzyczenie, oskarżanie, obwinianie, oczernianie, krzywdzenie zwierząt, czytanie osobistej korespondencji, ujawnianie tajemnic, sekretów, wyśmiewanie, lekceważenie, itp.; Fizyczna - naruszanie nietykalności fizycznej. Jest to celowe zachowanie powodujące uszkodzenie ciała lub niosące takie ryzyko, np.: popychanie, szarpanie, ciągnięcie, szturchanie, klepanie, klapsy, ciągnięcie za uszy, włosy, szczypanie,, kopanie, bicie ręką, pięścią, uderzenie w twarz - tzw. "policzek", duszenie, krępowanie ruchów, itp.;

Ekonomiczna - naruszenie własności. Przemoc ekonomiczna wiąże się celowym niszczeniem czyjejś własności. Np.: niszczenie rzeczy, włamanie do zamkniętego osobistego pomieszczenia, kradzież, używanie rzeczy bez pozwolenia, zabieranie pieniędzy, przeglądanie dokumentów, korespondencji, dysponowanie czyjąś własnością, zaciąganie pożyczek "na wspólne konto", sprzedawanie osobistych lub wspólnych rzeczy bez uzgodnienia, itp. Zaniedbanie - naruszenie obowiązku do opieki ze strony osób bliskich np.: nie dawanie środków na utrzymanie, pozbawianie jedzenia, ubrania, schronienia, brak pomocy w chorobie, nie udzielenie pomocy, itp.

Założeniami Kodeksu szkoła bez przemocy: 1. Szkoła jest wspólnotą. 2. Wszyscy się szanujemy. 3. Wspólnie działamy przeciw przemocy. 4. Niczego nie ukrywamy. 5. Zawsze reagujemy. 6. Nauczyciel nie jest sam. 7. Uczniowie wiedzą, jak działać 8. Rodzice są z nami. 9. Mamy sojuszników. 10. Nagradzamy dobre przykłady Zgodnie z Kodeksem etycznym uczeń: 1.Przestrzega zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników 2.Jest wrażliwy na krzywdę innych i służy pomocą. 3.Cechuje go schludny, godny ucznia wygląd. 4.Dba o bezpieczeństwo innych oraz własne- nie stosuje przemocy słownej, fizycznej ani psychicznej 5.Szanuje mienie szkoły 6.Nie kradnie i nie przywłaszcza własności innych. 7.Jest zobowiązany do zachowania tajemnicy korespondencji i rozmowy w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu przez inną osobę 8.Rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i obowiązku systematycznego uczęszczania do szkoły 9.Dba o własny harmonijny rozwój fizyczny, duchowy i moralny, przestrzega zasad zdrowego stylu życia nie ulega nałogom; 10.Godnie reprezentuje szkołę na uroczystościach i przedsięwzięciach szkolnych oraz pozaszkolnych; 11.Szanuje odmienne przekonania, wiarę i poglądy innych.

- Spróbuj ignorować to, co mówią sprawcy, udawaj, że cię to wcale nie obchodzi. Nie pokazuj, że jesteś smutny lub zły. Twoje zdenerwowanie sprawia im satysfakcję i zachęca do dalszego atakowania. - Staraj się wyglądać na pewnego siebie - chodź wyprostowany (plecy proste, podniesiona głowa). Możesz ćwiczyć taką postawę w domu, przed lustrem. Pamiętaj, że sprawcy poszukują uczniów wyglądających na takich, którzy się przestraszą i nie obronią. - Ćwicz swój głos - odpowiadaj pewnym i mocnym głosem, postaraj się patrzeć sprawcom w oczy. Często osoby w twojej sytuacji mówią cicho i nieśmiało, a to może zachęcać sprawców do dalszego zaczepiania. - Jeśli ci dokuczają - najlepiej odejdź. Nie przejmuj się, co o tobie pomyślą. Pamiętaj, im dłużej będziesz stał i słuchał tym większą zabawę będą mieli sprawcy. -Miej przygotowaną odpowiedź np.: "Dziewczyny, nie macie nic innego do roboty?", "To nie jest w porządku wyśmiewać się z kogoś", "Możesz sobie mówić co chcesz, mnie to nie obchodzi". -Powiedz krótko i stanowczo, że się nie zgadzasz na takie traktowanie np.: "Nie mów tak do mnie", "Nie zgadzam się", "Nie nazywam się tak". - Spróbuj być dowcipny. Poczucie humoru jest często najlepszą "bronią" na agresję. Jeśli potrafisz śmiać się w takiej sytuacji, sprawcy widzą, że się niczym nie przejmujesz. Prawdopodobnie zostawią cię wtedy w spokoju. Poćwicz takie odpowiedzi w domu. - Spróbuj zaskoczyć sprawców. Zrób coś, co zbije ich z tropu, zdziwi np. udawaj, że nie dosłyszysz ("Co mówicie? Głośniej. Ale, że co ja robię? Nic nie słyszę. itd.); upozoruj, że mdlejesz ("Chłopaki, kręci mi się w głowie od tego przezywania, chyba zemdleję - Powiedz o tym swojemu przyjacielowi lub dobremu koledze/koleżance. Będziesz czuł się o wiele lepiej, gdy podzielisz się swoim zmartwieniem. Poproś o pomoc i radę. Czasem wystarczy wspólne spędzanie czasu na przerwach. Sprawcy częściej atakują pojedynczych uczniów. - Poradź się rodziców lub kogoś bliskiego. Opowiedz im o swoim kłopocie. Dorośli mają różne, sprytne pomysły, jak rozwiązać taki problem. Warto skorzystać z ich wiedzy.

-stałe dyżury nauczycieli i uczniów na przerwach, - natychmiastowa reakcja na łamanie dyscypliny szkolnej, - pomoc ze strony "neutralnych" uczniów, - w przypadku stwierdzenia aktów agresji na terenie szkoły w zależności od skali zjawiska podejmowanie natychmiastowych działań celem zlikwidowania negatywnego zjawiska (rozmowa z rodzicami, pedagogiem, wezwanie policji itp.), - fachowa pomoc psychologa (psychoterapeuty) dla rodziców i uczniów szykanowanych i szykanujących, również przez wykorzystanie umiejętności pedagogów zatrudnionych w szkole, - organizowanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej zajęć terapeutycznych.

Jeżeli jesteś ofiarą przemocy : - zgłoś problem do wychowawcy, pedagoga szkolnego, psychologa, dyrektora szkoły oraz rodzicom. - zgłoś sprawę na policję (jeżeli zostałeś dotkliwie pobity lub okradziony) - zadzwoń pod numer – jest to bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży z całej Polski.

Pamiętajmy, że przemoc zabiera moc i siłę. A one są potrzebne do życia i działania. Trzeba więc, z całych sił, bronić się przed doznawaniem przemocy. Pamiętajmy, że przemoc zabiera moc i siłę. A one są potrzebne do życia i działania. Trzeba więc, z całych sił, bronić się przed doznawaniem przemocy.

Literatura: -Ewy Czemierowska-Koruba, Kazimierz Koruba: „Szkoła bez przemocy” Szkolny system przeciwdziałania agresji i przemocy poradnik dla nauczycieli. - Surzykiewicz J,, Agresja i przemoc w szkole", CMPPP, Warszawa J. Mellibruda, „Oblicza przemocy”,