Temat: Pieśń solowa [str. 96-97] oraz opera i operetka [str Temat: Pieśń solowa [str. 96-97] oraz opera i operetka [str. 115-119] w romantyzmie. Przepisz do zeszytu to, co na prezentacji jest pisane białą czcionką. Przeczytaj wskazane strony z podręcznika. W XIX wieku na spotkaniach towarzyskich często czytano poezję. Chętnie też śpiewano ją z akompaniamentem fortepianu. Tak powstała liryka wokalna. Jej tematem mogło być wszystko, co ceniono w romantyzmie: miłość, ojczyzna, folklor, religia, legendy. Pieśń solowa to krótka forma muzyczna na głos i fortepian, skomponowana do tekstu poetyckiego. Nazywa się ją też liryką wokalną. W pieśniach wykorzystywano często teksty poetów: . . . . . . . . . . . . [wpisz nazwiska trzech polskich poetów] Franciszek Schubert: „Pstrąg” [Die Forelle] [posłuchaj początku utworu, zanotuj swoje wrażenia] http://www.youtube.com/watch?v=bk-TXzUlJhs
„Pewien bas” Mijał czas w czekaniu na cud a nasz bas mizerniał i chudł ale wciąż, co za wstyd nie zachwycał się nim nikt aż się raz odmienił spraw bieg z nieba zszedł Puccini i rzekł: po cóż cię trafia szlag spróbuj basie śpiewać tak (śpiew basa- piano) Pewien bas belcanta eks - król poczuł raz frustrację i ból że już dziś, co za wstyd nie zachwyca się nim nikt lecz ten bas, niech każdy to wie mówić "pas" nie myślał, o nie! walczyć jął niby lew by świat wielbił jego śpiew Ludzie, co nie odróżniali „La Palomy” od La Scali zachwyceni przystawali a potem hop - siup stworzyli fan - club i piano w nim śpiewali (śpiew basa - piano) Ludzie, co nie odróżniali „La Palomy” od La Scali przerażeni przystawali słuchając jak bas co dzień, raz po raz belcanto doskonali (śpiew basa - forte) Jako morał, co dzień rano powtórz sobie prawdę znaną ale rzadko stosowaną: nie zawsze twój bas dociera do mas czasami trzeba piano... [muzyka: Skaldowie, tekst: Wojciech Młynarski]
Fr. Schubert: „Ave Maria” wyk Fr. Schubert: „Ave Maria” wyk. Luciano Pavarotti posłuchaj utworu, zanotuj wrażenia, zapamiętaj wygląd i głos Pavarottiego http://www.youtube.com/watch?v=ojeLyPo_Wz4 Pieśni i arie z oper mają piękne melodie i dlatego są znane szerokiej publiczności, a śpiewacy dorównują sławą gwiazdom pop.
Temat: Opera i operetka romantyczna. [Str Temat: Opera i operetka romantyczna. [Str. 115] Opisz w paru słowach pojęcia [im krócej tym lepiej!]: bel canto – diwa – Włochy [i ich związek z operą] – aria – Operetka – Teatr Wielki – G. Bizet „Habanera” z opery „Carmen”. Wyk. Maria Callas, nazywana „Diwą wszechczasów” http://www.youtube.com/watch?v=OYfMRZTDLZQ&feature=related Praca domowa: ćw. 1 i 2 str. 118.
St. Moniuszko: Aria Jontka „Szumią jodły na gór szczycie” http://www Akcja "Halki" rozgrywa się na Podhalu pod koniec XVIII wieku. Tytułową bohaterką jest wiejska dziewczyna - Halina - uwiedziona przez bogatego panicza Janusza. Owocem ich miłości jest dziecko. Janusz porzuca jednak Halkę i żeni się ze szlachcianką. Halka z rozpaczy traci rozum. Opiekuje się nią zakochany bez nadziei Jontek, góral z tej samej wioski. Dziewczyna zjawia się razem z Jontkiem na ślubie Janusza z zamiarem podpalenia kościoła, ale rezygnuje z tej myśli. Zostawia swoje dziecko w przydrożnej kapliczce, a sama popełnia samobójstwo rzucając się do rzeki - Dunajca.
„Straszny Dwór” to opera komiczna „Straszny Dwór” to opera komiczna. Dzieje się w malowniczej i sielskiej scenerii dworku szlacheckiego. Opowiada o dwóch braciach – Zbigniewie i Stefanie, oraz dwóch siostrach -Jadwidze i Hannie. Chłopcy są żołnierzami, początkowo postanawiają nigdy nie zakochać się i na zawsze pozostać kawalerami, bo wolą przygody wojenne niż życie domowe. Dziewczyny zaś chcą ich przestraszyć i ośmieszyć udając upiory mieszkające w ich dworze. Pomaga im stary Skołuba, który groźnym głosem opowiada braciom o duchach mieszkających w zegarze. Bracia rzeczywiście dają się nabrać i są dość przerażeni słysząc jak ożywa zepsuty zegar a malowidła wychodzą z ram. Mimo tego chłopcy ulegają urokowi dziewcząt i zakochują się w nich. Dziewczynom od samego początku podobali się młodzi żołnierze, więc na koniec dwie szczęśliwe pary pobierają się. Stanisław Moniuszko Aria Skołuby z opery „Straszny Dwór” „Straszny Dwór” ma komiczną fabułę, jednak dla Polaków oglądających tę operę w czasach zaborów był dziełem poruszającym. Pojawiały się w nim aluzje do walk o niepodległość i wspomnienia walk Powstania Listopadowego, a wszystko co polskie zostało przedstawione wręcz baśniowo pięknie. Sceneria przywodziła na myśl wielki poemat narodowy „Pan Tadeusz” Mickiewicza. Muzyka była na wskroś polska, a jedna z melodii – kurant zegara – przypominała poloneza „Pożegnanie ojczyzny”, który był symbolem tęsknoty za niepodległością.
„Straszny dwór” „Straszny Dwór” to opera komiczna. Dzieje się w malowniczej i sielskiej scenerii dworku szlacheckiego. Opowiada o dwóch braciach – Zbigniewie i Stefanie, oraz dwóch siostrach -Jadwidze i Hannie. Chłopcy są żołnierzami, początkowo postanawiają nigdy nie zakochać się i na zawsze pozostać kawalerami, bo wolą przygody wojenne niż życie domowe. Dziewczyny zaś chcą ich przestraszyć i ośmieszyć udając upiory mieszkające w ich dworze. Pomaga im stary Skołuba, który groźnym głosem opowiada braciom o duchach mieszkających w zegarze. Bracia rzeczywiście dają się nabrać i są dość przerażeni słysząc jak ożywa zepsuty zegar a malowidła wychodzą z ram. Mimo tego chłopcy ulegają urokowi dziewcząt i zakochują się w nich. Dziewczynom od samego początku podobali się młodzi żołnierze, więc na koniec dwie szczęśliwe pary pobierają się.
Stanisław Moniuszko Aria Skołuby z opery „Straszny Dwór” Ta aria jest śpiewana najniższym głosem męskim czyli basem. Posłuchajcie nagrania arii, w której Skołuba chce przestraszyć Stefana i Zbigniewa. Postarajcie się usłyszeć co niezwykłego wydarza się we dworze gdy pojawią się w nim obcy przybysze.
G. Rossini: Uwertura do opery „Wilhelm Tell” posłuchaj utworu G. Rossini: Uwertura do opery „Wilhelm Tell” posłuchaj utworu. Znajdź na youtube ciekawe wersje tej uwertury! http://www.youtube.com/watch?v=Jb6o1uRdewo http://www.youtube.com/watch?v=YChbvvoYTBc&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=QYgNmJZM_kE&feature=fvst Uwertura – wstęp do opery, baletu lub operetki zawierający wszystkie najważniejsze melodie z tego dzieła.
Wagner w swoich operach często wykorzystywał mity germańskie Wagner w swoich operach często wykorzystywał mity germańskie. Najsłynniejszy cykl oper to „Złoto Renu”. Opowiada o legendarnym Pierścieniu Nibelunga. Do tej legendy sięgał też J.R.R Tolkien we „Władcy Pierścieni”. R. Wagner: „Cwałowanie Walkirii” [str.122] posłuchaj utworu, opisz go http://www.youtube.com/watch?v=oEcDxMVOKik&feature=related
Zad. 3
Zad. 4.
Zad. 5
Zad. 6
Zad. 7. a b