INNY ŚWIAT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narkotyki a Ty.
Advertisements

Uzależnieniom mówimy STOP Dominika Winiarska Szkoła Podstawowa kl. V a
DOPALACZE.
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
Arleta Szychiewicz-Łypko
CO TRZEBA WIEDZIEĆ ? ALKOHOL,NARKOTYKI, NIKOTYNIZM
1.Pojęcia : narkomania,narkoman, narkotyk.
TYTOŃ, NARKOTYKI, DOPALACZE – JAK SIĘ PRZED TYM BRONIĆ?
Narkotyki - problem czy metoda...?
Narkotyki w szkole i w domu.
WSPÓŁCZESNE PROBLEMY SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE – PROBLEM TZW. DOPALACZY
„Monitorowanie problemów związanych z narkotykami na poziomie lokalnym – doświadczenia z projektu polsko-hiszpańskiego” Artur Malczewski Centrum Informacji.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Uzależnienia.
Narkotyki Anna Kiwior.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Uzależnienia XXI wieku - dopalacze przygotowała Jolanta Marciniak
Nastolatki i ich problemy
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Narkomania Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś,
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Dopalacze i narkotyki Sylwia Zarzycka.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
zażywanie substancji psychoaktywnych
PATIENTS UNDER THE INFLUENCE 1 PACJENCI POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH.
Narkomania wśród dzieci i młodzieży.
DOPALACZE.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Prawa dziecka.
Jesteś nastolatkiem? Czujesz się troszkę zagubiony? Mimo swojego wieku czasem nie wiesz co jest dobre, a co złe ? Może warto to sobie w końcu uświadomić.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Młodociani uzależnieni od środków odurzających lub psychotropowych.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Używki Używki to produkty spożywcze nie mające właściwości odżywczych, zawierające substancje, które działają pobudzająco na układ nerwowy. Najczęściej.
Narkotyki.
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
DOPALACZE.
Czyli jak jest naprawdę oraz czy dealer o wszystkim mówi swoim klientom i nie tylko.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
[ nowe narkotyki ].
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Dopalacze 7 pytań 7 odpowiedzi Autor: Arkadiusz Białek.
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Diagnoza problemów uzależnień od środków psychoaktywnych Opracowanie: Anna Zdancewicz.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Kacper Gonera 1F. Co to jest ?  Narkotykami nazywamy środki odurzające, substancje pochodzenia naturalnego lub syntetycznego działające na ośrodkowy.
W Internecie znajdziemy definicję: Dopalacze- bywają mieszankami substancji naturalnych np. ziół, lub mogą być syntetyczne, czyli wytworzone w laboratorium.
Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Środki psychoaktywne. Czym są środki psychoaktywne? Substancje psychoaktywne, to środki działające na ośrodkowy układ nerwowy i powodujące zmiany nastroju,
Aleksander Kuliński klasa II A
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
Nie ufaj osobom poznanym w sieci
Opracowała: Katarzyna Płatek
Narkotyki.
Zapis prezentacji:

INNY ŚWIAT

Inny świat, obcy, nieznany Pozbawiony norm, taktu, obowiązków Ciekawy, obfitujący w halucynacje, wizje Często przyjazny, przyjemny, nowy Fascynujący, nierealny, twórczy Możesz być tym, kim zechcesz i czuć to, czego pragniesz Pozbawiony wstydu, winy, smutku, samotności

Niby obcy, a jednak nasz własny Inny świat Niby obcy, a jednak nasz własny

Świat realny, ten w którym przyszło nam żyć Pełen wymagań, oczekiwań, obowiązków Całe spektrum emocji, pustka Trudności, problemy, kłopoty Stres, kariera, osiągnięcia Kultura, społeczeństwo, rodzina Normy, prawo, państwa, plemiona Nuda, rutyna, pęd zawodowy

NARKOTYKI

Narkotyk to substancja pochodzenia syntetycznego, naturalnego lub półsyntetycznego, która przyjęta przez żywą istotę oddziałuje na jej organizm (w szczególności na OUN)

Podział środków psychoaktywnych ŚRODKI HAMUJĄCE SPEEDY CZYLI ŚRODKI POBUDZAJĄCE ŚRODKI HALUCYNOGENNE ALKOHOL KOKAINA, CRACK tzw. MAŁE PSYCHODELIKI: konopie i ich przetwory OPIATY - morfina, heroina, kodeina, Tramadol, opioidy - syntetyczne środki przeciwbólowe działające ośrodkowo podobnie do morfiny. AMFETAMINA ECSTASY - pochodne amfetaminy i metamfetaminy tzw. DUŻE PSYCHODELIKI: LSD, grzyby halucynogenne, Peyotl. ŚRODKI NASENNE i USPOKAJAJĄCE - w tej grupie mieszczą się legalnie przepisywane środki takie jak Clonazepam, Relanium, Lorafen, Nitrazepam, Estazolam itp. KOFEINA TEINA NIKOTYNA tzw. DELIRANTY: kleje i rozpuszczalniki, bieluń dziędzierzawa, pokrzyk wilcza jagoda. Azotan amylu i butylu tzw. "poppersy".

Polska heroina – opiat Słoiki, butelki i garnki zawierające komponenty do produkcji „polskiej heroiny”

Strzykawka z polską heroiną

Marihuana – najbardziej popularna Uważa się, że 50% młodzieży na całym świecie choć raz paliło marihuanę!

Wiele popularnych osób przyznaje się do palenia marihuany.

Szklana fifka do palenia marihuany i haszyszu oraz torebka z marihuaną

Żywica konopi - haszysz

W Holandii narkotyki pochodzenia naturalnego są legalne.

Amfetamina zwiększa aktywność Biały lub ceglasty, bezwonny proszek. Smak gorzko-kwaśny. Bardzo popularna wśród młodzieży. Silnie uzależnia psychicznie. Jest przyjmowana drogą oddechową, dożylną, pokarmową.

Ecstasy to amfetaminy halucynogenne Woreczek z tabletkami ekstazy Tabletki ekstazy

Ecstasy są bardzo popularne ...są często zażywanie w trakcie imprez

LSD - kolorowe papierki nasączone narkotykiem LSD czyli tzw. kwas LSD - kolorowe papierki nasączone narkotykiem LSD - pojedyncza porcja

Kokaina – najdroższy narkotyk

Grzyby halucynogenne grzyby te zbiera się, a następnie spożywa w stanie świeżym lub suszonym objawy użycia podobne do LSD, choć nieco lżejsze w Polsce: czernidłak pospolity, łysiczka lancetowata

Porcja grzybów ze Smartshopu w Holandii

Środki wziewne Są dostępne! Jakie są objawy ich użycia? Bóle i zawroty głowy, tachykardia, nudności, bóle brzucha, kichanie, łzawienie, bóle w klatce piersiowej, uczucie dzwonienia w uszach, dezorientacja, senność, u stałych użytkowników wokół ust i nosa krosty oraz wrzody, pękają im wargi, robią wrażenie nieustannie przeziębionych, wydzielają nieprzyjemną woń, na ubraniach mają plamy. Acetan amylu (zmywacz do paznokci, lakier) Podtlenek azotu, azotan amylu Azotyn butylu (odświeżacz powietrza) Rozpuszczalniki Węglowodory (paliwa) Toluen (farby) Aceton (barwniki, kleje) Kauczuk chloroprenowy (butapren)

Popersy czyli środki wziewne Krótkotrwałe, bardzo intensywne podniecenie Oszołomienie uwalnia odczucia oddania i rozluźnienia Rozszerza naczynia krwionośne, obniża RR Rozluźnienie mięśni, zniesienie bólu Dreszcze, uderzenia gorąca Zawroty głowy, nudności

Jak rozpoznać czy dziecko znajduje się pod wpływem narkotyku?

Oczy osoby zażywającej narkotyki Oczy osoby zażywającej narkotyki Oczy osoby nie zażywającej narkotyków Oczy osoby zażywającej narkotyki - małe źrenice Oczy osoby zażywającej narkotyki - duże źrenice

Jednostkę podatną na uzależnienia cechuje: niepewność i niedojrzałość emocjonalna, chwiejność emocjonalna, mała odporność na frustrację, słaba motywacja do działań nie przynoszących natychmiastowej korzyści, konflikty z rodzicami, obniżona samokontrola, niskie poczucie własnej wartości,

mała zdolność rozumienia i odgadywania indywidualnych stanów emocjonalnych, trudności w „posługiwaniu się” emocjami złości, strachu, poczucia winy

Dlaczego młodzi ludzie używają środków odurzających? aby spróbować, z ciekawości, żeby przypodobać się otoczeniu, aby zaistnieć w grupie, by stłumić wewnętrzny ból, cierpienie i poczuć się lepiej, żeby zapomnieć o problemach i kłopotach, w celu podejmowania kontaktów międzyludzkich, w tym seksualnych (dla odwagi), dla efektów, które są satysfakcjonujące (wizje, urojenia, napęd motoryczny),

Czego doznaje młody człowiek używając narkotyków? ulgi satysfakcji spokoju obojętności zapomnienia oderwania od codziennych problemów poczucia luzu poczucia humoru chęci do zabawy odwagi jesteśmy towarzyscy

W jaki sposób postępować? DAWAJ PRZYKŁAD SŁUCHAJ, NIE ZAŚ WYŁĄCZNIE SŁYSZ PYTAJ O ZDANIE, OPINIĘ PRZEDSTAWIAJ SWÓJ PUNKT WIDZENIA, ZAMIAST NARZUCAĆ GO ZAWIERAJ KONTRAKT

ZACHĘCAJ DO REALIZACJI PLANÓW, MARZEŃ, ZAINTERESOWAŃ SZANUJ INDYWIDUALNOŚĆ WSPÓLNIE USTALAJ ZASADY, NEGOCJUJ ROZMAWIAJ TOWARZYSZ DZIECKU

W jaki sposób warto postępować? NIE KRZYCZEĆ NIE ZAKAZYWAĆ NIE NAKAZYWAĆ NIE OCENIAĆ NIE KRYTYKOWAĆ

Co czynić, aby dzieci nie sięgały po narkotyki? Ustal z dzieckiem jasne zasady dot. zażywania określonych substancji i powiedz, że zakaz wynika z miłości i troski Powiedz jakie będą konsekwencje złamania zakazu – uprzedź Wytłumacz jakie ryzyko niesie za sobą zażywanie narkotyków

Co czynić, aby dzieci nie sięgały po narkotyki? Porozmawiaj z dzieckiem o tym jak ma radzić sobie z presją rówieśników Dawaj przykład Powiedz opiekunom i rodzicom kolegów dziecka, że nie życzysz sobie żeby twoje dziecko piło, paliło...

Co robimy w sytuacji, gdy mamy uzasadnione podejrzenia, że nasze dziecko zażywa narkotyki? ... czyli w jaki sposób przeprowadzać interwencję.

INTERWENCJA Nie rozmawiaj, gdy dziecko jest pod wpływem środka. Przed rozmową z dzieckiem porozmawiaj o tej sytuacji z kimś bliskim – odreaguj emocje, nabierz dystansu, zastanów się co właściwie chcesz powiedzieć. Postaraj się aby w rozmowie uczestniczył współmałżonek.

INTERWENCJA Znajdź spokojne miejsce i odpowiedni czas, aby nic nie przeszkodziło wam w rozmowie. Pamiętaj, że zależy ci na bezpieczeństwie dziecka, jego szczęściu, nie zaś na udowodnieniu, że jest złe, niegodne zaufania, że cię krzywdzi.

INTERWENCJA Zadbaj, aby dziecko usłyszało, że zależy ci na jego losie, na nim. Ustal powtórnie zasady jakie panują w rodzinie w związku z używaniem substancji. Jeśli ktoś lub coś wywiera presję na twoje dziecko, wspólnie zastanówcie się jak zaradzić.

INTERWENCJA Powiedz jasno jakie przywileje i przyjemności zostaną odebrane dziecku do czasu rozwiązania problemu, jaki będzie sposób kontrolowania czy dziecko wywiązuje się z umowy, tryb przywracania przywilejów.

INTERWENCJA Ustalcie co będzie się działo w razie złamania warunków umowy. Pożądane było by ustalenie i podpisanie kontraktu (zobowiązanie do zaprzestania używania narkotyku, określenie konsekwencji i wzmocnień dla utrzymania abstynencji).

Interwencja profilaktyczna Powiedz o swoich podejrzeniach, zaznacz, że nie chcesz karać, ale poznać prawdę, bo kochasz i martwisz się. Jeśli masz pewność powiedz o faktach, o których wiesz. Ustal rzeczywisty stan rzeczy.

Interwencja profilaktyczna Nie wpadaj w panikę, nie działaj pochopnie, nie obwiniaj się. Nie strasz karami, nie używaj przemocy. Nie bagatelizuj, nie oczekuj, że samo przejdzie. Nie wierz bezkrytycznie w wyjaśnienia dziecka.

Interwencja profilaktyczna Za wszelką ceną staraj się nawiązać kontakt z dzieckiem. Powstrzymaj się z oceną i krytyką postępowania dziecka.

Monitorowanie i udzielanie wsparcia Umowa musi być monitorowana. Ustal z dzieckiem, jak będziesz to sprawdzać. Nie rezygnuj ze sprawdzania zbyt wcześnie. Powiedz dziecku, że sprawdzasz nie dlatego, że nie ufasz, ale dlatego że jest dla Ciebie ważne. Sprawdź czy dziecko potrzebuje w jakiejś sprawie pomoc.

Monitorowanie i udzielanie wsparcia Sprawdź czy na pewno wyraziłeś swoją życzliwość, chęć pomocy, miłości, wsparcie i zainteresowanie. Sprawdź czy dla twojego dziecka jest to oczywiste.Intencja dorosłego nie zawsze jest dla dziecka czytelna. Jeśli stwierdzisz, że nie dajesz sobie rady, nie wahaj się poszukać profesjonalnej pomocy.

Poradnia Profilaktyki i Terapii MONAR SZCZECIN, ul. Małkowskiego 9/2, tel. (091) 43-34-610 http://www.monarszczecin.strefa.pl   Centrum Psychiatryczne Poradnia dla osób uzależnionych od środków psychoaktywnych SZCZECIN, ul. Żołnierska 55, tel. (091) 48-76-070 Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U” SZCZECIN, ul. Szczerbcowa 1, tel. (091) 488-83-55 http://powrotzuszczecin.free.ngo.pl Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia SZCZECIN, ul. Ostrowska 7, tel. (091) 4-558-343 http://www.otu.szczecin.pl PORADNIA INTERNETOWA – tu uzyskasz bezpłatną poradę! http://PORADNIA.narkomania.org.pl