Jak łapać użytkownika w sieć? Marketing biblioteki drugiej generacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
i z jakich korzysta narzędzi
Advertisements

Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
jako źródło informacji
WEBLOG jako źródło informacji. Definicja Webloga Blog (Weblog) to rodzaj strony internetowej, na której autor umieszcza datowane wpisy, wyświetlane kolejno,
Pakiety usług (1/2) Wyszukiwarki użytkownicy końcowi -dostarczanie i prezentacja wyników wyszukiwań -usługi dodatkowe (katalog stron, najpopularniejsze.
Informacja w nauce, społeczeństwie, gospodarce Serwisy informacyjne w Internecie – rynek mediów, technologii, wyszukiwania.
Systemy zarządzania treścią CMS
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
Drukarnia.
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
KAROLWÓJCIK Google Gadżety Kurs do wyboru budowa serwisów www.
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Koło Naukowe Bibliolog Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie.
Przedstawić się. Pytania na koniec.
Marketing elektroniczny w turystyce
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning
Konferencja „Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym”
Trendy i technologie internetowe
Search Engine Optimization
Promowanie Strony, Marketing Szeptany & Wirusowy
Nowe trendy w marketingu i komunikacji Firma 2.0, czyli o przemianach w komunikacji między firmami a konsumentami. Dominik Batorski 31 maja 2012.
marketing Spotkanie drugie w pełnym gronie….
Z Google za Pan Brat Michał Lenkiewicz.
Przygotowanie kontentu stron WWW
Prezentacja miast i form promocji. Spis treści Prezentacja miast: – Sopot – Wrocław – Kraków – Zakopane – Warszawa Formy promocji: – Formy Standardowe.
„Nasza przeszłość nadaje kształt naszej przyszłości.” Antoni Kępiński
Opis serwisu: Statystyki:
Biblioteka jako trzecie miejsce
Search Engine Marketing w promocji eventu
1 Po co firmom Facebook? i na co warto uważać… Dr Jan Zając Warszawa, 2012/05/31.
Internetowe surfowanie
Oferta która sprzedaje….
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Projektowanie stron WWW WPROWADZENIE DO POZYCJONOWANIA STRON WWW
Urządzenia 1 mld smartfonów do 2016 r., 350 mln z nich jest używanych w pracy Ludzie 82 % populacji online korzysta z sieci społecznościowych Chmura.
Europejscy Mistrzowie Cyfrowego Włączenia Platforma DigiPlace4All IE1-LEO
W W W Łukasz Stochniał.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Opracowanie: Piotr Dereszewski. „…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Temat Prezentacji : ZNACZNIKI META TAGS wyk.H. Kozłowski.
Programy pocztowe _________________________________________________________________________________________________________________ [ Przedmiot: Projektowanie.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
INTERNET jako „ocean informacji”
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
POZYCJONOWANIE – SEO (search engine optimization).
Google AdWords.
Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzia wspierające i aktywizujące nauczycieli bibliotekarzy Maria Anna Szuba r.
Temat: Porównanie technologii php,c# oraz javascript na przykładzie webaplikacji typu społecznościowy agregator treści Autor: Wojciech Ślawski.
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Czy Internet jest rzeczywiście tak ważny dla rozwoju mojego biznesu? Jak mogę wykorzystać Internet do pozyskania klientów i zwiększenia sprzedaży? Co jest.
Michał Brzeszkiewicz Departament Nowych Technologii Polska Organizacja Turystyczna Nowe technologie w Informacji Turystycznej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MEDIA SPOŁECZNOSCIOWE. WIZERUNEK E-PR Obszar Public Relations związany z prowadzeniem komunikacji w internecie z uwzględnieniem jej uwarunkowań i specyfiki.
Kim jesteśmy Mądrzy Rodzice to strona poświęcona wychowaniu dzieci.
Blogosfera.
JAKUB BAREŁKOWSKI REKLAMA W WYSZUKIWARKACH
Reklama w wyszukiwarkach internetowych. Formy reklamy w wyszukiwarkach internetowych ●wyniki organiczne zbudowane na podstawie algorytmu oceniającego.
Reklama w wyszukiwarkach internetowych Jakub Barełkowski.
SEO/SEM – daj się znaleźć użytkownikowi
Oferta edukacyjna skierowana do studentów zagranicznych w Bibliotece Politechniki Gdańskiej Urszula Szybowska Koordynator międzynarodowej współpracy.
Przeczytaj wszystko na temat wiadomości programu Microsoft SharePoint
MARKETING INTERNETOWY
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Zapis prezentacji:

Jak łapać użytkownika w sieć? Marketing biblioteki drugiej generacji Bożena Jaskowska Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kultura konwergencji* Kultura uczestnictwa – aktywny udział członków społeczności w procesie komunikacji społecznej Zbiorowa inteligencja – kolektywne wykorzystanie informacji i wiedzy, jakimi dysponują jednostki Konwergencja mediów – przepływ treści i informacji pomiędzy różnymi platformami medialnymi * Henry Jenkins Convergence culture

Człowiek roku 2006 – TY!!! Yes You! You control the information age. Welcome to your world! Time 2006 Vol. 176 No. 51 Dec. 25

Web 2.0 + Library = Library 2.0 ? Marketing Library 2.0 = Marketing 2.0 ale nie tylko…

Marketing 2.0 Serwisy społecznościowe Fora dyskusyjne, chaty Blogosfera Wikisfera Nowoczesne narzędzia i technologie Zachęcanie do tworzenia user generated content „Wirusowe” przekazywanie informacji dalej Permission marketing (e-mail marketing)

Marketing 2.0 w bibliotece szeroki i złożony proces promowania usług informacyjno-bibliotecznych z wykorzystaniem narzędzi Web 2.0 marketing usług informacyjno-bibliotecznych w środowisku Web 2.0

Marketing 2.0 w bibliotece Biblioteka w serwisach społecznościowych Biblioblogi Biblioteczne forum dyskusyjne User generated marketing Wykorzystanie narzędzi i technologii: RSS, podcast, webeo Biblioteczny marketing wirusowy Biblioteczny permission marketing?

Biblioteczna e-społeczność Idealny barometr satysfakcji użytkowników Informacje o postrzeganiu naszych usług źródłem podwyższania jakości usług Możliwość wykorzystania cennej i unikalnej wiedzy oraz umiejętności użytkowników Czerpanie inspiracji i pomysłów od czytelników Pozyskiwanie nowych użytkowników Budowa korzystnego wizerunku biblioteki

„Filie” biblioteki w różnych społecznościowych serwisach Bądźmy tam, gdzie są nasi użytkownicy! Społeczności: MySpace Flickr Facebook polskie: Nasza-Klasa, Epuls, Grono, Moja Generacja, GoldenLine, Profeo

Biblioteka w społecznościach

Biblioblogi aktualne informacje o działalności biblioteki

Biblioblogi teksty przygotowywane przez bibliotekarzy dziedzinowych

Biblioblogi biblioteka od „kuchni”

Biblioteczne videoblogi http://www.ahml.info/vlog/070207.asp

Biblioteczne audioblogi http://www.lions-online.org/Podcasts.html

Biblioblogi e-kursy z zakresu wykorzystania narzędzi Web 2.0

Polskie biblioblogi – też są!!!

Biblioblogi podsumowanie Promowanie usług i placówki Informowanie o usługach Edukowanie użytkowników Obustronna komunikacja z czytelnikami Zjednywanie e-społeczności Pozyskiwanie nowych użytkowników Przełamywanie lęku przed biblioteką Budowanie korzystnego wizerunku Walka ze stereotypem

Biblioteczne forum dyskusyjne Wymiana opinii i poglądów na tematy wspólne dla bibliotecznej e-społeczności Kolejny kanał informacji dla czytelników Barometr satysfakcji (anonimowość!) Propozycje usprawniania działalności biblioteki Dzielenie się wiedzą pomiędzy użytkownikami i bibliotekarzami Forum pozabiblioteczne (?)

Forum czytelników i bibliotekarzy BUR Podziel się swoją wiedzą Recenzje Zobacz koniecznie Informacja naukowa Nasza biblioteka Propozycje O bibliotece Wydarzenia i imprezy Książka skarg i wniosków Niekoniecznie o książkach Hyde park I RPTS

User generated marketing Wykorzystywanie umiejętności i potencjału klientów w tworzeniu przekazów promocyjnych Spot reklamowy firmy SONY stworzony przez 18-letnią Tyson Ibele Spot reklamowy chipsów Doritos Spot reklamowy telefonii POP „liczy się ostatnia minuta”

User generated marketing w bibliotece (???) Użytkownicy (internauci) potrafią mieć niezwykłe i kreatywne pomysły reklamowe, a wykorzystanie UGM na rynku komercyjnym świadczy, iż chcą się tym dzielić z innymi – może warto spróbować to wykorzystać?

Edward Velmietti „Wall of the book” Ann Arbor Public Library

Marketing wirusowy Cel: zainicjowanie sytuacji, w której klienci dobrowolnie przesyłać będą między sobą i wymieniać informacje dotyczące firmy, produktu lub usług Efekt: lawinowe rozprzestrzenianie się i oddziaływanie komunikatu

Marketing wirusowy - przykłady Dove Evolution

Marketing wirusowy - slogany No to frugo! Prawie robi różnicę Z pewną taką nieśmiałością A świstak siedzi... Za wszystko inne zapłacisz kartą mastercard Stracona biblioteczna szansa...  nie wiesz? zapytaj w bibliotece!

Biblioteczny marketing wirusowy The Adventure of Super Librarian

Biblioteczny marketing wirusowy Super Librarian

Czy mało mamy inspiracji ??? Propozycje z forum Ebib  Bibliotekarki robią to w ciszy Bibliotekarki czytają i nie przerywają Bibliotekarki robią to między regałami Bibliotekarki pokażą Ci najlepsze pozycje w katalogu Z życia biblioteki... Poproszę o „Wymię róży” Czy jest „Moralność Pani Dupalińskiej”? Zaraz będę zwracać Chciałbym sobie przedłużyć

Permission marketing Permission marketing czyli budowanie relacji z klientem – użytkownikiem , który wcześniej wyraził na to zgodę Nie myśl o transakcjach, myśl o relacjach Klient – użytkownik, nie produkt/usługa jest w centrum uwagi E-mail marketing Newsletter

Newsletter Newsletter to najlepszy kanał dla budowania marki i utrzymywania klienta Skuteczny newsletter: Personalizowany Wsparty opiniami Mówi o korzyściach Zawiera newsy Zawiera ciekawą opowieść

Newsletter – co hipnotyzuje? Ciekawość Intrygowanie Szok Prowokacja Coś za darmo Newsy Pytania Odwołanie do zainteresowań REDAGOWANIE DOBREGO NEWSLETTERA WYMAGA CZASU I PRACY – ALE SIĘ OPŁACA!!!

Narzędzia i technologie: RSS RSS - Really Simple Syndication sposób rozpowszechniania dynamicznych treści (serwisy informacyjne, aktualności, audycje radiowe i telewizyjne), umożliwia użytkownikowi ściąganie za pomocą specjalnego czytnika najnowszych informacji z interesujących go serwisów

Narzędzia i technologie: podcast forma dźwiękowej publikacji internetowej ukazująca się zazwyczaj w formie regularnych odcinków w formacie mp3, mp4, aac, ogg i in. podcast jako reklama reklama jako element podcastu (ukazująca się w postaci jingla, reklama „wklejona” w treść podcasta, tzw. product placement w podcastach)

Narzędzia i technologie: mashup rodzaj strony internetowej tworzonej z połączenia (pomieszania) różnych gotowych i dostępnych usług, programów, czy narzędzi, w efekcie czego powstaje zupełnie nowa usługa dzięki specjalnym edytorom (m.in. Microsoft Popfly, Yahoo!Pipes czy Google Mashup Editor) mashup może stworzyć nawet osoba nie posiadająca większej wiedzy programistycznej

Narzędzia i technologie: mashup

Narzędzia i technologie: webeo dosłownie: web video, video w sieci “interaktywne teledyski”, “teledyski sieciowe” interaktywne filmiki „zapraszające” użytkownika do środka hiperfikcji prace Dawida Marcinkowskiego „Someday on the Misty Island” „Attitude” webeo - pomysł na prawdziwie wirtualne wycieczki po bibliotece (???)

www.greatpockets.com

Narzędzia i technologie: wideo YouTube – wszystko do 10 min.

Tu mówi do Ciebie avatar! www.lot.com.pl - Kasia www.msdewey.com - Ms. Dewey

Wirtualni doradcy w bibliotece Działanie awatara: typowe komponenty aplikacji system zarządzania bazami wiedzy (własnymi i zewnętrznymi) analiza języka naturalnego dokonywana w oparciu o samo-organizującą się sieć semantyczną i algorytmy sieci neuronowych (tj. serce, mózg systemu), multimedia tj. komponenty wyświetlania i zarządzania obrazem (2D lub 3D) oraz syntezatory mowy

Zapytaj awatara o… Informacje teleadresowe Informacje organizacyjne i promocyjne Informacje katalogowe Porady czytelnicze i doradztwo Rozrywka (?) Pomoc naukowa Kompleksowa obsługa użytkownika online?

Aby marketing 2.0 był skuteczny liczy się... Przekaz angażujący odbiorcę Wyrazistość przekazu Pomysłowość Skupienie się na odbiorcach i na relacjach z nimi Wiara we własny przekaz Odwaga i eksperyment Humor Umiejętność optymalnego wykorzystania technologii

Marketing w wyszukiwarkach Search Engine Marketing (SEM) to działania służące promocji serwisu poprzez zwiększenie jego widoczności w wyszukiwarkach

(Search Engine Optymalization) SEM PPC (Pay Per Click) Link sponsorowany to reklama w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych, gdzie reklamodawca płaci w momencie przejścia użytkownika na stronę serwisu SEO (Search Engine Optymalization) Proces polegający na optymalizacji w serwisie internetowym elementów, które są brane pod uwagę przez wyszukiwarki podczas wyświetlania wyników

SEO w bibliotece - nowa twarz starych praktyk? Optymalizacja kodu strony Budowanie bazy linków do witryny

SEO - optymalizacja kodu strony (1) tytuł strony (odpowiednie słowa kluczowe umieszczone w tagu <title></title>, ilość tekstu powinna wynosić 40-50 znaków licząc spacje, najważniejsze są pierwsze 2-3 frazy), opis strony (krótki i zwięzły do 150 znaków zawierający najważniejsze słowa kluczowe umieszczone w tagu <description></description>), nagłówki H1-H6 – powinny się znaleźć jak najwyżej strony, zawierać najlepiej te same informacje co tytuł strony metadefinicje – wpisane w nagłówku strony, przede wszystkim znaczniki <meta name="description" content=""> powinny zawierać słowa kluczowe

SEO - optymalizacja kodu strony (2) zagęszczanie słów kluczowych na stronie – ich ilość powinna wynosić 7-10% (lub wg innych specjalistów SEO 5-15%) gęstości wyświetlanego tekstu, oznaczanie linków i obrazków – powinny zawierać słowa kluczowe, odpowiednia nawigacja wewnątrz serwisu i poprawna struktura linków, które powinny prowadzić do strony głównej (w domenie), rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii (np. Flash, Java Script), unikanie ramek przyjazne adresy URL i przejrzysta mapa witryny

SEO - budowanie bazy linków do witryny zgłaszanie strony do katalogów tematycznych „ręczne” zgłaszania strony do wyszukiwarki linki do witryny na stronach podobnych tematycznie (o różnych IP) linki do witryny na stronach wartościowych (o wysokim Page Rank) ostrożne i rozsądne wykorzystanie systemów wymiany linków

Zamiast zakończenia…  ŻADNE, NAWET NAJBARDZIEJ KREATYWNE I TWÓRCZE DZIAŁANIA MARKETINGOWE NIE MAJĄ SENSU JEŚLI UŻYTKOWNIK ANI W BIBLIOTECE, ANI NA JEJ WITRYNIE WWW NIE UZYSKA POTRZEBNEJ INFORMACJI, POMOCY I WSPARCIA 

Bożena Jaskowska bjasko@univ.rzeszow.pl Dziękuję za uwagę Bożena Jaskowska bjasko@univ.rzeszow.pl