Filozofia przyrody Wykład 1. Z historii pojęcia przestrzeni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Kartezjusz i Racjonalizm
Filozofia przyrody Arystotelesa
PLAN WYKŁADÓW Wykład 2: Ustalone przewodzenie ciepła w ciałach stałych: płaskich, walcowych i kulistych.
Kinematyka Definicje podstawowe Wielkości pochodne
Sandra Michalczuk Karolina Kubala Agata Ostrowska Anna Wejkowska
Podstawowy postulat szczególnej teorii względności Einsteina to:
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
Efekty relatywistyczne
W Krainie Czworokątów.
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Euklides zajmował się astronomią, optyką i teorią muzyki
Matematyka Geometria.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.
Nieinercjalne układy odniesienia
Granice poznania. Granice poznania.
Metoda intuicyjno-dedukcyjna a metoda aksjomatyczno-dedukcyjna
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Najważniejsze twierdzenia i zastosowania w geometrii
Co to jest teoria względności?
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Kinematyka SW Sylwester Wacke
Pojęcie materii i formy materializmu
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
MOŻLIWE GEOMETRIE WSZECHŚWIATA I ICH WŁAŚCIWOŚCI Teresa Stoltmann.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
FIGURY GEOMETRYCZNE.
Opracowała: Iwona Kowalik
Opracowała: Iwona Kowalik
Prezentacja figury geometryczne otaczające nas na świecie
Wielokąty foremne.
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
wyk. Barbara Stępkowska i Maciej Panek
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Dynamika układu punktów materialnych
Grafika komputerowa Barwy.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Aksjomaty Euklidesa.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Krótka rozprawa o przestrzeni
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Jak istnieje czas? Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Dynamika ruchu obrotowego
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
KULA KULA JEST TO ZBIÓR PUNKTÓW W PRZESTRZENI, KTÓRYCH ODLEGŁOŚĆ OD JEJ ŚRODKA JEST MNIEJSZA LUB RÓWNA PROMIENIOWI.
GEOMETRIA Nazwa geometria pochodzi z języka greckiego, od geo=ziemia i metro=mierzę. Oznacza ona jeden z działów matematyki powstały w starożytności. Pierwotnie.
Dynamika bryły sztywnej
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
FIGURY PŁASKIE.
Figury płaskie.
GEODEZYJNE W PRZETRZENIACH METRYCZNYCH
Tales z Miletu Tales z Miletu – filozof (uczony) grecki  przedstawiciel jońskiej filozofii przyrody. Powszechnie uznawany za pierwszego filozofa cywilizacji.
Figury geometryczne.
Figury geometryczne płaskie
Bryła sztywna Bryła sztywna lub inaczej ciało sztywne, to układ punktów materialnych, które zawsze mają te same odległości względem siebie. Względne odległości.
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Filozofia przyrody Wykład 1. Z historii pojęcia przestrzeni
Instytut Filozofii UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Zapis prezentacji:

Filozofia przyrody Wykład 1. Z historii pojęcia przestrzeni Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS http://bacon.umcs.lublin.pl/~lukasik lukasik@bacon.umcs.lublin.pl

Parmenides – próżnia nie istnieje „Należy mówić i myśleć, że tylko byt istnieje. To bowiem, co jest, istnieje, a to, co nie jest, nie istnieje” (H. Diels, Die Fragmente der Vorsokratiker, B 6) „[…] to, co istnieje, jest niestworzone i nie ulega zniszczeniu, jest bowiem całe, nieruchome i nieskończone, nigdy nie było, ani nie będzie, ponieważ teraz istnieje razem jako coś całego, jednego, ciągłego. Jakiego bowiem początku miałbyś szukać dla bytu? […]. Jak bowiem to, co istnieje, mogłoby zaistnieć w przyszłości? Jak mogło powstać w przeszłości? Byt nie jest podzielny, ponieważ jest cały jednorodny. Ani go nie ma w jednym miejscu więcej, tak aby przeszkadzało to jego spoistości, ani mniej, ale wszystko jest pełne tego, co istnieje. Dlatego jest ciągły w swej całości, ponieważ to, co istnieje, styka się z tym, co istnieje. Następnie jest nieruchomy w granicach potężnych więzów, jest bez początku i końca” (Parmenides, [w:] H. Diels, Die Fragmente der Vorsokratiker, B 6)

„Również nic nie jest próżne „Również nic nie jest próżne. Próżnia jest nicością, a to, co jest nicością, nie istnieje. [To, co istnieje] nie porusza się także, nie ma bowiem gdzie się przesunąć, ale jest pełne. Gdyby istniała próżnia, mogłoby przesunąć się w próżnię. Ponieważ próżnia nie istnieje, nie ma się gdzie przesunąć” (Melissos, [w:] H. Diels, Die Fragmente…, B 7) Problem: jeżeli istnienie próżni jest warunkiem możliwości ruchu, a próżni (niebytu) nie ma, to czy wszelka zmiana jest jedynie złudzeniem?

Demokryt – przestrzeń jako próżnia „Początkiem wszechrzeczy są atomy [άτομα] i próżnia [κενόν]. Wszystko inne jest tylko mniemaniem” (Demokryt, cyt. w: Diogenes Laertios, Żywoty…, IX, 44). „[…] elementami są pełnia i próżnia (τό πληρες καί τό κενόν), nazywając jedno bytem, a drugie niebytem; pełnia i ciała stałe to byt, próżnia to niebyt (z tego też względu mówili, że byt nie więcej istnieje niż niebyt, ponieważ ciało stałe nie bardziej istnieje niż próżnia); i to były materialne przyczyny rzeczy” (Arystoteles, Metafizyka, I, 985 b). Przestrzeń zajęta przez atomy Przestrzeń pusta (próżnia)

Własności próżni całkowicie przenikliwa, nieograniczona i nieskończona, ciągła, podzielna w nieskończoność, jednorodna i izotropowa oddziela od siebie poszczególne atomy, co sprawia, że każdy atom jest odrębnym indywiduum, jest warunkiem koniecznym ruchu, a więc również warunkiem koniecznym wyjaśnienia zjawisk w przyrodzie argumenty za istnieniem próżni: ruch przestrzenny zagęszczanie i rozrzedzanie ciał wzrost istot żywych za sprawą pokarmu doświadczenie Leukipposa z naczyniem napełnionym popiołem.

Nieskończoność wszechświata „[…] istnieje nieskończona ilość światów, różniących się wielkością. W jednych z nich nie ma ani słońca, ani księżyca, w innych zaś są one większe niż w naszym świecie, a w jeszcze innych jest ich więcej. Odległości między światami są nierówne i w jednym miejscu jest więcej światów, w innym mniej, jedne światy [jeszcze] rosną, inne znajdują się [już] w stanie rozkwitu, jeszcze inne ulegają zagładzie, w jednym miejscu powstają, w innym giną. Giną zaś [wtedy], kiedy wpadają na siebie. Istnieją też pewne światy pozbawione zwierząt, roślin i wszelkiej wilgoci” (Hipolit, Refutationes I 13, 2–4; FVS 68 A 40)

Wszechświat i światy Grecy nie mieli wątpliwości, że świat (kosmos) jest skończony, kwestie sporne dotyczyły tego, czy istnieje coś poza nim. „Mundus w języku łacińskim i kosmos w języku greckim oznaczały skończony, zorganizowany system, ograniczony gwiazdami: wszechświat jako całość nazywali greccy autorzy το πάν”. D. J. Furley, Greek Theory…, s. 572 Atomiści, w opozycji do Arystotelesa i Platona, utrzymywali, że poza naszym światem istnieją inne światy, a zatem, że wszechświat (το πάν) jest nieskończony przestrzennie.

Platon – χώρα (chora) Według Platona istnieją: idee (byty ogólne, nieprzestrzenne, aczasowe, niezmienne, poznawalne rozumem) rzeczy (jednostkowe, przestrzenne, czasowe, zmienne, poznawalne zmysłami) chora (prototyp pojęcia przestrzeni) „Jest wreszcie trzeci rodzaj, który istnieje zawsze, mianowicie miejsce; jest ono niezniszczalne, ofiarowuje pobyt u siebie wszystkim przedmiotom, które się rodzą, daje się dostrzec niezależnie od zmysłów przez pewien rodzaj rozumowania złożonego; z trudnością weń można uwierzyć; postrzegamy je jako coś w rodzaju sennego marzenia i mówimy, że każda rzecz istnieje z konieczności w pewnym miejscu, zajmuje pewną przestrzeń, i że to, co nie mieści się ani na Ziemi, ani gdzieś na Niebie, jest niczym” (Platon, Timajos, 52b).

Arystoteles – miejsce Miejsce – τόπος „[…] miejsce jest to bezpośrednia i nieruchoma granica ciała otaczającego” (Arystoteles, Fizyka, IV, 212 a). Nie istnieje próżnia „[…] próżnia nie jest bynajmniej konieczna również dla ruchu przestrzennego: wszak ciała mogą równocześnie zajmować kolejno miejsca po sobie, nawet i wtedy, gdy nie istnieje w danym wypadku specjalny odstęp poza ciałami poruszającymi się. Dowodzą tego w sposób oczywisty obroty rzeczy ciągłych, jak również obroty ciał poruszających się w cieczach” (Arystoteles, Fizyka, IV, 214 a). Natura boi się próżni – horror vacui

Średniowieczne wyobrażenie przestrzeni świata według Arystotelesa Świat jest kulisty Przestrzeń jest skończona (zamknięta sferą gwiazd stałych) Przestrzeń ma środek (środek kuli, w którym spoczywa Ziemia) Przestrzeń jest anizotropowa absolutne znaczenie kierunków dół = do środka świata (i Ziemi) góra = na zewnątrz Sfera podksiężycowa (ziemia woda, powietrze, ogień) Sfera nadksiężycowa (eter)

Geometria Euklidesa (Elementy, III w. p. n. e.) System aksjomatyczny – wszystkie twierdzenia wynikają z aksjomatów (zdania przyjęte a priori jako prawdziwe) Do XIX w. sądzono, że geometria Euklidesa jest jedynym możliwym systemem geometrii i niedoścignionym ideałem ścisłości Konstrukcje geometryczne wykonywano za pomocą cyrkla i liniału, kreśląc okręgi i proste (konstrukcje klasyczne) Suma wewnętrznych kątów trójkąta = π Stosunek obwodu okręgu do jego średnicy = π

Aksjomaty geometrii Euklidesa 1. Dowolne dwa punkty można połączyć odcinkiem. 2. Dowolny odcinek można przedłużyć nieograniczenie (uzyskując prostą). 3. Dla danego odcinka można zaznaczyć okrąg o środku w jednym z jego końcowych punktów i promieniu równym jego długości. 4. Wszystkie kąty proste są przystające. 5. Dwie proste, które przecinają trzecią w taki sposób, że suma kątów wewnętrznych po jednej stronie jest mniejsza od dwóch kątów prostych, przetną się z tej właśnie strony.

Postulat równoległości Euklidesa Piąty aksjomat (postulat Euklidesa lub postulat równoległości) można sformułować następująco: „przez dany punkt można poprowadzić co najwyżej jedną prostą równoległą do danej prostej”. Proste równoległe „przecinają się w nieskończoności” Geometria Euklidesa zakładała istnienie rozciągającej się do nieskończoności przestrzeni, ale Grecy (poza atomistami) nie stosowali pojęcia nieskończonej przestrzeni w odniesieniu do świata. Przyjmowano, że wszechświat „zajmuje miejsce”, które jest ograniczone sferą „gwiazd stałych” (za Arystotelesem). W XIX w. okazało się, że V postulat Euklidesa jest niezależny od pozostałych – konstrukcje nowych niesprzecznych systemów geometrii – geometrie nieeuklidesowe.

Kartezjusz – przestrzeń jako rozciągłość „[…] natura materii, czyli ciała rozpatrywanego w ogólności, nie na tym polega, że jest ono jakąś rzeczą twardą czy ciężką, czy barwną, czy w jakiś inny sposób działającą na zmysły, ale tylko na tym, że jest ono rzeczą rozciągłą wzdłuż, wszerz i w głąb. […] ciężar i barwa, i wszystkie inne tego rodzaju jakości, dające się odczuwać w materii cielesnej, mogą być z niej usunięte, podczas gdy ona sama pozostaje nienaruszona; stąd wynika, że jej natura od żadnej z nich nie zawisła” (Descartes, Zasady filozofii, s56). Kawałek wosku wystarczy zbliżyć do ognia i „traci resztki smaku, zapach ulatuje, barwa się zmienia, kształt znika, wzrasta wielkość, wosk staje się płynny, gorący, ledwo dotknąć go można i jeśli weń stukać, już nie wydaje dźwięku” (R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, s. 53). Pozostaje tylko rozciągłość, którą pojmujemy „jasno i wyraźnie”

„miejsce wewnętrzne” = przestrzeń „miejsce zewnętrzne” = powierzchnia najbliżej otaczającą to, co się w danym miejscu znajduje „Że zaś nie może istnieć próżnia w znaczeniu filozoficznym, tj. taka, w której żadnej nie ma substancji, jasno widać stąd, że rozciągłość przestrzeni lub miejsca wewnętrznego nie jest czymś różnym od rozciągłości ciała” (R. Descartes, Zasady filozofii, s. 67).

Kartezjusz – podstawy geometrii analitycznej Jednoznaczny przekład twierdzeń geometrycznych na równania algebraiczne Kartezjański układ odniesienia Odległość między dwoma punktami w przestrzeni (z twierdzenia Pitagorasa):

Od skończonego świata do nieskończonego wszechświata Kopernik (De revolutionibus orbium coelestium, 1543) – Ziemia nie zajmuje wyróżnionego miejsca we wszechświecie Kartezjusz: „Tak więc w całym świecie istnieje jedna i ta sama materia, którą mianowicie przez to tylko się poznaje, że jest rozciągła. A wszystkie własności, które w niej jasno ujmujemy, do tego jednego się sprowadzają, że ona jest podzielna i w swych częściach ruchliwa; stąd zaś zdolna do tych wszystkich stanów, które — jak spostrzegamy — mogą wynikać z ruchu jej części” (R. Descartes, Zasady filozofii, s. 64). „[…] świat nie ma granic dla swej rozciągłości” (R. Descartes, Zasady filozofii, s. 63). Nowe pojęcie przestrzeni: „Według Kartezjusza, przestrzeń wszechświata jest rozciągającą się do nieskończoności 3-wymiarową przestrzenią Euklidesa” (M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, s. 24).

Repetytorium Co Parmenides twierdził na temat przestrzeni? Scharakteryzuj pojęcie próżni starożytnych atomistów (Leukippos i Demokryt). Omów Arystotelesa poglądy na przestrzeń. Wymień aksjomaty geometrii Euklidesa. Czy geometria jest nauką o rzeczywistej przestrzeni? Rozważ różne odpowiedzi i uzasadnij je. Jakie konsekwencje dla pojmowania przestrzeni wynikają z Kartezjańskiego utożsamienia materii z rozciągłością?