"Granice mojego języka są granicami mojego świata".

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
FONETYKA.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Elbląg, 2 marca 2012 r. IX ELBLĄSKI TYDZIEŃ POPRAWNEJ MOWY 23 – 27.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Upodobnienia pod względem dźwięczności
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
mgr Jolanta Szczepocka neurologopeda ŁCRE Łomża
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Logopeda specjalista od emisji głosu
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
Rozwój mowy dziecka.
Ćwiczenia logopedyczne
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/

zaburzenia procesu uogólniania i abstrakcji Objawowa klasyfikacja zaburzeń mowy według Leona Kaczmarka -cz. 1 Zaburzenia treści: zaburzenia procesu uogólniania i abstrakcji brak logiki w budowanych tekstach nieprawidłowości w ukierunkowaniu myślenia (schizofazja)

Zaburzenia języka (formy językowej): - niemota - afazja Objawowa klasyfikacja zaburzeń mowy według Leona Kaczmarka -cz. 2 Zaburzenia języka (formy językowej): - niemota - afazja - alalia - agramatyzm - przejęzyczenia (lapsus)

Objawowa klasyfikacja zaburzeń mowy według Leona Kaczmarka -cz. 3 Zaburzenia substancji: a) w płaszczyźnie suprasegmentalnej (akcent, tempo, rytm, melodia): - jąkanie - rynolalia (nosowanie) - mowa bezkrtaniowców - afonia - bradylalia (zwolnione tempo mowy) - tachylalia (b. szybkie tempo mówienia) - giełkot (mowa bezładna - tachylalia + chaotyczny sposób językowego formułowania myśli) b) w płaszczyźnie segmentalnej (głoski): - dyslalia - dysortofonia c) w płaszczyźnie supra- i segmentalnej: - palatolalia (rynolalia+ dyslalia złożona) - mutyzm (zamilknięcie)

PODZIAŁ DYSLALII ZE WZGLĄDU NA NIEPRAWIDŁOWĄ REALIZACJĘ POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK-cz.1 W obrębie dyslalii  wyodrębniamy następujące wady wymowy: sygmatyzm - nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (=głosek trzech szeregów: ś,ź,ć,dź; s,z,c,dz; sz,ż,cz,dż ); W ramach sygmatyzmu wyróżnia się następujące sposoby realizacji dźwięków: 1. deformacje (mówimy wtedy o sygmatyzmie właściwym), 2. substytucje (parasygmatyzm), czyli zastępowanie jednych głosek dentalizowanych innymi, realizowanymi prawidłowo. 3. elizje (mogisygmatyzm), czyli głoski dentalizowane nie są w ogóle realizowane

międzyzębowe (= sigmatismus interdentalis), PODZIAŁ DYSLALII ZE WZGLĄDU NA NIEPRAWIDŁOWĄ REALIZACJĘ POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK-cz.2 Sygmatyzm właściwy (=sigmatismus,=seplenienie) czyli deformacje są wynikiem zmiany miejsca artykulacji głosek, co powoduje zniekształcenie ich brzmienia. W zależności od miejsca, w którym jest realizowana wadliwa artykulacja, wyróżnia się różne typy seplenienia: międzyzębowe (= sigmatismus interdentalis), boczne: prawoboczne i lewoboczne (=s. lateralis), przyzębowe (s. addentalis), wargowo-zębowe (labio-dentalis), świszczące (s. stridens), itd.

Najczęściej obserwuje się następujące substytucje: PODZIAŁ DYSLALII ZE WZGLĄDU NA NIEPRAWIDŁOWĄ REALIZACJĘ POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK-cz.3 Parasygmatyzm (=parasigmatismus) Najczęściej obserwuje się następujące substytucje: szereg szumiący  sz, ż, cz, dż  zastępowany szeregiem syczącym  s, z, c, dz (szafa→safa; czapka →capka) szeregi  syczący i szumiący s, z, c, dz; sz, ż, cz, dż zastępowane przez  szereg ciszący ś, ź, ć, dź (sanki → sianki; czapka → ciapka) spółgłoski dentalizowane trące  s, z, ś, ź, sz, ż  mogą też być zastępowane przez przytarte  c, dz, ć, dź, cz, dż (zima → cima) spółgłoski dentalizowane dźwięczne mogą być zastępowane przez odpowiednie bezdźwięczne (koza →kosa, żyto →szyto) pewne głoski dentalizowane mogą być mylone z innymi (zazwyczaj z tymi, przez które były zastępowane we wcześniejszej fazie rozwoju); są to objawy sygmatyzmu fizjologicznego, rozwojowego (szafa →safa; szafa →siafa).

PODZIAŁ DYSLALII ZE WZGLĄDU NA NIEPRAWIDŁOWĄ REALIZACJĘ POSZCZEGÓLNYCH GŁOSEK-cz.4 rotacyzm -  deformacja (=nieprawidłowa realizacja) głoski r ; najczęściej spotykamy rotacyzm języczkowy (=uvularny)- wibruje języczek (uvula) pararotacyzm –substytucja (=zastępowanie głoski inną głoską) głoski r (rak→ lak) kappacyzm -  deformacja głoski k ; parakappacyzm- zastępowanie głoski k inną głoską (kot →tot); gammacyzm -  deformacja głoski g; paragammacyzm- zastępowanie głoski g inną głoską (guma →duma); lambdacyzm -  deformacja głoski l; paralambdacyzm- zastępowanie głoski l inną głoską (lampa → jampa); betacyzm - deformacja głoski b ; parabetacyzm- zastępowanie głoski b inną głoską (bałwan →wałwan); mowa bezdźwięczna -  realizacja głosek dźwięcznych bezdźwięcznie, bez drgań wiązadeł głosowych, np. g  → k (guma →kuma); b → p (bałwan →pałfan). Przyczyną bezdźwięczności jest zwykle zaburzenie słuchu fonemowego, tj.nieróżnicowanie dźwięków o tym samym miejscu artykulacji. Przy mowie bezdźwięcznej z reguły występuje obniżenie napięcia mięśniowego: wargi i policzki są wiotkie, głos jest cichy, monotonny, bezbarwny.