GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW SZKOŁA PODSTAWOWA im. MAŁEGO POWSTAŃCA w ŚWIĘCIEŃCU
GRUPA WIEKOWA Program jest przeznaczony dla dzieci 6-letnich. Realizuję go na dodatkowych zajęciach zorganizowanych w naszej szkole. Realizacja tego programu pozwoli rozwinąć sprawność ruchową u dzieci z wadami postawy, pozwoli na uświadomienie swojej wady, wzbudzi motywację do kontrolowania swojej postawy ciała, w czynnościach dnia codziennego.
WADA POSTAWY Wadą postawy nazywamy „zmiany w wyprostowanej, swobodnej pozycji ciała, które zdecydowanie różnią się od ukształtowań typowych dla danej płci, wieku, budowy konstytucjonalnej. Zalicza się je do zaburzeń statyki ciała.” ( M. Kutzner-Kozińska, K. Wlaźnik) Wady postawy to odchylenia od ogólnie przyjętych cech postawy prawidłowej, właściwej danej kategorii wieku, płci i typu budowy. (T.Kasperczyk).
Najczęściej występujące wady postawy u dzieci w wieku przedszkolnym Plecy okrągłe Plecy wklęsłe Plecy wklęsło-okrągłe Plecy płaskie Boczne skrzywienie kręgosłupa – skolioza (gimnastyka korekcyjna zajmuje się mniej zaawansowanymi postaciami skolioz ) Wady kończyn dolnych : koślawość kolan, szpotawość kolan, płaskostopie
CELE GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ higiena właściwej postawy ciała – wyposażenie dzieci i ich rodziców w wiedzę pozwalającą zrozumieć wpływ prawidłowej sylwetki na ich zdrowie, wyrabianie określonych umiejętności praktycznych potrzebnych do utrzymania prawidłowej postawy ciała w każdej wadzie, kształtowanie postaw ogólnej sprawności ruchowej, kształtowanie odpowiedzialności za stan swojej sylwetki, skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie, o ile to możliwe, do stanu prawidłowego. zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy.
ZADANIA Wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy: w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych. Poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych. Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę - głównie mięśnie grzbietu i brzucha, stabilizujące kręgosłup. Dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową. Profilaktyka występowania wad kończyn dolnych, głównie płaskostopia poprzez wzmacnianie mięśni podeszwowych stop oraz koślawości kolan.
FORMY PRACY NA ZAJĘCIACH Aby ćwiczenia były dla dziecka przyjemnością musi im towarzyszyć odpowiednia atmosfera. Dominować powinna forma zabawowa , bowiem w ten sposób, dzieci uczą się najchętniej i najszybciej. Oprócz tego powinna występować forma zadaniowa i zabawowo-naśladowcza. Dla stymulacji rozwoju i osiągania sprawności motorycznych najwłaściwszymi formami są zabawy ruchowe, ćwiczenia kształtujące postawę, orientację porządkową z elementami równowagi, biegi, rzuty, toczenie, podskoki, skoki, elementy wspinania się, zabawy na powietrzu. Formy aktywności dziecka ćwiczenia gimnastyczne zabawy ruchowe zawody sportowe ćwiczenia przy muzyce
PODSTAWOWE ĆWICZENIA ćwiczenia oddechowe ćwiczenia mięśni grzbietu i pośladków ćwiczenia mięśni brzucha ćwiczenia antygrawitacyjne, czynne prostowanie i rozciąganie kręgosłupa ćwiczenia mięśni stopy – płaskostopie ćwiczenia kończyn dolnych, koślawość i szpotawość kolan
DZIECI PODCZAS ĆWICZEŃ
ZALETY GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ Poza korekcją skrzywień aparatu ruchu, ćwiczenia korekcyjne: wzmacniają pamięć poprawiają zdolność koncentracji uwagi i spostrzegawczości rozwijają zdolność logicznego myślenia ćwiczą wyobraźnię przestrzenną Staram się rozbudzać u dzieci zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.
EFEKTY Regularne i nieprzerwane treningi przynoszą zadziwiająco dobre skutki: korygują wady postawy zapobiegają pogłębianiu się już istniejących wad wzmacniają odpowiednie partie mięśni, jednocześnie osłabiając inne, nadmiernie przykurczone
Opracowała: Elżbieta Maliszewska