Czy w Kościele są rozwody, czyli kiedy małżeństwo jest nieważne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Staropolskie prawo małżeńskie osobowe
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
„W obcym łóżku?” Rzecz o szóstym przykazaniu.
Art.829§2k.c. a umowy ubezpieczenia grupowego
Akt administracyjny.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Aspekty prawne i techniczne
Ślub cywilny Sakrament Małżeństwa
Chrystus przychodzi do człowieka.
Sakramenty w prawie kościelnym
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Materiały opracowane na podstawie aktów prawnych oraz monografii
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
„Ignorantia iuris nocet” cz. I
„Ignorantia iuris nocet” cz. II
1. 2 Struktura programu PROGRAM „ŻYCIE BOŻE” OBEJMUJE PIĘĆ ETAPÓW: 1. Decyzja w sprawie wiary - 2. Doświadczenie spotkania z Jezusem 3. Nowe życie w Duchu.
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
Sakramentów świętych. Siedem.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
SIEDEM SAKRAMENTÓW.
Papież Jan XXIII 28 październik czerwiec 1963
rodzaje i typy zakładów karnych;
Funkcjonowanie kancelarii parafialnej jest niezbędne, gdy np.:
Forma czynności prawnych Przygotowała mgr Małgorzata Wilczyńska.
18. Małżeństwo w aspekcie prawa kanonicznego
Domowy Kościół gałąź rodzinna Ruchu Światło-Życie
7. Małżeństwo jako wspólnota życia i miłości
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Dlaczego miesiąc? Art. 4. Małżeństwo przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które.
Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej.
Postawa asertywna.
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
WADY OŚWIADCZEŃ WOLI.
Zmiana imienia i nazwiska
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
ZSP-W-7 „Z dziejów prawa cywilnego: PRAWO RODZINNE.
ZSP-W-6 „Z dziejów prawa cywilnego: PODSTAWOWE POJĘCIA CYWILISTYKI. PRAWO OSOBOWE.
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
WADY OŚWIADCZENIA WOLI
SANKCJE WADLIWYCH CZYNNOŚCI PRAWNYCH
MEN IN BLACK CZYLI SAKRAMENT KAPŁAŃSTWA.
Prawo wyznaniowe cz. 2. SAKRAMENTY KAN Sakramenty Nowego Testamentu, ustanowione przez Chrystusa i powierzone Kościołowi, jako czynności Chrystusa.
V– XVIII w.. Prawo osobowe ludzie wolni członkowie rodu/plemienia/państwa/ stanu zdrowi mężczyźni dorośli chrześcijanie osoby o dobrej sławie dzieci.
Sakrament małżeństwa w Prawie Kanonicznym.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Małżeństwo jako sakrament
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Rodzaje dowodów.
mgr Małgorzata Grześków
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 2
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Mgr agnieszka kwiecień-madej
Ubezpieczenie wypadkowe
Zmiana wierzyciela i dłużnika
Stosunki administracyjno- prawne
BEZPODSTAWNE WZBOGACENIE
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
agnieszka kwiecień-madej
Zapis prezentacji:

Czy w Kościele są rozwody, czyli kiedy małżeństwo jest nieważne Dúllek Bolesław

Kiedy małżeństwo jest ważne Małżeństwo kanoniczne jest ważnie zawarte po spełnieniu trzech – nie licząc odmienności płci – przesłanek koniecznych: brak przeszkód małżeńskich, prawidłowa zgoda małżeńska oraz zachowanie formy kanonicznej. Kan. 1060. Małżeństwo cieszy się przychylnością prawa, dlatego w wątpliwości należy uważać je za ważne, dopóki nie udowodni się czegoś przeciwnego.

Przeszkody małżeńskie Czy w Kościele są rozwody, czyli kiedy małżeństwo jest nieważne Przeszkody małżeńskie

Przeszkoda wieku (aetas) Kan. 1083 § 1. Nie może zawrzeć ważnego małżeństwa mężczyzna przed ukończeniem szesnastego roku życia i kobieta przed ukończeniem czternastego roku. § 2. Konferencja Episkopatu ma prawo ustalić wyższy wiek do godziwego zawarcia małżeństwa.

Przeszkoda niemocy płciowej (impotentia ≠ Sterilitas) Kan. 1084 § 1. Niezdolność dokonania stosunku małżeńskiego uprzednia i trwała, czy to ze strony mężczyzny czy kobiety, czy to absolutna czy względna, czyni małżeństwo nieważnym z samej jego natury. § 2. Jeśli przeszkoda niezdolności jest wątpliwa, czy wątpliwość ta jest prawna czy faktyczna, nie należy zabraniać zawarcia małżeństwa ani też, dopóki trwa wątpliwość, orzekać jego nieważności. § 3. Niepłodność ani nie wzbrania zawarcia małżeństwa, ani nie powoduje jego nieważności, z zachowaniem przepisu kan. 1098.

Przeszkoda węzła małżeńskiego (ligamen) Kan. 1085 § 1. Nieważnie usiłuje zawrzeć małżeństwo, kto jest związany węzłem poprzedniego małżeństwa, nawet niedopełnionego. § 2. Chociaż pierwsze małżeństwo było nieważnie zawarte lub zostało rozwiązane z jakiejkolwiek przyczyny, nie wolno dlatego zawrzeć ponownego małżeństwa, dopóki nie stwierdzi się, zgodnie z prawem i w sposób pewny, nieważności lub rozwiązania pierwszego.

Przeszkoda różnej religii (disparitas cultus ≠ Matrimonia mixta) Kan. 1086 § 1. Nieważne jest małżeństwo między dwiema osobami, z których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub była do niego przyjęta i nie odłączyła się od niego formalnym aktem, a druga jest nieochrzczona. (- nieaktualne - Motu proprio Benedykta XVI „Omnium in mentem” z 26 października 2009 ) § 2. Od tej przeszkody można dyspensować tylko po wypełnieniu warunków, o których w kan. 1125 i 1126. § 3. Jeśli podczas zawierania małżeństwa strona była powszechnie uważana za ochrzczoną albo jej chrzest był wątpliwy, należy domniemywać, zgodnie z kan. 1060, ważność małżeństwa, dopóki w sposób pewny nie udowodni się, że jedna strona była ochrzczona, druga zaś nieochrzczona.

Przeszkoda święceń (ordo sacer) Kan. 1087. Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy otrzymali święcenia.

Przeszkoda ślubu czystości (votum sollemne) Kan. 1088. Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy są związani wieczystym ślubem publicznym czystości w instytucie zakonnym.

Przeszkoda uprowadzenia (raptus) Kan. 1089. Nie może być ważnie zawarte małżeństwo pomiędzy mężczyzną i kobietą uprowadzoną lub choćby przetrzymywaną z zamiarem zawarcia z nią małżeństwa, chyba że później kobieta uwolniona od porywacza oraz znajdując się w miejscu bezpiecznym i wolnym, sama swobodnie wybierze to małżeństwo.

Przeszkoda występku (crimen) Kan. 1090 § 1. Kto ze względu na zawarcie małżeństwa z określoną osobą, zadaje śmierć jej współmałżonkowi lub własnemu, nieważnie usiłuje zawrzeć to małżeństwo. § 2. Nieważnie również usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy poprzez fizyczny lub moralny współudział spowodowali śmierć współmałżonka.

Przeszkoda pokrewieństwa (consanguinitas) Kan. 1091 § 1. W linii prostej pokrewieństwa nieważne jest małżeństwo między wszystkimi wstępnymi i zstępnymi, zarówno prawego pochodzenia, jak i naturalnymi. § 2. W linii bocznej nieważne jest aż do czwartego stopnia włącznie. § 3. Przeszkoda pokrewieństwa nie zwielokrotnia się. § 4. Nigdy nie zezwala się na małżeństwo, jeśli istnieje wątpliwość, czy strony są spokrewnione w jakimś stopniu linii prostej lub w drugim stopniu linii bocznej.

Przeszkoda powinowactwa (affinitas) Kan. 1092. Powinowactwo w linii prostej powoduje nieważność małżeństwa we wszystkich stopniach.

Przeszkoda przyzwoitości publicznej (publica honestas) Kan. 1093. Przeszkoda przyzwoitości publicznej powstaje z nieważnego małżeństwa po rozpoczęciu życia wspólnego albo z notorycznego lub publicznego konkubinatu. Powoduje zaś nieważność małżeństwa w pierwszym stopniu linii prostej między mężczyzną i krewnymi kobiety i odwrotnie.

Przeszkoda pokrewieństwa prawnego (cognatio legalis) Kan. 1094. Nie mogą ważnie zawrzeć małżeństwa ze sobą ci, którzy są związani pokrewieństwem prawnym powstałym z adopcji, w linii prostej lub w drugim stopniu linii bocznej.

Czy w Kościele są rozwody, czyli kiedy małżeństwo jest nieważne Forma kanoniczna

Forma kanoniczna Świadek kwalifikowany Świadek zwykły Nupturienci Ordynariusz i proboszcz miejsca Delegacje i subdelegacje Świadek zwykły Ilość Wymagania Nupturienci Słowa i znaki Pełnomocnictwo Tłumacz Kan. 1108 § 1. Tylko te małżeństwa są ważne, które zostają zawarte wobec asystującego miejscowego ordynariusza albo proboszcza, albo wobec kapłana lub diakona delegowanego przez jednego z nich; a także wobec dwóch świadków, według zasad wyrażonych w następnych kanonach i z uwzględnieniem wyjątków, o których w kan. 144, 1112, § 1, 1116 i 1127, §§ 2-3.

Wady zgody małżeńskiej Czy w Kościele są rozwody, czyli kiedy małżeństwo jest nieważne Wady zgody małżeńskiej

Brak dostatecznego używania rozumu (Sufficienti rationis usu carent) Kan. 1095. Niezdolni do zawarcia małżeństwa są ci, którzy: 1° są pozbawieni wystarczającego używania rozumu; 2° mają poważny brak rozeznania oceniającego co do istotnych praw i obowiązków małżeńskich wzajemnie przekazywanych i przyjmowanych; 3° z przyczyn natury psychicznej nie są zdolni podjąć istotnych obowiązków małżeńskich.

Brak wystarczającej wiedzy o małżeństwie Kan. 1096 § 1. Do zaistnienia zgody małżeńskiej konieczne jest, aby strony wiedziały przynajmniej, że małżeństwo jest trwałym związkiem między mężczyzną i kobietą, skierowanym do zrodzenia potomstwa przez jakieś seksualne współdziałanie. § 2. Po osiągnięciu dojrzałości nie domniemywa się takiej ignorancji.

Błąd co do osoby lub jej przymiotu (error in persona et in eius redundas) Kan. 1097 § 1. Błąd co do osoby powoduje nieważność małżeństwa. § 2. Błąd co do przymiotu osoby, chociażby był przyczyną zawarcia małżeństwa, nie powoduje nieważności małżeństwa, chyba że przymiot ten był bezpośrednio i zasadniczo zamierzony.

Podstęp (Dolus) Kan. 1098. Kto zawiera małżeństwo, zwiedziony podstępem, dokonanym dla uzyskania zgody małżeńskiej, a dotyczącym jakiegoś przymiotu drugiej strony, który ze swej natury może poważnie zakłócić wspólnotę życia małżeńskiego, zawiera je nieważnie.

Błąd co do jedności, nierozerwalności lub sakramentalności małżeństwa (Error circa matrimonii unitatem vel indissolubilitatem aut sacramentalem dignitatem) Kan. 1099. Błąd co do jedności lub nierozerwalności albo sakramentalnej godności małżeństwa nie narusza zgody małżeńskiej, chyba że determinuje wolę.

Przekonanie o nieważności (Opinio nullitatis matrimonii) Kan. 1100. Znajomość lub opinia o nieważności małżeństwa niekoniecznie wyklucza zgodę małżeńską.

Symulacja (Consensus Simulatus) Kan. 1101 § 1. Domniemywa się, że wewnętrzna zgoda odpowiada słowom lub znakom użytym przy zawieraniu małżeństwa. § 2. Jeśli jednak jedna ze stron albo obydwie pozytywnym aktem woli wykluczyłyby samo małżeństwo lub jakiś istotny element małżeństwa, albo jakiś istotny przymiot, zawierają je nieważnie.

Warunek (Conditio) Kan. 1102 § 1. Nie można ważnie zawrzeć małżeństwa pod warunkiem dotyczącym przyszłości. § 2. Małżeństwo zawarte pod warunkiem dotyczącym przeszłości lub teraźniejszości jest ważne lub nie, zależnie od istnienia lub nieistnienia przedmiotu warunku. § 3. Warunek zaś, o którym w § 2, nie może być godziwie dołączony, chyba że za pisemną zgodą ordynariusza miejsca.

Przymus i bojaźń (Vis et Metus) Kan. 1103. Nieważne jest małżeństwo zawarte pod przymusem lub pod wpływem ciężkiej bojaźni z zewnątrz, choćby nieumyślnie wywołanej, od której, ażeby się uwolnić, zmuszony jest ktoś wybrać małżeństwo.

Literatura uzupełniająca Góralski W., Małżeństwo kanoniczne, Warszawa 2011. Gajda P. M., Prawo małżeńskie kościoła katolickiego, Tarnów 2000. Sztafrowski E., Chrześcijańskie małżeństw. Pomoce prawno- pastoralne, Warszawa 1985. Żurowski M. A., Kanoniczne prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Katowice 1987. Pawluk T., Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, Olsztyn 1984. Sztafrowski E., Podręcznik prawa kanonicznego, Warszawa 1985. Hemperek P., Komentarz do kodeksu prawa kanonicznego z 1983 r., Lublin 1986. Krukowski J. Komentarz do kodeksu prawa kanonicznego , Poznań 2011.

Zadanie domowe Na 26 czerwca proszę przeczytać: Posynodalna adhortacja apostolska Jana Pawła II Christifideles Laici - O powołaniu i misji świeckich w Kościele i w świecie Dekret Soboru Watykańskiego II Apostolicam Actuositatem - O apostolstwie świeckich Spotkanie odbędzie się wtedy w formie panelu dyskusyjnego na temat świeckich w Kościele

Następne spotkanie Czas: Przyszła środa (19 czerwca), godzina 19.00. Miejsce: Dom katechetyczny Temat: Sakramenty w prawie kościelnym Czy ksiądz może odmówić chrztu dziecka Czy ateista może być ojcem chrzestnym Kto powinien być świadkiem bierzmowania O zachowaniu tajemnicy spowiedzi