Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

w ramach prac doktorskich i magisterskich
czyli Wprowadzenie do filozofii
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Konstruktywizm.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Przygotował Witold Przychoda
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Jak być koherentnym pragmatycznym realistą
Filozofia polityki 2.
Pedagogika ogólna.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
Metateorie teorii wychowania
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Zadawanie pytań.
Auguste Comte ( ).
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Teoria i praktyka kształcenia
KAROL MARKS
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
założenia przedstawiciele konsekwencje filozoficzne
Filozoficzno-Teologiczne
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
MATERIALIZ M.  Materializm – ogólna nazwa systemów filozoficznych twierdzących, że jedynym realnym bytem jest świat materialny, zaś wszelkie idee są.
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
TEORIA I FILOZOFIA PRAWA mgr małgorzata szymańska
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Zapis prezentacji:

Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju Dialektyka Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju

Metafizyczne ujęcia zmienności Antyewolucyjny charakter XVIII-wiecznej nauki. Powszechność przekonania o zmienności świata organicznego (Linneusz, Leibniz, Cuvier). Spór o istotę natury ludzkiej w filozofii nowożytnej (Rousseau, Hobbes). Rozwój nauk szczegółowych i kształtowanie się rozwojowe koncepcji świata: kosmologiczna Kanta i Laplace’a. Krytyka preformizmu (Wolff). Narodziny ewolucji: Lamarck, Darwin. Reakcja przeciw teorii Darwina: naukowa i ideologiczna. Ewolucjonizm społeczny Spencera. Konsekwencje filozoficzne odkryć XIX w.: teorii darwinowskiej, zasady zachowania i przemiany energii. 2010 Edward Niesyty

Dialektyczne ujęcie zmienności Zasada wszechzwiązku i wzajemnych zależności rzeczy i zjawisk podstawą dialektyki Rozwój jako forma ruchu układów w kierunku wyższego zorganizowania Pojęcia: ruch, rozwój, regres, wzrost i postęp Kryteria postępu: w odniesieniu do materii nieorganicznej – stopień zorganizowania układów, w odniesieniu do form biologicznych – stopień rozwoju układu nerwowego, w odniesieniu do społeczeństwa – poziom rozwoju sił wytwórczych i charakter stosunków produkcyjnych. Nieodwracalny i powszechny charakter rozwoju. 2010 Edward Niesyty

Dialektyka Dialektyka (dialektike – gr. sztuka dyskutowania) Starożytność – sztuka dochodzenia do prawdy poprzez zestawianie pzeciwstawnych stanowisk lub wykrywanie sprzeczności w poglądach przeciwnika Średniowiecze – logika, rozumowe dochodzenie do prawdy Metoda polegająca na wywodzeniu prawd za pomocą zadawania pytań i odpowiedzi z samego pojęcia 2010 Edward Niesyty

Dialektyka współczesna Heglowska teoria wszechzwiązku i rozwoju zjawisk Idealistyczny charakter dialektyki Hegla, pierwotność teorii wobec metody dialektycznej Dialektyka Marksowska i marksistowska 2010 Edward Niesyty

Dialektyka Marksowska Dialektyka marksistowska jako teoria budowy świata i metoda badania rzeczywistości Dialektyka materialistyczna jako zbiór twierdzeń ontologicznych (charakteryzujących własności rzeczywistości) Metodologiczne sformułowanie praw dialektyki, dialektyka zbiorem najogólniejszych metod badawczych nauki 2010 Edward Niesyty

Prawa dialektyki Prawo jedności i walki przeciwieństw. Kategorie: „przeciwieństwo”, „jedność”, „sprzeczność”. Sprzeczność wewnętrzna i zewnętrzna, antagonistyczna i nieantagonistyczna. Sprzeczność logiczna a sprzeczność dialektyczna. Sprzeczność jako podstawowe źródło rozwoju. Uniwersalność sprzeczności i formy ich przejawiania się, Prawo wzajemnego związku zmian ilościowych i jakościowych. Zmiany ilościowe i zmiany jakościowe. Ciągłość i nieciągłość. Związek między zmianami ilościowymi a jakościowymi jako podstawa wyjaśniania mechanizmu rozwoju. Jedność ewolucyjnych i rewolucyjnych form rozwoju, Prawo zaprzeczenia zaprzeczenia (podwójnej negacji). Negacja dialektyczna. Progresywny i spiralny charakter rozwoju, element sukcesyjności w rozwoju. 2010 Edward Niesyty

Negatywna dialektyka T.W. Adorno Ogólna charakterystyka społecznych uwarunkowań i podstaw teoretycznych „szkoły frankfurckiej” (Instytut Badań Społecznych im. J.W. Goethego we Frankfurcie nad Menem). Główni przedstawiciele tej szkoły: M. Horkheimer, T. Adorno, H. Marcuse, F. Pollock. Neomarksizm „krytycznej teorii” przedstawicieli szkoły frankfurckiej. „Krytyczna teoria” a kryzys mieszczańskiegoświata. Dialektyka negatywna T. Adorno jako przeciwieństwo metafizyki Zasadnicze tezy dialektyki negatywnej T. Adorno: wyzwolenie myślenia dialektycznego od supremacji myślenia pojęciowego, cel poznania – wykrycie w zjawiskach i rzeczach tego, co specyficzne i niepowtarzalne, negacja weryfikacyjnej roli praktyki, rozumienie aktu poznania jako rezultatu medytacji i swoistego rodzaju laickiego objawienia. Odrzucenie przez dialektykę negatywną dialektyki przyrody, materialnego świata. 2010 Edward Niesyty

Zagadnienia do dyskusji Metafizyka a dialektyka. Dialektyka heglowska a marksistowska Kryteria postępu Sprzeczności jako źródło rozwoju Prawa dialektyki a dialektyczny charakter rzeczywistości 2010 Edward Niesyty